Elektrisch scootertje en bank-spaarpunten

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderators: EileRT, JOS WRSM

fransgabler

Elektrisch scootertje en bank-spaarpunten

Ongelezen bericht door fransgabler »

Net zoals vele anderen heb ik inmiddels een waanzinnig aantal oranje leeuw bankpunten verzameld dat het aantal van 500.000 stuks al enige tijd ruim overschreden heeft.

Geen wonder, aangeboden artikelen met toevoeging van tig bankpunten zijn met een beetje rondneuzen zonder punten vaak goedloper te verkrijgen dan in de directe bank-punten omgeving. Soms zijn daar echter uitzonderingen op die het vermelden in een tweewieler café als het RT forum waard zijn.
Zo hoorde ik onlangs van een kennis dat ze
een elektrisch scootertje
hadden aangeschaft voor net geen 1000 euro. Het scootertje is RDW gekeurd, mag dus met een blauwe plaat het wegennet op en kan onversleuteld achterin de stationwagon worden vervoerd. Nieuwsgierig geworden ben ik natuurlijk even gaan kijken en heb er ook nog even op rondgetourd. Waar ik voor dat bedrag een gedrocht van een ding verwachtte, bleek daar een alleraardigst en compleet elektrisch vervoermiddel te staan, dat zich heel makkelijk laat hanteren.
.
IMG_7050.jpeg
.
Het is een handig tweewielertje met een max van 25 km, dat ook meteen vanuit stilstand naar de topsnelheid sprint. Verrassend compleet uitgevoerd met een koffertje achterop, een 8 kilo wegende uitneembare accu onder het zadel, hydraulische schijfremmen rondom, knipperlichten, reflectoren en een alleraardigst display voor de broodnodige info over o.a. het max accubereik van 60 km. Natuurlijk ook uitgerust met een usb oplaadmogelijkheid voor de smartphone.

Het is dat ik naast m'n R1200RT graag een BMW K75 of K1100 wil voor wat avondrondjes om de kerk, anders schafte ik zo'n funscooter meteen aan. Leuk ding, het vermelden zeker waard.

Het is een beetje jammer dat met name allerlei elektrische stepjes in de landen van de EU landen legaal opduiken en dat in Nederland slechts één stepje is goedgekeurd. Juist zo'n step is zo'n handig vervoermiddel, dat prima tussen de E bikes en blauwe platen/snorfietsen past. Heel wat handiger dan al die afschuwelijk ogende E-share scooters die steeds meer allerlei kruispunten vervuilen met hun prominente aanwezigheid. Share scooters zullen best handig zijn, maar zien er niet uit en vormen in grote aantallen een nieuw soort van stadsgezicht-vervuiling.

Nederland liep begin jaren 70 ook als zo achter met gepaste wetgeving, toen voor brommers.
Als puber wond ik me al op over brommers, die niet met stepjes op gelijke hoogte mochten worden uitgerust omdat met de brommer ook gefietst moest kunnen worden. Zonder helm - die levensreddende verplichting werd pas veel later ingevoerd- reden we dan rond met een trapper voor en een trapper achter en zo werd er terugtrappend met de brommerd geremd, alsof het een fiets zonder handremmen was.

Van de verplichte functie 'fietsen' bleef natuurlijk niets over, dat ging immers veel te zwaar met zo'n JLO 'piano' motorblokje onder m'n uit dik plaatstaal geperste zware Sparta. Later bedachten de fabrikanten een list met één trapper die 180 graden kon draaien, waardoor de voeten alsnog op dezelfde hoogte uitkwamen en er met een aparte voetrem - net zoals op een echte motorfiets - geremd kon worden.

En kijk nu eens.
Er is geen trapper meer te bekennen. De echte brommers - met de gele plaat achterop - zijn zo goed als verdreven door scootertjes met een treeplank over de hele breedte waarop zelfs een mud aardappelen vervoerd kan worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 727
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Elektrisch scootertje en bank-spaarpunten

Ongelezen bericht door QuickFix »

Ik heb er totaal geen doel voor, maar vind het wel een grappig dingetje.

Begreep ook eerst niet wat je bedoelde met "Oranje leeuw bankpunten" (ik heb de toenmalige Postbank 25 jaar geleden vaarwel gezegd), maar toen ik op de link klikte werd het mij duidelijk (wist niet dat je bij een bank kon sparen voor artikelen, mijn bank kost alleen maar geld, maar dit terzijde).

Bedankt voor je berichtje in ieder geval; mocht ik ooit tot aanschaf overgaan, dan gaan er natuurlijk wel BMW stickers op. _oo_
Big RT Smile
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Elektrisch scootertje en bank-spaarpunten

Ongelezen bericht door MofkaP »

Leuk dingetje, ik zit al een tijdje naar zo’n elektrische snorfiets te kijken.
Na een nieuwe knie als gevolg van een verkeersongeval (niet mijn schuld) en drie hartoperaties, gaat fietsen (helaas) niet meer.
Met zo’n elektrische snorfiets hoef ik de auto of motor niet meer te pakken voor korte afstanden.
Alleen de bewering dat voor een snorfiets geen helm nodig is, die klopt niet.
Naar verwachting wordt de helmplicht voor snorfietsen per 1 juli 2022 landelijk ingevoerd; in sommige gemeenten (b.v. Amsterdam en Utrecht) bestaat die helmplicht al.
Er wordt ook gesproken over helmplicht voor e-bikes.
fransgabler

Re: Elektrisch scootertje en bank-spaarpunten

Ongelezen bericht door fransgabler »

MofkaP schreef: 28 jun 2021, 02:59 Leuk dingetje, ik zit al een tijdje naar zo’n elektrische snorfiets te kijken.
Na een nieuwe knie als gevolg van een verkeersongeval (niet mijn schuld) en drie hartoperaties, gaat fietsen (helaas) niet meer.
Met zo’n elektrische snorfiets hoef ik de auto of motor niet meer te pakken voor korte afstanden.
Alleen de bewering dat voor een snorfiets geen helm nodig is, die klopt niet.
Naar verwachting wordt de helmplicht voor snorfietsen per 1 juli 2022 landelijk ingevoerd; in sommige gemeenten (b.v. Amsterdam en Utrecht) bestaat die helmplicht al.
Er wordt ook gesproken over helmplicht voor e-bikes.
Dat zijn forse ingrepen, die 40 jaar terug nauwelijks mogelijk waren.
Gelukkig nu wel en kun je ten dele nog heel aardig functioneren. Ik heb zelf kunstheupen en een kunstknie en die houden me ook weer goed overeind. Super hoor!

De helmplicht zit er inderdaad aan te komen, maar zover is het landelijk nog niet.
Ik wist niet dat gemeentes dat zelf kunnen regelen en dat hier en daar ook gedaan hebben. Goede zaak trouwens.

Het ding rijdt ook nog goed, iets wat ik niet verwachtte en je hoeft geen stationcar te hebben om het achterin de auto mee te nemen.
'Even het scootertje pakken' voor korte stukjes tot 60 km gaat ook heel eenvoudig vanwege het lichte gewicht.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Elektrisch scootertje en bank-spaarpunten

Ongelezen bericht door MofkaP »

Besteld. Mevr. MofkaP wilde perse een rode, dus dat heeft ze via de leverancier geregeld.
fransgabler

Re: Elektrisch scootertje en bank-spaarpunten

Ongelezen bericht door fransgabler »

MofkaP schreef: 28 jun 2021, 15:34 Besteld. Mevr. MofkaP wilde perse een rode, dus dat heeft ze via de leverancier geregeld.
Wat leuk! Heel veel plezier ermee!.
Plaats reactie

Terug naar “RT Café”