In groepen rijden en de verzekering

Vertel over je motorritten en -vakanties.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

In groepen rijden en de verzekering

Ongelezen bericht door HansD »

In de Motorrad online van deze week is een heel artikel gewijd aan problemen met verzekeringen van mensen die in groepen reden en een ongeluk hebben gehad. Het ging daar bij om 2 gevallen:

Een verzekeringsmaatschappij wilde de schade niet dekken omdat de betrokken motorrijder willens en wetens te weinig afstand had gehouden, cq. De wettelijk voorgeschreven afstand tot de voorganger niet had aangehouden.

In een ander geval werd de organisator van de rit aansprakelijk gesteld voor de schade vanwege het niet goed zorgen voor de veiligheid van de groep. Opvallend daarbij is dat iemand die het hotel boekt, of de routes maakt door de verzekering als snel wordt gezien als de organisator die aansprakelijk gesteld kan worden.

In beide gevallen werd de zaak in hoger beroep geregeld en moest de verzekeringsmaatschappij gewoon de schade vergoeden.

Wie weet hoe dit in Nederland zit, of heeft hier wel eens mee te maken gehad?

Hier de link naar het artikel:
https://www.motorradonline.de/ratgebe ... nersatz/
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: In groepen rijden en de verzekering

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Dit is iets dat we in de motorclub, waar ik lid van ben, al eerder besproken hebben. Wij organiseren ritten, weekendjes en langere motorvakanties, puur als hobby. Wij zijn er al een paar jaar geleden op geattendeerd dat wij als organisator, aansprakelijk kunnen worden gesteld voor eventuele schade die ontstaat bij ongevallen. Wij hebben het als volgt opgelost: wij boeken de overnachtingen voor de groep en doen voorstellen voor routes. Deelnemers rijden op basis van vrijwilligheid de routes, kan individueel en eventueel in groepjes (nooit meer dan 4 tot 5 motoren per groep). In alle communicatie stellen wij duidelijk dat we als motorclub geen verantwoordelijkheid nemen voor eventuele schade, ontstaan tijdens een rit. Helaas hebben wij wel eens een ongeval meegemaakt tijdens een rit. Dat heeft nooit geleid tot aansprakelijkheidsstelling naar de club, of de route commissarissen. Wij rijden vaak in Duitsland, ook daar nog geen problemen gehad, wat dit betreft.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: In groepen rijden en de verzekering

Ongelezen bericht door MofkaP »

Het is een beetje Äpfel met Birnen vergelijken. De aansprakelijkheidsregels In Duitsland luiden anders dan die in Nederland. Voor een organisator of voorrijder van een groep motoren gelden in Duitsland hogere aansprakelijkheidsregels.
Wanneer je een toerrit organiseert of uitzet, neem dan een exoneratieclausule op en verstrek die schriftelijk aan iedere deelnemer.
Deelname geschiedt onder eigen risico en verantwoordelijkheid. Aanwijzingen van de voorrijder en in de route zijn slechts aanbevelingen, er geldt geen verplichting om ze te volgen op te volgen. Verkeersdeelname is voor eigen risico en verantwoordelijkheid. De organisatie is niet verantwoordelijk voor ongevallen of schade van welke aard ook.
Het is wel belangrijk om in de voorgestelde route geen zaken op te nemen die strijden met de regels; bijvoorbeeld: “Negeer verbod verboden in te rijden” of “Bij voet – of fietspad rechtdoor het pad oprijden.”
fransgabler

Re: In groepen rijden en de verzekering

Ongelezen bericht door fransgabler »

MofkaP schreef: 27 jul 2021, 20:00
knip\ Deelname geschiedt onder eigen risico en verantwoordelijkheid. Aanwijzingen van de voorrijder en in de route zijn slechts aanbevelingen, er geldt geen verplichting om ze te volgen op te volgen. Verkeersdeelname is voor eigen risico en verantwoordelijkheid. De organisatie is niet verantwoordelijk voor ongevallen of schade van welke aard ook /knip
Ik zag al uit naar een onderbouwde reactie van je, waarvoor dank.
Heb de bovenstaande tekst in ieder geval alvast opgenomen in de aankondiging van RT tourtocht de aanstaande op zaterdag 11 september.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: In groepen rijden en de verzekering

Ongelezen bericht door MofkaP »

Er zijn altijd zaken waar je als club of organisator wel (wettelijk) aansprakelijk bent voor de schade. Die aansprakelijkheid kun je ook niet uitsluiten. Hoewel het risico zeer gering is, is het wel verstandig daar een aansprakelijkheidsverzekering voor af te sluiten. Dat is hetzelfde als een Aansprakelijkheid Verzekering voor Particulieren (AVP of WAP), maar dan voor clubs. Het zijn de kosten niet, zeker gezien het lage risico.
Een paar voorbeelden:
De club organiseert een bbq en door de harde wind waaien wat kooltjes of houtkoolstukjes weg of de bbq valt om; prompt komt dat tegen een motor die daardoor beschadigt. Niet dat je met harde wind (storm) en kou een bbq organiseert, maar toch.
Voor een route wijst een commissaris van de club parkeerplaatsen aan op grind of zachte grond, als een motor op de zachte of losse ondergrond wegzakt en omvalt, dan heb je als club echt wel een probleem.
Als club heb je de leuke clubvlag gehesen, helaas niet goed vastgemaakt. De vlag raakt los en valt op een motor. Dan draai je als club voor eventuele schade op.
Altijd gezellig, zo’n bar in een clubhuis. Behalve als die instort. Dan is de schade aan personen voor rekening van de club. Tenzij je kun aantonen, dat onjuist gebruik van de bar is gemaakt, bijvoorbeeld doordat iemand er op klom en ging staan dansen.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: In groepen rijden en de verzekering

Ongelezen bericht door MofkaP »

DDUUBBEELL
fransgabler

Re: In groepen rijden en de verzekering

Ongelezen bericht door fransgabler »

MofkaP schreef: 31 jul 2021, 16:08 /knip Er zijn altijd zaken waar je als club of organisator wel (wettelijk) aansprakelijk bent voor de schade. Die aansprakelijkheid kun je ook niet uitsluiten. Hoewel het risico zeer gering is, is het wel verstandig daar een aansprakelijkheidsverzekering voor af te sluiten. /knip


Het BMW RT Boxer Forum Nederland is geen club of vereniging, zoals het BMW GS forum dat bijvoorbeeld wel is. We voeren geen statuten, heffen geen contributie en hebben bestuur noch verenigingsgebouw. Het forum is de enige bindende factor, met een beperkte hiërarchie in gasten, leden, sponsoren en moderatoren.

De rechtsvorm van club of vereniging heeft de GW club vanaf 2019 al grote problemen opgeleverd bij de overkoepelende BMW AG organisatie, die de GS vereniging verbood BMW merchandise aan te bieden en het Logo te voeren. De GS vereniging werd te verstaan gegeven zich aan te sluiten bij de koepelorganisatie BMW Clubs Nederland. Daarmee zou de GS vereniging tevens een deel van de contributie inleveren bij de overkoepelende organisatie. Het is wonderlijk op welke wijze BMW een band met de klant denkt te kunnen onderhouden, waar ons forum vooralsnog geen last van heeft juist door het ontbreken van enige club- of verenigingsvorm.

Concreet:
Bij de koffiepauze van de toertocht van 11 september a.s. blijkt de ondergrond op de voorgestelde parkeerplek niet stevig te zijn. Dat is de organisator van de tocht ontgaan of hij vergat dat te communiceren. Als er door de slappe ondergrond een fiets wegzakt over de jiffy, vallen er vier RT motoren mee, met aanzienlijke schade tot gevolg.

Vallen de vanuit het forum aangekondigde tourtochten onder georganiseerde clubactiviteiten, zoals de wettelijke aansprakelijkheid in bovenstaande post beschreven worden? Oftewel is de organisator van de toertocht aansprakelijk, of aansprakelijk te stellen voor de geleden schade?
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: In groepen rijden en de verzekering

Ongelezen bericht door MofkaP »

Het juiste juridische antwoord: dat hangt er van af.
Als het niet meer is dan een voorgestelde parkeerplaats, zo van: "je kunt hem daar wel neer zetten" dan heb je de keuze om het wel of niet te doen.
Je hebt ook nog eigen verantwoordelijkheid.
Anders wordt het als het een verplichte aangewezen parkeerplaats is en je geen eigen keuze hebt, dan heb je als organisator een probleem en had de organisator moeten controleren of de parkeerplaats goed genoeg was.
fransgabler

Re: In groepen rijden en de verzekering

Ongelezen bericht door fransgabler »

MofkaP schreef: 31 jul 2021, 21:16 Het juiste juridische antwoord: dat hangt er van af.
Als het niet meer is dan een voorgestelde parkeerplaats, zo van: "je kunt hem daar wel neer zetten" dan heb je de keuze om het wel of niet te doen.
Je hebt ook nog eigen verantwoordelijkheid.
Anders wordt het als het een verplichte aangewezen parkeerplaats is en je geen eigen keuze hebt, dan heb je als organisator een probleem en had de organisator moeten controleren of de parkeerplaats goed genoeg was.
Er is een afweging tussen het aanvaarden van een risico en het verzekerd onderbrengen daarvan. In Nederland zijn we gewend om alles en nog wat te verzekeren, waar in een groot aantal buitenlanden de schouders over opgehaald worden. Als ik zie wat er aan vaste lasten per jaar de deur uitgaat aan verzekeringen, dan kan ik daarvan meteen een paar types RT upgraden. Een tft scherm, variable klepbediening, een spitsere neus en adaptieve cruise control behoren dan opeens tot de mogelijkheden. -naughty-

Als ik je post goed interpreteer, dan neemt de verantwoordelijkheid - en daarmee de kans dat de organisatie aansprakelijk gesteld kan worden - toe naarmate een tourrit strakker georganiseerd wordt. Daarbij is te denken aan vaste voorrijders die hun gevolg een éénrichtingstraat in laten rijden, een route die over een fietspad of tot spookrijden op de snelweg leidt of naar een fietspont waar een RT vanaf glijdt enz. enz.

Duidelijk aantoonbare fouten vanuit een strak georganiseerde toertocht.

De wijze waarop de RT toertochten tot nog toe zijn georganiseerd - alsmede het logische vervolg daarop op 11 september a.s. - geven niet direct aanleiding om vanuit het forum voortaan verzekeringen af te sluiten. Dat zou tevens betekenen dat er ook een bijdrage geleverd zou moeten worden om het een en ander te financieren. waarmee de organisatie weer strakker wordt enz.

Wel is inmiddels in de aankondiging van de rit een disclaimer opgenomen, die uitdrukkelijk wijst op de individuele verantwoordelijkheid van de deelnemende motorrijders.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: In groepen rijden en de verzekering

Ongelezen bericht door MofkaP »

Klopt, hoe strakker de organisatie regelt en verplichtingen stelt, des te meer komen het risico, de verantwoordelijkheid en de aansprakelijkheid bij de organisatie te liggen. Hoewel er altijd nog een eigen verantwoordelijkheid blijft bestaan; je mag en kunt nooit blind varen op aanwijzingen of opdrachten.
Wanneer je met voorrijders werkt is het zinvol het navolgende op te nemen: "Indien u de route verlaat en de voorrijder niet meer volgt, laat dat even aan de voorrijder of iemand anders uit de groep weten; dat is wel zo prettig voor de voorrijder en hoeft hij niet naar u te zoeken."
Gesloten

Terug naar “Over motorritten en -vakanties”