BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Onderdeel Quispel Motoren - Deurne

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

motorbanden en motoronderdelen
 

Wat is er te doen?

 

Accu's. toebehoren, energiesystemen
 

Het BMW RT Forum steunt al 8 jaar de CliniClowns

Dynamic ESA - R1200RT LC

Alles over vering, dempers, wegligging enz.

Moderators: JOS WRSM, EileRT

Gesloten
Gebruikersavatar
basplehn
Berichten: 515
Lid geworden op: 27 jul 2014, 11:51
Type: R1200RT/LC
Bijz: Tourscherm, Topkoffer en NAV V
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heesch
Locatie: Heesch

Dynamic ESA - R1200RT LC

Ongelezen bericht door basplehn »

Beste RT Rijders,

Ik heb een vraag omtrent het Dynamic ESA systeem wat op mijn R1200RT LC gemonteerd is.

Via een knop kan ik elektronisch de veervoorspanning instellen voor 1 persoon, 1 persoon met bagage of 2 personen.
Voor hoeveel KG persoonsgewicht maximaal gaat BMW Motorrad, voor de stand 1 persoon en voor de stand 1 persoon met bagage uit?

Ik hoor graag van jullie en alvast bedankt voor het meedenken _004

[groet] Bas Plehn
BMW K1200GT (2003) Graugrun Metallic
BMW R1200RT LC (2014) Kalistograu Metallic Matt

Jurgen
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 jul 2014, 15:26
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Hilvarenbeek

Re: Dynamic ESA - R1200RT LC

Ongelezen bericht door Jurgen »

Daar is volgens mij niet echt een getal voor. Het gaat er met name om dat je genoeg positieve en negatieve veerweg overhoudt en dat de motor goed blijft sturen. Trouwens de motor niet belasten tijdens het aanpassen (dus niet blijven zitten)! Anders krijgt het systeem behoorlijk op zijn donder.
Volgens mij moet je wel heel veel gewicht in de schaal leggen om continu met rijder+ bagage te rijden. Kortom: gewoon rijden en je er niet al te druk om maken. Je merkt vanzelf wanneer het niet lekker rijdt.

Gebruikersavatar
Lemoi
2020
2020
Berichten: 658
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Dynamic ESA - R1200RT LC

Ongelezen bericht door Lemoi »

Jurgen schreef: Trouwens de motor niet belasten tijdens het aanpassen (dus niet blijven zitten)! Anders krijgt het systeem behoorlijk op zijn donder.
we zullen zien. Doe ESA verstellen gewoon tijdens het rijden. Ga niet stoppen als bijv het op de snelweg ineens keihard regent. En ik gebruik hem vast wel 1 x per 2 weken (blijft ie soepel :-) )

Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 545
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Dynamic ESA - R1200RT LC

Ongelezen bericht door siebke »

Jurgen schreef:Daar is volgens mij niet echt een getal voor. Het gaat er met name om dat je genoeg positieve en negatieve veerweg overhoudt en dat de motor goed blijft sturen. Trouwens de motor niet belasten tijdens het aanpassen (dus niet blijven zitten)! Anders krijgt het systeem behoorlijk op zijn donder.
Volgens mij moet je wel heel veel gewicht in de schaal leggen om continu met rijder+ bagage te rijden. Kortom: gewoon rijden en je er niet al te druk om maken. Je merkt vanzelf wanneer het niet lekker rijdt.
Helemaal mee eens. En neem die waarschuwing m.b.t. het aanpassen toch liever serieus. Dezelfde opmerking was de eerste die men bij JJ-Suspensions maakte. Afdeling hoe help ik de motortjes om zeep. Kost héél veel duur :mrgreen:
Met mijn bijna 80 kg + volle zijkoffers (voornamelijk kleding) rij ik gewoon op standje 'één helm', ik ben dan ook voor wat meer comfort, maar dat blijkt weer ten koste van stabiliteit te gaan. Het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel gewicht de koffers bevatten. Gaat eega (< 65 kg) achterop dan wordt het stand 'twee helmpjes' :) , vooraf in te stellen.
Mensen zijn niet lastig. Mensen zijn verschillend, en dat is lastig

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3082
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Dynamic ESA - R1200RT LC

Ongelezen bericht door HansD »

Lemoi schreef:
Jurgen schreef: Trouwens de motor niet belasten tijdens het aanpassen (dus niet blijven zitten)! Anders krijgt het systeem behoorlijk op zijn donder.
we zullen zien. Doe ESA verstellen gewoon tijdens het rijden. Ga niet stoppen als bijv het op de snelweg ineens keihard regent. En ik gebruik hem vast wel 1 x per 2 weken (blijft ie soepel :-) )
Even voor de duidelijkheid:
demping verstellen (hard, normal, soft) kan gewoon onder het rijden
vering verstellen (veervoorspanning: rijder, rijder met bagage, rijder en duo) kun je beter niet onder het rijden doen
(inderdaad het J&J verhaal: veel gewicht, klein verstelmotortje...)

Gebruikersavatar
Lemoi
2020
2020
Berichten: 658
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Dynamic ESA - R1200RT LC

Ongelezen bericht door Lemoi »

HansD schreef: Even voor de duidelijkheid:
demping verstellen (hard, normal, soft) kan gewoon onder het rijden
vering verstellen (veervoorspanning: rijder, rijder met bagage, rijder en duo) kun je beter niet onder het rijden doen
(inderdaad het J&J verhaal: veel gewicht, klein verstelmotortje...)
Volgens mij kan je de veervoorspanning zoals jij beschrijft niet eens veranderen tijdens het rijden

Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 151
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: R1200RT/LC
Bijz: kleur Ebony
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: Dynamic ESA - R1200RT LC

Ongelezen bericht door Henk7777 »

De standen soft / normaal en hard kun je wel stellen tijdens het rijden..

Maar de standen helm / helm + bagage en 2 x helm kun je alleen tijdens het stilstaan aanpassen...

Als ik alleen rij staat die op 1 x helm...

Gaat ega mee dan 2 x helm

Gewoon rijden stand "normaal", als het wegdek erg slecht is gaat hij op "soft" en als ik wil knallen/ haast heb, wordt het "hard".

En dit bevalt mij uitstekend..

Henkh777
BMW R1200RT LC Ebony 2015
BMW R65 Tic ( nu Scrambler) 1986
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969

Gebruikersavatar
basplehn
Berichten: 515
Lid geworden op: 27 jul 2014, 11:51
Type: R1200RT/LC
Bijz: Tourscherm, Topkoffer en NAV V
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heesch
Locatie: Heesch

Re: Dynamic ESA - R1200RT LC

Ongelezen bericht door basplehn »

Allen, bedankt voor jullie reactie _004

PS: Beheerder topic sluiten aub.
[groet] Bas
BMW K1200GT (2003) Graugrun Metallic
BMW R1200RT LC (2014) Kalistograu Metallic Matt

Gebruikersavatar
scan
Berichten: 695
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Dynamic ESA - R1200RT LC

Ongelezen bericht door scan »

Je kunt het inderdaad niet tijdens het rijden doen.
Maar wat de J&J boys bedoelen is dat als je de veervoorspanning wilt veranderen je de veren niet extra moet belasten met bijvoorbeeld een duo al achter op de buddy. En zelf ook even liften zodat de stelmotoren ook nog naast het eigen gewicht van de motor nog andere torso's mee moet takelen. -naughty-

Gesloten

Terug naar “Over: Vering en dempers / ESA”