Pagina 1 van 1

veerspanning hoger of lager.

Geplaatst: 13 mar 2016, 11:44
door giannia
Ik heb het veerdraadje gelezen _004 maar geraak er niet aan uit.
Hoe zwaarder de persoon hoe harder of hoe lager de veerspanning?
Ik weeg wsch iets meer dan arno :mrgreen: en zal soms rijden met de vrouw (allehoewel dit geen verschil zal maken in gewicht topkoffer weegt bijna meer :evil: ) dus ik vermoed de veerspanning iets hoger maar ben dit niet zeker?

grts gianni

Re: veerspanning hoger of lager.

Geplaatst: 13 mar 2016, 15:40
door HansD
giannia schreef:Ik heb het veerdraadje gelezen _004 maar geraak er niet aan uit.
Hoe zwaarder de persoon hoe harder of hoe lager de veerspanning?
Ik weeg wsch iets meer dan arno :mrgreen: en zal soms rijden met de vrouw (allehoewel dit geen verschil zal maken in gewicht topkoffer weegt bijna meer :evil: ) dus ik vermoed de veerspanning iets hoger maar ben dit niet zeker?

grts gianni
Kort antwoord: hoger.
Lang antwoord: de motor moet ten allen tijde zo staan afgeveerd dat er voldoende veerweg naar beneden, maar ook naar boven over blijft. Als je meer gewicht op de motor gooit door bagage en/of passagier zakt de motor in en moet je dat compenseren door de veervoorspanning te verhogen.

Re: veerspanning hoger of lager.

Geplaatst: 13 mar 2016, 18:11
door Berrybeer
HansD schreef:.... moet je dat compenseren door de veervoorspanning te verhogen.
.....maw de spanning van de achterschokdemper verhogen, toch? :roll:

Re: veerspanning hoger of lager.

Geplaatst: 15 mar 2016, 11:58
door HansD
Berrybeer schreef:
HansD schreef:.... moet je dat compenseren door de veervoorspanning te verhogen.
.....maw de spanning van de achterschokdemper verhogen, toch? :roll:
Nou ... niet de demper maar de veer. Met de draaiknop onder het zadel draai je de veervoorspanning omhoog, waardoor de motor achter hoger komt te staan. Let op of de motor ook echt omhoog komt als je draait! Je zal niet de eerste zijn waarbij de olie eruit is gelopen en er helemaal niets gebeurt als je draait. Dan moet er wat olie bijgevuld worden. Dit kun je zelf doen of je rijdt even langs Hyperpro.

Re: veerspanning hoger of lager.

Geplaatst: 15 mar 2016, 13:25
door siebke
HansD schreef:
Berrybeer schreef:
HansD schreef:.... moet je dat compenseren door de veervoorspanning te verhogen.
.....maw de spanning van de achterschokdemper verhogen, toch? :roll:
Nou ... niet de demper maar de veer. Met de draaiknop onder het zadel draai je de veervoorspanning omhoog, waardoor de motor achter hoger komt te staan. Let op of de motor ook echt omhoog komt als je draait! Je zal niet de eerste zijn waarbij de olie eruit is gelopen en er helemaal niets gebeurt als je draait. Dan moet er wat olie bijgevuld worden. Dit kun je zelf doen of je rijdt even langs Hyperpro.
En bij de -1100- doe je dat d.m.v. de knop die achter de zwarte afdekking zit aan de zijkant rechts nét voor het zijkoffer :D . Bijvullen, mocht dat nodig zijn, is prima zelf te doen. Staat op dit forum ook ergens in een draadje. Met de zoekfunctie vind je het wel.

Re: veerspanning hoger of lager.

Geplaatst: 15 mar 2016, 16:51
door HansD

Re: veerspanning hoger of lager.

Geplaatst: 16 mar 2016, 20:53
door siebke
-top- Hans. Nog even ter aanvulling: Op het tankje, waar je de draaiknop overheen draait, zitten indicatiestreepjes en tekens hoever je de knop kunt indraaien bij bepaalde belasting. In totaal meen ik dat ik zo'n 25 slagen top/down kon draaien (en v.v.)