BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Onderdeel Quispel Motoren - Deurne

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Boek uw reis via het forum

 

Wat is er te doen?

 

Accu's. toebehoren, energiesystemen
 

Het BMW RT Forum steunt al 6 jaar de CliniClowns

RT1200 met of zonder ESA

Alles over vering, dempers, wegligging enz.

Moderators: JOS WRSM, EileRT

BMWKoe
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jan 2019, 16:07
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Oostwold

RT1200 met of zonder ESA

Ongelezen bericht door BMWKoe » 21 jan 2019, 18:40

Ik ben bezig met de aanschaf van een 1200RT van 2005 met ESA.
In dit forum heb ik veel negatiefs gelezen over deze functie en twijfel nu sterk over de aanschaf van deze motor.
Het lijkt er op dat dit systeem weinig voordelen heeft maar alleen grote onkosten met zich mee brengt.
Is deze conclusie terecht en kan dus deze motor beter laten staan?
Mvgr Erik

Gebruikersavatar
ciske
Berichten: 363
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: R1200RT/LC
Bijz: full options maar met sleutel
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: RT1200 met of zonder ESA

Ongelezen bericht door ciske » 21 jan 2019, 19:27

Nee nee!!! Kopen dat ding en dan van mij de complete set Wilbers dempers en veren overnemen die ik hier nog heb liggen.


gr v Ciske

Gebruikersavatar
EileRT
Moderator
Moderator
Berichten: 2696
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: RT1200 met of zonder ESA

Ongelezen bericht door EileRT » 21 jan 2019, 21:34

Kijk, dát noem ik nog eens advies en handel in één posting! ;)
ciske schreef:
21 jan 2019, 19:27
Nee nee!!! Kopen dat ding en dan van mij de complete set Wilbers dempers en veren overnemen die ik hier nog heb liggen.
Mijn advies: als de RT goed en aantoonbaar is onderhouden en de prijs is gunstig, gewoon doen. Ik zou mij niet al te druk maken over ESA. Deze is idd te vervangen voor Wilbers of HyperPro. Je krijgt dan een veel betere motor w.b. de vering en dus de wegligging.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding

Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 480
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: RT1200 met of zonder ESA

Ongelezen bericht door siebke » 22 jan 2019, 14:15

Je kunt toch uitproberen of het werkt, vóór je tot koop overgaat? Anders heb je een mooie onderhandelingspositie... :geek: .
Om uit te proberen:
Vanuit zitpositie gaan staan (nóóit zittend instellen!!) met de motor tussen je benen en stel dan in op één helmpje en daarna op twee helmpjes met koffertje. Je voelt dan de motor van achteruit omhoog komen (als het goed is).
Al rijdend kun je de instellingen comfort, normal en sport selecteren, dan zou je ook veranderingen in rijgedrag moeten voelen.
Zo niet: een complete revisie kostte mij zo'n € 900,- . Doe er je voordeel mee. Suk6!!

Maar kijk ook of het ABS goed werkt... en/of geen storing aangeeft. Zéker zo belangrijk.
Mensen zijn niet lastig. Mensen zijn verschillend, en dat is lastig

Gebruikersavatar
ciske
Berichten: 363
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: R1200RT/LC
Bijz: full options maar met sleutel
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: RT1200 met of zonder ESA

Ongelezen bericht door ciske » 22 jan 2019, 15:44

Beste BMWKoe,

Hoewel er veel R1200RT's van de jaren 2005 t/m 2007 probleemloos rondrijden heeft siebke wel een punt mbt het ABS.
Vanaf eind 2007 heeft BMW (het nodig gevonden om) de R1200RT te voorzien van een beter ABS. Duurzamer en minder onderhoudsgevoelig dan het tot dan gemonteerde systeem. Op diverse fora, en dus ook hier, valt veel te lezen over welke narigheid (en onkosten!) je kunt beleven met de ABS van de eerste serie. Het beste advies is derhalve misschien wel om een RT te zoeken van 2008 of jonger.


gr v Ciske

Gebruikersavatar
EileRT
Moderator
Moderator
Berichten: 2696
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: RT1200 met of zonder ESA

Ongelezen bericht door EileRT » 22 jan 2019, 16:53

Terecht opgemerkt dat het ABS van de 1200 van voor 2008 storingsgevoeliger is dan na 2008. Aan de andere kant, ook enige relativering is hier op z’n plaats; er rijden nog veel 1200’s rond van voor 2008 en zonder problemen met het ABS. Zoals aangegeven is goed en aantoonbaar onderhoud erg belangrijk. Dit overigens i.c.m. met het regelmatig rijden.

Verder gaan we weer on-topic over een 1200 met of zonder ESA.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Over: Vering en dempers / ESA”