Woon- werkverkeer heb ik al enige tijd achter me liggen. Mijn vrouw ging met de auto en ik pakte de motor, waardoor pekel niet vermeden kon worden. Aan het OV heb ik een een broertje dood en dat was indertijd ook al het geval. De chopper was daar ongeschikt voor en er werd een witte ex-politie K75RT aangeschaft. Het geheel werd aangekleed met een witte politiejas van een voormalige motoragent en uiteraard afgemaakt met een witte helm. Zie hiervoor de RT avatar rechts. Die witte combi leek me op te schieten op de linkerbaan van de A10, wat ook het geval bleek te zijn. Als ik dan toch te laat op m'n werk verscheen, grinnikten de collega's dat ik op de hoek nog 'bonnetjes stond uit te schrijven'.
Tijdens het woon-werkverkeer zit ik niet meer op de weg maar met de krant aan het ontbijt. . Kijk tegenwoordig wel op deze kaart als ik 's winters ga rijden. RWS strooit immers al preventief..
Een BMW R is echter - veel meer dan een type K van BMW - een 'open' motor met allerlei uitsteeksels, die gevoelig zijn voor pekel. De dwarsliggende en ook uitstekende cilinders zijn daar een mooi voorbeeld van. De moderne monolever bij de R is niet te vergelijken met de wat grof uitgevoerde traditionele K cardanas. De monolever is prachtig uitgevoerd met een alu like gemoffeld gladstalen huis. Echter, datzelfde cardanhuis is buitengewoon gevoelig voor corrosie. Voor je het denkt nog te voorkomen, verschijnen er al blaasjes op. Best vervelend op zo'n blikvanger.
Een R(T) is een mooie fiets, maar kwetsbaar en schade door pekel reduceert de restwaarde aanzienlijk.
Om die reden:
- Zijn er R(T) rijders die hun woon werk verkeer te allen tijde met hun R(T) uitvoeren, ongeacht of er pekel op de weg ligt?
- Zijn er R(T) rijders die geen woon- werkverkeer uitvoeren met hun R(T), maar pekel niet schuwen?
- Zijn er veel R(T)rijders die woon-werkverkeer met hun R(T) uitvoeren, maar bij pekel de fiets laten staan?