Juiste schrijfwijze KFR
- JoJothefirst
- 2024
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 17 jun 2010, 18:15
- Type: R1200RT
- Bijz: zumo XT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Groningen
Juiste schrijfwijze KFR
Hoi allemaal,
gewoon even een draadje over iets dat mij bezighield
Door het draadje ..Vriend uit duitsland werd ik aan het denken gezet over de schrijfwijze van het KFR.
Voordat ik een BMW reed, had ik er nog nooit van gehoord. Wel ervaren, want BMW heeft er niet het patent op, maar ik kende het woord niet. En hoe spreek je het nou uit, hoe schrijf je het precies? Is het nou Konstantfahruckeln, of Konstantfahrückeln, of Konstantfahrruckeln of toch Konstantfahrrückeln? Zeg je (fonetisch): 'faarroekeln' of 'faarruukeln'?
Kijk, als het een bestaand woord is dan valt het altijd te googelen. En je hebt veel hits als je dat doet. Zelfs op de duitse sites wordt Konstantfahruckeln regelmatig gebruikt, dus dat zal dan wel de schrijfwijze zijn.
Maar wat betekent het dan precies? Het is waarschijnlijk toch wel een bestaand woord. Misschien eens intoetsen op www.vertalen.nu !
Eerst maar het woord Konstantfahruckeln, dat wordt het meest gebezigd. Wordt niet herkend. _002
Dan maar eens met een Umlaut, Konstantfahrückeln. Wordt ook niet herkend. Een r erbij? Konstantfahrrückeln. Nul, nada, niks. _003 Tot slot de Umlaut er maar weer af: Konstantfahrruckeln. En wat denk je? Hebbes!
Konstantfahrruckeln (met dubbel r) heeft een betekenis. En wat voor één: Dus zo schrijf je het en je zegt 'konstantfaarroekeln' :lol:
Maar dat 'eikel' zit me wel wat dwars... aan wie is dat gericht? Aan mij, of aan de RT? Zoiets zeg je toch niet tegen je motor? Die behandel je met liefde. Betekent dat dat we het maar beter met 1 r kunnen blijven schrijven? Zoals de Duitsers het ook doen? Denk het eigenlijk wel hé? Weten we zo ook wel wat het betekent
JoJo
gewoon even een draadje over iets dat mij bezighield
Door het draadje ..Vriend uit duitsland werd ik aan het denken gezet over de schrijfwijze van het KFR.
Voordat ik een BMW reed, had ik er nog nooit van gehoord. Wel ervaren, want BMW heeft er niet het patent op, maar ik kende het woord niet. En hoe spreek je het nou uit, hoe schrijf je het precies? Is het nou Konstantfahruckeln, of Konstantfahrückeln, of Konstantfahrruckeln of toch Konstantfahrrückeln? Zeg je (fonetisch): 'faarroekeln' of 'faarruukeln'?
Kijk, als het een bestaand woord is dan valt het altijd te googelen. En je hebt veel hits als je dat doet. Zelfs op de duitse sites wordt Konstantfahruckeln regelmatig gebruikt, dus dat zal dan wel de schrijfwijze zijn.
Maar wat betekent het dan precies? Het is waarschijnlijk toch wel een bestaand woord. Misschien eens intoetsen op www.vertalen.nu !
Eerst maar het woord Konstantfahruckeln, dat wordt het meest gebezigd. Wordt niet herkend. _002
Dan maar eens met een Umlaut, Konstantfahrückeln. Wordt ook niet herkend. Een r erbij? Konstantfahrrückeln. Nul, nada, niks. _003 Tot slot de Umlaut er maar weer af: Konstantfahrruckeln. En wat denk je? Hebbes!
Konstantfahrruckeln (met dubbel r) heeft een betekenis. En wat voor één: Dus zo schrijf je het en je zegt 'konstantfaarroekeln' :lol:
Maar dat 'eikel' zit me wel wat dwars... aan wie is dat gericht? Aan mij, of aan de RT? Zoiets zeg je toch niet tegen je motor? Die behandel je met liefde. Betekent dat dat we het maar beter met 1 r kunnen blijven schrijven? Zoals de Duitsers het ook doen? Denk het eigenlijk wel hé? Weten we zo ook wel wat het betekent
JoJo
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
Re: Juiste schrijfwijze KFR
Vóór de RT had ik nimmer eerder over KFR gelezen, en kende ik alleen Schieberuckeln (leuk: weer 1 voor jou om uit te zoeken :lol: )
Het is waar dat BMW er geen patent op heeft, maar ik merk wel dat de meeste hits op G00gle BMW's vaker genoemd worden.
Wat vaak helpt is het woord te ontleden in zijn sub-delen.
Het juist "woord" (begrip) is immers Konstant-Fahr-Ruckeln
Konstant Fahr is, volgens mij dan, "het bij een constante snelheid"
Ruckeln is schudden, in het Engels "jerking" en "bucking" genaamd. (Auf Deutsch ist es auch erlaubt das ruckend, ziehend, stoßend zu nennen)
(nadeel is als je meerdere talen spreekt en/of begrijpt, dan vertaal je lang niet alle woorden meer, dan heb je het begrip al in je brein zitten)
En dat is wat je ook ervaart;
Terwijl je eenzelfde snelheid aanhoudt, dus geen wijziging in het gaspedaal/gashendel-stand, de motor schokt, schudt en bokt.
Alsof de brandstoftoevoer niet regelmatig is, of de ontsteking hapert.
Waarbij het KFR probleem zich voordoet niet heel even, maar vrijwel consequent, en niet (helaas) een paar keer, en constant.
Kortom KFR is zo’n begrip, hoewel deze formeel niet in de lexicon voor auto/motor-techniek voorkomt, wel een begrip geworden is.
Hopelijk heb ik je niet al te dol gemaakt.
Het is waar dat BMW er geen patent op heeft, maar ik merk wel dat de meeste hits op G00gle BMW's vaker genoemd worden.
Wat vaak helpt is het woord te ontleden in zijn sub-delen.
Het juist "woord" (begrip) is immers Konstant-Fahr-Ruckeln
Konstant Fahr is, volgens mij dan, "het bij een constante snelheid"
Ruckeln is schudden, in het Engels "jerking" en "bucking" genaamd. (Auf Deutsch ist es auch erlaubt das ruckend, ziehend, stoßend zu nennen)
(nadeel is als je meerdere talen spreekt en/of begrijpt, dan vertaal je lang niet alle woorden meer, dan heb je het begrip al in je brein zitten)
En dat is wat je ook ervaart;
Terwijl je eenzelfde snelheid aanhoudt, dus geen wijziging in het gaspedaal/gashendel-stand, de motor schokt, schudt en bokt.
Alsof de brandstoftoevoer niet regelmatig is, of de ontsteking hapert.
Waarbij het KFR probleem zich voordoet niet heel even, maar vrijwel consequent, en niet (helaas) een paar keer, en constant.
Kortom KFR is zo’n begrip, hoewel deze formeel niet in de lexicon voor auto/motor-techniek voorkomt, wel een begrip geworden is.
Hopelijk heb ik je niet al te dol gemaakt.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4304
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Juiste schrijfwijze KFR
Dan heb ik nog wel een paar woorden om te vertalen, in ieder geval wordt het verschijnsel, de oorzaak en de oplossing duidelijk gemaakt,
4V Konstantfahrruckeln
Beigesteuert von gerd_
25.08.2008
Alle reden darüber, aber was ist das wirklich, woher kommt es, was hilft?
Tasten wir uns heran.
Die Vorgaben:
Die Zündung funktioniert einwandfrei, die Kerzen sind OK, der Motor ist perfekt eingestellt, die Einspritzventile sind absolut identisch, die Lambdaregelung ist i.O. und auch der Sprit ist von guter Qualität.
Der theoretische Teil
Kraftstoffgemisch
Wir stellen uns einen 1-Zylinder Einspritzmotor vor, der „normal“, also in der Ebene mit gleichbleibender Last betrieben wird.
Wir greifen in die Lambdaregelung ein und fetten das Gemisch immer weiter an. Irgendwann wird es derart fett sein, dass es nicht mehr zündfähig ist. Vorher wird er zunehmend ruckeln weil immer weniger Zündvorgänge erfolgreich sind.
Die digitalste Weise sich dies vorzustellen ist die Luft ganz wegzulassen und die Zündkerze direkt im Benzin einzutauchen und dort zu zünden: Es tut sich nix!
Ergo: Der Motor „ersäuft“ und steht.
In der anderen Richtung ist es genau so: Wir magern das Gemisch immer weiter ab. Wieder wird zuerst das Ruckeln auftreten und dann der Motor absterben weil, in letzter Konsequenz, sich reine Luft nun mal nicht zünden lässt.
Ergo: Der Motor „verhungert“ und steht.
Jetzt nehmen wir einen 2-Zylinder (es darf ein Boxer sein), machen die gleiche Übung und registrieren das gleiche Ergebnis.
Nun der praktischere Teil:
Kraftstoffmenge, abgerufene Leistung und Drehzahl
Je weniger ein Motor leisten muss, desto weiter wird beim modernen Motormanagement das Gemisch abgemagert. Frei nach dem Motto: Wozu viel Kraftstoff einspritzen wenn ohnehin kaum Leistung gefordert wird?
Das ist genau der Berieb in welchem KFR am deutlichsten zu spüren ist: Langsame Fahrt, nicht gerade im Schiebebetrieb (also steil bergab mit „Gas zu“), sondern vielleicht ganz leicht bergab in der Stadt (50 Km/h!) fast „ohne Gas“ also mit beinahe geschlossenen Drosselklappen.
Synchronlauf
Der Motor ist nicht gut synchronisiert, er ist NICHT gut eingestellt.
Was ist nun das? Grob gesagt saugen die beiden Zylinder unterschiedliche Luftmengen an weil die Drosselklappen unterschiedlich geöffnet sind (siehe…).
Die eingespritzte Kraftstoffmenge ist für beide Zylinder gleich. Dies hängt ab von der Stellung das Potis an der linken Drosselklappe UND von der Motordrehzahl.
Relativ geringe DK-Öffnung UND relativ hohe Drehzahl bedeutet, dass die Last (und somit die zu erbringende Leistung) gering ist. Also magert die Elektronik ab. Die Lambdasonde misst wie mager das Gemisch ist, gibt der Elektronik Bescheid, diese verlässt sich auf die Aussage und teilt den Sprit zu. Nachdem die Sonde (ist ja nur eine da) einen Mischwert aus dem Abgas beider Zylinder bilden muss, wird es eng. Ist das Gemisch (lt. L-Sonde) so mager wie das Programm dies vorsieht, so arbeitet vielleicht ein Zylinder (der mit weniger Luft!) etwas (für den Betriebspunkt „wenig Last“!) fetter, derjenige mit mehr Luft etwas magerer.
Das kann jetzt bereits dazu führen, dass die Kerze im „mageren“ Zylinder zwar zünden möchte (die Zündanlage ist OK!), das Gemisch aber bereits zu mager ist um sich zünden zu lassen. Er setzt daher mal kurz aus. Im nächsten Takt hat er vielleicht wieder ein „gerade eben“ zündfähiges Gemisch, „spielt wieder mit“ um kurz darauf wieder auszusetzen.
Es ruckelt. Das ist KFR!
Je schlechter der Motor synchronisiert ist, desto stärker wird es zu merken sein. Das Fatale ist, dass man den Motor für den Zustand „Leerlauf, beide Klappen absolut zu“ ganz einfach und sehr präzise mit den Bypassschrauben synchronisieren kann. Sobald die Klappen geöffnet werden und dies nicht gleichmässig geschieht, läuft der Motor nicht mehr synchron!
Weshalb merkt man beim Einzylinder nichts davon?
Einmal kann bei nur einem Zylinder nichts unsynchron sein.
Wenn es ruckelt können die Einspritzung (der Vergaser) oder die Zündung Probleme haben, doch das hatten wir bei den Voraussetzungen ausgeschlossen.
Warum merkt man bei Mehrzylindermotoren nix? Falsch, man merkt es auch, doch heisst das hier „der läuft rau“. Ausserdem ist die Krafterzeugung feiner unterteilt und wenn z.B. einer von vier Zylindern „nicht richtig tut“, so ist das nicht so leicht zu bemerken.
Was hilft?
Andere Kerzen?
Nein, zwar hat vielleicht der eine oder andere Kerzentyp eine etwas höhere Zündenergie und das Problem wird so um Bruchteilchen verschoben, doch wenn das Gemisch nicht zündfähig ist, dann hilft auch kein Gewitterblitz. Dass die Kerzen die Empfohlenen und auch OK sind war Voraussetzung!
Fetteres Gemisch?
Im Prinzip ja, weil es kaum am Problem „zu fett“ liegen wird. Doch hier wird die Lambdasonde widersprechen! Die sagt ja „zu fett“ und die Motronik- reagiert mit „OK, ich giesse weniger Sprit rein“.
Fettere Potieinstellung?
Also eine Einstellung (Poti verdreht) die der Motronik vorgaukelt die Drosselklappe wäre weiter offen und somit sei mehr Sprit nötig. Wird auch nix. Kurz darauf meldet die Lambdasonde „ist zu fett“ und die Motronik regelt.
Zusatz“kästchen“ (Powercommander, etc.)
Die können der Motronik alles Mögliche vorgaukeln. Die Lambdasonde kann z.B. der Meinung sein, dass Lambda 1 erreicht ist, aber eine Zusatzschaltung kann deren „Meldung“ so verzögern, dass dies erst bei tatsächlich Lambda 1,1 oder 0,9 geschieht. Ja, funktioniert. Zumindest dann wenn man Abgas- und Verbrauchswerte ignoriert.
Anderes Motronik- Programm (=Codierstecker)?
Ja, aber das müsste sagen „regle das Gemisch fetter und Du Lambdasonde sei ruhig!“. Der Motor verbraucht mehr und stösst mehr Abgas aus. Auch nicht das wirklich Wahre. Abgesehen davon weiss niemand genau welcher Codierstecker bei welchem Motor und welchem Motronik- Typ welchen Baujahres was bewirkt.
„Besserer Chip“
Ob der dann besser ist sei dahingestellt. Zum Thema KFR kann das Ding nur das tun was auch Powercommander und Co tun: Versuchen die Motronik zu überlisten.
Exakte Synchronisation?
Das ist es! Weshalb an anderen Stellen basteln und nicht einfach die Ursache beheben? Zumal schlechte Synchronisation schnell 5 PS Spitzenleistung „kostet“!
Um eine solche Mehrleistung zu erreichen geben Andere haufenweise Geld aus, verschenken sie jedoch an einer Stelle an der sie ohnehin vorhanden wäre!
bron: Powerboxer.de
So, meine Freunden, das war's für heute aus Breda,
Grüsse, Bert von Waveren
4V Konstantfahrruckeln
Beigesteuert von gerd_
25.08.2008
Alle reden darüber, aber was ist das wirklich, woher kommt es, was hilft?
Tasten wir uns heran.
Die Vorgaben:
Die Zündung funktioniert einwandfrei, die Kerzen sind OK, der Motor ist perfekt eingestellt, die Einspritzventile sind absolut identisch, die Lambdaregelung ist i.O. und auch der Sprit ist von guter Qualität.
Der theoretische Teil
Kraftstoffgemisch
Wir stellen uns einen 1-Zylinder Einspritzmotor vor, der „normal“, also in der Ebene mit gleichbleibender Last betrieben wird.
Wir greifen in die Lambdaregelung ein und fetten das Gemisch immer weiter an. Irgendwann wird es derart fett sein, dass es nicht mehr zündfähig ist. Vorher wird er zunehmend ruckeln weil immer weniger Zündvorgänge erfolgreich sind.
Die digitalste Weise sich dies vorzustellen ist die Luft ganz wegzulassen und die Zündkerze direkt im Benzin einzutauchen und dort zu zünden: Es tut sich nix!
Ergo: Der Motor „ersäuft“ und steht.
In der anderen Richtung ist es genau so: Wir magern das Gemisch immer weiter ab. Wieder wird zuerst das Ruckeln auftreten und dann der Motor absterben weil, in letzter Konsequenz, sich reine Luft nun mal nicht zünden lässt.
Ergo: Der Motor „verhungert“ und steht.
Jetzt nehmen wir einen 2-Zylinder (es darf ein Boxer sein), machen die gleiche Übung und registrieren das gleiche Ergebnis.
Nun der praktischere Teil:
Kraftstoffmenge, abgerufene Leistung und Drehzahl
Je weniger ein Motor leisten muss, desto weiter wird beim modernen Motormanagement das Gemisch abgemagert. Frei nach dem Motto: Wozu viel Kraftstoff einspritzen wenn ohnehin kaum Leistung gefordert wird?
Das ist genau der Berieb in welchem KFR am deutlichsten zu spüren ist: Langsame Fahrt, nicht gerade im Schiebebetrieb (also steil bergab mit „Gas zu“), sondern vielleicht ganz leicht bergab in der Stadt (50 Km/h!) fast „ohne Gas“ also mit beinahe geschlossenen Drosselklappen.
Synchronlauf
Der Motor ist nicht gut synchronisiert, er ist NICHT gut eingestellt.
Was ist nun das? Grob gesagt saugen die beiden Zylinder unterschiedliche Luftmengen an weil die Drosselklappen unterschiedlich geöffnet sind (siehe…).
Die eingespritzte Kraftstoffmenge ist für beide Zylinder gleich. Dies hängt ab von der Stellung das Potis an der linken Drosselklappe UND von der Motordrehzahl.
Relativ geringe DK-Öffnung UND relativ hohe Drehzahl bedeutet, dass die Last (und somit die zu erbringende Leistung) gering ist. Also magert die Elektronik ab. Die Lambdasonde misst wie mager das Gemisch ist, gibt der Elektronik Bescheid, diese verlässt sich auf die Aussage und teilt den Sprit zu. Nachdem die Sonde (ist ja nur eine da) einen Mischwert aus dem Abgas beider Zylinder bilden muss, wird es eng. Ist das Gemisch (lt. L-Sonde) so mager wie das Programm dies vorsieht, so arbeitet vielleicht ein Zylinder (der mit weniger Luft!) etwas (für den Betriebspunkt „wenig Last“!) fetter, derjenige mit mehr Luft etwas magerer.
Das kann jetzt bereits dazu führen, dass die Kerze im „mageren“ Zylinder zwar zünden möchte (die Zündanlage ist OK!), das Gemisch aber bereits zu mager ist um sich zünden zu lassen. Er setzt daher mal kurz aus. Im nächsten Takt hat er vielleicht wieder ein „gerade eben“ zündfähiges Gemisch, „spielt wieder mit“ um kurz darauf wieder auszusetzen.
Es ruckelt. Das ist KFR!
Je schlechter der Motor synchronisiert ist, desto stärker wird es zu merken sein. Das Fatale ist, dass man den Motor für den Zustand „Leerlauf, beide Klappen absolut zu“ ganz einfach und sehr präzise mit den Bypassschrauben synchronisieren kann. Sobald die Klappen geöffnet werden und dies nicht gleichmässig geschieht, läuft der Motor nicht mehr synchron!
Weshalb merkt man beim Einzylinder nichts davon?
Einmal kann bei nur einem Zylinder nichts unsynchron sein.
Wenn es ruckelt können die Einspritzung (der Vergaser) oder die Zündung Probleme haben, doch das hatten wir bei den Voraussetzungen ausgeschlossen.
Warum merkt man bei Mehrzylindermotoren nix? Falsch, man merkt es auch, doch heisst das hier „der läuft rau“. Ausserdem ist die Krafterzeugung feiner unterteilt und wenn z.B. einer von vier Zylindern „nicht richtig tut“, so ist das nicht so leicht zu bemerken.
Was hilft?
Andere Kerzen?
Nein, zwar hat vielleicht der eine oder andere Kerzentyp eine etwas höhere Zündenergie und das Problem wird so um Bruchteilchen verschoben, doch wenn das Gemisch nicht zündfähig ist, dann hilft auch kein Gewitterblitz. Dass die Kerzen die Empfohlenen und auch OK sind war Voraussetzung!
Fetteres Gemisch?
Im Prinzip ja, weil es kaum am Problem „zu fett“ liegen wird. Doch hier wird die Lambdasonde widersprechen! Die sagt ja „zu fett“ und die Motronik- reagiert mit „OK, ich giesse weniger Sprit rein“.
Fettere Potieinstellung?
Also eine Einstellung (Poti verdreht) die der Motronik vorgaukelt die Drosselklappe wäre weiter offen und somit sei mehr Sprit nötig. Wird auch nix. Kurz darauf meldet die Lambdasonde „ist zu fett“ und die Motronik regelt.
Zusatz“kästchen“ (Powercommander, etc.)
Die können der Motronik alles Mögliche vorgaukeln. Die Lambdasonde kann z.B. der Meinung sein, dass Lambda 1 erreicht ist, aber eine Zusatzschaltung kann deren „Meldung“ so verzögern, dass dies erst bei tatsächlich Lambda 1,1 oder 0,9 geschieht. Ja, funktioniert. Zumindest dann wenn man Abgas- und Verbrauchswerte ignoriert.
Anderes Motronik- Programm (=Codierstecker)?
Ja, aber das müsste sagen „regle das Gemisch fetter und Du Lambdasonde sei ruhig!“. Der Motor verbraucht mehr und stösst mehr Abgas aus. Auch nicht das wirklich Wahre. Abgesehen davon weiss niemand genau welcher Codierstecker bei welchem Motor und welchem Motronik- Typ welchen Baujahres was bewirkt.
„Besserer Chip“
Ob der dann besser ist sei dahingestellt. Zum Thema KFR kann das Ding nur das tun was auch Powercommander und Co tun: Versuchen die Motronik zu überlisten.
Exakte Synchronisation?
Das ist es! Weshalb an anderen Stellen basteln und nicht einfach die Ursache beheben? Zumal schlechte Synchronisation schnell 5 PS Spitzenleistung „kostet“!
Um eine solche Mehrleistung zu erreichen geben Andere haufenweise Geld aus, verschenken sie jedoch an einer Stelle an der sie ohnehin vorhanden wäre!
bron: Powerboxer.de
So, meine Freunden, das war's für heute aus Breda,
Grüsse, Bert von Waveren
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- HansD
- Berichten: 3297
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Juiste schrijfwijze KFR
Bert,
Mooi duidelijk verhaal, en met humor geschreven ("dann hilft auch kein Gewitterblitz."
Onderstreept nog maar eens hoe dankbaar het (zelf) synchroniseren van de boxer is.
Hans
P.S. Als er vertaald moet worden, hoor ik het wel...
(ein bisschen Deutsch spricht doch jeder ?)
Mooi duidelijk verhaal, en met humor geschreven ("dann hilft auch kein Gewitterblitz."
Onderstreept nog maar eens hoe dankbaar het (zelf) synchroniseren van de boxer is.
Hans
P.S. Als er vertaald moet worden, hoor ik het wel...
(ein bisschen Deutsch spricht doch jeder ?)
- Baird
- 2023
- Berichten: 4304
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Juiste schrijfwijze KFR
ik heb nog een paar jaar technisch Duits gehad op school dus ik red me wel. Als je eenmaal weet hoe je moet synchroniseren kun je jezelf een hoop geld en ellende besparen!HansD schreef:Bert,
Mooi duidelijk verhaal, en met humor geschreven ("dann hilft auch kein Gewitterblitz."
Onderstreept nog maar eens hoe dankbaar het (zelf) synchroniseren van de boxer is.
Hans
P.S. Als er vertaald moet worden, hoor ik het wel...
(ein bisschen Deutsch spricht doch jeder ?)
Ben jij latijns geschoold? zag je opmerking elders op het forum over snelheid etc.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- JoJothefirst
- 2024
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 17 jun 2010, 18:15
- Type: R1200RT
- Bijz: zumo XT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Groningen
Re: Juiste schrijfwijze KFR
alles wat ik ken waren een paar (flarden van) teksten van Nina Hagen, niet bepaald steekhoudend te noemen Natuurlijk ken ik wel de begrippen überhaupt en sowieso, en daar is dus nu Konstantfahrruckeln bij gekomen (schni, schna, schnappie?). Maar dat lange stuk (bijdrage van gerd_ @powerboxer.de) mag je wel voor mij vertalen, daar schnap ik kein reht von :lol: Alleen maar dat KFR daar dus juist gespeld wordtHansD schreef:P.S. Als er vertaald moet worden, hoor ik het wel...
(ein bisschen Deutsch spricht doch jeder ?)
Maar nu ff serieus: hiervoor reed ik een Kawasaki GTR van 1987. En al die jaren heeft die fiets slecht gelopen. Regelmatig dit benoemd als hij weer voor een beurt naar de garage ging. Ik moet ook niet zeggen dat hij slecht loopt, hij rolt slecht! En dan werd er weer naar gekeken, maar nooit was het echt verholpen. Dus dat de BMW waar ik nu op rijd dat soms ook heeft, stoort mij allerminst want het is niet half zo erg als op die GTR. :roll:
JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
- HansD
- Berichten: 3297
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Juiste schrijfwijze KFR
BMW 4-kleps motoren - KFR of Konstant Fahr Ruckeln (Bron: gerd_ van Powerboxer.de 25.08.2008)
(vrij vertaald uit het Duits door HansD)
Iedereen heeft het erover, maar wat is het nou eigenlijk, waar komt het vandaan en wat helpt ertegen? Laten we beginnen...
De uitgangspunten:
De ontsteking werkt probleemloos, de bougies zijn OK, de motor is perfect afgesteld, de inspuitventielen (injectoren) zijn precies hetzelfde, de lambda-sonde is in orde en ook de benzine is van goede kwaliteit.
DE THEORIE
Brandstof/luchtmengsel
Stel je voor dat we een 1 cilindermotor met inspuiting hebben, die "normaal" op de weg rijdt, dwz. op een vlak stuk weg met een constante snelheid en bijbehorende gasstand. Dan veranderen we via de Lambda-sonde en motormanagement de benzine/lucht-verhouding en maken het mengsel steeds "rijker", dwz. steeds meer benzine ten opzicht van lucht.
Op een gegeven moment zal het mengsel dusdanig rijk zijn, dat de bougies het niet meer kunnen ontsteken. Voor die tijd zal de ontsteking al steeds vaker mislukken en de motor gaat schudden , of "ruckeln". De meest extreme manier om het je voor te stellen is de lucht helemaal weg te laten en de bougie in pure benzine te dompelen en daarin te laten vonken: er gebeurt dan helemaal niks!
Oftewel: de motor is verzopen en staat stil.
De andere kant op is het net zo: als we het mengsel steeds armer maken (minder benzine). Ook dan zal eerst de motor gaan schudden en tenslotte stopt de motor helemaal, omdat uiteindelijk pure lucht zich nu eenmaal niet laat ontsteken.
Oftewel: de motor "verhongert" en staat stil.
Nu nemen we een 2-cilinder motor (bijv. een boxer) en doen dezelfde oefening en krijgen uiteraard hetzelfde resultaat. Te rijk of te arm mengsel: de motor schudt; veel te rijk of te arm mengsel en de motor slaat af.
EN NU DE PRAKTIJK
Als een moderne motor niet zijn gehele vermogen hoeft te leveren, wordt door het motormanagement het brandstof/luchtmengsel armer gemaakt, dwz. de hoeveelheid ingespoten benzine wordt dan verminderd. (Waarom zou je veel benzine inspuiten als die toch niet gebruikt wordt, niet waar? )
Maar dat zijn wel precies de omstandigheden waarin KFR het meeste opvalt: langzaam rijdend, niet met gas dicht (zoals steil bergaf), maar met een beetje gas, bijv. licht bergaf of in de stad; kortom: met bijna gesloten gaskleppen.
Synchroniseren
De motor is niet goed ge-synchroniseerd, of niet goed afgesteld - wat is dat?
Grof gezegd: beide cilinders zuigen nooit precies evenveel lucht aan omdat de 2 gaskleppen nooit helemaal precies even ver open staan.
De hoeveelheid benzine die aan beide kanten wordt ingespoten is wel precies gelijk. (Die hangt alleen af van de gasstand en het toerental van de motor)
Als de hoeveelheid lucht per cilinder verschilt en de hoeveelheid ingespoten benzine gelijk is, betekent dit dat het benzine/luchtmengsel in de beide cilinders verschillend is: de ene cilinder loopt wat armer dan de ander.
Het meten en bijregelen van het benzine/luchtmengsel gaat via een zogenaamde Lambda-sonde in de uitlaat, die meet hoe arm of rijk het brandstof/luchtmengsel is, en geeft dit door aan het motormanagement die vervolgens de hoeveelheid ingespoten benzine naar boven of beneden aanpast. Ook al heeft je motor 2 cilinders: in de uitlaat zit maar 1 Lambda-sonde die dus voor beide cilinders gezamenlijk het benzine/luchtmengsel meet.
En daar wringt de schoen: als het benzine/luchtmengsel van de beide cilinders niet gelijk is dan is de waarde die de Lambda-sonde meet een gemiddelde van de 2 cilinders. Echter, we hadden net gezien dat de ene cilinder wat rijker loopt en de ander wat armer. De gemeten waarde van de lambda-sonde klopt dus eigenlijk voor geen van beide cilinders!
Wat gebeurt er nu bij kleine gasklep-opening en relatief hoge toerentallen? Er is maar weinig vermogen nodig en het motormanagement besluit dan het mengsel armer te maken. Dit kan voor de arm lopende cilinder af en toe net teveel zijn: het mengsel was daar al wat armer en wordt nu nog armer. De ontsteking van het mengsel in de arme cilinder lukt soms niet meer - de ene keer net wel en dan weer net niet: de motor schudt, of "ruckelt". Dat is KFR!
Er is dan niks mis met de ontsteking of de bougies, dit komt puur door het verschil in aangezogen lucht in beide cilinders.
Hoe groter het verschil in aangezogen lucht van de 2 cilinders (hoe slechter de motor "gesynchroniseerd" is, noemen we dat) deste heftiger de KFR.
Vaak loopt de motor stationair wel prima. Dit komt doordat bij gesloten gaskleppen de doorgelaten lucht (bij de R1100Rt en R1150RT) apart geregeld wordt door zogenaamde bypass-schroeven. Die zijn precies in te stellen. Dit zegt echter niks over de afstelling van de gaskleppen.
Zodra het gas iets geopend wordt, en de gaskleppen niet mooi gelijk open gaan, zal de motor niet meer "synchroon" lopen.
Hoe komt het nou dat je bij een 1-cilinder geen last van KFR hebt?
Simpel gezegd is er niks om synchroon (of niet synchroon) te lopen: er is maar 1 cilinder. Natuurlijk kan een 1-cilinder ook schudden, dat kan aan de inspuiting/carburateur of aan ontsteking liggen, maar gesteld dat die goed zijn, dan kent een 1-cilinder geen KFR.
En waarom hebben 4-cilinders hier geen last van?
De krachtverdeling bij 4-cilinders is dusdanig dat je KFR minder merkt en als je het al merkt dan zegt men vaak "de motor loopt rauw".
WAT HELPT?
Andere bougies?
Nee, weliswaar hebben sommige bougies een hogere ontstekingsenergie (betere vonk), maar daar wordt het probleem maar ten dele mee opgelost.
Als het mengsel niet goed is, helpt ook een bliksemschicht niet! Natuurlijk moeten wel goede bougies gemonteerd worden.
Rijker mengsel?
In principe Ja, omdat KFR niet zo snel komt door te rijk mengsel. Echter, zal de Lambdasonde dit detecteren en via het motormanagement (de Motronic) corrigeren.
Aanpassing aan de pot-meter?
Via de gas-pot-meter aan de linkerkant van de machine kan de motronik wijs gemaakt worden dat de gasklep wat verder openstaat, waardoor deze (iets) meer benzine inspuit. Dit gaat ook niet werken, omdat ook dit door de lambda-sonde gedetecteerd wordt en via de motronic gecorrigeerd zal worden.
Extra "kastje" (Powercommander, Rapidbike etc.)
Er zijn allerlei kastjes die het motormanagement voor de gek kunnen houden, bijv. door het signaal van de Lambda-sonde aan te passen of te vertragen.
Dat werkt, alhoewel niet altijd de mileunormen gehaald worden, en ook kan het verbruik beinvloed worden.
Ander Motronic-programma (=Codeerstekker)?
Ja, mits deze er voor zorgt dat het mengsel rijker wordt, en de lambda-sonde zijn mond houdt. Ook hier zal de motor meer verbruiken en minder schoon verbranden. Ook niet echt je dat. Bovendien weet niemand precies welke codeerstekker bij welke motor, van welk bouwjaar en welk type & versie motronic nou welk effect heeft.
Beter synchroniseren?
Dat is het! Waarom ergens anders aan knutselen als je de oorzaak kunt aanpakken? Ook zal slechte synchronisatie schelen in vermogen en trekkracht (je bent zo 5 pk kwijt). Anderen geven kapitalen uit om meer vermogen te krijgen, terwijl het bijna gratis voor het oprapen ligt.
bron: Powerboxer.de
(vrij vertaald uit het Duits door HansD)
Iedereen heeft het erover, maar wat is het nou eigenlijk, waar komt het vandaan en wat helpt ertegen? Laten we beginnen...
De uitgangspunten:
De ontsteking werkt probleemloos, de bougies zijn OK, de motor is perfect afgesteld, de inspuitventielen (injectoren) zijn precies hetzelfde, de lambda-sonde is in orde en ook de benzine is van goede kwaliteit.
DE THEORIE
Brandstof/luchtmengsel
Stel je voor dat we een 1 cilindermotor met inspuiting hebben, die "normaal" op de weg rijdt, dwz. op een vlak stuk weg met een constante snelheid en bijbehorende gasstand. Dan veranderen we via de Lambda-sonde en motormanagement de benzine/lucht-verhouding en maken het mengsel steeds "rijker", dwz. steeds meer benzine ten opzicht van lucht.
Op een gegeven moment zal het mengsel dusdanig rijk zijn, dat de bougies het niet meer kunnen ontsteken. Voor die tijd zal de ontsteking al steeds vaker mislukken en de motor gaat schudden , of "ruckeln". De meest extreme manier om het je voor te stellen is de lucht helemaal weg te laten en de bougie in pure benzine te dompelen en daarin te laten vonken: er gebeurt dan helemaal niks!
Oftewel: de motor is verzopen en staat stil.
De andere kant op is het net zo: als we het mengsel steeds armer maken (minder benzine). Ook dan zal eerst de motor gaan schudden en tenslotte stopt de motor helemaal, omdat uiteindelijk pure lucht zich nu eenmaal niet laat ontsteken.
Oftewel: de motor "verhongert" en staat stil.
Nu nemen we een 2-cilinder motor (bijv. een boxer) en doen dezelfde oefening en krijgen uiteraard hetzelfde resultaat. Te rijk of te arm mengsel: de motor schudt; veel te rijk of te arm mengsel en de motor slaat af.
EN NU DE PRAKTIJK
Als een moderne motor niet zijn gehele vermogen hoeft te leveren, wordt door het motormanagement het brandstof/luchtmengsel armer gemaakt, dwz. de hoeveelheid ingespoten benzine wordt dan verminderd. (Waarom zou je veel benzine inspuiten als die toch niet gebruikt wordt, niet waar? )
Maar dat zijn wel precies de omstandigheden waarin KFR het meeste opvalt: langzaam rijdend, niet met gas dicht (zoals steil bergaf), maar met een beetje gas, bijv. licht bergaf of in de stad; kortom: met bijna gesloten gaskleppen.
Synchroniseren
De motor is niet goed ge-synchroniseerd, of niet goed afgesteld - wat is dat?
Grof gezegd: beide cilinders zuigen nooit precies evenveel lucht aan omdat de 2 gaskleppen nooit helemaal precies even ver open staan.
De hoeveelheid benzine die aan beide kanten wordt ingespoten is wel precies gelijk. (Die hangt alleen af van de gasstand en het toerental van de motor)
Als de hoeveelheid lucht per cilinder verschilt en de hoeveelheid ingespoten benzine gelijk is, betekent dit dat het benzine/luchtmengsel in de beide cilinders verschillend is: de ene cilinder loopt wat armer dan de ander.
Het meten en bijregelen van het benzine/luchtmengsel gaat via een zogenaamde Lambda-sonde in de uitlaat, die meet hoe arm of rijk het brandstof/luchtmengsel is, en geeft dit door aan het motormanagement die vervolgens de hoeveelheid ingespoten benzine naar boven of beneden aanpast. Ook al heeft je motor 2 cilinders: in de uitlaat zit maar 1 Lambda-sonde die dus voor beide cilinders gezamenlijk het benzine/luchtmengsel meet.
En daar wringt de schoen: als het benzine/luchtmengsel van de beide cilinders niet gelijk is dan is de waarde die de Lambda-sonde meet een gemiddelde van de 2 cilinders. Echter, we hadden net gezien dat de ene cilinder wat rijker loopt en de ander wat armer. De gemeten waarde van de lambda-sonde klopt dus eigenlijk voor geen van beide cilinders!
Wat gebeurt er nu bij kleine gasklep-opening en relatief hoge toerentallen? Er is maar weinig vermogen nodig en het motormanagement besluit dan het mengsel armer te maken. Dit kan voor de arm lopende cilinder af en toe net teveel zijn: het mengsel was daar al wat armer en wordt nu nog armer. De ontsteking van het mengsel in de arme cilinder lukt soms niet meer - de ene keer net wel en dan weer net niet: de motor schudt, of "ruckelt". Dat is KFR!
Er is dan niks mis met de ontsteking of de bougies, dit komt puur door het verschil in aangezogen lucht in beide cilinders.
Hoe groter het verschil in aangezogen lucht van de 2 cilinders (hoe slechter de motor "gesynchroniseerd" is, noemen we dat) deste heftiger de KFR.
Vaak loopt de motor stationair wel prima. Dit komt doordat bij gesloten gaskleppen de doorgelaten lucht (bij de R1100Rt en R1150RT) apart geregeld wordt door zogenaamde bypass-schroeven. Die zijn precies in te stellen. Dit zegt echter niks over de afstelling van de gaskleppen.
Zodra het gas iets geopend wordt, en de gaskleppen niet mooi gelijk open gaan, zal de motor niet meer "synchroon" lopen.
Hoe komt het nou dat je bij een 1-cilinder geen last van KFR hebt?
Simpel gezegd is er niks om synchroon (of niet synchroon) te lopen: er is maar 1 cilinder. Natuurlijk kan een 1-cilinder ook schudden, dat kan aan de inspuiting/carburateur of aan ontsteking liggen, maar gesteld dat die goed zijn, dan kent een 1-cilinder geen KFR.
En waarom hebben 4-cilinders hier geen last van?
De krachtverdeling bij 4-cilinders is dusdanig dat je KFR minder merkt en als je het al merkt dan zegt men vaak "de motor loopt rauw".
WAT HELPT?
Andere bougies?
Nee, weliswaar hebben sommige bougies een hogere ontstekingsenergie (betere vonk), maar daar wordt het probleem maar ten dele mee opgelost.
Als het mengsel niet goed is, helpt ook een bliksemschicht niet! Natuurlijk moeten wel goede bougies gemonteerd worden.
Rijker mengsel?
In principe Ja, omdat KFR niet zo snel komt door te rijk mengsel. Echter, zal de Lambdasonde dit detecteren en via het motormanagement (de Motronic) corrigeren.
Aanpassing aan de pot-meter?
Via de gas-pot-meter aan de linkerkant van de machine kan de motronik wijs gemaakt worden dat de gasklep wat verder openstaat, waardoor deze (iets) meer benzine inspuit. Dit gaat ook niet werken, omdat ook dit door de lambda-sonde gedetecteerd wordt en via de motronic gecorrigeerd zal worden.
Extra "kastje" (Powercommander, Rapidbike etc.)
Er zijn allerlei kastjes die het motormanagement voor de gek kunnen houden, bijv. door het signaal van de Lambda-sonde aan te passen of te vertragen.
Dat werkt, alhoewel niet altijd de mileunormen gehaald worden, en ook kan het verbruik beinvloed worden.
Ander Motronic-programma (=Codeerstekker)?
Ja, mits deze er voor zorgt dat het mengsel rijker wordt, en de lambda-sonde zijn mond houdt. Ook hier zal de motor meer verbruiken en minder schoon verbranden. Ook niet echt je dat. Bovendien weet niemand precies welke codeerstekker bij welke motor, van welk bouwjaar en welk type & versie motronic nou welk effect heeft.
Beter synchroniseren?
Dat is het! Waarom ergens anders aan knutselen als je de oorzaak kunt aanpakken? Ook zal slechte synchronisatie schelen in vermogen en trekkracht (je bent zo 5 pk kwijt). Anderen geven kapitalen uit om meer vermogen te krijgen, terwijl het bijna gratis voor het oprapen ligt.
bron: Powerboxer.de
Laatst gewijzigd door HansD op 27 apr 2011, 16:37, 2 keer totaal gewijzigd.
- AGVerheij
- Berichten: 852
- Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
- Type: R1200RT
- Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
- Locatie: Utrecht
Re: Juiste schrijfwijze KFR
Duidelijk verhaal, zo had ik het niet eerder gelezen.
Bedankt Hans
, GerbeRT
Bedankt Hans
, GerbeRT
Groets, GerbeRT
Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
- HansD
- Berichten: 3297
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Juiste schrijfwijze KFR
Interessante aanvulling:
Bij de werkt de brandstofinjectie gescheiden per cilinder en zit in beide uitlaatbochten een lambdasonde, dus 1 voor elke cilinder.
Gezien het voorgaande moet iedereen nu begrijpen waarom de minder of geen last heeft van KFR.
Ook de bypass-stelschroeven zijn verdwenen bij de . Zowel het synchroniseren als het afstellen van het stationaire toerental gebeurt geheel electronisch door de motronic (of BMW-Engine Management System, zoals dat tegenwoordig heet).
Hans
Bij de werkt de brandstofinjectie gescheiden per cilinder en zit in beide uitlaatbochten een lambdasonde, dus 1 voor elke cilinder.
Gezien het voorgaande moet iedereen nu begrijpen waarom de minder of geen last heeft van KFR.
Ook de bypass-stelschroeven zijn verdwenen bij de . Zowel het synchroniseren als het afstellen van het stationaire toerental gebeurt geheel electronisch door de motronic (of BMW-Engine Management System, zoals dat tegenwoordig heet).
Hans
Re: Juiste schrijfwijze KFR
In theorie moet dus een 1200RT minder KFR hebben dan een slecht gesynchroniseerde 1100RT. Maar een goed afgestelde 1100RT heeft er dus ook geen last van toch?
Dus misschien zit de oplossing in elke 5000km synchroniseren om KFR tot een minimum terug te brengen bij de 1100RT.
Ik denk dat je met een stoterstangenmotor ook vaker te kleppen moet stellen. Aangezien de klepspeling weer veel invloed heeft op het synchroon lopen. Maar de heren bij BMW wilde natuurlijk de beurten om de 10000km houden. Een motor die elke 5000km een beurt moet hebben vond men natuurlijk niet van deze tijd meer.
Ton
Dus misschien zit de oplossing in elke 5000km synchroniseren om KFR tot een minimum terug te brengen bij de 1100RT.
Ik denk dat je met een stoterstangenmotor ook vaker te kleppen moet stellen. Aangezien de klepspeling weer veel invloed heeft op het synchroon lopen. Maar de heren bij BMW wilde natuurlijk de beurten om de 10000km houden. Een motor die elke 5000km een beurt moet hebben vond men natuurlijk niet van deze tijd meer.
Ton
- JoJothefirst
- 2024
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 17 jun 2010, 18:15
- Type: R1200RT
- Bijz: zumo XT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Groningen
Re: Juiste schrijfwijze KFR
Wow Hans, ik had niet gedacht dat je het ook echt zou doen, maar heel erg bedankt voor het vertalen. Nou wordt het idd duidelijk.HansD schreef:(vrij vertaald uit het Duits door HansD)
....
Maar, zoals ik al schreef, had die GTR er ook last van en dat was wel een 4cylinder. Daar werd het trouwens steeds geweten aan het feit dat er 2 carburateurs waren die niet goed op elkaar afgesteld zouden zijn (gesynchroniseerd, denk ik dan).
Maar goed, dat ter zijde. Als de motor dus maar goed gesynchroniseerd is, kunnen we Ruckeloos rijden
Had je zelf al geprobeerd? Gewoon voor de aardigheid even kijken op www.vertalen.nu Echt Nederlandse vertaling :shock:Dutchmidiman schreef: Schieberuckeln (leuk: weer 1 voor jou om uit te zoeken)
JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
- Ares
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 08 jan 2011, 13:46
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drenthe
- Locatie: Westerbork
Juiste schrijfwijze KFR
kunnen we Ruckeloos rijden
Het werkwoord is "ruckeln", dus moet het "ruckel frei" zijn.
Sent from my iPhone aan alle forumleden
Ares
Het werkwoord is "ruckeln", dus moet het "ruckel frei" zijn.
Sent from my iPhone aan alle forumleden
Ares
- JoJothefirst
- 2024
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 17 jun 2010, 18:15
- Type: R1200RT
- Bijz: zumo XT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Groningen
Re: Juiste schrijfwijze KFR
Het was een woordspeling. Roekeloos rijden... maar dan anders geschrevenAres schreef: Het werkwoord is "ruckeln", dus moet het "ruckel frei" zijn.
Ares
JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
- HansD
- Berichten: 3297
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Juiste schrijfwijze KFR
Ton,Ton1959 schreef:In theorie moet dus een 1200RT minder KFR hebben dan een slecht gesynchroniseerde 1100RT. Maar een goed afgestelde 1100RT heeft er dus ook geen last van toch?
Dus misschien zit de oplossing in elke 5000km synchroniseren om KFR tot een minimum terug te brengen bij de 1100RT.
Ik denk dat je met een stoterstangenmotor ook vaker te kleppen moet stellen. Aangezien de klepspeling weer veel invloed heeft op het synchroon lopen. Maar de heren bij BMW wilde natuurlijk de beurten om de 10000km houden. Een motor die elke 5000km een beurt moet hebben vond men natuurlijk niet van deze tijd meer.
Ton
Als de klepspeling van de inlaatkleppen voor de linker en rechter cilinder verschilt, dan kan er niet even veel lucht naar binnen. Ook dat kan tot KFR leiden. Dus de juiste volgorde is: eerst nauwkeurig kleppen stellen, en dan synchroniseren. Zo hebben we het op de Techdagen ook geleerd en gedaan.
Het precieze verloop van danwel (kop-)kleppen, gaskleppen cq. Bypass-schroeven is moeilijk aan te geven (om de hoeveel km?). Er zijn forumleden die dit puur op gehoor en gevoel doen en kleppen stellen en synchroniseren wanneer ze vinden dat de motor niet meer mooi loopt.
Hans
- Ares
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 08 jan 2011, 13:46
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drenthe
- Locatie: Westerbork
Juiste schrijfwijze KFR
ja die is leuk. Had ik niet zo gelezen.JoJothefirst schreef:Het was een woordspeling. Roekeloos rijden... maar dan anders geschrevenAres schreef: Het werkwoord is "ruckeln", dus moet het "ruckel frei" zijn.
Ares
JoJo
Sent from my iPhone aan alle forumleden
Ares
Re: Juiste schrijfwijze KFR
Hoi Hans
Dat klopt volledig wat jij zegt en dat was mijn idee ook al. De klepspeling blijft niet hetzelfde en de motor loopt niet meer synchroon. Al kan je die kleine verschillen van klepspeling wel weer goedmaken met synchroon afstellen . Maar ik vind het ook niet erg om de motor om de 5000km af te stellen. Eigenlijk wel leuk om het verloop bij te houden vind ik dan weer. Mijn carbtune moet zo aankomen en dan zal ik alles eens gaan afstellen.
Ton
Dat klopt volledig wat jij zegt en dat was mijn idee ook al. De klepspeling blijft niet hetzelfde en de motor loopt niet meer synchroon. Al kan je die kleine verschillen van klepspeling wel weer goedmaken met synchroon afstellen . Maar ik vind het ook niet erg om de motor om de 5000km af te stellen. Eigenlijk wel leuk om het verloop bij te houden vind ik dan weer. Mijn carbtune moet zo aankomen en dan zal ik alles eens gaan afstellen.
Ton
- Baird
- 2023
- Berichten: 4304
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Juiste schrijfwijze KFR
Om in beide cilinders de juiste hoeveelheid benzine te krijge is een gouden tip om een gebalanceerd setje injectors van Tills.de te bestellen. Je ruilt je eigen setje in, Tills maakt ze schoon en zoekt via meting setjes bij elkaar die even veel benzine injecteren, het geheel kost ongeveer € 80. daarna is het een kwestie van goed afstellen. Als je dan ook de arme mengsels nog wilt omzeilen dan koop je een chip van John, die zorgt dat de het mengsel wat rijker blijft, een betere koppelkromme en zelfs wat meer vermogen: deze combinatie zorgt voor een heerlijk rijdende motor.
Jammer dat de chips er niet zijn voor de 1200 serie ......
Jammer dat de chips er niet zijn voor de 1200 serie ......
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km