Pagina 1 van 1

Monaco: heen via de 'Route Napoleon', terug via de 'Route Des Grandes Alpes'.

Geplaatst: 07 aug 2021, 17:05
door fransgabler
Om de Covid 19 winter van '20-21 een beetje goed door te komen, bedenk ik voor het komende voorjaar een trip met de RT die op de heenweg gebruik maakt van de 'Route Napoleon' en terug van de ' Route des Grandes Alpes'. Het doel is - naast het bereiken van het prinsdom Monaco - vooral de reis zelf. De bedoeling is om zoveel mogelijk collen en bergpassen met de RT te beklimmen en die ook weer veilig af te dalen.
.
Dag3.jpg
De route van de derde dag
.

De meest voor de hand liggende periode om in die contreien rond te rijden is het voorjaar, met name de maand mei leent zich bij uitstek voor een dergelijke trip. Dan nog kan het rond het prinsdom - waar inkomstenbelasting een onbekende term is - behoorlijk warm zijn. Anderzijds moeten de hoger gelegen passen en collen wel open zijn en dat is in de maand mei maar zeer de vraag. Juni is dan een goed alternatief, in juli is al het te warm en in augustus loopt heel Frankrijk uit ...in Frankrijk,

Het verloopt allemaal anders.
Door het traag verlopende Covid 19 vaccinatieprogramma in Nederland vallen mei en juni al af. Als het uiteindelijk zover is, wordt ook de route nog eens omgegooid. In Limburg en België wordt door de watersnoodramp de noodtoestand afgekondigd en dan past het niet om daar als een soort van ramptoerist rond te rijden. Ook het mondaine prinsdom - en daarmee het F1 stratencircuit - zal niet meer bereikt worden.

Dat er genoeg overblijft om met enige aanpassingen van te genieten blijkt wel uit het fotoverslag over 2600 km in zes dagen, dat voorzien is van de gebruikte gpx routes.
.
.
RT forum.png
.
Een prachtreis en dito route, die ik iedereen kan aanraden die van een beetje doorrijden en hoogtes houdt.

Re: Monaco: heen via de 'Route Napoleon', terug via de 'Route Des Grandes Alpes'.

Geplaatst: 07 aug 2021, 17:38
door fschuurman
Ik mag het item niet bekijken helaas

Re: Monaco: heen via de 'Route Napoleon', terug via de 'Route Des Grandes Alpes'.

Geplaatst: 07 aug 2021, 18:41
door fransgabler
fschuurman schreef: 07 aug 2021, 17:38 Ik mag het item niet bekijken helaas
Sorry, een vinkje vergeten te zetten bij 'publiceren'.
Als het goed is, is het verslag met de gpx routes nu wel te bekijken.

Re: Monaco: heen via de 'Route Napoleon', terug via de 'Route Des Grandes Alpes'.

Geplaatst: 08 aug 2021, 06:59
door wannesie
Een prachtig verhaal Frans! _004

Re: Monaco: heen via de 'Route Napoleon', terug via de 'Route Des Grandes Alpes'.

Geplaatst: 08 aug 2021, 19:07
door fschuurman
Met veel plezier weer gelezen. Mooie reis!

Re: Monaco: heen via de 'Route Napoleon', terug via de 'Route Des Grandes Alpes'.

Geplaatst: 08 aug 2021, 21:25
door schoonwater
Mooi verhaal en voldoende inspiratie gekregen om snel ook de motor te pakken voor een vakantie!

Re: Monaco: heen via de 'Route Napoleon', terug via de 'Route Des Grandes Alpes'.

Geplaatst: 09 aug 2021, 09:13
door tamme
fransgabler schreef: 07 aug 2021, 17:05 Om de Covid 19 winter van '20-21 een beetje goed door te komen, bedenk ik voor het komende voorjaar een trip met de RT die op de heenweg gebruik maakt van de 'Route Napoleon' en terug van de ' Route des Grandes Alpes'. Het doel is - naast het bereiken van het prinsdom Monaco - vooral de reis zelf. De bedoeling is om zoveel mogelijk collen en bergpassen met de RT te beklimmen en die ook weer veilig af te dalen.

De meest voor de hand liggende periode om in die contreien rond te rijden is het voorjaar, met name de maand mei leent zich bij uitstek voor een dergelijke trip. Dan nog kan het rond het prinsdom - waar inkomstenbelasting een onbekende term is - behoorlijk warm zijn. Anderzijds moeten de hoger gelegen passen en collen wel open zijn en dat is in de maand mei maar zeer de vraag. Juni is dan een goed alternatief, in juli is al het te warm en in augustus loopt heel Frankrijk uit ...in Frankrijk,

Het verloopt allemaal anders.
Door het traag verlopende Covid 19 vaccinatieprogramma in Nederland vallen mei en juni al af. Als het uiteindelijk zover is, wordt ook de route nog eens omgegooid. In Limburg en België wordt door de watersnoodramp de noodtoestand afgekondigd en dan past het niet om daar als een soort van ramptoerist rond te rijden. Ook het mondaine prinsdom - en daarmee het F1 stratencircuit - zal niet meer bereikt worden.

Dat er genoeg overblijft om met enige aanpassingen van te genieten blijkt wel uit het fotoverslag over 2600 km in zes dagen, dat voorzien is van de gebruikte gpx routes.
.
.
RT forum.png
.
Een prachtreis en dito route, die ik iedereen kan aanraden die van een beetje doorrijden en hoogtes houdt.
een leuk verhaal, ik begrijp alleen niet waarom je in 6 dagen 2600 km wil rijden, het lijkt meer op een prestatie tocht, zie je dan nog wel wat van de mooie omgeving

Re: Monaco: heen via de 'Route Napoleon', terug via de 'Route Des Grandes Alpes'.

Geplaatst: 09 aug 2021, 12:29
door fschuurman
Veel van die km’s zitten in het er naar toe rijden vermoed ik, ik zou zelf als ik in de Alpen of Italië wil rijden de Autotrein hebben genomen. Je hebt natuurlijk ook mensen die er 3 weken over willen doen en als ze het dorp uit zijn direct de secundaire wegen berijden.

Re: Monaco: heen via de 'Route Napoleon', terug via de 'Route Des Grandes Alpes'.

Geplaatst: 11 aug 2021, 07:30
door skull
Heb er van genoten _004

Re: Monaco: heen via de 'Route Napoleon', terug via de 'Route Des Grandes Alpes'.

Geplaatst: 14 aug 2021, 11:45
door fransgabler
fschuurman schreef: 19 jul 2021, 19:03 knip/ Dus ik kan je mijn giro nummer geven als je graag investeert \knip
fschuurman schreef: 09 aug 2021, 12:29/knip
ik zou zelf als ik in de Alpen of Italië wil rijden de Autotrein hebben genomen. Je hebt natuurlijk ook mensen die er 3 weken over willen doen en als ze het dorp uit zijn direct de secundaire wegen berijden. \knip
Ik wilde je net het banknummer vragen om je wat op weg te helpen met een setje banden ipv één zûnige band, tot het moment dat je de autotrein bij een dergelijke reis overweegt. Alle reden om de sponsoring te heroverwegen.. :D
Nam zelf door de weggeremde Michelin Pilot Road 4 voorband een nieuwe set Road 5, wat een wereld van verschil geeft in weggedrag. Gelukkig maar, het kost ook wel wat. Overigens geeft bijna elke nieuwe band een wereld van verschil tov het afgesleten vorige exemplaar.
fschuurman schreef: 09 aug 2021, 12:29 /knip Veel van die km’s zitten in het er naar toe rijden vermoed ik \knip
Je veronderstelling van de vele voorbereidende kilometers klopt helemaal.
Om in echt bergachtig gebied te komen, de echte toppers te bereiken, zal er eerst enige afstand afgelegd moeten worden. Met de gehanteerde planning lukt het om zoveel toppers te bezoeken tov de totale afgelegde afstand. Dat is altijd een leuke winterpuzzel, waarbij het genieten al begint voor de eerste meter rijden wordt ingezet. _004

Ik keek op voorhand - zij het heel kort - naar de verschillende autotreinen. Het is een prima optie, maar minder voor mij en niet alleen vanwege de aanzienlijke kosten. Omdat je de autotrein benoemt en het ook een overweging was, heb ik het meteen even verwerkt - met een motivering waarom de optie niet tot een kaartje leidde - in het slotwoord van het reisverhaal

Re: Monaco: heen via de 'Route Napoleon', terug via de 'Route Des Grandes Alpes'.

Geplaatst: 14 aug 2021, 22:00
door Henk7777
Mooie rit geweest Frans, wij zijn in 2014 en 2018 ook in die buurt geweest, ook al die passen gedaan....
Binnen tassen zijn inderdaad veel handiger in het gebruik..

Wij doen het alleen iets anders/luxer, plannen geen hotels van te voren, s middags rond 4 uur via de mobiel een hotel uitzoeken en 's avonds ergens lekker eten..

We zijn er ff uit....

Henk7777

Re: Monaco: heen via de 'Route Napoleon', terug via de 'Route Des Grandes Alpes'.

Geplaatst: 15 aug 2021, 10:25
door fransgabler
Dank voor de complimenten en leuk dat de reis met zo'n fotoverslag ook weer anderen inspireert. _004
Henk7777 schreef: 14 aug 2021, 22:00 Mooie rit geweest Frans, wij zijn in 2014 en 2018 ook in die buurt geweest, ook al die passen gedaan....
Binnen tassen zijn inderdaad veel handiger in het gebruik..
Wij doen het alleen iets anders/luxer, plannen geen hotels van te voren, s middags rond 4 uur via de mobiel een hotel uitzoeken en 's avonds ergens lekker eten..
We zijn er ff uit....
Henk7777
Wat leuk! Mooie uitdagende trip hè.
Je post geeft maar weer eens aan dat iedereen anders in elkaar steekt en aan eenzelfde trip dan ook een andere uitvoering kan geven. Dat is wel het mooie van zo'n motortrip! De hotels zaten in deze periode vanwege het loslaten van corona maatregelen plempvol, waardoor ik het risico van 's middags boeken niet wilde aangaan. Het kostte al moeite de overnachtingen een week van tevoren rond te krijgen.

Over anders in elkaar steken gesproken:
Zo kijk ik wel eens een aflevering van omroep Max 'We zijn er bijna' van leeftijdsgenoten. Kijken naar en meedoen aan liggen hier mijlenver uit elkaar en ik kan me niets ergers voorstellen dan aan zo'n karavaan met 's avonds een stoeltjeskring mee te moeten doen. Echter, voor anderen is dat het ultieme reizen. Ik gun het de generatiegenoten van harte, ieder zijn/haar ding. :D
Zolang ik nog op een brommerd kan zitten....
tamme schreef: 09 aug 2021, 09:13 Een leuk verhaal, ik begrijp alleen niet waarom je in 6 dagen 2600 km wil rijden, het lijkt meer op een prestatie tocht, zie je dan nog wel wat van de mooie omgeving
Dat vraag ik me ook wel eens af, zeker als de regen neerdreinst en er nog 300 km afgelegd moet worden. Het verhaal dat iedereen anders in elkaar steekt, doet hier ook opgeld. Omdat ik bij voorkeur wat langere reizen solo maak, hoef ik met niemand rekening te houden tav tijd van vertrek en aankomst, tanken, sanitaire stops, boodschappen doen, keuze hotel, tijdstip en plaats van eten enz enz.

Een of twee keer per jaar vind ik dat heerlijk. Daarbij komt dat de reis zelf centraal staat met wat er onderweg al allemaal te zien is, zonder af te stappen en er veel tijd aan te besteden. Op een goede reismotor te mogen zitten, alle tijd aan jezelf hebben en prachtige uitdagende landschappen in een kleine week voorbij te zien trekken is het mooiste wat er bestaat. Geluk bestaat als je het maar opzoekt.

Dat is allemaal wel relatief natuurlijk en ook persoonlijk bepaald.
Als ik lees dat twee heren met hun GS een dergelijke tocht maken in een lang weekend, dan is dat voor mij weer reden om even achter de oren te krabben. Ook een rit als de Dutch 1000 valt in mijn beleving in dezelfde prestatie- categorie. De boeken over de wereldreizen van Paul van Hoof en Benno Graas heb ik stukgelezen, maar daar blijft het ook bij. Datzelfde geldt voor de youtube beelden van de wereldtoernee van Itchty Boots.

Ik zou dat soort ritten in een dergelijk tijdsbestek niet wensen, maar zo'n zes dagen lekker touren o.a. in de Alpen en de tijd helemaal aan jezelf hebben: _005
Big RT Smile

Re: Monaco: heen via de 'Route Napoleon', terug via de 'Route Des Grandes Alpes'.

Geplaatst: 28 aug 2021, 13:28
door fransgabler
fschuurman schreef: 09 aug 2021, 12:29 knip Veel van die km’s zitten in het er naar toe rijden vermoed ik, ik zou zelf als ik in de Alpen of Italië wil rijden de Autotrein hebben genomen. knip

Voor mijn persoontje is de autoslaaptrein naar Frankrijk weliswaar geen optie, maar voor anderen kan het een prima opstap richting zuiden zijn. Tot m'n verwondering blijkt dat de traditionele opstapplaats Den Bosch richting Zuiden al sinds 2020 is geschrapt voor de autoslaaptrein. Bovendien blijkt uit dit artikel dat er zelfs helemaal geen autoslaaptreinen meer naar en door Frankrijk rijden.
.
bestemmingen.png
.
Andere Europese bestemmingen te over, maar uitgerekend Frankrijk - vakantieland bij uitstek voor Nederlanders - is niet meer aan de orde als het om de autoslaaptrein gaat. Daarbij sluit ik niet uit interessante andere aanbieders over het hoofd te zien, kon die in ieder geval niet vinden. Opstappen in Duitsland, uitstappen in Noord Italië komt dan nog het meest in de buurt.
.
Schermafbeelding 2021-08-28 om 12.22.04.png
.
Wellicht ligt het sterk gereduceerde aanbod door de COVID 19 hier aan ten grondslag, alsmede de concurrentie vanuit de luchtvaart. Voor een paar tientjes wordt al op Zuid Frankrijk of Barcelona gevlogen en daar zijn ook motoren te huur

Alternatieven voor zelf op de motor rijden zijn dan gescheiden vervoer van de motor en berijder met inzet van een transportbedrijf in combinatie met de trein/het vliegtuig of met een trailer achter de auto. De combi auto-trailer moet dan wel ergens veilig ondergebracht worden, zodat je niet én met de auto en toch ook nog met de motor de reis terug moet aanvangen. Motortrailers zijn nu eenmaal gewilde objecten als het om lenen voor onbepaalde tijd gaat.

Re: Monaco: heen via de 'Route Napoleon', terug via de 'Route Des Grandes Alpes'.

Geplaatst: 15 okt 2021, 10:38
door fransgabler
Ook na het lezen van een typische motor-recensie krijgt het 'gedoe' de overhand bij het overwegen de autoslaaptrein te nemen vanuit Düsseldorf.

Het wordt herfst en op een enkel dagritje na breekt de periode aan van het browsen op zoek naar andere mogelijkheden om wat minder enerverende kilometers te vermijden. In dit geval een reis naar de Pyreneeën en het Picos park in Spanje, die ik al een tijdje terug heb voorbereid. Na de Frans Alpenreis ben ik een tikje allergisch geworden voor de noodzakelijke afstand voordat het landschap echt leuk wordt of - op de terugweg - blijft. Spanje is nog ff verder dan ik met de motor geweest ben en dat betekent de nodige km extra ernaar toe rijden of op zoek gaan naar alternatieven. De autoslaaptrein is inmiddels als mogelijkheid definitief afgevallen.

Op een ander forum vond ik wel een leuke 'out of the box' gedachte, die ik vanwege het vele 'moeten' zelf niet meteen zal ondernemen maar het misschien wel wel waard is om te vermelden: De route via....Groot Brittannië.

- Een mogelijkheid is om met de motor naar Calais te rijden en daar de autotrein te nemen. Kosten: 64 euro, de afstand is ongeveer 330 km.
- Aangekomen te Dover te rijden door Zuid Engeland om te arriveren in Porthmouth. Deze afstand is 455 km, een dagreis rijden.
- Vanaf Porthmouth kan dan de Ferry genomen worden naar Santander in Noord Spanje. De kosten daarvan bedragen ongeveer 230 euro met 33 uur reistijd. .
.
Schermafbeelding 2021-10-15 om 10.46.45.png
.
Vanaf Utrecht tot Santander is ongeveer 1600 km. Via deze Engeland route wordt daar 815 km oftewel twee volle dagen rijden mee vermeden. Dat zit net op de grens van de Route Nationale met de Route Péage.

Wat voor de een via Groot Brittannië een enorme omweg in tijd is, is diezelfde omweg voor de ander een bonus. De totale Ferrykosten vallen natuurlijk alleszins mee. Aan bandenslijtage, olie en benzine en wellicht een extra overnachting ben je ook een aanzienlijk bedrag kwijt over die extra 855 km.