Rondje Noorden van Ierland

Vertel over je motorritten en -vakanties.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
ElsPeet
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 mar 2009, 21:37
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Triumph Trophy SE uit 2013 met alle opties
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Warmenhuizen
Locatie: Warmenhuizen

Rondje Noorden van Ierland

Ongelezen bericht door ElsPeet »

Ik ga voor het derde achtereenvolgende jaar in mei naar Ierland met de motor. Een fantastisch land om te bereizen. En dan doel ik niet alleen op de heerlijke motorwegen, maar ook op de gastvrijheid van de Ieren.
Na eerst midden en daarna het zuiden doorkruist te hebben, ga ik nu een rondje noorden doen. Ik begin via Hoek van Holland/Harwich/Holyhead, in Dublin, daarna dwars door naar Westport aan de (natuurlijk) westkust in Connemara. Vandaar ga ik via de Wild Atlantic Way naar Donegal, Cruit Island, Derry, Giants Causeway, Belfast, weer terug naar Dublin. Van daaruit terug naar Harwich. Ik heb mij natuurlijk goed voorbereid op wat ik graag wil zien. Ik heb daar 10 dagen voor. Toch heb ik nog wel een vraag. Er zijn reislustigen zat op dit forum. Zijn er mensen, die zeggen van dat en dat moet je gezien hebben? Alles is welkom. Kan ik mijn reis gewoon wel/niet op aanpassen. Alvast hartelijk dank.

Groeten,
Peter
KreidlerFlorett K54 1968
KreidlerFlorett RS 1970
YamahaXJ900F 1993
BMWR1100RT 1998
BMWR1150RT 2001
BMWR1200RT 2008
Triumph Trophy SE 2013
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Rondje Noorden van Ierland

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik heb geen tips over wat wel en wat niet te bezoeken: ik ben er zelf enkel in zakelijke hoedanigheid geweest. Slechts één tip van mijn kant. De Noord-Ieren zijn heel gastvrij, maar begin als buitenlander nooit uit jezelf over de 'Troubles' (het bloedige conflict dat Noord Ierland decennia verdeeld heeft gehouden en onderhuids nog steeds doet!). Als de ander erover begint te vertellen doe je er verstandig aan om te luisteren zonder verder diep door te vragen. Het blijft een uiterst gevoelig onderwerp.

Goede reis!

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Rondje Noorden van Ierland

Ongelezen bericht door EileRT »

Wij zijn al vele malen in de Republiek Ierland en zijn slechts eenmaal in Noord Ierland geweest. Toch heeft ons bezoek aan Noord Ierland zeker indruk gemaakt. Eigenlijk maakt de gehele Ierse kustlijn (de noord-, west- en zuidkust), diepe indruk en is op vele plaatsen adembenemend.
Wij zijn in Noord Ierland in de county's Londonderry en Antrim geweest. En zoals je zelf ook al aangaf is de Giant's Causeway een aanrader. De rotsformatie van tienduizenden basaltzuilen zijn bijzonder om te zien. Ook de Carrick-a-Ride Rope Bridge is heel mooi om te lopen. Een smalle loopbrug van touwen en planken die ooit voor 't eerst is aanlegd door zalmvissers in 1755. Als je vanaf de kust afzakt naar onderen in county Antrim kom je in Bushmills. The Old Bushmills Distillery is de oudste whiskey distilleerdij van Ierland en stamt uit 1608. Je kunt deze bezichtigen middels een mooie rondleiding.

Ik heb geen GPS routes, maar kan je aanraden vooral veel om je heen te kijken. De Atlantic Coast is werkelijk fantastisch en na bijna elke bocht opent zich een nieuw bergachtig landschap of vergezicht met stijle kliffen. Het wijst zich allemaal vanzelf. Het leven is "easy going", al rijden de meeste Ieren vrij vlot. Ze zijn zoals je terecht al aangaf heel gastvrij en behulpzaam. Ooit is er een Ier in de stad Cork (Rep. IRL) lange tijd voor ons aangereden om ons een pinautomaat aan te wijzen. Hij stapte uit zijn auto en wees deze vervolgens nog aan ook . . . over behulpzaam gesproken!

Terecht wat Bert M zegt, begin niet over "het conflict". En bedenk goed . . . er zijn Ieren uit Noord Ierland én uit de Republiek Ierland.

Ook namens mij, een goede reis!

Céad míle fáilte !

Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
ElsPeet
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 mar 2009, 21:37
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Triumph Trophy SE uit 2013 met alle opties
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Warmenhuizen
Locatie: Warmenhuizen

Re: Rondje Noorden van Ierland

Ongelezen bericht door ElsPeet »

Bert M schreef:Ik heb geen tips over wat wel en wat niet te bezoeken: ik ben er zelf enkel in zakelijke hoedanigheid geweest. Slechts één tip van mijn kant. De Noord-Ieren zijn heel gastvrij, maar begin als buitenlander nooit uit jezelf over de 'Troubles' (het bloedige conflict dat Noord Ierland decennia verdeeld heeft gehouden en onderhuids nog steeds doet!). Als de ander erover begint te vertellen doe je er verstandig aan om te luisteren zonder verder diep door te vragen. Het blijft een uiterst gevoelig onderwerp.

Goede reis!

[groet]

Bert M
Prima tip. Dank hiervoor. Hier kan ik wat mee.

Peter
KreidlerFlorett K54 1968
KreidlerFlorett RS 1970
YamahaXJ900F 1993
BMWR1100RT 1998
BMWR1150RT 2001
BMWR1200RT 2008
Triumph Trophy SE 2013
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Rondje Noorden van Ierland

Ongelezen bericht door Snellecees »

Hoi Peter en anderen,

Wij gaan deze zomer voor het eerst naar Ierland en dan beginnen we in Rosslare in het zuiden. We hebben nog geen uitgewerkt plan maar mijn idee is om langs de zuidkust richting de westkust te gaan en dan richting het noorden. We zijn een dag of 12 a 13 in Ierland en in die korte tijd wil ik niet doorrijden tot in Noord Ierland maar ergens ter hoogte van Dublin oversteken naar de oostkust en dan Dublin bezoeken en vandaar uit weer richting Rosslare waar we weer de boot naar Fishguard nemen.

We willen overnachten in B & B of AirB & B. We gaan van te voren ook geen strakke van dag tot dag planning maken maar bekijken per dag wat we gaan doen. Ik vind het wel handig om vooraf een lijstje te maken met een aantal te bezoeken plaatsen om toch een aantal reisdoelen te hebben.

Mijn vraag aan jullie is wat moeten we zeker op deze lijst zetten.


Groet
Cees
Gebruikersavatar
ElsPeet
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 mar 2009, 21:37
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Triumph Trophy SE uit 2013 met alle opties
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Warmenhuizen
Locatie: Warmenhuizen

Re: Rondje Noorden van Ierland

Ongelezen bericht door ElsPeet »

Snellecees schreef:Hoi Peter en anderen,

Wij gaan deze zomer voor het eerst naar Ierland en dan beginnen we in Rosslare in het zuiden. We hebben nog geen uitgewerkt plan maar mijn idee is om langs de zuidkust richting de westkust te gaan en dan richting het noorden. We zijn een dag of 12 a 13 in Ierland en in die korte tijd wil ik niet doorrijden tot in Noord Ierland maar ergens ter hoogte van Dublin oversteken naar de oostkust en dan Dublin bezoeken en vandaar uit weer richting Rosslare waar we weer de boot naar Fishguard nemen.

We willen overnachten in B & B of AirB & B. We gaan van te voren ook geen strakke van dag tot dag planning maken maar bekijken per dag wat we gaan doen. Ik vind het wel handig om vooraf een lijstje te maken met een aantal te bezoeken plaatsen om toch een aantal reisdoelen te hebben.

Mijn vraag aan jullie is wat moeten we zeker op deze lijst zetten.


Groet
Cees
Het zuidoosten heb ik (nog) niet bezocht. De Jameson distillery in Midleton bij Cork, vond ik leuk. Verder het stadje Kinsale aan de zuidkust en uiteraard de ringen van Kerry en Dingle. Wat je volgens mij gereden moet hebben is de Gap of Dunloe, die je gemakkelijk vanuit Killarney kunt bereiken. Adembenemend mooi.
Verder zul je de bekende dingen wel weten. Er is een heel mooie app, die helemaal gewijd is aan de Wild Atlantic Way. Te downloaden via o.a. Appstore. Als jullie net zo zullen genieten als ik heb gedaan, dan gaat het helemaal goedkomen. Veel plezier.

Gr. Peter
KreidlerFlorett K54 1968
KreidlerFlorett RS 1970
YamahaXJ900F 1993
BMWR1100RT 1998
BMWR1150RT 2001
BMWR1200RT 2008
Triumph Trophy SE 2013
Gebruikersavatar
mr805
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 okt 2011, 21:27
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Born to run
Locatie: Noord, Olst Zuid, West.

Rondje Noorden van Ierland

Ongelezen bericht door mr805 »

Zeker de route over Torr-head nemen als onderdeel van the Antrim coast route
En in de buurt
Carrick a rede touwbrug

Gr mark



Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
Vespa, Tomos, Puch, Goldwing GL1000, R100RS, R1100RT, R1200GSA TB.
Gesloten

Terug naar “Over motorritten en -vakanties”