Öl und noch mehr Öl...?

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 727
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Öl und noch mehr Öl...?

Ongelezen bericht door QuickFix »

Heren (en dames), ik heb een vraag die onze leden uit het oosten misschien kunnen beantwoorden.

Ondanks dat ik weet dat mijn oude Volvootje (voor de die-hard motorrijders: dat is een auto) in het dagelijks leven af en toe wel een drupje olie lust, is dit nooit echt zorgwekkend geweest en was het eens in de zoveel tijd even peilen, bijvullen en klaar.

De afgelopen week was ik een aantal dagen in (het oosten van) Duitsland met de auto en de Autobahn in combinatie met mijn rechtervoet was niet echt een daverend succes.
Ja, mijn XC70 2.5T AWD vermaakte zich prima daar en lustte er wel pap van... maar ook olie, behoorlijk veel olie zelfs: er zaten zelfs spetters op de, normaal gesproken schone, achterruit. :O

Nou heb ik altijd wel een voorraadje goedkoop spul van de Action of Lidl bij me (hee, het is een auto van 18 jaar oud: daar ga ik geen hi-performance vloeibaar goud van €40 de liter meer ingooien), maar na nog zo'n dag met het gas vol open, slonk de voorraad wel erg snel.
Dus ik naar de Aldi, uhm Lidl, uhm Netto, uhm... bij de bouwmarkt (Hornbach*) dan?
De enige plek waar ik gewone motor-olie kon vinden was bij de benzinepomp, voor, jawel, €20 de liter (de goedkoopste).

Nou ja, ik moet toch terug, dus dan maar de bittere pil geslikt en "Dure" olie gekocht en vervolgens in een "Normaal" tempo (max. 130km/u met af en toe een korte uitschieter: het blijft moeilijk) weer westwaarts.
Gisteravond kwam ik vlak over de grens in Frankrijk aan (iets voorbij Straatsburg/Strasbourg) waar een bedje op mij aan het wachten was (in een hotel).
De volgende morgen olie weer gepeild, was nu weer beter (door het langzamere rijden), maar nog wel onder het min-streepje, dus even langs een van de supermarkten in de buurt.

En ja hoor, gewoon tussen de onderbroeken en T-shirts: grote jerry cans (nou ja, overdreven: ze waren 5 liter) met 10W40, het spul dat mijn Volvo zo graag lust, voor supermarkt prijzen (€12,50 voor 5 liter).

Mijn vraag:
Mag motorolie in Duitsland alleen bij de pomp verkocht worden en niet bij, bijvoorbeeld, een supermarkt?
Of heb ik gewoon verkeerd gezocht?


Enkele noten, om goedbedoelde adviezen voor te zijn:
  • Ja, ik weet dat een auto niet (noemenswaardig) olie hoort te verbruiken (deed hij eerst ook niet)
  • En ja: ik ga dit de komende tijd in de gaten houden (anders neem ik hem gewoon nooit meer mee met een uitje naar de Autobahn).
  • Nee, ik ga geen open hart operatie uit (laten) voeren op een motor van een auto die €1000 (of zo) waard is, dus tenzij de garage zegt dat het 't olie drainageplugje is dat lekt dat zo gefikst is, gaat er geen nieuw koppakking op.
  • Als later blijkt dat mijn avontuur bij de oosterburen het 465.000 km tellende autootje teveel geworden is, gaat hij gewoon naar de sloop; hij heeft zich allang bewezen (al zou ik het wel jammer vinden want het is een mooie kar, met alle opties erop/eraan/erin).
*Hornbach had wel motorolie, 10W40 zelfs, eigenlijk bedoeld voor grasmaaiers en andere werktuigen, maar qua prijs niet zo heel veel interessanter en ik zocht toch eigenlijk echt die goedkope meuk.
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Öl und noch mehr Öl...?

Ongelezen bericht door MotoCon »

XC70 <<==>> Volvootje... Big RT Smile
Mischien moet je er olie in doen die hij niet zo lekker vindt, dan gaat er ook niet zoveel in :D

Vorige week uit een 5 literkan bij de lokale olieboer onze oude Corsa voorzien van 10W40.
Ik dacht zelf een halfsyntheet voor nog geen 30 euro per kan.

Paar jaar terug mijn Mazda 626 ingeruild. Daar moest ook steeds meer olie in. Ze hebben met zo'n camera in de cilinder gekeken, de olie droop langs de wand omlaag... Toen toch maar ingeruild met 280K op de klok, want zo wil je geen caravan naar Italië sleuren.

Ik kan me voorstellen dat je met die auto ook wel ergens lid bent van een volvo-club?
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
fransgabler

Re: Öl und noch mehr Öl...?

Ongelezen bericht door fransgabler »

QuickFix schreef: 06 sep 2021, 02:36 /knip
Nou ja, ik moet toch terug, dus dan maar de bittere pil geslikt en "Dure" olie gekocht en vervolgens in een "Normaal" tempo (max. 130km/u met af en toe een korte uitschieter: het blijft moeilijk) weer westwaarts.
knip\
Alle vooraf gegeven ongewenste adviezen vermijdend blijven er hangend aan de bar van het RT café nog wat andere overwegingen over:

Voor een oldtimer met zoveel op de klok is 130 per uur toch een prachtige snelheid? Behalve dat het je portemonnaie spaart, spaart het ook het milieu. Dat laatste was in de tijd dat de oldtimer op 00000 km stond geen issue. Tegenwoordig kijken we daar iets anders tegenaan.

Wij motorrijders geraken wel eens achter zo'n old timer die flink olie verbruikt. Op de een of andere manier altijd op een N-weg met een doorgetrokken streep in het midden en flink wat tegenliggers. Oliegebruik bij een oldtimer zie en ruik je echt wel. Alle reden om er niet achter te blijven hangen in goedkoop-blauwe Action/Aldi/Lidl dampen.

Met dit soort oldtimers is het niet ongebruikelijk een ritje op een mooie zondag te maken, maar om er over de grens walmend >130 mee te rijden is echt een tikje ongebruikelijk in deze tijd. Er staat meer op het spel dan de prijs van een litertje of wat aan olie.

De suggestie om wellicht na bewezen diensten de sloop op te zoeken, lijkt een prima optie.
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Öl und noch mehr Öl...?

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Tsja, ik laat mijn oude Volvootje (S60) altijd met dure olie vullen. Ik vind goed onderhoud belangrijk, ondanks de 520.000 op de teller. In dit geval een diesel. Mijn vorige (S70) reed op lpg. Zelfde laken een pak. Nooit last van olieverbruik gehad, ongeacht m'n rijstijl.

Vraag: geef je hem in NL wel eens flink de sporen of alleen maar kalm aan? In het eerste geval lijkt me er iets niet in orde. In het tweede geval is het niet verstandig zomaar vol uit te gaan, dat moet je rustig weer opbouwen (net als inrijden).

Hartelijke groeten van Nokia X20 aan alle forumleden

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 82
Lid geworden op: 05 jul 2021, 23:40
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Vijfheerenlanden

Re: Öl und noch mehr Öl...?

Ongelezen bericht door nvdw »

Het zal niet standaard bij elke Duitse supermarkt in het assortiment zitten, maar van een verkoopverbod zal geen sprake zijn. Idem voor bouwmarkten.

Bij de pomp is de zut inderdaad heel duur.

Voor wat betreft olieverbruik: klepseals en zuigerveren hebben in geen enkele auto het eeuwige leven, idem voor de turbo. Zeker als de turbo al voor olieverbruik zorgt, ga je dat goed merken als je hem flink op z’n lazer geeft.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 727
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Öl und noch mehr Öl...?

Ongelezen bericht door QuickFix »

MotoCon schreef: 06 sep 2021, 09:25XC70 <<==>> Volvootje... Big RT Smile
[...]
Ik kan me voorstellen dat je met die auto ook wel ergens lid bent van een volvo-club?
Ik heb in het verleden verschillende Volvo's gehad (V40 en S40), maar ben, qua auto's, niet merkvast en rij liever in grotere (qua hoogte/volume) auto's.
Ik ben ook geen echte autoliefhebber: het zijn voor mij voornamelijk praktische gebruiksvoorwerpen waarin je warm en droog zit, zonder dat ik emotioneel verbonden ben: het merk en type waar ik in rij ligt dus puur wat er op mijn pad komt en wat ik prettig vind rijden (en ja, dat kunnen die Volvo's wel). 8)_

Van een club ben ik dus geen lid, eenvoudige zaken (radiator, bougies, remmen, elektra) doe ikzelf en het echte werk laat ik over aan een merk-onafankelijke garage en mocht ik een specifieke Volvo-vraag hebben, dan kan ik bij mijn zwager terecht (Volvo-liefhebber en van oorsprong automonteur).
Nico4sen schreef: 06 sep 2021, 20:07Vraag: geef je hem in NL wel eens flink de sporen of alleen maar kalm aan? In het eerste geval lijkt me er iets niet in orde. In het tweede geval is het niet verstandig zomaar vol uit te gaan, dat moet je rustig weer opbouwen (net als inrijden).
Nou rij ik sowieso niet veel auto, deze heb ikzelf ook nog niet heel erg lang, maar hier in Nederland rij ik altijd rustig en trap hem zelden op z'n staart.
De vorige eigenaar was een liefhebber en heeft, naar mijn weten, er ook niet hele sportieve rijstijl op nagehouden (nou zijn Volvorijders per definitie niet direct VW Golf-pubers).
nvdw schreef: 06 sep 2021, 22:58maar van een verkoopverbod zal geen sprake zijn.
[...]
Zeker als de turbo al voor olieverbruik zorgt, ga je dat goed merken als je hem flink op z’n lazer geeft.
Je uitleg over het verhoogde gebruik door een turbo (en inderdaad: de mijne is geblazen), zou inderdaad verklaren waarom een top-up ieder half jaar ineens wordt verkort tot één dag.

Maar goed: de vraag was waarom ik in Duitsland geen olie kon vinden buiten benzinepompen en blijf het vreemd vinden omdat ik werkelijk vele winkels geprobeerd heb en zo dus de theorie ontwikkelde dat bepaalde stoffen (zoals aardolieprodukten) wellicht alleen verkocht mogen worden bij "Speciaalzaken".

Maar goed, misschien keek ik gewoon echt op de verkeerde plaatsen; wie zal het zeggen?
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Öl und noch mehr Öl...?

Ongelezen bericht door HansD »

Volgens duitse websites is de goedkoopste olie online te koop, bijv. Via Amazon; en is de goedkoopste en meest voorkomende gewone winkel de bouwmarkt.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Öl und noch mehr Öl...?

Ongelezen bericht door Baird »

'Men' zegt dat alle olie het zelfde is en alleen de prijs anders is. Mijn laatste R1150RT lustte met de voordelige Motul 3000 een aardig slokje olie, terug op Shell nagenoeg geen verbruik meer, het hoeft dus niet aan de auto liggen maar ook de olie zelf kan een rol spelen. Doe eens een compressie meting, kost weinig maar zegt een hoop ....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 727
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Öl und noch mehr Öl...?

Ongelezen bericht door QuickFix »

Baird schreef: 12 sep 2021, 20:46'Men' zegt dat alle olie het zelfde is en alleen de prijs anders is.
Of dit daadwerkelijk zo is, durf ik te betwijfelen en ik geloof best dat duurdere (of merk) olie andere/betere prestaties zal hebben.

Mijn RT krijgt gewoon het voorgeschreven spul, maar op mijn fiets ben ik altijd zuiniger, dan op een auto, maar die eerste gebruikt dan ook nagenoeg geen olie en wordt ieder jaar door de garage ververst.

De Volvo (eerst) ook niet, afgezien van de mini-hoeveelheden die je normaal kunt verwachten als een voertuig al wat ouder is.
Gisteren was ik bij mijn zwager en heb het verhaal voorgelegd en zijn reacties was dan ook dat hijzelf een dergelijk oude Volvo niet meer op z'n staart zou trappen en voor mij hoopt dat ik niets gesloopt heb.

Ik zou inderdaad wel een compressietest kunnen doen (heb zo'n setje liggen), maar ik hou hem sowieso in de gaten, dus het is even afwachten.
Freude am Fahren
Plaats reactie

Terug naar “RT Café”