BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Onderdeel Quispel Motoren - Deurne

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

motorbanden en motoronderdelen
 

Wat is er te doen?

 

Accu's. toebehoren, energiesystemen
 

Het BMW RT Forum steunt al 7 jaar de CliniClowns

R1200RT met of zonder ESA

Alles over vering, dempers, wegligging enz.

Moderators: JOS WRSM, EileRT

BMWKoe
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jan 2019, 16:07
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Oostwold

R1200RT met of zonder ESA

Ongelezen bericht door BMWKoe » 21 jan 2019, 18:40

Ik ben bezig met de aanschaf van een 1200RT van 2005 met ESA.
In dit forum heb ik veel negatiefs gelezen over deze functie en twijfel nu sterk over de aanschaf van deze motor.
Het lijkt er op dat dit systeem weinig voordelen heeft maar alleen grote onkosten met zich mee brengt.
Is deze conclusie terecht en kan dus deze motor beter laten staan?
Mvgr Erik

ciske
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: R1200RT met of zonder ESA

Ongelezen bericht door ciske » 21 jan 2019, 19:27

Nee nee!!! Kopen dat ding en dan van mij de complete set Wilbers dempers en veren overnemen die ik hier nog heb liggen.


gr v Ciske

Gebruikersavatar
EileRT
Moderator
Moderator
Berichten: 2975
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: R1200RT met of zonder ESA

Ongelezen bericht door EileRT » 21 jan 2019, 21:34

Kijk, dát noem ik nog eens advies en handel in één posting! ;)
ciske schreef:
21 jan 2019, 19:27
Nee nee!!! Kopen dat ding en dan van mij de complete set Wilbers dempers en veren overnemen die ik hier nog heb liggen.
Mijn advies: als de RT goed en aantoonbaar is onderhouden en de prijs is gunstig, gewoon doen. Ik zou mij niet al te druk maken over ESA. Deze is idd te vervangen voor Wilbers of HyperPro. Je krijgt dan een veel betere motor w.b. de vering en dus de wegligging.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding

Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 532
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: R1200RT met of zonder ESA

Ongelezen bericht door siebke » 22 jan 2019, 14:15

Je kunt toch uitproberen of het werkt, vóór je tot koop overgaat? Anders heb je een mooie onderhandelingspositie... :geek: .
Om uit te proberen:
Vanuit zitpositie gaan staan (nóóit zittend instellen!!) met de motor tussen je benen en stel dan in op één helmpje en daarna op twee helmpjes met koffertje. Je voelt dan de motor van achteruit omhoog komen (als het goed is).
Al rijdend kun je de instellingen comfort, normal en sport selecteren, dan zou je ook veranderingen in rijgedrag moeten voelen.
Zo niet: een complete revisie kostte mij zo'n € 900,- . Doe er je voordeel mee. Suk6!!

Maar kijk ook of het ABS goed werkt... en/of geen storing aangeeft. Zéker zo belangrijk.
Mensen zijn niet lastig. Mensen zijn verschillend, en dat is lastig

ciske
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: R1200RT met of zonder ESA

Ongelezen bericht door ciske » 22 jan 2019, 15:44

Beste BMWKoe,

Hoewel er veel R1200RT's van de jaren 2005 t/m 2007 probleemloos rondrijden heeft siebke wel een punt mbt het ABS.
Vanaf eind 2007 heeft BMW (het nodig gevonden om) de R1200RT te voorzien van een beter ABS. Duurzamer en minder onderhoudsgevoelig dan het tot dan gemonteerde systeem. Op diverse fora, en dus ook hier, valt veel te lezen over welke narigheid (en onkosten!) je kunt beleven met de ABS van de eerste serie. Het beste advies is derhalve misschien wel om een RT te zoeken van 2008 of jonger.


gr v Ciske

Gebruikersavatar
EileRT
Moderator
Moderator
Berichten: 2975
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: R1200RT met of zonder ESA

Ongelezen bericht door EileRT » 22 jan 2019, 16:53

Terecht opgemerkt dat het ABS van de 1200 van voor 2008 storingsgevoeliger is dan na 2008. Aan de andere kant, ook enige relativering is hier op z’n plaats; er rijden nog veel 1200’s rond van voor 2008 en zonder problemen met het ABS. Zoals aangegeven is goed en aantoonbaar onderhoud erg belangrijk. Dit overigens i.c.m. met het regelmatig rijden.

Verder gaan we weer on-topic over een 1200 met of zonder ESA.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jeroen1969
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
Type: R1250RT
Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche

Re: RT1200 met of zonder ESA

Ongelezen bericht door Jeroen1969 » 22 mei 2019, 13:10

Ik krijg ook al een jaar hoofdpijn van dat ESA, niet omdat ik klachten heb maar meer het vraagstuk wel/niet laten reviseren...

Als je enkel solo rijdt, woon/werk kan je prima zonder ESA denk ik. Als je dan weer solo, dan weer duo rijdt, dan heeft ESA zonder meer meerwaarde tov met de hand de voorspanning steeds aanpassen. Qua ABS: als het finacieel past zou ik zoeken naar een RT jonger dan van 2008. Zit je enkel nog tot augustus 2010 (echte bouwdatum, niet inschrijving) met een tanklint dat wel eens wil muiten...
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.

Gebruikersavatar
scan
Berichten: 689
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: R1200RT met of zonder ESA

Ongelezen bericht door scan » 22 mei 2019, 14:54

Zit je enkel nog tot augustus 2010 (echte bouwdatum, niet inschrijving) met een tanklint dat wel eens wil muiten...
Is niet helemaal het geval!
Mijne uit begin 2010 heeft al een geen tanklint meer.
Met andere woorden ze hebben daar een beetje mee aan zitten rommelen.
Zelf de dealer was verrrast dat dit zo óók voor kan komen...
Bij twijfel even in de tank kijken dan kun je het zien.

Ik heb wél de ESA laten reviseren aangezien BMW-dealer er geen raad meer mee wist, althans niet anders dan vervangen. Kwanta costa?
Na de revisie is het eindelijk zo als het bedoeld is.
Mocht ik de verleiding niet kunnen weerstaan om nog een nieuwe aan te schaffen dan zeker geen ESA meer.

Gebruikersavatar
Baird
2019
2019
Berichten: 3734
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: R1200RT met of zonder ESA

Ongelezen bericht door Baird » 22 mei 2019, 17:02

BMWKoe heeft eind januari een R1200GS gekocht .....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25
GPSMAP 276Cx
Hyundai Kona EV

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x)

Rij elektrisch op je eigen zonne-energie!
Lees verder >>

Gebruikersavatar
EileRT
Moderator
Moderator
Berichten: 2975
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: R1200RT met of zonder ESA

Ongelezen bericht door EileRT » 22 mei 2019, 19:01

Dat klopt Baird. We laten het topic open staan voor reacties/ervaringen met of zonder ESA.
Baird schreef:
22 mei 2019, 17:02
BMWKoe heeft eind januari een R1200GS gekocht .....
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jeroen1969
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
Type: R1250RT
Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche

Re: R1200RT met of zonder ESA

Ongelezen bericht door Jeroen1969 » 27 mei 2019, 02:06

scan schreef:
22 mei 2019, 14:54
Zit je enkel nog tot augustus 2010 (echte bouwdatum, niet inschrijving) met een tanklint dat wel eens wil muiten...
Is niet helemaal het geval!
Mijne uit begin 2010 heeft al een geen tanklint meer.
Met andere woorden ze hebben daar een beetje mee aan zitten rommelen.
Zelf de dealer was verrrast dat dit zo óók voor kan komen...
Bij twijfel even in de tank kijken dan kun je het zien.

Ik heb wél de ESA laten reviseren aangezien BMW-dealer er geen raad meer mee wist, althans niet anders dan vervangen. Kwanta costa?
Na de revisie is het eindelijk zo als het bedoeld is.
Mocht ik de verleiding niet kunnen weerstaan om nog een nieuwe aan te schaffen dan zeker geen ESA meer.
Ik hoor daar van op, dat er dus ook vroege 2010 RT’s met een vlotter benzine meting rondrijden. Ik kan niet gek ver in de tank kijken overigens.

Qua nieuwe RT zonder ESA: lijkt me wel een uitdaging, een jong gebruikte RT vinden zonder ESA... de meeste van na pak hem beet 2014 zijn afgeleverd met ESA. Vast dat er af en toe iemand was die een RT zonder die nieuwerwetsigheid heeft besteld, maar die zullen niet in grote getalen zichtbaar zijn op de 2e handsmarkt vermoed ik zo maar...
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.

richardbooij
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 feb 2015, 17:11
Type: R1200RT
Bijz: zwart
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: wezep

Re: R1200RT met of zonder ESA

Ongelezen bericht door richardbooij » 06 sep 2019, 18:46

waarom nooit zittend ESA instellen<, ik dacht juist niet rijdend.

Groet,
Richard.

richardbooij
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 feb 2015, 17:11
Type: R1200RT
Bijz: zwart
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: wezep

Re: R1200RT met of zonder ESA

Ongelezen bericht door richardbooij » 06 sep 2019, 18:48

siebke schreef:
22 jan 2019, 14:15
Je kunt toch uitproberen of het werkt, vóór je tot koop overgaat? Anders heb je een mooie onderhandelingspositie... :geek: .
Om uit te proberen:
Vanuit zitpositie gaan staan (nóóit zittend instellen!!) met de motor tussen je benen en stel dan in op één helmpje en daarna op twee helmpjes met koffertje. Je voelt dan de motor van achteruit omhoog komen (als het goed is).
Al rijdend kun je de instellingen comfort, normal en sport selecteren, dan zou je ook veranderingen in rijgedrag moeten voelen.
Zo niet: een complete revisie kostte mij zo'n € 900,- . Doe er je voordeel mee. Suk6!!

Maar kijk ook of het ABS goed werkt... en/of geen storing aangeeft. Zéker zo belangrijk.
Waarom niet zittend? ik dacht niet rijdend.
Groet,
Richard.

Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 532
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: R1200RT met of zonder ESA

Ongelezen bericht door siebke » 07 sep 2019, 21:36

Blijkbaar wordt het stelmotortje dan te zwaar belast, wat tot zchade kan leiden. Meen ook dat gelezen te hebben in de handleiding. Maar ook bevestigd door JJ-suspensions.
Mensen zijn niet lastig. Mensen zijn verschillend, en dat is lastig

Gebruikersavatar
RonDenHaag
Berichten: 69
Lid geworden op: 22 mei 2019, 10:51
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Den Haag

Re: R1200RT met of zonder ESA

Ongelezen bericht door RonDenHaag » 19 sep 2019, 11:42

siebke schreef:
22 jan 2019, 14:15
Maar kijk ook of het ABS goed werkt... en/of geen storing aangeeft. Zéker zo belangrijk.
Goed punt! Ik had mijn 2007 -1200- gekocht en na enkele maanden ging het ABS lampje branden op de dash (als het de ABS lampje is, want het is eigenlijk het algemene waarschuwingslampje). Gebracht naar een monteur in Leidschendam en deze heeft de ABS gereviseerd, de koolborstels bleken te blijven hangen. koste me nog geen €400! En dat is de prijs voor volledige arbeid (kuipdelen weghalen/tank weghalen/ABS demonteren/reviseren/monteren/tank terug/kuipdelen terug).


Maar wat is eigenlijk de allerbeste manier om te weten te komen of de ESA überhaupt wel werkt? Motor starten, ernaast staan en dan de instellingen wijzigen en observeren of de motor anders ingesteld wordt? Of toch erop zitten en "met de kont" voelen wat de motor doet?
BMW R1200RT
Bouwjaar: 2007
Kleur: Titansilber
Opties: ABS - ESA - Cruise Control - Handvat+zadel verwarming - Radio/CD-speler

Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 532
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: R1200RT met of zonder ESA

Ongelezen bericht door siebke » 19 sep 2019, 22:24

Motor niet op de bok of jiffy, jij staand met de motor tussen je benen, de instelling wijzigen van 1helmpje naar 2 helmpjes (+koffertje). Nooit zittend doen!
Mensen zijn niet lastig. Mensen zijn verschillend, en dat is lastig

Gebruikersavatar
EileRT
Moderator
Moderator
Berichten: 2975
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: R1200RT met of zonder ESA

Ongelezen bericht door EileRT » 19 sep 2019, 22:43

Een vriendelijk verzoek van uw moderator om vanaf nu weer on topic te gaan over een 1200 met of zonder ESA.

[groet]

Eilert
Moderator
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Over: Vering en dempers / ESA”