Ikzelf zie ESA meer als een (comfort)gemak dat je eenvoudig(er) de vering kunt af- en instellen op wisselende omstandigheden.
Maar zonder ESA is het ook prima te doen, als je maar goede schokbrekers én veren, naast een goede af- en instellingen, hebt.
Natuurlijk maakt het ook nogal verschil of je rijdt met ESA 1 (1e generatie tot bouwjaar 2009 op de RT) of ESA 2 (vanaf bouwjaar 2009 en verder) wat je ervaringen zijn.
Ik kan natuurlijk alleen maar spreken over mijn eigen ervaringen op mijn eigen motor, en dat is bouwjaar 2007, dus ESA 1.
Vanaf 2009 heeft BMW niet alleen het motorblok herzien (DOHC en zo) maar ook de ESA (en de diverse instelmogelijkheden!), en beide zijn flinke stappen vooruit vergeleken met de vorige versies, dat is mij ook wel duidelijk.
En met de waterbuffel heeft BMW wederom flinke stappen vooruit gezet, ook met de vering (en comfort) en met het motorblok.
Op mijn 1100RT zaten ook WP veren die zeer vroegtijdig versleten waren.
En dat is bij mijn andere motoren (w.o. ook cross- en offroad) niet veel anders geweest, WP vering ervoer ik te vaak als al zijnde versleten. (of andere problemen zoals roest onder de lak, haarscheurtjes, en zo) of gewoon niet goed (genoeg).
Het spijt mij, maar qua kwaliteit van WP is het in mijn ervaringen te vaak comes-en-goes, ik was niet echt onder de indruk versus bijvoorbeeld de andere merken. (ervaringen met Ohlins, Eibach en Marzocchi)
Dat de grote massa het niet altijd in de gaten heeft dat de vering niet optimaal ingesteld staat, of voldoende goed voor hen, is een feit.
Totdat er gericht naar gekeken of over geïnformeerd wordt, zoals de HyperPro sessies in het verleden.
Ik ben zo iemand die een te lage bandendruk, of problemen met de vering, direct bemerkt.
Niet dat ik nou zo goed ben of zo, maar ik beleef heel veel aan de motor niet alleen wat ik zie, maar ook zoal voel (o.a. aan het stuur en zo) én ruik (!).
Ja, ik ben een rare in deze, maar zelfkennis is de 1e weg naar "genezing".
En nee, ik ben zeker geen sportieve rijder, in tegendeel zelfs.
Zeggen althans degene die daar kijk op hebben.
In de basis is ESA een prima gedachte, alleen de uitvoering, okay, in opdracht van Herrn. BMW, was niet altijd een gelukkige keuze.
Bj de BMW's zijn de verschillende ESA standen een aantal voor-instellingen, gekozen door Herrn. BMW, die niet voor iedereen de "juiste", meest prettige of meest ideale instelling zal zijn. Afhankelijk van de omstandigheden, wat je er van verwacht, en zo voort.
Vandaar ook dat HyperPro toentertijd (in 2010) de HyperPro ESA Adjuster heeft ontwikkeld waarmee je voor elk van de comfort-standen, je eigen instelling kon finetunen. Met name bedoelt voor de 1200GS en 1200GS Adventure, maar ultimo ook voor de andere BMW's met ESA.
Ik heb geen ervaringen zelf met Wilber's versie van ESA, zijnde WESA, maar dat schijnt ook een stap vooruit te zijn.
Kortom, ESA is een gemak & comfort maar is ook prima zonder.
En maakt het nogal uit, als je over ESA spreekt, welke ESA generatie, want daarin zit in mijn optiek nogal een groot verschil.
Elke generatie zijn de verbeteringen, en dus ook verschillen, nogal aanzienlijk.
Ik heb liever goede schokbrekers, veren en banden, dat is voor mij primair.
Het comfort van ESA is een plus, maar voor mij zeker geen noodzakelijkheid.
Net als een radio op de motor.
Maar dat is natuurlijk mijn mening!