Op vakantie. Hoe doe je dat?

Vertel over je motorritten en -vakanties.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Op vakantie. Hoe doe je dat?

Ongelezen bericht door Copper »

Half juli ga ik voor het eerst wat verder dan Eifel/Ardennen. Ik heb eens drie dagen Vogezen gezien. Kon ermee door, maar ik wil nu richting Oostenrijk en misschien stukje Italië. Ik heb een dag of vijf.. Max zeven. Ik rij alleen (heerlijk) (sorry voor de gezelligen onder ons)

Ik zie motorreizen dan ga je naar een hotel in een land en van daar uit rij je iedere dag een richting op en steeds weer op dezelfde stek terug. Dat trekt me niet. Dus ik wil eigenlijk een dag ca 400 km binnendoor, dan slapen en ontbijten en dag twee verder naar het zuiden enz. Zo dus een rondje; Zuid Limburg-Vogezen-Zwitserland-Italië-Oostenrijk-Zuid Duisland. Ik wil eigenlijk niks plannen van tevoren, behalve mijn routes voor die dagen. Maar niet de overnachtingsplekken. (na, bijv, 400km sta je om 5 uur voor de stoep van je hotelletje, maar tegen de tijd dat het donker wordt vind ik ook prima). Als ik van te voren plan heb ik die vrijheid niet. Maar.....het is half juli..wat kan ik doen; niks plannen en ik zie het wel (ps ik heb geen tentje :-(. of moet ik alles in een malletje gieten anders kom je (in juli) en na acht uur 's avonds bijv.... nergens meer onder zeil. En indien op de bonnefooi kan, verschilt dat nog per land. Bijv Duitsland Zimmer Frei tot over je oren of net niet. (En niet onbelangrijk; hoe kan ik zien of ik mijn paard 's nachts redelijk kan achterlaten)
Kortom; cru gezegd; waar ik stop wil ik ongeveer slapen...... Gaat dat lukken ?
Laatst gewijzigd door Copper op 05 mei 2016, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
"Rubber onder"
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Op vakantie. Hoe doe je dat :-)

Ongelezen bericht door HansD »

Moet lukken volgens mij. Je zit nog niet echt in het hoogseizoen, bovendien kun je door de toeristische plekken te vermijden meestal makkelijk plek vinden. Als extra maatregel bij twijfel stop ik desnoods wat eerder, vooral in dunbevolkte gebieden, want als er dan een hotel vol of te duur is, moet je soms nog een flink stuk verder. Op die manier lukt het altijd.
Als het echt druk is, en het is al laat, neem ik af en toe een wat duurder hotel op de koop toe.
Vooral in Duitsland kun je behoorlijk goedkoop terecht, ik zit regelmatig voor rond de €35 per nacht, ongelooflijk, vind ik.
Een andere tip is een overnachting bij een Weingut, dit zijn wijngroothandels waar je behalve wijnproeven vaak ook kunt eten,...en overnachten!
Dit vind je meestal niet onder hotels op het internet, dus gewoon proberen.
BMWood
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 jul 2009, 20:14
Type: R1200RT
Bijz: midnightblue-metallic N87 is beautiful
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Friesland
Locatie: Oentsjerk

Op vakantie. Hoe doe je dat :-)

Ongelezen bericht door BMWood »

Ik gebruik op m'n Apple de app van motorradhotel
Je kan dan zoeken op plaatsnaam maar ook op actuele positie

Nadeel is dat dit online gebeurt ( dus data of wifi verbinding nodig)

Zie nu dat ie niet meer in de NL store maar nog wel in de Duitse app store

Wel is er de meintourenhotel. App die werkt op dezelfde wijze maar vind ik iets minder duidelijk

Don't follow me, I'm lost too
Don't follow me, I'm lost too
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Op vakantie. Hoe doe je dat :-)

Ongelezen bericht door Dingeman »

Het Duitse motorblad Tourenfahrer brengt ieder jaar in mei een aardige hotelgids uit van heel heel veel motor- en motorvriendelijke hotels, pensions en/of gasthoven in Duitsland, Oostenrijk, Italië en nog andere landen. Je vindt daar een beschrijving van het "onderkomen" in, het adres en de prijzen etc. Deze gids krijg ik ieder jaar van een vriend toegestuurd. Met deze gids bij de hand heb ik altijd een al een goed en betaalbaar (motor)hotel(letje) kunnen vinden. Veelal oriënteer ik mij al in deze gids in de late middag op een terrasje en waag ik er ook nog wel eens een "reserveringstelefoontje" aan. En ik mag wel stellen dat werkt vrij goed.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Op vakantie. Hoe doe je dat :-)

Ongelezen bericht door ciske »

Ik doe het al jaren op de manier die jij je hebt voorgenomen. In alle Alpen-landen op één keer na altijd snel een plek gevonden. Die ene keer was er bij de Bodensee in de buurt een hele grote meerdaagse beurs met zeer veel volle hotels. Dat zorgde ervoor dat ik echt een heel stuk verder moest zoeken.
Voor wat de stalling van de motor betreft, vaak kan het ding in een schuur of garage soms onder de blote hemel. Altijd is het wel mogelijk om het ding ergens uit het zicht te stallen.

Gewoon gaan en erop vertrouwen dat je wel een bedje gaat vinden.

Succces en groet van Ciske
Gebruikersavatar
R1nus
Berichten: 258
Lid geworden op: 05 okt 2014, 00:58
Type: R1200RT
Bijz: Mistachterlicht, stang op stuur voor nav. e.d.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Locatie: Amsterdam

Re: Op vakantie. Hoe doe je dat :-)

Ongelezen bericht door R1nus »

Jaren geleden ben ik met een maat op dezelfde soort manier door Noorwegen en Zweden gereisd.
Ik had een kaartje bij me van jeugdherbergen (heette toen nog zo zonder leeftijdgrens), ik geloof dat het nu "stayokey"
Daar keken we in de avond ervoor waarna toe we de volgende dag wilde rijden en stippelde daar onze route op af met eventueel wat er onderweg te zien is. En kwamen we onderweg iets tegen wat we wilde zien dan stopte we daar en paste desnoods onze eindbestemming van die dag aan met het kaartje van verblijven.

Aangezien de jeugdherbergen / Stayokay verblijven door heel Europa zitten kan je redelijk eenvoudig en voordelig overnachten en over het algemeen is daar wel plek om te overnachten omdat deze vaak voor kort verblijf worden gebruikt.

Succes met je reis _004

[groet]
Een probleem is pas een probleem, als je er geen oplossing voor kunt vinden.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Op vakantie. Hoe doe je dat :-)

Ongelezen bericht door Bert M »

Op de manier die jij beschrijft heb ik een paar keer gereisd. Gaat in de praktijk prima, zelfs in het hoogseizoen, heb ik nooit meer dan drie hotels op een dag hoeven langsrijden voor een kamer. Je moet gewoon wat mazzel hebben, maar dat is dan ook het avontuur van het reizen.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Dingelbert
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 apr 2009, 22:26
Type: R1200RT
Bijz: Full options, Rapid Bike Kit, Laser uitlaat
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Horst
Locatie: Horst aan de Maas

Re: Op vakantie. Hoe doe je dat :-)

Ongelezen bericht door Dingelbert »

Wij rijden met z'n 2-en of 3-en al jaren door Europa (morgen vertrekken we weer Duitsland-Tjechië-Slowakije-Hongarije-Polen). We mijden de grote steden, zetten vaak een route uit, maar soms alleen maar "kies kronkelwegen" en aan het eind tikken we even in op de TomTom "zoek hotel in de buurt". Ik kan me slechts één keer herinneren dat we eigenlijk niets vonden. In de Pyreneeën. Toen gewoon naar het dichtstbijzijnde station gereden. Meestal is daar wel een hotel. Zo ook nu. Dus gewoon doen zou ik zeggen. _004
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: Op vakantie. Hoe doe je dat :-)

Ongelezen bericht door Copper »

Dank voor de bemoedigende woorden :) . Ik denk dat ik maar op de bonnefooi ga en het er op waag. In het slechtste geval lig ik op een bank in een park. Ik ga eens apps kijken. Dank ook Dingelbert; ik heb de TomTom Rider 400 en die zal ook wel wat in de buurt weten, maar die zal niet motorhotel georiënteerd zijn. Was ik niet opgekomen op die optie... ;)

Ander vraagje; is 400 km redelijk te doen op een dag. Ik neem aan in het Zwarte Woud wel, maar op hoogte in Zwitserland ook ?

Nog een ander vraagje; als ik van de autoweg af blijf dan heb ik geen vignetten enz nodig hè ?

Ojee, nog een vraag; ik kijk op youtube naar mooie filmpjes en daar kom je de ene na de andere pass tegen. (timmelsjoch, umbrailpass, stelviopas enz) Hoe vind je die passen op bijv Tyre to Travel. In neem aan dat als ik een kronkelweg in Oostenrijk zie dat het wel eens raak kan zijn, maar horen die passen bij een stad of hebben die straatnamen :$

Thnx _004
"Rubber onder"
Gebruikersavatar
Dingelbert
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 apr 2009, 22:26
Type: R1200RT
Bijz: Full options, Rapid Bike Kit, Laser uitlaat
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Horst
Locatie: Horst aan de Maas

Re: Op vakantie. Hoe doe je dat :-)

Ongelezen bericht door Dingelbert »

Copper schreef:Dank voor de bemoedigende woorden :) . Ik denk dat ik maar op de bonnefooi ga en het er op waag. In het slechtste geval lig ik op een bank in een park. Ik ga eens apps kijken. Dank ook Dingelbert; ik heb de TomTom Rider 400 en die zal ook wel wat in de buurt weten, maar die zal niet motorhotel georiënteerd zijn. Was ik niet opgekomen op die optie... ;)

Ander vraagje; is 400 km redelijk te doen op een dag. Ik neem aan in het Zwarte Woud wel, maar op hoogte in Zwitserland ook ?

Nog een ander vraagje; als ik van de autoweg af blijf dan heb ik geen vignetten enz nodig hè ?

Ojee, nog een vraag; ik kijk op youtube naar mooie filmpjes en daar kom je de ene na de andere pass tegen. (timmelsjoch, umbrailpass, stelviopas enz) Hoe vind je die passen op bijv Tyre to Travel. In neem aan dat als ik een kronkelweg in Oostenrijk zie dat het wel eens raak kan zijn, maar horen die passen bij een stad of hebben die straatnamen :$

Thnx _004
Graag gedaan. Ik rij zelf ook met de 400. Werkt prima. Ik kan het nu niet nakijken, maar volgens mij kun je ook zoeken op biker-hotel.
Ik vind 400 km behoorlijk als je kronkelwegen en passen rijdt. Zeker als het weer tegen zit. Ik hou meestal zo'n 300 km aan en soms iets meer.
Buiten de snelwegen heb je in Zwitserland geen vignet nodig.
De passen vind je makkelijk: gewoon in de zoekfunctie (gele verticale balkje links) intypen.
Ik weet niet wanneer je wilt gaan, maar maak even een route over die passen. Als Tyre dat "niet wil" betekent dat dat de pas nog gesloten is. Zoals dat met veel passen nu nog het geval is.
Veel plezier
Peter
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Op vakantie. Hoe doe je dat :-)

Ongelezen bericht door Dingeman »

Nog niet zo lang geleden een rondrit gedaan, Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Italië, Oostenrijk, Duitsland en weer thuis. En met verscheidene passen daarin. Zijn echter wel Garmin bestanden.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Op vakantie. Hoe doe je dat :-)

Ongelezen bericht door HansD »

400 km in heuvels en bergen vind ik nogal veel. 250-300 is mijn daggemiddelde denk ik. Maar ik stop meestal rond 16:00, dan heeft mij pn rug het wel weer gehad voor die dag.
De POI's van alle alpen passen zijn te downloaden en kun je oo je navigatie zetten. Ik zal even zoeken..
Gevonden:
http://alpenrouten.de/downloads.html
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: Op vakantie. Hoe doe je dat :-)

Ongelezen bericht door Copper »

Goede tips, bedankt !

HansD, je hebt dezelfde rug als de mijne, zolang als je beweegt gaat het goed, maar ergens houdt het op :cry: .
Peter; De hotels in de Rider kan ik nog niet vinden, maar als ik die 100 pagina's uit heb misschien wel, komt goed -top-


Ik ga beginnen met de voorpret _004
"Rubber onder"
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: Op vakantie. Hoe doe je dat :-)

Ongelezen bericht door Copper »

Dingeman . Ik heb de site van de Tourenfahrer hotels/pensions enz even bekeken. Handig , leuk en misschien zit er wat bij wat uitkomt op mijn tripje. Dank voor de tip. _004

gr.
C
"Rubber onder"
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 503
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Op vakantie. Hoe doe je dat :-)

Ongelezen bericht door aantzeetje »

In bijlage vindt je de MR hotels in een gpi file. Deze gewoon in de poi folder van je gps zetten en je kan ze zo opzoeken. Ben je terug thuis gewoon het bestand uit je gps verwijderen
MR Motorradhotels.zip
En hier de Beds 4 Bikers
beds4bikers.zip
En als je je dag routes gemaakt hebt, laadt de gpx dan ook eens op in MyDrive van TT. Zo zie je de wegwerken en tot hoelang ze duren. Kun je tot net voor je vertrek je routes nog aanpassen. Een aanrader voor iedereen trouwens. Doe het als Garmin gebruiker ook :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: Op vakantie. Hoe doe je dat :-)

Ongelezen bericht door Copper »

Dank voor de routes/hotels. Tyre is vanmorgen begonnen met laden en ik denk dat hij nu (middag) ongeveer klaar zal zijn. Maar ze staan er wel op :D

Heeft er iemand eens de Brasa schlucht gereden ? Ik heb wel wat filmpjes gezien op youtube maar ik kan niet goed vinden van waar naar waar dat loopt. Ik start in Limone sul Garda via de SS45b en de SS38 "de "via Benaco" richting pizzeria La Forra, dan zie ik een lus die weer uitkomt in Pieve. Maar heb ik hem dan gehad :?
"Rubber onder"
Gebruikersavatar
Dingelbert
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 apr 2009, 22:26
Type: R1200RT
Bijz: Full options, Rapid Bike Kit, Laser uitlaat
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Horst
Locatie: Horst aan de Maas

Re: Op vakantie. Hoe doe je dat :-)

Ongelezen bericht door Dingelbert »

Copper schreef:Peter; De hotels in de Rider kan ik nog niet vinden, maar als ik die 100 pagina's uit heb misschien wel, komt goed -top-


Ik ga beginnen met de voorpret _004
Gisteren teruggekeerd van een tocht die inderdaad via Duitsland, Tsjechië (geweldig motorrijland met super-vriendelijke mensen), Slowakije, Hongarije, weer Slowakije, Polen, weer Tsjechië en terug via Duitsland. Was redelijk ambitieus en bleek ook behoorlijk ritje. Veel "kronkelwegen" gereden. Maar goed. de hotels. Geen enkel probleem met de TT400. Gewoon "hotel" ingeven bij "zoeken" en dan "nuttige plaatsen" kiezen. Kan "bij bestemming" "langs route" "in de buurt" etc. Mijn maat had een oudere TT bij zich. Ook prima, maar aanmerkelijk minder hotels.
En spot-goedkoop overal. Overal tussen de €14-35 per nacht incl ontbijt. En nog eens goed eten ook!. Een heel enkele keer hebben we het TT-advies overgeslagen. omdat de buitenkant niet echt uitnodigde. Maar ja, dat gebeurt als je helemaal binnendoor rijdt. Vooral in Slowakije.
Kortom: beetje zwerven op die manier... weer goed bevallen.
Peter
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: Op vakantie. Hoe doe je dat :-)

Ongelezen bericht door Copper »

Sinds enige weken probeer ik een aantal dagroutes te plannen op de grens Au-It. Ik zit te wachten tot ik in Tyre via de Umbrailpass naar de Stelvio (ri Trafoi) kan. Maar in Tyre kom ik nog steeds niet de Umbrail over, dit terwijl die volgens de ANWB link wel open moet zijn.....

https://translate.google.nl/translate?h ... esse.co%2F

Kan ik ergens anders mijn route over de Umbrail plannen en dan in Tyre openen ? Niet te moeilijk (ik heb digibetes) :cry:
"Rubber onder"
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 503
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Op vakantie. Hoe doe je dat?

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Stelvio is dicht wegens wegenwerken. Passo dell Umbrail is open dus daar kan je niet anders dan richting Bormio rijden
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: Op vakantie. Hoe doe je dat?

Ongelezen bericht door Copper »

Die werkzaamheden had ik hier al meegkregen maar dat is een stukje verder richting Trafoi. Mijn fout is dat ik na de Umbrailpass linksaf plan richting Trafoi. Ri Bormio doet hij het inderdaad wel. (maar daar wil ik niet naar toe :-) ) Nog ff afwachten dus maar. Dank je.

_004
"Rubber onder"
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 503
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Op vakantie. Hoe doe je dat?

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Even naar de wegenwerken in Italië gaan kijken: http://www.provincia.bz.it/traffico/pro ... asp?type=2

Voor de Stelvio schrijven ze:
Dalla parte dell’Alto Adige: da Trafoi (km 138,000) divieto di transito per veicoli di lunghezza superiore a 10,50 m. Dalla parte di Bormio: divieto di transito per veicoli di altezza superiore a 3,30 m.

Voor het gedeelte ter hoogte van Alto Adige: komende van Trafoi (km paal 138) omleiding voor voertuigen langer dan 10.50m. Komende van Bormio omleiding voor voertuigen hoger dan 3.30m.

Me dunkt dat er aternerend doorgaand verkeer mogelijk is maar aangezien Tyre daar geen rekening mee houdt kan je dus niet door. Dus route maken tot na de Umbraill pas. Dan links af de Stelvio op om daarna een nieuwe route weer op te starten richting je bestemming.
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: Op vakantie. Hoe doe je dat?

Ongelezen bericht door Copper »

_004 . Jouw italiaans is beter dan mijn nederlands :D .
3,30 hoog.....dat haal ik niet dus ik zal er wel langs kunnen.
Het duurt me te lang om op de "opening"te wachten. Dan doe ik het inderdaad maar zo.
Dan moet ik me wel even de twee stukken bij elkaar tellen (in het hoofd) want anders wordt het een hele lange dag.

Thnx -top-
"Rubber onder"
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 503
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Op vakantie. Hoe doe je dat?

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Jouw italiaans is beter dan mijn nederlands
Ja dat krijg je wel eens als je met een Italiaanse getrouwd ben zoals ik lol
Gesloten

Terug naar “Over motorritten en -vakanties”