RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Alles over vering, dempers, wegligging enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

thooms

RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door thooms »

IK heb me al langer gestoord aan het rij gedrag van de R1150RT.

Banden vering enz allemaal ok dus dat is het niet.

Ik vond vooral het gooi en smijt werk lang niet zoals het moet hij is dan veel te langzaam te looiig dat merkt je echt in de bergen.
Je merkt dan vooral onder hogere snelheid van links naar rechts en hup de andere kant weer op.
Dat was ik gewend van mijn andere Motor GSXR600 dat ging super.

Ik heb me hier lang over gebogen en ben flink aan het zoeken gegaan. en heb het gevonden.

De trekstang ,reactiestang of dan wel cadan stang die heb ik gewijzigd hij is nu ongv 1.5 a 2 cm korter.

Man man wat een verschil de RT stuurt nu mes scherp van de ene oor op de andere oor.
Je legt de motor rijd nu precies in de bocht waar je kijkt helemaal vanzelf , nu niet meer geforceerd zoals eerder.

Wat wel anders is dan de motor omhoog komt ook een voordeel hij drukt meer op het voorwiel wat het rijgedrag ten goede komt.
Vond het hoge opa stuur toch al vreemd de zit word zo iets actiever en toch relaxt.

Als ik de motor nu op de midden bok zet dan raakt de achterband bijna de grond. op zij standaard staat de BMW nu erg scheef.
Hier zal ik eens een andere zijstandaard aan moeten doen maar heb er geen last van.

Wie herkent het probleem en heeft deze modificatie al eens gedaan
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door Bert M »

Heb je rekening gehouden met het 'in lijn' houden van de cardan? Zie filmpje: https://m.youtube.com/watch?v=gmV4qwLfOMY

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Georgio
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:14
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zeist

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door Georgio »

Leerzaam filmpje Bert, dank! Ik wist dat echt niet. -top-
thooms

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door thooms »

Daar hoeft ik geen rekening me te houden het is een orgineel stangetje van bmw dusssss

Ik sprak van een korter stangetje als je goed kijkt bij de rt dan word het recht ipv krom _004
Inspector Gadget

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb langere tijd met een instelbare trekstang rondgereden op mijn toentertijd 1100RT en maakt inderdaad een wereld van verschil;
http://www.mv-motorrad.de/en/MV+Adjusta ... 1150RT.htm
Wat ik vooral merkte was het bochtenwerk, superscherp. Was wel wennen in het begin.
Voordeel was wel dat als de motor stilviel (wat wel eens gebeurde met een te koude motor) op een rotonde :$ , ik heel snel de motor toch nog gestart kreeg, en desondanks de bocht veilig kon blijven afmaken.

Ander voordeel is dat je de motor ook nog iets kon verlagen. (de toleranties waren +7 mm tot en met -7 mm)

Degene bedoelt voor mijn 1200RT ligt al klaar.
keesbmw
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:44
Type: R1100RT
Bijz: Z-technik ruit, Bagster zadel, xenon verlichting
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid Holland

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door keesbmw »

Interessant draadje!
Ik stap vanaf m'n K75RT (progressief geveerd) op de R1100RT met dweildemping en moet sowieso nog wennen. Overweeg dus ook te sparen voor een upgrade op dat gebied.

Maar dit klinkt ook mooi, want ik moet nog erg wennen aan hoe deze motor de bocht in 'valt'. Is het verschil ook merkbaar als je de trekstang wat minder inkort? (Dit ivm het gebruik van de middenbok)

En hoe hebben jullie deze modificatie uitgevoerd, is dit nu de lengte die een trekstang van de GS ook heeft? Want dan is het misschien makkelijk zo'n trekstang te kopen.

Ik vind de instelbare namelijk wat aan de dure kant :oops:

grt Kees
Inspector Gadget

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik zou dan eerst (ook) progressieve vering nemen, dat maakt op de 1100RT absoluut een verschil, kan ik ook (en vele met mij) onderschrijven.
Omdat die verstelbare trekstang inderdaad nogal duur is en als 2ekans niet zo heel vaak tegenkomt.

Als je de trekstang inkort (bij mij dan de verstelbare) vond ik het stuurgedrag ietwat "zenuwachtig" worden, het was meer "knallen" dan "toeren".
Of degene van de GS een zelfde soort effect/gedrag geeft weet ik niet, dat zou je moeten uitproberen.
Ik heb alleen ervaringen met de verstelbare versie.

Maar ik zou adviseren eerst naar de vering te kijken, liefst eigenlijk gewoon Hyperpro's laten monteren.
Dat scheelt echt aanzienlijk.
Daarnaast is de 11xxRT serie best wel een zware motor qua gewicht, ik zou zeker ook eens kijken naar je bandendruk en de kwaliteit (merk?) van jou banden. Probeer ook de bandendruk eens een keer flink(er) te verhogen.

In the end, ik kreeg het gevoel dat ik mijn 1100RT in elke bocht kon krijgen.
Zelfs als zo af-en-toe de motor afsloeg. :$
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Deze stangen zijn gewoon te koop bij de BMW dealer.
In eerste instantie bedoelt om de RT/GS iets te verlagen.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Inspector Gadget

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Bij de 1100GS is de reactie-stang lengte 365mm (onderdeelnummer 33 17 2 314 179).

Bij de 1150RT (en 1100RT) is de reactie-stang 385mm.
(onderdeelnummer 33 17 2 312 549, maar niet relevant)

Een verschil dus van 20mm.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door Baird »

Rechtuit stabiliteit zal per definitie minder worden met een kortere trekstang, dus neem dat mee in je overweging over een aanpassing.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Bert M schreef:Heb je rekening gehouden met het 'in lijn' houden van de cardan? Zie filmpje: https://m.youtube.com/watch?v=gmV4qwLfOMYBert M
Interessant filmpje maar hoe zit het dan met zo'n ding?:

https://www.youtube.com/watch?v=TrKADp_guUg

Dan is de hoek toch ook niet meer optimaal met alle gevolgen van dien......maar dan zou Wunderlich dit niet verkopen lijkt mij.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Inspector Gadget

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als je wiel omhoog veert door het wegdek (bijv. kuil) verandert de hoek volgens mij toch ook? _001

Anyhoe, er is enige marge volgens Wunderlich +7mm t/m -7mm, dus totaal 14mm qua verstelmogelijkheid;
http://www.wunderlich.de/shop/en/parale ... vario.html
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Inspector Gadget schreef:Als je wiel omhoog veert door het wegdek (bijv. kuil) verandert de hoek volgens mij toch ook? _001

Anyhoe, er is enige marge volgens Wunderlich +7mm t/m -7mm, dus totaal 14mm qua verstelmogelijkheid;
http://www.wunderlich.de/shop/en/parale ... vario.html
Ik vroeg me af wat de max is aan marge want als je op +7mm of -7mm gaat zitten met de Wunderlich trekstang en dan met duo over een hobbelige weg gaat rijden dan zou je theoretisch gezien af en toe behoorlijk wat stress kunnen zetten op de diverse lagers. Weliswaar niet zo extreem als op het filmpje maar toch. Bedrijven zoals Wunderlich maken mooie spullen maar op de lange duur in dit geval, ben ik benieuwd naar wat technisch verantwoord is.

Overigens ben ik zelf zeer geïnteresseerd in zo een trekstang en vandaar ook dat ik benieuwd ben naar de ervaringen Big RT Smile
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door Baird »

In de werktuigbouw hou je altijd rekening met de hoeken die een cardan maakt. Belangrijkste is dat de standen van de cardan koppelingen aan beide einden van de tussenas in de zelfde stand staan, let dus op met eventuele splines op die tussenas waarmee je een hoekfout kunt maken. Verder is er ook aan de hoek die een cardan mag maken een maximum om te zorgen dat de draaipunten niet te zwaar belast worden. Homokineten hebben de eerst genoemde nadelen niet, wel de de maximale toegestane hoek.

In de manual van de R1150RT kom ik overigens niets tegen over rekening houden met de standen van de cardankoppelingen bij het monteren, blijkbaar geldt de algemene werktuigbouwkunde niet voor BMW's _001
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Inspector Gadget

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Volgens mij heb ik onze "beroemde" Chris Harris daar wel eens iets over horen (en laten zien. Meen ik _001 ) op YT.
Ik ben de hele middag al aan het zoeken maar helaas niets gevonden.

Wat ik wel vernomen heb, is dat BMW Motorrad sommige onderdelen van hun auto's op de motoren gebruiken, lees, meer zware kwaliteit versus de andere merken. Alleen dan de keerringen & afdichtingen en sommige lagers weer niet, lijkt het soms. :$

Anyhoe, zowel Wunderlich alsook M Verholen (beide maken hun eigen verstelbare trekstang) zijn volgens de Deutsche regelgeving (TüV) verplicht(!) bij dergelijke onderdelen een formele attest mede te leveren. Ik kan bevestigen dat ik dat toentertijd inderdaad kreeg bij mijn aanschaf.
Anders is het bij wetgeving verboten, en zie vaak opmerkingen zoals "not streetlegal", "track-usage only" e.d.
Kortom, Verholen en Wunderlich zullen geen enkel risico nemen als het om de wet- en regelgeving gaat.

Toen ik mijn 1100RT verkocht heb ik uiteraard de verstelbare trekstang weer laten demonteren.
En totdat een onverlaat de nieuwe eigenaar letterlijk van de sokken reed en de motor total loss, mij vooralsnog geen schadelijke gevolgen zijn geconstateerd van deze "modificatie".

Het beviel mij zo goed, dat degene voor de 1200RT 1 van de eerste aanschaffen was.
keesbmw
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:44
Type: R1100RT
Bijz: Z-technik ruit, Bagster zadel, xenon verlichting
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid Holland

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door keesbmw »

Ik houd er inderdaad rekening mee, dat ik beter eerst voor Hyperpro's kan gaan. Heb nu al MPR4 en de juiste bandenspanning.
Twijfel alleen nog of ik ga voor een complete oplossing of voor de veren op gereviseerde dempers, Jan Droog wil dat nog wel doen. Het scheelt aanzienlijk in de prijs;)

Maar ik wil dit topic niet vervuilen, dus meer on-topic:
Als rechtuitstabiliteit met een GS stang zou verminderen, zegt dat dan ook dat een GS minder rechtuitstabiliteit heeft dan de RT? Want misschien zijn er weer andere verschillen bij de GS die dat verschil opheffen.

Want veel GS'en rijden volgens mij overwegend op de snelweg, dus dit verschil zal waarschijnlijk niet heel groot zijn :?
Inspector Gadget

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Denk dat HyperPro's een welkome verbetering zullen geven.

De GS is in essentie eigenlijk te zwaar om serieus off-road mee te gaan, denk ik zelf.
Maar de GS heeft een andere geometrie, staat hoger op de poten (door die kortere reactie-stang? _001 ) en naar verluid is het vergeleken met de RT's nog meer plezier om mee te rijden. Soms zelfs gummen. ;)
Inspector Gadget

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

PS: Ter leering & vermaak;
(vooral het eerste filmpje lijkt duidelijker welke invloed het aanpassen van de lengte van de trekstang heeft)

[youtube]14hJMFgy1lk[/youtube]
&
[youtube]TrKADp_guUg[/youtube]
keesbmw
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:44
Type: R1100RT
Bijz: Z-technik ruit, Bagster zadel, xenon verlichting
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid Holland

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door keesbmw »

Interessante filmpjes!
Het lijkt dus wel erg belangrijk te zijn dat e.e.a. in lijn loopt.

Eventueel:
Zou het een idee zijn om de trekstang uit de advertentie in te korten?
Aan de kosten kan het niet liggen lijkt me zo, en je kunt hem dan ook 10 mm in plaats van 20 mm 'geven'. Dan is het meer een compromis tussen rechtuitstabiliteit en wendbaarheid.

Groet, Kees

http://link.marktplaats.nl/m1068983127
Inspector Gadget

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Volgens mij is de trekstang van staal, dus in principe(!) zou een kundige lasser volgens mij dat wel kunnen doen. _001
Let wel, het vergt ook de nodige nauwkeurigheid, millimeter-werk, me dunkt.

Ik heb alleen geen idee of het zo verstandig is in verband met de krachten die daarop komen te staan. _001
De verstelbare versie die ik had op mijn 1100RT was behoorlijk zwaar uitgevoerd.
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Inspector Gadget schreef:Volgens mij is de trekstang van staal, dus in principe(!) zou een kundige lasser volgens mij dat wel kunnen doen. _001
Let wel, het vergt ook de nodige nauwkeurigheid, millimeter-werk, me dunkt.

Ik heb alleen geen idee of het zo verstandig is in verband met de krachten die daarop komen te staan. _001
De verstelbare versie die ik had op mijn 1100RT was behoorlijk zwaar uitgevoerd.
Niet aan lassen dan beter een nieuwe maken.

Gr-Kees.
Kees BMW
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door Bert M »

Je moet erg veel vertrouwen hebben in de laskwaliteiten van de persoon die het gaat lassen. Ik doe zelf ook met enige regelmaat aan "bakken en braden" van allerhande stalen spulletjes, maar van een dergelijk onderdeel zou ik zelf afblijven. Dat soort laswerk kun je namelijk alleen maar in een keer goed doen... De foutmarge is echt nul.

Een absolute no-go in dit geval, is de gedachte om er 20 mm tussenuit te zagen en vervolgens de twee vlakke kanten tegen elkaar te leggen en er een lasje rondom heen te leggen. Daarmee bereik je qua 'inbranding' wel de oppervlakte, maar zeer zeker niet de binnenkant, met het risico dat de trekstang bij de eerste rit breekt. Met alle akelige gevolgen van dien.

Wil je het goed doen, dan zou je aan de vier kanten van beide delen van het werkstuk een 45 graden kantje moeten slijpen, tot bijna in het hart van de stang. En dan kom je op de handicap dat je er zoveel warmte in gaat stoppen, dat het maar zeer de vraag is of je de stang recht kunt houden tijdens het lassen. Ik zou het in elk geval wonderbaarlijk vinden!

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
keesbmw
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:44
Type: R1100RT
Bijz: Z-technik ruit, Bagster zadel, xenon verlichting
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid Holland

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door keesbmw »

Jullie hebben natuurlijk gelijk wat de sterkte betreft, dat zou ik dan uitbesteden en dat zou wel goedkomen. Je kunt het natuurlijk ook doen door een bout in het holle deel te lassen.

Ik ga persoonlijk eerst maar eens voor de andere veren. Eigenlijk denk ik zelf niet snel (of nooit) zo'n stang te gaan kopen, vind het eigenlijk teveel geld voor een experiment.
keesbmw
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:44
Type: R1100RT
Bijz: Z-technik ruit, Bagster zadel, xenon verlichting
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid Holland

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door keesbmw »

Oh dat is wel mooi opgezocht zo! Ideaal die site.
Dit is een beter bedrag:)
Inspector Gadget

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Boonstra Parts is een snoepwinkel. :) _005

Ik zou hen eerst wel per email vragen of zij voor jou ff de maat willen opnemen, just in case.
Voor het geval dat Herrn BMW de "ingekorte" versie (= lengte van 365mm) niet altijd gemonteerd had op deze en gene uitvoering, desondanks. :$

PS: Kijk ook altijd heel goed naar de foto's en de omschrijving, in verband met de staat van de onderdelen.
Bij twijfel, stuur Boonstra Parts gerust een email, ze reageren snel.
Georgio
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:14
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zeist

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door Georgio »

Even voor mijn begrip, kan iemand aangeven hoe de lengte wordt gemeten?
Is dat HOH van de bouten aan beide kanten of de totale lengte van de stang of wellicht een andere maat?
Deze vraag omdat ik twijfel of de stang onder mijn RT misschien ook niet origineel is.

Alvast dank en groeten
George
keesbmw
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:44
Type: R1100RT
Bijz: Z-technik ruit, Bagster zadel, xenon verlichting
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid Holland

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door keesbmw »

Ik weet niet hoe de lengte gemeten wordt, eerlijk gezegd.

Maar ik ben bij hyperpro geweest in Alphen, geweldig zoals je daar geholpen wordt!
Ik denk er nog even over na, wat ik precies ga doen. Maar ik heb dit idee van de kortere trekstang voorgelegd.
Men geeft aan dat je ook een wat langere veer kunt gebruiken, waardoor de cardanas in lijn blijft lopen maar de motor wel wat 'hoger' staat.

Ik overweeg dat dus nu te doen! 8)_
Inspector Gadget

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb geen 1100RT maar normaal gesproken worden dergelijke "maten" gemeten over het hart van het punt waar de bouten ingedraaid worden.
Om eventuele toleranties (denk aan lakken, koud- of warm-stansen e.d) te voorkomen.

Als je de motor qua zithoogte wilt veranderen is het vaak dat er inderdaad begonnen wordt aan de vering te veranderen. (verhogen én verlagen in centimeters is mogelijk)
Eventueel zadel veranderen, stuurverhogers (al dan niet met set-back), en pedalen veranderen.

Maar goed, jou vraag was rijgedrag verbetering via het veranderen van de trekstang. ;)

Ja, bij HyperPro merk je dat ze kennis van zaken hebben en heel goed proberen te begrijpen wat jou wensen zijn.
keesbmw
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:44
Type: R1100RT
Bijz: Z-technik ruit, Bagster zadel, xenon verlichting
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid Holland

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door keesbmw »

Ja inderdaad, ik was dus door dit draadje op het idee gebracht een kortere trekstang te gebruiken. Maar een wat langere veer geeft dus eigenlijk hetzelfde effect, zonder nadelige invloed op de cardanas.

Dus het leek me wel een bruikbare reactie op de vraag van de TS.
Inspector Gadget

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

In mijn optiek word het veranderen van de reactie-stang met name gedaan om het stuurgedrag te veranderen.
Je kunt er wel de motor mee verhogen en verlagen, maar dat is volgens mij niet echt vaak dat doel.
Meer een bijkomstigheid. Want als je de motor wilt verhogen of verlagen, wil je volgens mij niet altijd gelijk ook het stuurgedrag veranderen? _001

Met de vering, zeker met HyperPro's, verander je vooral met name het weggedrag.
En kan je (ook) eventueel de motor mee verhogen c.q verlagen.
Sterker nog, het vervangen van de OEM veren (die vrij slap zijn, of beter, redelijk groot gewicht van de BMW motor) geeft sowieso al een verandering in rijhoogte.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door Baird »

Als je maar voor én achter beiden verhoogd of verlaagd anders krijg je alsnog verandering van stuurgedrag.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
pjblok
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 dec 2016, 23:46
Type: R1150RT
Bijz: Geen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nieuwpoort
Contacteer:

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door pjblok »

Ik had op mijn vorige RT, een 1100 uit 1996, ook de korte paralever reactiestang waardoor hij op een stuiver kon draaien.....
Nu op mijn "nieuwe" 1150RT dus ook meteen een korte stang ( van een 1150 GS) gezet met naar verwachting hetzelfde resultaat.

Ik wil nu ook gaan kijken of het nog iets meer " op de kop" zetten deze motor nóg korter en strakker laat sturen, vooral bij lage snelheden.
Heeft iemand van jullie ervaring met het 5mm laten zakken van de voorkant en hoe hebben jullie dat gedaan ? Volgens mij is het niet simpelweg de voorvorkpoten 5 mm door de kroonplaat laten steken....ik heb me daar nog niet in verdiept.
Gr. Pieter-Jan
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door HansD »

Makkelijker is denk ik de veervoorspanning achter iets verhogen met ongeveer hetzelfde effect.
pjblok
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 dec 2016, 23:46
Type: R1150RT
Bijz: Geen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nieuwpoort
Contacteer:

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door pjblok »

Achterveer instellingen hebben een heel ander doel.
Het gaat mij erom dat ik met de kortere trekstang de wielbasis iets verklein en de achterkant iets omhoog breng. Met het verlagen van de voorzijde wil ik de neutrale stand van de motor wat meer op de kop zetten.
Veervoorspanni g is bedoeld om de neutrale stand te regelen afhankelijk van de belading
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door scan »

Met andere woorden je wilt wat scherper sturen.
In dat geval is HansD zijn voorstel nog niet zo gek.
In ieder geval kosten neutraal om eens te proberen.
pjblok
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 dec 2016, 23:46
Type: R1150RT
Bijz: Geen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nieuwpoort
Contacteer:

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door pjblok »

Met veervoorspanning en demping ga je de rijkrakteristiek van je motor wijzigen
Wellicht een idee om eens bij de mannen Hyperpro na te vragen wat die instelingen doen, op Youtube zijn er ook een paar leerzame filmpjes met duidelijke uitleg te vinden.
Het simpelweg opdraaien van de veervoorspanning is dus zeker niet de manier om de motor meer op z'n kop te zetten, hij zal er zeer waarschijnlijk alleen maar beroerder van gaan rijden
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door Ton1959 »

pjblok schreef:Ik had op mijn vorige RT, een 1100 uit 1996, ook de korte paralever reactiestang waardoor hij op een stuiver kon draaien.....
Nu op mijn "nieuwe" 1150RT dus ook meteen een korte stang ( van een 1150 GS) gezet met naar verwachting hetzelfde resultaat.

Ik wil nu ook gaan kijken of het nog iets meer " op de kop" zetten deze motor nóg korter en strakker laat sturen, vooral bij lage snelheden.
Heeft iemand van jullie ervaring met het 5mm laten zakken van de voorkant en hoe hebben jullie dat gedaan ? Volgens mij is het niet simpelweg de voorvorkpoten 5 mm door de kroonplaat laten steken....ik heb me daar nog niet in verdiept.
Gr. Pieter-Jan
De vorkpoten door de kroonplaat laten steken heeft wel effect. Je verplaatst het gewicht dan meer naar voor. Maar meestal heeft elke aanpassing ook weer een nadeel. Net als met de trekstang natuurlijk de fabrikant kiest een bepaalde lengte met reden. Maar ja mensen frutten nou eenmaal graag.
Gebruikersavatar
RToon
Berichten: 273
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
Type: R1100RT
Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Asten
Locatie: Asten

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door RToon »

pjblok schreef: Maar ja mensen frutten nou eenmaal graag.
[/quote]
ja en er zijn er zelfs bij die denken het beter te weten als de ingenieurs die de machine ontwikkeld hebben
en de grondslag er van is echt niet enkele weken gelden onstaan
deze motoren worden al decenia's ze gebouwd en door miljoenen mensen op deze samenstelling gebruikt
als je zoiets wijzigt aan een fiets
heb je dan wel de goeie motor keuze gemaakt ???
een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Ook hier is de geometrie van de motorfiets natuurlijk een compromis. De motor meer op de neus zetten en de wielbasis verkleinen, zal de motor inderdaad scherper laten sturen en korter draaien. Keerzijde is dan de rechtuit stabiliteit en rijgedrag in lange bochten. Oftewel, je krijgt er een nerveuzere fiets van. Kan ook gevaarlijk zijn.....
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Inspector Gadget

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

BTW: De topic-starter is sinds augustus 2016 niet meer terug geweest, overigens ..

De BMW motoren worden vaak geroemd om hun geometrie, het lijkt allemaal perfect in balans.
Ik sprak laatst iemand die een paar maanden regio Zuid Afrika "gedaan" heeft op een 1200GS LC in echt letterlijk elk denkbare omstandigheden, en hoewel de 1200GS LC wat zwaar is in sommige terreinen, het is echt een perfecte balans.
En die persoon heeft 8x motoren in bezit, geen van allen BMW's (veel naked's e.d) maar na die paar maanden was hij verliefd op de 1200GS, hij begreep waarom het een succes is qua marktaandeel.

Of het een ieder aanspreekt is een 2e, maar volgens mij moet je heel goed weten wat je doet en wat de gevolgen kunnen zijn als je met voorgenoemde zaken mee aan de slag gaat.
Dan kan je m.i. beter met de experts, zoals bijvoorbeeld inderdaad HyperPro, gaan praten wat de (on)mogelijkheden gaan zijn.
My 5-eurocents, Brexit-free.
pjblok
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 dec 2016, 23:46
Type: R1150RT
Bijz: Geen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nieuwpoort
Contacteer:

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door pjblok »

En dan zie je opeens "het licht".....
Als je bij een normaal geveerde motorfiets de voorvorkpoten iets door de kroonplaat laat steken dan zet je de motor inderdaad wat meer op z'n neus waardoor het stuurgedrag veranderd (naloop etc.).
Als je echter bij onze geliefde RT de binnenpoten zou inkorten dan trek je ze alleen maar wat uit de buitenpoten.... de hoogte blijft gelijk want die wordt bepaald door die ene schokdemper :mrgreen:
Met andere woorden, als je een RT meer op z'n kop wilt zetten dan zou een kortere veer op de schokdemper de oplossing zijn.....
Het duurt soms even voordat het kwartje valt.....zou ik dan tóch oud aan het worden zijn ?
Inspector Gadget

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Alleen zijn de voorpoten van onze BMW's geen "normale" veerpoten;
Als je ziet wat daar qua veertje (letterlijk) zit, is het minder significant dan de vering van de telelever;
http://www.bmw-motorrad.nl/nl/nl/techno ... lever.html

En die veren in de voorpoten hoeven ook nooit vervangen te worden, in tegenstelling tot de overige vering.

Inderdaad, de HyperPro's, Wilbers (et al) bieden (ook) ingekorte vering.
Meestal bedoelt om met name de zithoogte van de motor aan te passen.

En sowieso zijn de niet-OEM veren (zeker de progressieve veren van HyperPro) al een hele verbetering... _005 -top-
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door EileRT »

Dát kan ik van harte onderschrijven. Je ervaart met een relatief eenvoudige aanpassing in de vering een écht andere motor in de wegligging en dus in het rijgedrag. -top-

Overigens ben ik het volledig eens met Inspector Gadget om de motor nooit te veranderen van "de BMW geometrie" c.q. het chassis. :shock:

[groet] Eilert
Inspector Gadget schreef:En sowieso zijn de niet-OEM veren (zeker de progressieve veren van HyperPro) al een hele verbetering... _005 -top-
Laatst gewijzigd door EileRT op 11 jan 2017, 00:45, 9 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als je echt kennis van zaken hebt, zoals weet hoe een chassis in elkaar zit, en hoe de geometrie werkt bij motoren en met name BMWs, zal het waarschijnlijk niet een Mission Impossible zijn om er mee aan de slag te gaan en tot een zeker resultaat te komen.
Maar of onze moderne BMW's zich echt daartoe lenen en tot welk resultaat? _001

Ikzelf zou aan de basis, stap-voor-stap, beginnen;
Kijken of andere banden (met name merk) en (met name, hogere) bandendruk helpen. (ikzelf ervoer het als echt een enorm verschil van werkelijk dag en nacht)
Daarna de vering & schokbrekers. Die zijn, jammerlijk, bij BMW motoren vaak echt heel erg slecht. HyperPro's zal je waarschijnlijk ervaren als een totaal andere motor.
Dan het zadel, vond ik ook een enorme verbetering.
En ik zou zeker ook stuurverhogers (liefst met set-back) willen adviseren.
Niet dat dit alles de geometrie van je motor verandert, maar hoe je op de motor zit en hoe je de motor ervaart, ook qua stuurgedrag, wegligging, je zult zeker een verschil merken.

Als laatste zal je dan ook de verkorte (GS) stuurstang of een instelbare (als je budget er voor over hebt) versie kunnen overwegen.
Die laatste had ik op mijn 1100RT en ligt klaar voor mijn 1200RT, en ik merkte zeker wel een verschil, ondanks "slechts" die "paar" millimeter.
Hoewel ultimo ikzelf tot de conclusie kwam dat "gewoon" de OEM-lengte ingesteld mij persoonlijk het beste beviel.

En ga anders eens praten met HyperPro en iemand die regelmatig de zaag in een chassis zet.
Niets mis mee om je mijmeringen te reflecteren met degene die er verstand van hebben wat de mogelijkheden en de onmogelijkheden zijn.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door HansD »

Inspector Gadget schreef: En ga anders eens praten met HyperPro en iemand die regelmatig de zaag in een chassis zet.
Niets mis mee om je mijmeringen te reflecteren met degene die er verstand van hebben wat de mogelijkheden en de onmogelijkheden zijn.
Helemaal mee eens: ga met je wensen naar een specialist zoals Hyperpro, of J&J suspension en laat hen de oplossing bedenken voor je wensen. Ga niet zelf lopen " frutten" . Je bereikt waarschijnlijk niet wat je wilt en het kan nog gevaarlijk zijn ook. (en zonde van je geld)
Inspector Gadget

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

HansD schreef:.. of J&J suspension ...
Data was de andere waar ik net ff op dat moment niet op kon komen :cry: , bedankt! _004
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Inspector Gadget schreef:Alleen zijn de voorpoten van onze BMW's geen "normale" veerpoten;
Als je ziet wat daar qua veertje (letterlijk) zit, is het minder significant dan de vering van de telelever;
http://www.bmw-motorrad.nl/nl/nl/techno ... lever.html

En die veren in de voorpoten hoeven ook nooit vervangen te worden, in tegenstelling tot de overige vering.

Inderdaad, de HyperPro's, Wilbers (et al) bieden (ook) ingekorte vering.
Meestal bedoelt om met name de zithoogte van de motor aan te passen.

En sowieso zijn de niet-OEM veren (zeker de progressieve veren van HyperPro) al een hele verbetering... _005 -top-

Er zitten geen veren in de voorpoten zelfs Big RT Smile
Inspector Gadget

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ok, ik meende een keer gezien te hebben dat er een lange, vrij slappe veer in zou zitten.
I stand corrected, dank! _004
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: RT rijgedrag verbetering door trekstang verkorting wie heeft die ervaring ook

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik denk dat een kortere veer niet zo eenvoudig is. Je gaat dan volgens mij ook de veerweg verkleinen omdat de voorspanning een stuk minder is en de sag een stuk meer . Dan zou je dus een behoorlijk sterke veer moeten hebben of een progressieve veer die echt veel sterker is op het laatste deel van de veerweg. Maar ik kan me vergissen. Of zit bij de kortere veer een aangepaste demper?
Gesloten

Terug naar “Over: Vering en dempers / ESA”