Grenzen die opengaan en Covid 19 op de motor

Vertel over je motorritten en -vakanties.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
fransgabler

Grenzen die opengaan en Covid 19 op de motor

Ongelezen bericht door fransgabler »

Zo langzamerhand bereiken ons steeds meer berichten dat landen - die in meer of mindere mate afhankelijk zijn van het toerisme - overwegen om hun grenzen te openen. Bij populaire motorvakantie landen als Duitsland, België, Portugal en Italië wordt als concrete datum 15 juni genoemd. De opening van Frankrijk volgt wellicht later eind juni / begin juli.

Toch zou ik het enthousiasme van de steigerende motoren en hun bestuurders & passagiers die graag het buitenland bezoeken - daar behoor ik zelf zeker ook toe - willen temperen met de volgende overweging: Rijdend op de motor is de kans op besmetting bijna nihil. Een besmetting oplopen kan echter overal gebeuren, er hoeft maar een onverlaat onbedoeld het virus over te dragen bij de toiletten op de camping, aan de kassa van de supermarkt, voor de incheckbalie of bij het buffet-ontbijtje in het hotel. Motorrijders zullen vooral van dit soort gelegenheden gebruik maken.

Waar het om gaat is of je het risico wilt lopen in een bepaald land zó ziek te worden, dat er sprake is van een ziekenhuisopname. Met name in relatie tot Frankrijk en Italië bestaat gerede zorg over de kwaliteit van de zorgverlening, in het bijzonder als het om een doorverwijzing naar de Intensive care gaat. De Nederlandse overheid geeft op de persconferentie d.d. 3 juni helder aan dat er bij Corona gerelateerde ziekte geen sprake kan zijn van repatriëring vanuit de overheid, ongeacht of het land code geel dan wel oranje heeft. Eigen risico first, zie maar op eigen gelegenheid in de Nederlandse zorg terug en terecht te komen.

In tegenstelling tot het reizen, samen met een passagier met rijbewijs in een auto op een half dagje afstand rijden van Nederland, lukt het met een motor niet om goed ziek van het virus even in een paar uurtjes terug te rijden om de zorg in Nederland op te zoeken. Zelfs vanuit het Sauerland zal dat al problemen kunnen geven.

Ik geef het maar mee: laat je niet uitsluitend leiden door de mogelijkheid om het buitenland met de motor op te zoeken, maar neem in die overweging ook mee of je het je kunt permitteren in een specifiek land in de (intensieve) zorg te belanden.

Elke keuze is natuurlijk individueel en zal afhangen van een risico-afweging waarbij leeftijd, onderliggende ziektes en algemene gezondheid een belangrijke rol spelen. Misschien is het verstandig het standaard vakantielijstje uit te breiden met desinfecterende gel, schoonmaakdoekjes en een paar mondkapjes? Die stonden er eerder nog niet op.
.
Het is maar een vakantie hè, gezondheid gaat voor alles.
.
.
IMG_4771.jpeg
.
Stand per 4 juni 2020
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 04 jun 2020, 11:28, 7 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Grenzen die opengaan en Covid 19 op de motor

Ongelezen bericht door QuickFix »

Verstandig om mensen hier inderdaad extra op te wijzen, @Frans.

Ik had zelf een paar weken geleden al een beetje een unheimlich gevoel toen landen als Italie, Spanje en Frankrijk (landen die sterk afhankelijk zijn van tourisme) aankondigden hun land weer open te gooien voor buitenlanders; zijn ze er van overtuigd dat ze het virus onder controle hebben of speelt hier een commercieel belang bij (ik vermoed het laatste)?

Zelf heb ik nog geen concrete plannen, maar ik houd adviezen als die je net geeft zeker in het achterhoofd.
Ondanks dat ik tot de jongeren op dit forum behoor (ben nog onder de 50), val ik wel onder een (medisch) risicogroep en zou ik niet op een IC (waar dan ook, maar vooral niet in het buitenland) willen belanden.

Ik wil eenieder graag alle wijsheid toewensen deze zomer.
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
RT1
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 okt 2012, 20:53
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Honda GOLDWING 1800A
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deurne

Re: Grenzen die opengaan en Covid 19 op de motor

Ongelezen bericht door RT1 »

Afgelopen week een driedaags tripje gemaakt naar de Duitse Eifel. Ik moet zeggen alles was daar prima geregeld. Personeel in het hotel draagt constant mondkapjes, overal stond een antibacterieel hand middel. Bij verplaatsing in het hotel dienden de gasten ook een mondkapjes te dragen , ook op het terras. Tafels ver genoeg uit elkaar en het eten en ook het ontbijt wordt aan de tafel geserveerd zodat veel geloop wordt vermeden. Overal waar ik geweest ben wordt strikt aan de regels voldaan en zo goed als mogelijk nageleefd.
Nu ben ik do tot za geweest om de drukte in de Eifel in het weekend te vermijden en dus het risico zo klein mogelijk te houden. Je moet het ook niet opzoeken.
Natuurlijk is het risico niet geheel uit te sluiten -naughty- maar met gezond verstand is er best wel iets te doen.

Maar als je het risico niet wil of kunt nemen wens ik je veel sterkte de komende tijd met de lockdown in je eigen huis, waar je zwaait door de ramen naar je buren, ouders, kinderen en kleinkinderen of wie er ook maar langs komt. Je boodschappen laat bezorgen tot de drempel van je huis en ze daarna 72 uur in quarantaine te zetten , je weet maar nooit wie ze allemaal heeft aangeraakt. En om te hopen dat er snel een medicijn of vaccin tegen covid 19 is gevonden zodat je je leven weer kunt gaan leiden ipv lijden.
[b]Honda: Gold Wing 1800 - Honda Deauville 650 - BMW R75/6[/b]: vroeger: R1200RT, PE 1100
skull
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 jul 2015, 19:44
Type: Ik heb een andere motor
Land: Belgium
Woonplaats of omgeving: Buggenhout

Re: Grenzen die opengaan en Covid 19 op de motor

Ongelezen bericht door skull »

PVZ ADN 21 juni 2020 19u52 Bron: Reuters, Sky News, Belga
De R-waarde van de verspreiding van het coronavirus is opnieuw sterk gestegen in Duitsland en gaat van 1,79 naar 2,88. Dat tonen de officiële cijfers die het Robert Koch Instituut dagelijks meedeelt in Duitsland. Het cijfer is gebaseerd op een gemiddelde van vier dagen, en toont dat het virus er nog niet is ingeperkt.
‘Ernstig waarschuwingssignaal’
“Duitsland wordt geconfronteerd met een eerste ernstig waarschuwingssignaal dat alle Europese landen eraan moet herinneren dat de COVID-19-epidemie elke gelegenheid zal benutten om haar kracht te herwinnen”, reageert viroloog Emmanuel André op Twitter.
fransgabler

Re: Grenzen die opengaan en Covid 19 op de motor

Ongelezen bericht door fransgabler »

De dynamiek van de mondiale verspreiding is onvoorspelbaar.
Waar eerst Duitsland nog een veilige haven leek, blijkt dat - op dit moment - niet het geval te zijn.
Gebruikersavatar
RT1
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 okt 2012, 20:53
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Honda GOLDWING 1800A
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deurne

Re: Grenzen die opengaan en Covid 19 op de motor

Ongelezen bericht door RT1 »


R-Wert in Deutschland steigt leicht

Die Reproduktionszahl, kurz R-Wert, lag nach RKI-Schätzungen mit Datenstand 5.7., 0.00 Uhr, bei 0,96 (Vortag: 0,93). Das bedeutet, dass ein Infizierter im Mittel in etwa einen weiteren Menschen ansteckt. Der R-Wert bildet jeweils das Infektionsgeschehen etwa eineinhalb Wochen zuvor ab.

Dat is echt wel een stuk lager als de getallen hier bovenstaand. Je moet je door elk twitterbericht niet gek laten maken. 😉
[b]Honda: Gold Wing 1800 - Honda Deauville 650 - BMW R75/6[/b]: vroeger: R1200RT, PE 1100
skull
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 jul 2015, 19:44
Type: Ik heb een andere motor
Land: Belgium
Woonplaats of omgeving: Buggenhout

Re: Grenzen die opengaan en Covid 19 op de motor

Ongelezen bericht door skull »

RT1 schreef: 06 jul 2020, 10:11
R-Wert in Deutschland steigt leicht

Die Reproduktionszahl, kurz R-Wert, lag nach RKI-Schätzungen mit Datenstand 5.7., 0.00 Uhr, bei 0,96 (Vortag: 0,93). Das bedeutet, dass ein Infizierter im Mittel in etwa einen weiteren Menschen ansteckt. Der R-Wert bildet jeweils das Infektionsgeschehen etwa eineinhalb Wochen zuvor ab.

Dat is echt wel een stuk lager als de getallen hier bovenstaand. Je moet je door elk twitterbericht niet gek laten maken. 😉
PVZ ADN 21 juni 2020 19u52 Bron: Reuters, Sky News, Belga
Gebruikersavatar
RT1
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 okt 2012, 20:53
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Honda GOLDWING 1800A
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deurne

Re: Grenzen die opengaan en Covid 19 op de motor

Ongelezen bericht door RT1 »

“ PVZ ADN 21 juni 2020 19u52 Bron: Reuters, Sky News, Belga “

Dat bedoel ik, Geloof aub niet alle nieuws wat de nieuwszenders brengen !!

Factchecking : Zelf doen bij de bron Voordat er nieuws verder verspreid wordt zou een hoop broodje aap verhalen voorkomen. _004

https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/N ... -06-de.pdf
[b]Honda: Gold Wing 1800 - Honda Deauville 650 - BMW R75/6[/b]: vroeger: R1200RT, PE 1100
skull
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 jul 2015, 19:44
Type: Ik heb een andere motor
Land: Belgium
Woonplaats of omgeving: Buggenhout

Re: Grenzen die opengaan en Covid 19 op de motor

Ongelezen bericht door skull »

RT1 schreef: 07 jul 2020, 02:04 “ PVZ ADN 21 juni 2020 19u52 Bron: Reuters, Sky News, Belga “

Dat bedoel ik, Geloof aub niet alle nieuws wat de nieuwszenders brengen !!

Factchecking : Zelf doen bij de bron Voordat er nieuws verder verspreid wordt zou een hoop broodje aap verhalen voorkomen. _004

https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/N ... -06-de.pdf
Epidemiologische Lage in Deutschland (Datenstand 06.07.2020, 0:00 Uhr)
“ PVZ ADN 21 juni 2020 19u52 Bron: Reuters, Sky News, Belga “

De datum is misschien ook belangrijk om even na te zien?
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Grenzen die opengaan en Covid 19 op de motor

Ongelezen bericht door fschuurman »

Deze is wel handig om er bij te hebben.

https://www.nederlandwereldwijd.nl/docu ... buitenland
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
Gesloten

Terug naar “Over motorritten en -vakanties”