Jordanië

Vertel over je motorritten en -vakanties.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Jordanië

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Afgelopen twee weken een mooie reis gemaakt door Jordanië - helaas niet met de motor. Er rijden overigens zeer weinig motoren in dat land, ondanks de mooie wegen die er zijn. Het schijnt (als ik onze chauffeur mag geloven) erg duur te zijn, dat verklaart misschien de Harley's die in Aqaba voor het Hilton geparkeerd stonden :roll: Verder enkele politiemotoren, geen RT's maar Yamaha's.

Waarom dan toch een topic starten ? Wel, hierom:
Afbeelding

De 'King's Highway' van Kerak via Dana naar WadiRum loopt met heerlijke bochten langs prachtige vergezichten, daalt om over een stuwdam te gaan en slingert dan weer omhoog. Goed begaanbaar, alleen last van pittige drempels in de bewoonde gebieden. Erg weinig verkeer, echt motorbikers heaven. Ook de route van 'Little Petra' naar Petra is de moeite waard, alleen niet zo lang:

Afbeelding

WadiRum is een woestijngebied dat perfect is voor de GS, maar ik heb er alleen wandelaars, 4x4's en kamelen gezien - geen enkele tweewieler - misschien is het niet toegestaan, ik heb geen idee.
Afbeelding

Al met al een prachtreis, het land is echt een aanrader omdat het vrijwel alles heeft: oude steden en kastelen (Jerash, Ajlun), prachtige monumenten (Petra), mooie stranden met koraalriffen (Aqaba) en ruige natuur (WadiRum, Dana). Daar komt het lekkere eten en de vriendelijke bevolking nog bij !
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Jordanië

Ongelezen bericht door HansD »

Prachtige foto's! Ik ken Wadi Rum alleen van de film Lawrence of Arabia (met Peter O'toole, Alec Guiness, Anthony Quin etc.)
Is het daar niet veel te heet om motor te rijden?
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Jordanië

Ongelezen bericht door AGVerheij »

HansD schreef:Is het daar niet veel te heet om motor te rijden?
Tot half april is het lekker weer, naar Nederlandse maatstaven, en koelt het 's avonds redelijk af. In mei is het in vrijwel het hele land met 30-35 graden al aardig warm en in zomer wil je daar gewoon niet zijn - motorrijdend of niet. Omdat de meivakantie (mijn vrouw werkt in het onderwijs) dit jaar vroeg viel zaten we nog net in de periode voor het echt te heet zou worden. Die paar motorrijders die ik heb gezien waren overigens 'zomers' gekleed: jethelm, shirtje, spijkerbroek en schoenen.
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gesloten

Terug naar “Over motorritten en -vakanties”