Stuurdemper?
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 31 okt 2015, 21:44
- Type: R1150RT
- Bijz: Grijs
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Dwingeloo
Stuurdemper?
Hallo iedereen, ik heb een R1150RT uit 2003, maar ik vind hem wat te slap aan de voorkant. Nu wil ik er graag een stuurdemper op zetten, maar er is geen originele oplossing te koop. Heeft iemand suggesties? Bij voorbaat hartelijk dank. Groeten, Pieter.
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 30 sep 2014, 17:51
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1150RS
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Arnhem
Re: Stuurdemper?
Op de R850-1150R (naked) modellen zit af-fabriek een stuurdemper. Wellicht zijn daar componenten van te gebruiken? :)Ruijzendaal schreef:Hallo iedereen, ik heb een R1150RT uit 2003, maar ik vind hem wat te slap aan de voorkant. Nu wil ik er graag een stuurdemper op zetten, maar er is geen originele oplossing te koop. Heeft iemand suggesties? Bij voorbaat hartelijk dank. Groeten, Pieter.
Zijn wat zwaardere stuurgewichten geen optie? Zo'n stuurdemper lijkt me niet zo prettig bij krappe manoeuvres bij lage snelheden...
- PaPinkelman
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Stuurdemper?
Te slap aan de voorkant klinkt als "vering te slap". Daar helpt geen stuurdemper tegen..... Wel een betere veer/schokdemper (HyperPro?). De 1150 heeft toch een telelever?
Een stuurdemper monteren lijkt me niet iets wat je zomaar moet doen.....
Een stuurdemper monteren lijkt me niet iets wat je zomaar moet doen.....
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Stuurdemper?
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Over het algemeen leef ik in de veronderstelling dat als het er echt op had gemoeten, BMW dit wel gedaan had...PaPinkelman schreef:Te slap aan de voorkant klinkt als "vering te slap". Daar helpt geen stuurdemper tegen..... Wel een betere veer/schokdemper (HyperPro?). De 1150 heeft toch een telelever?
Een stuurdemper monteren lijkt me niet iets wat je zomaar moet doen.....
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Stuurdemper?
Bij mij zit er een stuurdemper op maar die doet al jaren heel weinig vanwege een olielekkage. Ben wel benieuwd wat precies je probleem is. De standaard veer voor is slecht en die vervangen voor een Hyperpro veer maakt de voorvering al een stuk beter.
Maar misschien bedoel je dat de motor licht aanvoelt qua besturing ?
Maar misschien bedoel je dat de motor licht aanvoelt qua besturing ?
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 31 okt 2015, 21:44
- Type: R1150RT
- Bijz: Grijs
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Dwingeloo
Re: Stuurdemper?
Het lichte sturen is precies wat ik bedoel. Als je hem op de middenbok zet voel je het al. Als je achter een busje rijdt of iets dergelijks, vangt de kuip natuurlijk de wind maar ik voel het ook in het stuur, hij gaat als het ware zoeken. Als je een andere motor hebt, bv een kawasaki dan heb je conische lagers die je iets zwaarder kan stellen. Dit gaat bij de BMW niet. Ik zat dus te denken aan een stuurdemper, vering is in orde. Heeft er iemand ervaring met een stuurdemper bouwen op een RT?
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Stuurdemper?
Ik weet niet welke banden en bandenspanning je hebt maar ook die kunnen een effect hebben. En ook je achterveer wat meer voorspanning geven zou iets kunnen doen. Ik dacht dat Hyperpro ook stuurdempers maakt maar die waren prijzig. En ik weet niet of het allemaal wel past met de kuip.Ruijzendaal schreef:Het lichte sturen is precies wat ik bedoel. Als je hem op de middenbok zet voel je het al. Als je achter een busje rijdt of iets dergelijks, vangt de kuip natuurlijk de wind maar ik voel het ook in het stuur, hij gaat als het ware zoeken. Als je een andere motor hebt, bv een kawasaki dan heb je conische lagers die je iets zwaarder kan stellen. Dit gaat bij de BMW niet. Ik zat dus te denken aan een stuurdemper, vering is in orde. Heeft er iemand ervaring met een stuurdemper bouwen op een RT?
Dit is mijn stuurdemper
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- PaPinkelman
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Stuurdemper?
Ik zou de inderdaad de veer voorspanning van de achterdemper verhogen, zodat de motor meer voorover staat. Deed bij mijn RT wonderen wat betreft wegligging (in combinatie met een Wilbers achterveer, dat wel).
En de bandenspanning niet vergeten: 2,5 bar voor en 2,9 bar achter.
En de bandenspanning niet vergeten: 2,5 bar voor en 2,9 bar achter.
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 21 dec 2014, 17:05
- Type: R1200RT
- Bijz: R1200RT LC (na 8jaar DOHC)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Philippine
Re: Stuurdemper?
De stuurdemper op de 1100r is toch om het sturen wat ' zwaarder' te maken?
Doordat het balhoofd wat rechter staat als bij een 1100rt stuurt de r veels te direct, of te licht (hoe je het ook noemen wilt) vandaar de demper op de r
De rt stuurt gevoelsmatig ook licht als je van een ander type motor komt, zonder telelever, als je dat vervelend vind kun je inderdaad eens kijken naar een stuurdemper van een r, maar hou dan wel rekening met de iets andere hoek van de r ten opzichte van de rt en het feit dat de rt meer gewicht heeft op de voorvork
Over het algemeen denk ik dat je even de tijd moet nemen om te wennen aan het telelever systeem, want als je eenmaal gewend bent aan het lichte sturen (wat vooral speelt bij stilstaan of bochtjes draaien) vindt je het een genot
Doordat het balhoofd wat rechter staat als bij een 1100rt stuurt de r veels te direct, of te licht (hoe je het ook noemen wilt) vandaar de demper op de r
De rt stuurt gevoelsmatig ook licht als je van een ander type motor komt, zonder telelever, als je dat vervelend vind kun je inderdaad eens kijken naar een stuurdemper van een r, maar hou dan wel rekening met de iets andere hoek van de r ten opzichte van de rt en het feit dat de rt meer gewicht heeft op de voorvork
Over het algemeen denk ik dat je even de tijd moet nemen om te wennen aan het telelever systeem, want als je eenmaal gewend bent aan het lichte sturen (wat vooral speelt bij stilstaan of bochtjes draaien) vindt je het een genot
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Stuurdemper?
Ik denk dat het grootste verschil tussen de R1100R En de RT het extra gewicht is van de kuip. Daardoor heeft de R waarschijnlijk de stuurdemper. Zwaarder sturen merk je totaal niks van met de stuurdemper. Vroeger had je bij motoren nog wel eens zo'n knop die je vaster kon draaien. Dat werkte met frictieschijven om op die manier het sturen wat zwaarder te maken. De stuurdemper merk je waarschijnlijk alleen iets van als het stuur zo'n beetje het shimmy effect krijgt. Als je bijvoorbeeld met veel gewicht in de topkoffer en een vrij lege tank rijd. Dan word de motor behoorliojk licht in het stuur en dit effect zal bij de RT minder zijn door al het extra gewicht op het voorwiel.ArnoR schreef:De stuurdemper op de 1100r is toch om het sturen wat ' zwaarder' te maken?
Doordat het balhoofd wat rechter staat als bij een 1100rt stuurt de r veels te direct, of te licht (hoe je het ook noemen wilt) vandaar de demper op de r
De rt stuurt gevoelsmatig ook licht als je van een ander type motor komt, zonder telelever, als je dat vervelend vind kun je inderdaad eens kijken naar een stuurdemper van een r, maar hou dan wel rekening met de iets andere hoek van de r ten opzichte van de rt en het feit dat de rt meer gewicht heeft op de voorvork
Over het algemeen denk ik dat je even de tijd moet nemen om te wennen aan het telelever systeem, want als je eenmaal gewend bent aan het lichte sturen (wat vooral speelt bij stilstaan of bochtjes draaien) vindt je het een genot
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Stuurdemper?
Sorry hoor, maar ik begrijp hier niks van.Ruijzendaal schreef:Het lichte sturen is precies wat ik bedoel. Als je hem op de middenbok zet voel je het al. Als je achter een busje rijdt of iets dergelijks, vangt de kuip natuurlijk de wind maar ik voel het ook in het stuur, hij gaat als het ware zoeken. Als je een andere motor hebt, bv een kawasaki dan heb je conische lagers die je iets zwaarder kan stellen. Dit gaat bij de BMW niet. Ik zat dus te denken aan een stuurdemper, vering is in orde. Heeft er iemand ervaring met een stuurdemper bouwen op een RT?
Sinds wanneer kun je de wegligging van een motor voelen bij het opbokken? En wat hebben conische lagers met een telelever bmw motor te maken? En het plaatsen van een stuurdemper lijkt me symptoombestrijding.
Wat is je bandenspanning, hoe staat je achtervering, hoe oud is je voordemper en zit er ergens speling in de voorwielophanging? Dat zijn vragen waar ik mee zou beginnen.
Of haal er een expert bij zoals Hyperpro of J&J suspension.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Stuurdemper?
Omdat Hans er ook al over begint. Even voor de duidelijkheid. conische lagers stel je niet strakker af om het stuur zwaarder te laten draaien. Je stelt ze af als er speling op zit. Als je ze te strak zet gaan ze snel kapot. Een conisch lager heeft wel een bepaalde voorspanning en als die goed is afgesteld valt het stuur bij het loslaten niet met een klap naar rechts of naar links tegen de aanslag. Als het iets te strak staat dan stuurt je motor niet meer. Lichter of zwaarder sturen heeft veel te maken met balhoofdhoek en naloop maar ook zoals gezegd geeft de ene band een ander gevoel als de andere. Je kan deze voorvork niet vergelijken met de standaard voorvork op andere motoren.Ruijzendaal schreef:Het lichte sturen is precies wat ik bedoel. Als je hem op de middenbok zet voel je het al. Als je achter een busje rijdt of iets dergelijks, vangt de kuip natuurlijk de wind maar ik voel het ook in het stuur, hij gaat als het ware zoeken. Als je een andere motor hebt, bv een kawasaki dan heb je conische lagers die je iets zwaarder kan stellen. Dit gaat bij de BMW niet. Ik zat dus te denken aan een stuurdemper, vering is in orde. Heeft er iemand ervaring met een stuurdemper bouwen op een RT?