vastzetten RT op de Ferry

Vertel over je motorritten en -vakanties.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Gurbe
Berichten: 227
Lid geworden op: 29 apr 2014, 23:59
Type: R1150RT
Bijz: Bagster zadel en V-stream scherm
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Witmarsum
Locatie: Witmarsum

vastzetten RT op de Ferry

Ongelezen bericht door Gurbe »

hallo,

heeft er iemand met ervaring nog tips voor het vastzetten van je RT op de Ferry IJmuiden - Newcastle??
BMW R1150RT
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen
Chris Wils
Berichten: 51
Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:10
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Gierle

Re: vastzetten RT op de Ferry

Ongelezen bericht door Chris Wils »

Hallo.
Ik heb de ferry al enkele malen genomen, met de BMW,en met de Harley,en men raad aan om de motor op de middenbok te zetten,en men krijgt een spanband die je zelf over over het zadel moet spannen.Ik steek altijd mijn handschoenen tussen de spanband,op de zijkant van het zadel. Als je een automatisch alarm hebt,moet ge het wel afzetten(mijn Harley gaat dan op transport modus,het staat dan op het alarm maar geeft geen knipperlichten,en geen geluid)want anders gaat het bij de minste beweging af,en trekt de accu leeg. Je kan het eventueel ook nog eens vragen voor je inscheept,bij de check-in.
Salu.
Chris.
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: vastzetten RT op de Ferry

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Hetzelfde verhaal als Chris, en tijdens het inschepen lopen er bemanningsleden rond met banden en hulp.

Ik heb het zelfs meegemaakt dat bij terugkomst er meer spanbanden omheen gelegd waren dan ik zelf had gedaan. De crew houdt het goed in de gaten, en heeft 's nachts de boel extra gezekerd _004
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: vastzetten RT op de Ferry

Ongelezen bericht door scan »

Een extra zekerheid die de bemanning op een ferry richting Scandinavië mij leerde was een spanband om de jiffie en het voorwiel te doen.
Dat doe ik dan ook braaf wanneer ik een ferry overtocht maak.
Ik bedoel niet op de ferry bij Wijhe of iets van dien aard... -naughty-
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: vastzetten RT op de Ferry

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Op de boot naar newcastle staan de motoren op een soort galerij tegen de zijkant van het schip. Ik zette de motor altijd op de bok.
Daarna sjorbanden aan de voorvork. Eentje richting muur en een aan een ring op de vloer. Als er een lange sjorband was dan deed ik deze aan de muur, sloeg hem boven de triangel om beide vorkpoten en spande dan af naar de vloer.
Aan de achterkant deed ik de sjorbanden aan de bevestigingsbeugels van de zijkoffers. Bij de R1100RT ging dat prima. RT stond altijd vast als een huis.
Geen sjorbanden over de buddy. Levert alleen maar schade op en voegt in dit geval niets toe.

Let op bij het oprijden van de boot. De plaat waar je oprijdt is glad als het nat is en je moet ook nog een rijplank op om op de galerij te komen. In éęn keer rustig doorrijden gaat het beste.

Fijne vakantie!
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: vastzetten RT op de Ferry

Ongelezen bericht door Snellecees »

Als ik het goed lees zet iedereen de motor op de middenstandaard. Ik ben al diverse malen met met motor overgestoken naar Engeland en ierland maar daar stonden alle motoren op de zijstandaard en ik heb daar ook een beter gevoel bij. De motor staat op beide wielen en dan trek je hem vast met de aanwezige spanbanden. Meestal zet ik hem ook nog in de 1e versnelling en dan kan hij geen kant uit.

Maar mogelijk is dat per ferry maatschappij verschillend.



Groet
Cees
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: vastzetten RT op de Ferry

Ongelezen bericht door Bert M »

De zijstandaard is stabieler dan de middenbok. En de crew zal je dat ook gaan vertellen als je dat anders zou willen organiseren. En natuurlijk in de eerste versnelling laten staan. Ik heb altijd een oud en plat kussentje bij me om tussen de spanband en zadel te leggen. Dit om het zadel te beschermen tegen vuil en gerafelde randjes van de spanband. IJmuiden - Newcastle kan overigens behoorlijk spoken. Als je ziet dat de trekker/oplegger combinaties de steunen van de trailers moeten uitdraaien, dan weet je dat het een ‘bumpy ride’ wordt. Het voordeel is dan wel dat de rij voor het ontbijt niet zo lang is...

Goede reis toegewenst!
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: vastzetten RT op de Ferry

Ongelezen bericht door scan »

...Maar voor het toilet wel... :mrgreen:
Gebruikersavatar
pheufk
Berichten: 43
Lid geworden op: 13 okt 2014, 12:19
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nijmegen

Re: vastzetten RT op de Ferry

Ongelezen bericht door pheufk »

Valt best mee voor dat toilet, de meeste halen het niet :lol:
GPS SP2820 CN Europa 2021.20 NT Zumo 550 / 660 CN Europa 2024.10 NT / Zumo 396MLT-S 2024.20 NTU Sena SRL-2
hbtwin
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 mei 2011, 22:19
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: kampen

Re: vastzetten RT op de Ferry

Ongelezen bericht door hbtwin »

Interesant onderwerp en reactie.s.
Er van uigaande dat dekken van staal zijn en je middenbok ook. is het aan te raden om de middenbok
Op een stukje rubber/frictie mat van min 3 mm te plaatsen.

Mvg hbtwin
Gebruikersavatar
Ruud Woudstra
Berichten: 270
Lid geworden op: 07 okt 2012, 17:01
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options 2014. Ebony metalic, BMW Nav VI
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Locatie: Zwolle

Re: vastzetten RT op de Ferry

Ongelezen bericht door Ruud Woudstra »

Leuke discussie met twee visies. Big RT Smile
Tijdens mijn rondje Noorwegen moest de RT overal op de zijstandaard omdat dar veel stabieler is, en in de 1e versnelling. Is ook wel logisch heb je drie vaste contact punten waar de RT het dek raakt.

In juni weer naar Engeland en Ierland, we zullen het wel zien. Mijn voorkeur is dus op de zijstandaard .

Grt, Ruud.
BMW R1200 RT LC 2014 12-MD-VR full option (nov 2017)
BMW R1200 RT 2009 MV-ZZ-12 46000km full option (jun 2014-2017)
BMW K1200LT 2008
BMW K1200LT 1999

Garmin navigatie, BMW Nav6, en de Montana 610, CIty Navigator, OMK 2017-18 W-Europa
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: vastzetten RT op de Ferry

Ongelezen bericht door HansD »

Ik heb mijn motor nog nooit met een riem over het zadel vastgezet. Dat lijkt me geen goede bevestiging en ook zonde van mijn zadel, zelfs met bescherming. Ik zoek altijd vaste punten, die zitten er genoeg aan onze rt’s. Altijd op de zijstandaard en bij twijfel een paar extra riemen gebruiken.
Gebruikersavatar
wannesie
2024
2024
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC uit 2014
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zutphen
Contacteer:

Re: vastzetten RT op de Ferry

Ongelezen bericht door wannesie »

Mijn ervaring:
- in de eerste versnelling
- op de jiffy. Dat staat de motor al op drie punten aan de grond.
- spanbanden aan de voorvork en aan de beugels onder de koffers
- GEEN spanbanden aan het stuur. Dit kan leiden tot verbuigen
- GEEN spanbanden over de buddy. Dit levert vaak beschadigingen op, zelfs als je er handschoenen of iets dergelijks onder stopt
- eerst de kant aanspannen aan de jiffyzijde daarna aan de andere kant (bij losmaken de jiffyzijde als laatste)
- de banden niet te strak trekken. Tenzij het net zo stormt als afgelopen donderdag maar dan vaart de ferry vermoedelijk niet ;)
Gebruikersavatar
Dingelbert
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 apr 2009, 22:26
Type: R1200RT
Bijz: Full options, Rapid Bike Kit, Laser uitlaat
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Horst
Locatie: Horst aan de Maas

Re: vastzetten RT op de Ferry

Ongelezen bericht door Dingelbert »

wannesie schreef: 21 jan 2018, 19:25 Mijn ervaring:
- in de eerste versnelling
- op de jiffy. Dat staat de motor al op drie punten aan de grond.
- spanbanden aan de voorvork en aan de beugels onder de koffers
- GEEN spanbanden aan het stuur. Dit kan leiden tot verbuigen
- GEEN spanbanden over de buddy. Dit levert vaak beschadigingen op, zelfs als je er handschoenen of iets dergelijks onder stopt
- eerst de kant aanspannen aan de jiffyzijde daarna aan de andere kant (bij losmaken de jiffyzijde als laatste)
- de banden niet te strak trekken. Tenzij het net zo stormt als afgelopen donderdag maar dan vaart de ferry vermoedelijk niet ;)
+1. Zo adviseert de bemanning het ook, net als op de ferry's in Italië.
Georgio
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:14
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zeist

Re: vastzetten RT op de Ferry

Ongelezen bericht door Georgio »

Zo te zien is er veel ervaring hier op het forum. Toch nog een vraag: liggen die spanbanden daar klaar? Zijn ze in goede staat? Zijn er eigenlijk te weinig, ik bedoel de eerste motors staan meer veel banden goed vast en de laatste met 1 overgebleven half ingescheurd bandje waarvan het spansysteem kapot is en dus maar geknoopt zit om het rempedaal omdat hij eigenlijk ook te kort was?
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: vastzetten RT op de Ferry

Ongelezen bericht door Baird »

Ik monteer eerst twee kleine bandjes die ik ooit van de DB overgehouden heb links en rechts om de voorvorkpoten, die zet ik vast aan de vloer met grotere spanbanden van het schip. Dan de achterkant langs de kofferbevestigingen nog een keer. Er gaat een heel klein riempje om het remhandel aan de voorkant, beetje remdruk er op. In de eerste versnelling en op de jiffy, niks over het zadel. Je kunt thuis vast eens kijken en oefenen waar je jouw motor gaat vastzetten: hoef je dat de eerste, stressvolle keer niet te bedenken, be prepared. :D Bij je volgende overtochten weet je steeds beter hoe en wat te doen.

Er zijn genoeg banden voorhanden meestal, op de Noorse veerponten hebben ze graag dat motoren als eerste komen, als je zorgt dat je een beetje vooraan staat ben je niet de laatste :mrgreen:
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: vastzetten RT op de Ferry

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Stenaline geeft ook goede tips . . .

https://www.stenaline.nl/veelgestelde-v ... vastzetten
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jos1200rt
Berichten: 153
Lid geworden op: 18 sep 2011, 14:22
Type: R1250RT
Bijz: Vstream ruit, BMW topcase, Navigator 6, Metzler
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Hoogland

Re: vastzetten RT op de Ferry

Ongelezen bericht door Jos1200rt »

Er zijn meestal genoeg spanbanden aan boord. Deze zijn niet altijd even goed te bedienen. Ik heb destijds voor mijn eerste keer naar Engeland 3 spanbanden gekocht. Voor de prijs hoef je het niet te laten. Voordeel is dat je thuis al kan kijken hoe je de banden aan je -1150- vastzet en weet je zeker dat je ze zonder problemen los en vast kan maken. Mijn ervaring is dat je niet altijd genoeg ruimte hebt om overal bij te kunnen. De ruimte verschilt per maatschappij.
[groet] Jos
Drive carefully, alleen n kat heeft meerdere levens.
Gebruikersavatar
Cobaard
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 jul 2013, 07:37
Type: R1200RT
Bijz: Verlaagd HyperPro, BMW Comfortzadel, VStreamscherm
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Drunen

Re: vastzetten RT op de Ferry

Ongelezen bericht door Cobaard »

Ik heb ervaring met Stena lines, P&O ferries, DFDS Seaways en Fjord lines op overtochten naar Scandinavië, UK, Ierland en intern Noorwegen. Er is een groot verschil in de plaats van motoren in het ruim en het vastzetten. Soms zijn de door de ferry maatschappij geleverde spanbanden uitgesproken slecht van kwaliteit en soms kan je de motor nauwelijks goed vastzetten (slechte plaats/verankermogelijkheden). In mijn belevenis is DFDS een maatschappij waar je als motorrijder slecht wordt behandeld en P&O ferry’s verdient een pluim. Mijn motoren waren initieel een Honda ST1100/ST1300 en vanaf 2014 mijn R1200RT. Ik zet hem altijd op de zijstandaard (meer stabiliteit op een punt meer), in de (eerste) versnelling, niet op het stuurslot en elastiek om het handvat met de remhandel. Bij mijn Honda altijd de spanbanden over het zadel en de eerste keer met mijn R1200RT zoals in het instructieboekje staat (zie onderwerp: motorfiets voor transport bevestigen). Daarna altijd over het zadel. Als bescherming altijd een (hand)doek en handschoenen tussen zadel en spanband. Ik neem voor de zekerheid 2 eigen spanbanden mee, neem altijd foto’s van mijn vastgezette motor en zorg (indien mogelijk) voor voldoende afstand tov “mijn buurman”. Als iemand foto’s van mijn vastgezette RT toegestuurd wil hebben, graag middels PB onder vermelding van een “eigen” e-mailadres kenbaar maken. Dit jaar weer met P&O Ferry’s naar de UK en daarna Ierland. [groet] Co
Gesloten

Terug naar “Over motorritten en -vakanties”