Is je BMWRxxxxRT een Pekelschuwer of 'n Pekelvreter?

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderators: EileRT, JOS WRSM

fransgabler

Is je BMWRxxxxRT een Pekelschuwer of 'n Pekelvreter?

Ongelezen bericht door fransgabler »

Het is naar aanleiding van een aspirant koper, die twijfelt tussen een gave 2009 en een 2011 R1200RT met pekelschade, dat ik me afvraag hoe BMW RT rijders heden ten dage omgaan met pekel op de weg.

Woon- werkverkeer heb ik al enige tijd achter me liggen. Mijn vrouw ging met de auto en ik pakte de motor, waardoor pekel niet vermeden kon worden. Aan het OV heb ik een een broertje dood en dat was indertijd ook al het geval. De chopper was daar ongeschikt voor en er werd een witte ex-politie K75RT aangeschaft. Het geheel werd aangekleed met een witte politiejas van een voormalige motoragent en uiteraard afgemaakt met een witte helm. Zie hiervoor de RT avatar rechts. Die witte combi leek me op te schieten op de linkerbaan van de A10, wat ook het geval bleek te zijn. Als ik dan toch te laat op m'n werk verscheen, grinnikten de collega's dat ik op de hoek nog 'bonnetjes stond uit te schrijven'.

Tijdens het woon-werkverkeer zit ik niet meer op de weg maar met de krant aan het ontbijt. _004. Kijk tegenwoordig wel op deze kaart als ik 's winters ga rijden. RWS strooit immers al preventief..

Een BMW R is echter - veel meer dan een type K van BMW - een 'open' motor met allerlei uitsteeksels, die gevoelig zijn voor pekel. De dwarsliggende en ook uitstekende cilinders zijn daar een mooi voorbeeld van. De moderne monolever bij de R is niet te vergelijken met de wat grof uitgevoerde traditionele K cardanas. De monolever is prachtig uitgevoerd met een alu like gemoffeld gladstalen huis. Echter, datzelfde cardanhuis is buitengewoon gevoelig voor corrosie. Voor je het denkt nog te voorkomen, verschijnen er al blaasjes op. Best vervelend op zo'n blikvanger.

Een R(T) is een mooie fiets, maar kwetsbaar en schade door pekel reduceert de restwaarde aanzienlijk.
Om die reden:
  • Zijn er R(T) rijders die hun woon werk verkeer te allen tijde met hun R(T) uitvoeren, ongeacht of er pekel op de weg ligt?
of
  • Zijn er R(T) rijders die geen woon- werkverkeer uitvoeren met hun R(T), maar pekel niet schuwen?
of
  • Zijn er veel R(T)rijders die woon-werkverkeer met hun R(T) uitvoeren, maar bij pekel de fiets laten staan?
Laatst gewijzigd door fransgabler op 06 nov 2021, 23:23, 7 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: Is je BMWRxxxxRT een Pekelschuwer of 'n Pekelvreter?

Ongelezen bericht door RendeRT »

Mijn R1250RT heeft in haar eerste levensjaar helaas, toen een medewerker van BMW-motorrad UK haar regelmatige berijder was, de pekel niet altijd geschuwd. Als ze "uitgekleed" is zie je dat hier en daar wel. Sinds ze mijn bezit is schuwen wij de pekel, althans in de winterperiode.

Dat wil niet zeggen dat ze helemaal geen pekel meer ziet. Sinds wegbeheerders hebben ontdekt dat, op zeer warme dagen, pekel er voor zorgt dat de temperatuur van het asfalt naar beneden brengt, is het wel eens gebeurd dat mijn lady pekel heeft gehapt.
Laatst gewijzigd door RendeRT op 22 dec 2021, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Xangadib
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 mar 2019, 13:12
Type: R1250RT
Bijz: 2022
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Noord Nederland

Re: Is je BMWRxxxxRT een Pekelschuwer of 'n Pekelvreter?

Ongelezen bericht door Xangadib »

Hier wordt er "gewoon" door gereden. Minder als het regent, niet als de bodem wit is van de sneeuw, maar verder gewoon op de weg. Pekel is inderdaad een ding, maar uit eindelijk is de rt gekocht om mee te rijden.m Big RT Smile
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Is je BMWRxxxxRT een Pekelschuwer of 'n Pekelvreter?

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Ook hier een doorrijder, zolang het niet sneeuwt of ijzelt. Dat dat na dik 260000km sporen achterlaat op de motor is niet te voorkomen. Maar als ik 'em in showroomstaat had willen houden had ik hem daar laten staan - scheelt veel tijd, geld en moeite :D
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Is je BMWRxxxxRT een Pekelschuwer of 'n Pekelvreter?

Ongelezen bericht door Berrybeer »

De mijne mag elk jaar van november tot en maart naar zijn (soms pasgeboren) broertjes & zusjes in de showroom van de dealer...vind ie leuk :D
Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 82
Lid geworden op: 05 jul 2021, 23:40
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Vijfheerenlanden

Re: Is je BMWRxxxxRT een Pekelschuwer of 'n Pekelvreter?

Ongelezen bericht door nvdw »

Ik zit ergens tussen categorie 1 en 2 in. Echt consequent woon-werkverkeer doe ik niet met de motor, maar de fiets staat gewoon rijklaar voor het hele jaar. Geen enkele motor wordt ‘mooier’ in mijn bezit, dan had het maar geen motor moeten worden.

Heb al voldoende bagger verzameld dankzij de oogsten hier en daar, dat schijnt een goede anti-pekelmaatregel te zijn ;)
mario1976
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 sep 2021, 15:55
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rips

Re: Is je BMWRxxxxRT een Pekelschuwer of 'n Pekelvreter?

Ongelezen bericht door mario1976 »

Hier de 'aspirant koper' 😄😄
Ik ben niet van plan in de pekel te gaan rijden.
Wij hebben lang (mijn vrouw en ik) 2 1150 gs-en gehad en vooral mijn vrouw reed daar 's winters mee door, hij werd dan vtv wel behandeld met amber tectyl of vaselinespray om alles zo goed mogelijk te beschermen. Dit ging goed, nooit schade gehad. Gelukkig valt het op mijn nieuwe motor nu reuze mee, zelfs vraag ik me af of het pekelschade is of gewoon steenslag met wat oxidatie als gevolg. Kwestie van een beetje bijwerken en misschien de kleppendeksels een keer laten poedercoaten.
Gebruikersavatar
schoonwater
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 mar 2016, 20:55
Type: R1200RT
Bijz: incl. radio, navigatie, cruise control, etc.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: NL

Re: Is je BMWRxxxxRT een Pekelschuwer of 'n Pekelvreter?

Ongelezen bericht door schoonwater »

In het verleden ging ik op m'n Honda CX500 al dagelijks naar mijn werk, ook in de winter. Sinds twee en een half jaar rijd ik weer woon-werkverkeer met de motor. Tot afgelopen maart met een R1150RT, komende winter voor het eerst met de R1200RT uit 2012. Beetje zonde is het wel, want die heeft nog niet eerder pekel gezien. Aan de andere kant, waarom heb ik handvat en zadelverwarming? Die zijn toch echt wel bedoeld om met koude temperaturen op de motor te zitten! Alleen bij gladheid pak ik de auto (vroeger had ik die luxe niet en moest ik met het OV, dan pak je direct weer de motor zodra het kan!).
- Sinds november 2001 op de motor te vinden. O.a. Kawasaki KZ 440 LTD, Honda CX 500, Honda Deauville NT650V, Honda Deauville NT700VA en BMW R1150RT uit 2003. Tegenwoordig een R1200RT!
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Is je BMWRxxxxRT een Pekelschuwer of 'n Pekelvreter?

Ongelezen bericht door MotoCon »

Mijn R gaat niet veel pekel zien. Niet omdat ik bang ben voor pekel, maar omdat ik een mooi-weer-rijder ben. Soms heb je zonnige winterdagen waarop het best lekker is om een blokje om te gaan. Maar dan krijgt-ie een lekkere douche na afloop.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Is je BMWRxxxxRT een Pekelschuwer of 'n Pekelvreter?

Ongelezen bericht door ErikS »

Tot het moment dat ik mijn "werkzame" leven afsloot reed ik door weer en wind op de motor. Zowel woon-werkverkeer als nog wel eens een toertje als het 's winters mooi was. Pekel heb ik nooit echt geschuwd. Wel betekende dat extra wasbeurten al hoewel . . . waar vuil zit komt weinig pekel werd er wel eens geroepen.
Alleen als het buiten op de weg wit was of dit voorspeld werd bleef de motor binnen. Ook bij (verwachte) gladheid want je moet het noodlot niet tarten.

Dus mijn fiets(en) hebben door de jaren heen de nodige pekel geproefd. En de eerlijkheid gebied mij om te zeggen dat ik ook het nodige aan chemische goedjes gebruikt heb om zoveel mogelijk pekelschade te voorkomen.
Daarnaast had ik er een "goede" maar ook dure regeling voor;
Na 2 (en een enkele keer 3) winters gebruikt te zijn was er meestal nog maar weinig aan pekelschade te zien en werd de motor vervolgens in het voorjaar netjes bij de dealer teruggebracht en geruild voor een maagdelijk schone. Meestal stond er dan ook zo ongeveer 50.000 km op de teller en was de motor kennelijk interessant voor hem want de benodigde bijbetaling was elke keer acceptabel.
Nu ik echter geen woon-werkverkeer meer heb en de gereden kilometers per jaar dus beduidend minder worden moet ik hem wat langer in mijn bezit gaan houden en aangezien er geen verplichting meer is om kilometers te maken als er pekel ligt, probeer ik dit inderdaad nu zo veel mogelijk te vermijden.
Maar . . . het is nog steeds geen belemmering om als het echt mooi motorweer is, hem te pakken. Dus een winterstalling zit er echt niet in.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
fransgabler

Re: Is je BMWRxxxxRT een Pekelschuwer of 'n Pekelvreter?

Ongelezen bericht door fransgabler »

Hoewel Rijkswaterstaat nog niet heeft gestrooid, denken gemeentes daar heel anders over. In mijn woonplaats is rijkelijk gestrooid en dat gaat ook op voor verschillende N wegen. Preventief strooien, terwijl de hele week geen vorst verwacht wordt met een gemiddelde kans op regen van 70 % gemiddeld.

Het lijkt erop dat de zoutleveranties volgens contract doorlopen maar dat de depots zo vol zitten, dat het nodig is om diverse tonnen te lozen.

De vraag is nu niet hypothetisch meer, maar actueel wie er toch gewoon doorpekelt of juist wegschuwt met zijn RxxxRT?
Gebruikersavatar
Arjan W
2024
2024
Berichten: 507
Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:45
Type: R1150RT
Bijz: De bestuurder
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: Is je BMWRxxxxRT een Pekelschuwer of 'n Pekelvreter?

Ongelezen bericht door Arjan W »

Ik reed vroeger altijd door, schuwde zelf sneeuw en ijs niet (zag het zelfs als uitdaging). Nu heb ik die behoeft niet meer zo. Wellicht dat dat verandert is door corona, maar ik denk ook wel door mijn beroep (ben bedrijfs-accountant). Ik rijd steeds meer voor plezier en minder voor werk en maak dus ook veel minder kilometers. Ik heb de motor gewassen, gepoetst en onder zeil gezet. Klaar voor het volgend seizoen.
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
jbazelmans
Berichten: 245
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Is je BMWRxxxxRT een Pekelschuwer of 'n Pekelvreter?

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Mocht er een mooi dagje zijn, dan komt de RT de garage uit en ga ik lekker een ritje maken. Pekel of niet. Maar op één of andere manier vallen de mooie dagen de laatste tijd niet in mijn weekenden (vrij-za-zo). Dus hij staat alweer een week of 4 stil.
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Is je BMWRxxxxRT een Pekelschuwer of 'n Pekelvreter?

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

De "mijne" gebruik ik nog bijna iedere dag.
Dus ja, ook bij dit weer.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Plaats reactie

Terug naar “RT Café”