Verschil rij-eigenschappen RT'05 vs. RT '08

Alles over vering, dempers, wegligging enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Menno_Motor

Verschil rij-eigenschappen RT'05 vs. RT '08

Ongelezen bericht door Menno_Motor »

Hallo allemaal,

Mijn oude RT uit 2005 zonder ESA had een heel ander stuurgedrag dan mijn nieuwe RT uit 2008 met ESA.
De 2005 versie reed meer als een willekeurige andere motor en viel de bocht in, waarbij de 2008 zich
veel eerder opricht naar het midden.
Omdat ik dacht dat dit tussen de oren zat, heb ik nog op een 2007 ESA versie gereden en ook deze vertoont
hetzelfde stuurgedrag als mijn 2008-versie en dus anders dan de 2005.

Wie weet waar dit aan ligt (gewoon interesse om de weten).

Thanks in forward.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Verschil rij-eigenschappen RT'05 vs. RT '08

Ongelezen bericht door HansD »

Menno_Motor schreef:Hallo allemaal,

Mijn oude RT uit 2005 zonder ESA had een heel ander stuurgedrag dan mijn nieuwe RT uit 2008 met ESA.
De 2005 versie reed meer als een willekeurige andere motor en viel de bocht in, waarbij de 2008 zich
veel eerder opricht naar het midden.
Omdat ik dacht dat dit tussen de oren zat, heb ik nog op een 2007 ESA versie gereden en ook deze vertoont
hetzelfde stuurgedrag als mijn 2008-versie en dus anders dan de 2005.

Wie weet waar dit aan ligt (gewoon interesse om de weten).

Thanks in forward.
Menno,
Dat kan aan verschillende dingen liggen. Bijvoorbeeld aan het contour van de gemonteerde banden. Lees maar eens de testen van de nieuwe Dunlop Roadsmart 3.
Met Esa heb je meer mogelijkheden om de vering en demping in te stellen, met name voor. Daar is bij de niet esa rt helemaal niets in te stellen. Vraag is dus met welke Esa instellingen je gereden hebt, en of het andere stuurgedrag bij alle esa standen gelijk is? Met name de veervoorspanning achter kan verschil maken voor het gedrag dat je beschrijft. Was dat bij oude en nieuwe rt hetzelfde ? Wat gebeurt er als je veervoorspanning achter hoger of lager zet (normaal, met bagage, met passagier), maakt dat verschil?
Menno_Motor

Re: Verschil rij-eigenschappen RT'05 vs. RT '08

Ongelezen bericht door Menno_Motor »

Hai Hans, dank voor jouw antwoord.

Nja, zo'n groot verschil als waarop ik doel, maken banden niet. Overigens had mijn oude RT Roadtec Z8
(RT zonder ESA) en mijn vader (RT met ESA) heeft Michelin Pilot Road 4. Wel is het als je de RT op de
'max' rijdt, randje van band, dat je verschillen met banden wel duidelijker waarneemt. Dit afhankelijk
van je eigen; 'wat vind ik fijn'... Zo vind ik de Roadtec Z8 minder fijn dan de Pilot Road 4. Om je een
idee te geven, mijn achterband gaat 5500km meer en voren is bij 4000 al versleten.

Veerinstellingen:
Allemaal geprobeerd. Er is echt een totaal ander rijbeeld met een RT zonder ESA en eentje met ESA.
Ik heb nu twee zonder ESA gereden en twee met ESA en de rijstijlen zijn identiek; de zonder ESA kan
veel makkelijker en lichter gestuurd worden, de met ESA kan veel ruwer door de bochten is is stabieler
tijdens lange 'draaiers'.

Ik vroeg me af waar dat aan kon liggen.... Puik systeempje dat ESA (geeft je een gevoel dat je de bocht
veel harder had kunnen nemen).
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Verschil rij-eigenschappen RT'05 vs. RT '08

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Ik denk toch dat de RT's zonder ESA zo afgesteld kunnen worden dat het rijgedrag identiek is aan de ESA-fietsen. Kost misschien even wat tijd. ESA is niets anders dan electronische afstelling van veervoorspanning en demping. De rest van het rijwielgedeelte is identiek.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Verschil rij-eigenschappen RT'05 vs. RT '08

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Menno_Motor schreef:Hai Hans, dank voor jouw antwoord.

Nja, zo'n groot verschil als waarop ik doel, maken banden niet. Overigens had mijn oude RT Roadtec Z8
(RT zonder ESA) en mijn vader (RT met ESA) heeft Michelin Pilot Road 4. Wel is het als je de RT op de
'max' rijdt, randje van band, dat je verschillen met banden wel duidelijker waarneemt. Dit afhankelijk
van je eigen; 'wat vind ik fijn'... Zo vind ik de Roadtec Z8 minder fijn dan de Pilot Road 4. Om je een
idee te geven, mijn achterband gaat 5500km meer en voren is bij 4000 al versleten.

Veerinstellingen:
Allemaal geprobeerd. Er is echt een totaal ander rijbeeld met een RT zonder ESA en eentje met ESA.
Ik heb nu twee zonder ESA gereden en twee met ESA en de rijstijlen zijn identiek; de zonder ESA kan
veel makkelijker en lichter gestuurd worden, de met ESA kan veel ruwer door de bochten is is stabieler
tijdens lange 'draaiers'.

Ik vroeg me af waar dat aan kon liggen.... Puik systeempje dat ESA (geeft je een gevoel dat je de bocht
veel harder had kunnen nemen).
Zouden de schokbrekers niet versleten kunnen zijn? Of misschien eentje?
Zo was de voorschokbreker van mijn 2010 model RT vorig jaar kapot en moest vervangen worden.
Je begrijpt dat dit een verschil in rijden was van dag en nacht.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Menno_Motor

Re: Verschil rij-eigenschappen RT'05 vs. RT '08

Ongelezen bericht door Menno_Motor »

Ik heb sowieso een afspraak gemaakt met JJ suspension om het ESA te laten onderhouden.

Volgende week een afspraak.
Menno_Motor

Re: Verschil rij-eigenschappen RT'05 vs. RT '08

Ongelezen bericht door Menno_Motor »

PaPinkelman schreef:Ik denk toch dat de RT's zonder ESA zo afgesteld kunnen worden dat het rijgedrag identiek is aan de ESA-fietsen. Kost misschien even wat tijd. ESA is niets anders dan electronische afstelling van veervoorspanning en demping. De rest van het rijwielgedeelte is identiek.
Toch zei de BMW monteur dat er verschillen in de rij-eigenschappen zijn, duidelijk waarneembaar. Ach, ik weet het ook niet, ik wilde alleen maar de reden weten (het waarom). Mochten ze bij JJ wat meer weten koppel ik dat hier terug.
Gesloten

Terug naar “Over: Vering en dempers / ESA”