ANWB Motorboek - rit 7

Vertel over je motorritten en -vakanties.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
schoonwater
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 mar 2016, 20:55
Type: R1200RT
Bijz: incl. radio, navigatie, cruise control, etc.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: NL

ANWB Motorboek - rit 7

Ongelezen bericht door schoonwater »

Gisteren een mooie rit gemaakt en in totaal 420 km gereden.

Vorig jaar heb ik het ANWB Motorboek cadeau gekregen, hierin staan 30 ritten beschreven. Mooie bron van inspiratie en leuk om Nederland van weer eens een andere kant te zien. Inmiddels al de volgende ritten gereden: Het Zwarte Goud (2), stukje van Duistere Deltawerken (6), Into the Wild (7) en de Noordelijke narcotour (19). Verrassende ritten en veel afwisseling.

Beetje reclame maken (mag dat?). Boek is te koop bij lokale boekhandelaar (ISBN: 987-90-18-04630-9).
route 7 .png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Sinds november 2001 op de motor te vinden. O.a. Kawasaki KZ 440 LTD, Honda CX 500, Honda Deauville NT650V, Honda Deauville NT700VA en BMW R1150RT uit 2003. Tegenwoordig een R1200RT!
fransgabler

Re: ANWB Motorboek - rit 7

Ongelezen bericht door fransgabler »

Dat lijkt een leuk en betaalbaar boek - zeker in deze tijd van de COVID 19 en de gesloten grenzen. De reviews ervan lopen echter nogal uiteen van 'verrassende routes' tot en met ' uitermatie duf en omgeven door spruitjeslucht.' Zoveel mensen, zoveel zinnen..Jammer dat de bieb voorlopig nog dicht is.

Misschien is het leuk erbij te vermelden dat de routes in GPX formaat gedownload kunnen worden. Ben wel benieuwd op welke wijze, met een ceedeerom of via een site met een code of iets dergelijks?

Rijden vanuit een boek is een beetje lastig, al is de route vanaf het bijgevoegde kaartje hierboven nog wel redelijk te reconstrueren naar een gpx bestand.

Edit:
Zie deze post voor de precieze copyrije route en de bestelmogelijkheden voor het boek.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 05 apr 2021, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
schoonwater
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 mar 2016, 20:55
Type: R1200RT
Bijz: incl. radio, navigatie, cruise control, etc.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: NL

Re: ANWB Motorboek - rit 7

Ongelezen bericht door schoonwater »

De routes zijn te downloaden en met een beetje zoeken kom je ze ook wel tegen op het internet. Het leek mij niet netjes het GPX-bestand hier te delen, mensen kunnen zelf het boek kopen ;) Het kaartje delen geeft een aardige indruk.

@ Frans: als je routepunt 50 iets noordelijker plaatst, rij je heel mooi door Nationaal Park Veluwezoom.
- Sinds november 2001 op de motor te vinden. O.a. Kawasaki KZ 440 LTD, Honda CX 500, Honda Deauville NT650V, Honda Deauville NT700VA en BMW R1150RT uit 2003. Tegenwoordig een R1200RT!
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: ANWB Motorboek - rit 7

Ongelezen bericht door Baird »

Mooi boek, ik wordt weer jarig (hoop ik), het ISBN is 9789018046309 ( klein type foutje ;) )

En zelf kopen is wel zo netjes i.pv. stelen, houdt de schrijver/samensteller er ook nog een stuiver aan over in deze barre tijden!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
fransgabler

Re: ANWB Motorboek - rit 7

Ongelezen bericht door fransgabler »

schoonwater schreef: 05 apr 2021, 15:32 De routes zijn te downloaden en met een beetje zoeken kom je ze ook wel tegen op het internet. Het leek mij niet netjes het GPX-bestand hier te delen, mensen kunnen zelf het boek kopen ;) Het kaartje delen geeft een aardige indruk.
@ Frans: als je routepunt 50 iets noordelijker plaatst, rij je heel mooi door Nationaal Park Veluwezoom.
Commerciële routes is een ander verhaal, de ANWB - waar ik na 34 jaar inmiddels platina lid van ben - stopt geld in research om aantrekkelijke routes te maken dan geeft het geen pas om alles zomaar vrij te geven. Daar heb je volkomen gelijk in. Een reconstructie van slechts een van de routes op hoofdlijnen is een ander verhaal en daar blijft het dan ook bij om een eerste indruk te geven.

Ik ga ervan uit dat een dergelijke concrete inzage op hoofdlijnen alleen maar stimuleert om de aanschaf van het boek te overwegen.
.
Schermafbeelding 2021-04-05 om 15.38.35.png
Hopelijk veilig tussen de wilde zwijnen door bij routepunten 50 en 51.
.
Bij een beetje mooi weer ga ik de route rijden - hier sneeuwt het nu op tweede Paasdag zo goed als horizontaal - als alternatief voor de Eifel en Route des Grandes Alpes heen en de route Napoleon terug. In de COVID-vrije toekomst wil ik graag eens op dat circuit van Monaco rondtuffen.

Een flinke rit over de grens zie ik dit jaar niet meer 'als vanzelfsprekend' gebeuren door de combi voortgang vaccinatieprogramma en open/gesloten grenzen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 05 apr 2021, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: ANWB Motorboek - rit 7

Ongelezen bericht door fschuurman »

De routes zijn gratis te downloaden op de website van de ANWB /motorboek. Ze zijn niet gecodeerd of van een wachtwoord voorzien. Als je de verhalen achter de tourtochten niet wilt lezen, kun je deze gewoon gebruiken.
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
fransgabler

Re: ANWB Motorboek - rit 7

Ongelezen bericht door fransgabler »

fschuurman schreef: 05 apr 2021, 17:37 De routes zijn gratis te downloaden op de website van de ANWB /motorboek. Ze zijn niet gecodeerd of van een wachtwoord voorzien. Als je de verhalen achter de tourtochten niet wilt lezen, kun je deze gewoon gebruiken.
Frank, je bent een kei dat je dat even zo vlot uitzoekt!

Ondanks dat ik na decennia lidmaatschap van de ANWB hier ongetwijfeld mede-financier van ben, vind ik het een prima zaak dat de ANWB deze routes vrijgeeft. Dat geeft alleen maar weer wat deze organisatie met zo'n 4,7 miljoen leden betekent in het maatschappelijk bestel en voor de mobiliteit in het bijzonder. Er wordt door de ANWB geen copyright geclaimed op het downloaden en/of gebruik van de routes.

De bedoeling is juist dat het gebruik en verspreiden van de gpx routes uitnodigt om het boek met de achtergrondinfo aan te schaffen. Zoals #Frank al aangeeft, is het fysieke boek een naslagwerk voor de rijders die het naadje van de kous, in dit geval nadere info over de route, willen weten.

Het boek is hier te bestellen en op diezelfde pagina zijn ook de gpx tracks te downloaden.

De route die #Schoonwater op kaart aanlevert is de 'Into the Wild' route en die verwijst o.a.naar de natuurgebieden van de Oostvaardersplassen en de (Hoge) Veluwe. Ik verheug me er nu al op, trok de route langs de track over en zorgde ervoor dat de TomTom en de Garmin/Here kaart nu over precies hetzelfde traject lopen. Dat scheelt weer discussies op kruispunten van wegen tussen TomTommers en Zumo'ers.

De gelijkgetrokken precieze route over de track is hier te vinden. Lengte vanaf het beginpunt 264 km die 5 uur en 12 minuten worden afgelegd.

Dank aan Schoonwater, what's in a name bij deze tourtocht, voor deze tip binnen de landsgrenzen.
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: ANWB Motorboek - rit 7

Ongelezen bericht door fschuurman »

We moeten hem samen maar eens gaan rijden frans
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: ANWB Motorboek - rit 7

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Ook al rijd je routes niet, het boek is een regelrechte aanrader. Het is leuk geschreven met heel veel leuke weetjes. Al lezend krijg je gewoon zin om de routes te rijden. Kopen, lezen, rijden!!! 😊
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
boetsch1
2024
2024
Berichten: 132
Lid geworden op: 27 jul 2009, 10:59
Type: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Leiden
Locatie: Leiden

Re: ANWB Motorboek - rit 7

Ongelezen bericht door boetsch1 »

Heb het boek ook besteld Big RT Smile
Geniet nu, het is later dan je denkt.

Honda 500four, Honda 550four, Honda GL1000, BMW K1200RS, BMW 1150RT, BMW K1300GT, R1200GS LC, R1200R LC, K1300GT, K1600GT, R1250RT, R1250GS.

Groet Peter den Hollander
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: ANWB Motorboek - rit 7

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

boetsch1 schreef: 05 apr 2021, 21:18 Heb het boek ook besteld Big RT Smile
Je gaat er echt geen spijt van hebben! 😊
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
fransgabler

Re: ANWB Motorboek - rit 7

Ongelezen bericht door fransgabler »

boetsch1 schreef: 05 apr 2021, 21:18 Heb het boek ook besteld Big RT Smile
Kijk, zo werkt dat. Strak plan.
fschuurman schreef: 05 apr 2021, 20:47 We moeten hem samen maar eens gaan rijden frans
Prima plan, dat wordt een keertje post-covid, bij voorkeur >15 graden en vooral: droog.

Ik heb nog eens hier en daar een ANWB motorroute bekeken en daar zitten toch wel wat foutjes in en niet van situaties die onlangs zijn veranderd. Als voorbeeld de 'Kouwe Kakrit', die zich in de Randstad afspeelt. De track is hier als uitgangspunt genomen en de route is daar overheen geprojecteerd. Vervolgens is de route gelijkgetrokken voor de TomTom en de Garmin/Zumo Here kaart.

Daar komen dan onderstaande situaties in voor, die ook gemeld zijn bij ons aller ANWB, met de juiste GPX route en track. Dirk Onrust van de ANWB bedankte me binnen een dag en de goede route wordt volgende week al toegevoegd aan een update van de ANWB site.

De gpx route is belangrijk omdat een navigatie niet direct een track inlaadt. Een navigatie maakt van een ingeladen track eerst weer een route en bij die transitie komen nog wel eens wat varianten voor, mede ingegeven door de instellingen op de navigatie - denk aan vermijden van snelwegen, ponten, tolwegen enz- en het gebruikte kaartmateriaal. Om die reden is het belangrijk de route precies te relateren aan de track op de computer en de route gelijk te trekken voor het TomTom en Garmin/Zumo Here kaartmateriaal nog voordat de route op de nav wordt ingeladen.

Volg je het nog?
De heiligverklaring van de track is maar zeer betrekkelijk als het om hetzelfde af te leggen traject gaat.

In onderstaande situaties geeft de track in geel een traject aan, dat met de motor niet te berijden is. De zwarte (TomTom) en groene (Garmin/Zumo-Here) lijnen - die precies over elkaar lopen - geven wel de juiste route weer.
.
Schermafbeelding 2021-04-06 om 11.05.02.png
- Bovenste foto: motor wordt via een fietserstunnel onder de A 9 doorgeleid. (Achterdijk, Ouderkerk aan de Amstel)
- Middelste foto: motor wordt tegen de richting in een éénrichtingsstraat ingestuurd (Dorpsstraat, Ouderkerk aan de Amstel)
- Onderste foto: motor wordt rechtdoor de dijk opgestuurd, de Spaarndammerdijk is echter op dat stuk verboden voor auto's en motoren.

De Kouwe Kakrit is als verbeterde route hier terug te vinden, goed voor 256 km en 5 uur en 49 minuten rijplezier.
.
Schermafbeelding 2021-04-06 om 11.39.10.png
.
Mocht je van het 'Dirk de Douwdouwer ' type zijn uit het elftal van Appie Happie (wijlen Parool's Dick Bruijnesteijn's creatie) en de 'Kouwe Kakrit' binnen de noodzakelijke nationale Covid 19 grenzen niet lang genoeg vinden, dan staat op diezelfde pagina een rit 'Langs de buitenkant van Nederland'

Deze rit is goed voor 1440 km in zo'n 24 uur te rijden.
Normaal gesproken tuf je dan al ergens rond Dyon en terug, maar de restricties in Nederland en zeker in Frankrijk van dit moment laten dat even niet toe.
.
Schermafbeelding 2021-04-06 om 17.09.10.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 06 apr 2021, 21:42, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: ANWB Motorboek - rit 7

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

"Kouwe Kakrit" alleen voor leden te zien? Doe ik iets verkeerd?😳

Laat maar, ik heb het al gevonden. Je kunt je aanmelden als lid. En dat heb ik dan ook gedaan. 👍
Laatst gewijzigd door PanEuRoel op 06 apr 2021, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
fransgabler

Re: ANWB Motorboek - rit 7

Ongelezen bericht door fransgabler »

PanEuRoel schreef: 06 apr 2021, 17:10 "Kouwe Kakrit" alleen voor leden te zien? Doe ik iets verkeerd?😳
De 'Kouwe Kak' van de ANWB is voor iedereen in te zien, evenals de andere 29 routes.
De verbeterde 'Kouwe Kak' is in te zien met een gratis lidmaatschap van MyRouteApp en wordt volgende week toegevoegd aan een update van de ANWB site.

Zo te zien ben je al Goldmember en inmiddels het 140 e lid van de Bestemming en Rondritten groep.
Van harte welkom!
Gebruikersavatar
schoonwater
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 mar 2016, 20:55
Type: R1200RT
Bijz: incl. radio, navigatie, cruise control, etc.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: NL

Re: ANWB Motorboek - rit 7

Ongelezen bericht door schoonwater »

Leuk alle reacties te lezen.

Wil ik mij aanmelden voor de groep....blijk ik al lid te zijn. Blijkbaar een keer aangemeld, maar vervolgens er niets mee gedaan :(
Ik zal mij eens weer wat meer verdiepen in de MRA-routeplanner.
- Sinds november 2001 op de motor te vinden. O.a. Kawasaki KZ 440 LTD, Honda CX 500, Honda Deauville NT650V, Honda Deauville NT700VA en BMW R1150RT uit 2003. Tegenwoordig een R1200RT!
Gesloten

Terug naar “Over motorritten en -vakanties”