ESA 1200RT LC vervangen door Hyperpro

Alles over vering, dempers, wegligging enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Ralph Romein
Berichten: 400
Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

ESA 1200RT LC vervangen door Hyperpro

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Ik heb in april 2017 de ESA van mijn RT (LC) in Alphen aan den Rijn laten vervangen door Hyperpro's. Persoonlijk was ik niet gelukkig met ESA, te harde demping, te weinig controle op instellingen en sturen. Ik wil niemand boos maken, dit is mijn persoonlijke beleving over ESA :D

Even leek het heel lastig te worden om van ESA af te komen. Wanneer je de dempers ontkoppeld komt er een foutmelding in het scherm. Dat is ook niet prettig. Uiteindelijk bleek de oplossing te zitten in een weerstandje, waardoor de computer denkt dat er een BMW-demper aan boord is. Dit is voor en achter toegepast. Ik kon nog kiezen om de electronische veervoorspanning van BMW te behouden of gewoon een draaiknop te nemen. Dat laatste heb ik gedaan, omdat ik nu alle keuze heb op instellingen.

Op het stuur kan ik wel gewoon ESA instellingen veranderen, alleen gebeurd er natuurlijk niets meer. Instellen van de mappings gaat nu razend snel, omdat er geen veerinstellingen meer worden uitgevoerd. Afgelopen week is er tijds de 40k beurt nieuwe software ingelezen op de RT, dat verliep gelukkig zonder problemen.

Ben erg blij met de Hyperpro's. Vorige RT 's hadden ook Hyperpro's en was daar toen ook al gelukkig mee. Qua stuur en veergedrag is mijn fiets echt vooruit gegaan, daar ging het uiteindelijk om.

Ik weet dat heel veel motorrijders wel blij zijn met ESA en dat is natuurlijk ook goed. In het geval dat je dat niet bent, dan zijn er dus ook oplossingen _004

Groet, Ralph
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: ESA 1200RT LC vervangen door Hyperpro

Ongelezen bericht door scan »

Je bent niet de enige die vraagtekens zet bij de wijze waarop het standaard ESA z'n werk doet of liever gezegd niet doet volgens de eigenaren.
Inspector Gadget

Re: ESA 1200RT LC vervangen door Hyperpro

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Wat mij betreft is ESA nog altijd een compromis als je de "native" BMW uitvoering hebt.
Elke generatie is een verbetering met het voorgaande maar wat ik er zoal over lees, want ik heb natuurlijk geen LC-uitvoering, is het (nog altijd) niet voor iedereen het je-van-het.

Vandaar dat er relatief veel niet-OEM leveranciers zijn zoals HyperPro, Wilbers WESA, Tractive Suspension en Touratech.
Waarbij het opvalt dat er vaak ook ex-WP werknemers (wat hetgeen de OEM van BMW is) voor zichzelf begonnen zijn.
Hmmm-frons-op-gezicht-emoji.

Wat dat betreft kan ik heel goed begrijpen dat je ESA hebt laten verwijderen & omzeilen.

(om niet offtopic te gaan maar hetzelfde ervaar ik met de Action Camera's; vroeger was het GoPro wat de klok sloeg, maar als je de GoPro Hero 5 vergelijkt met Sony, Garmin en dergelijke, valt het op hoe weinig echte innovatie GoPro gedaan heeft de laatste tijd. Met name beeldstabilisatie, GPS-integreatie, kwaliteit van beeld wat nogal matig is)

En HyperPro's, tja, daar is al zoveel over geschreven dat het je motor echt omtovert naar vrijwel een totaal ander motor & gedrag. -top-

Kan niet wachten totdat mijn ESA schokdempers gereviseerd zijn en voorzien worden van HyperPro's.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 17 jun 2017, 14:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: ESA 1200RT LC vervangen door Hyperpro

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Ik snap de opmerking over de mappings niet helemaal. Worden bij de R1200-LC de motormanagement mappings ook veranderd bij het veranderen van de ESA instelling, of andersom? Voor het eerst dat ik dat lees....
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: ESA 1200RT LC vervangen door Hyperpro

Ongelezen bericht door HansD »

PaPinkelman schreef: 16 jun 2017, 13:58 Ik snap de opmerking over de mappings niet helemaal. Worden bij de R1200-LC de motormanagement mappings ook veranderd bij het veranderen van de ESA instelling, of andersom? Voor het eerst dat ik dat lees....
Ik denk dat de veer/demping instellingen bedoeld worden en niet de motormappings.
Gebruikersavatar
Ralph Romein
Berichten: 400
Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: ESA 1200RT LC vervangen door Hyperpro

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

PaPinkelman schreef: 16 jun 2017, 13:58 Ik snap de opmerking over de mappings niet helemaal. Worden bij de R1200-LC de motormanagement mappings ook veranderd bij het veranderen van de ESA instelling, of andersom? Voor het eerst dat ik dat lees....
Je moet je voorstellen Frank dat ESA van de RT(LC) en de mapping aan elkaar zijn gekoppeld. BMW heeft gekozen om Rain aan Soft te koppelen en zo ook Road aan Norm en Dynamic aan Sport. Wijzig je een mapping, dan wijzigt automatisch ook de veerinstelling. Daarnaast wordt ook de veervoorspanning licht gewijzigd met het instellen van een mapping. Bij Soft zakt de motor iets, bij Sport komt de achterkant omhoog.
Dus het begint hard te regenen en je besluit de mapping naar Rain te zetten. ESA gaat dan meteen naar Soft en de veervoorspanning zakt iets in. Dat moet je willen. Je kan handmatig de instellen weer op normaal zetten, de veervoorspanning blijft wel laag zolang je in Rain zit. Wanneer je in Road staat met ESA op norm, dan gaat ESA boven de 110km/h vanzelf naar hard. Dat kan je niet zien en ook niet aanpassen. Een andere instelling waar je van moet houden is dat ESA de achterdemper losgooit als je voor door een kuiltje rijdt. Leuk voor een auto, maar zeer onhandig als je in een bocht hangt. Dit kan je niet uit zetten.
BMW automatiseert dus een aantal zaken, die ik in ieder geval onprettig vind.
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: ESA 1200RT LC vervangen door Hyperpro

Ongelezen bericht door Baird »

Inspector Gadget schreef: 16 jun 2017, 12:32 knip knip

Kan niet wachten totdat mijn schokdempers gereviseerd zijn en voorzien worden van HyperPro's.

Waarom wachten totdat de huidigen versleten zijn? Als je ze nu vervangt heb je er eerder en dus langer lol van :D . Voor het geld maakt het niet uit, dat ga je er toch aan uitgeven.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Inspector Gadget

Re: ESA 1200RT LC vervangen door Hyperpro

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Baird schreef: 16 jun 2017, 23:59
Inspector Gadget schreef: 16 jun 2017, 12:32 knip knip

Kan niet wachten totdat mijn schokdempers gereviseerd zijn en voorzien worden van HyperPro's.

Waarom wachten totdat de huidigen versleten zijn? Als je ze nu vervangt heb je er eerder en dus langer lol van :D . Voor het geld maakt het niet uit, dat ga je er toch aan uitgeven.
Je moet wel motor kunnen rijden én JJ Suspension afspraak kunnen maken. Want die geven aan dat het niet klaar-terwijl-u-wacht gaat zijn maar minstens 2 dagen gaat in beslag nemen. Kortom, door omstandigheden niet ff te regelen.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: ESA 1200RT LC vervangen door Hyperpro

Ongelezen bericht door HansD »

Wat ik nog mis in dit verhaal is het feit dat de nieuwe Rt LC "DYnamic" ESA heeft. Naast alle vaste instellingen en mappings en de automatische mechanismen die Ralph beschrijft, is het ook nog zo dat de demping voortdurend wordt bijgesteld. In de motor zitten 2 sensors die de vertikake bewegingen van de motor meten, en afhankelijk hiervan de demping aanpassen. De demping die je via het menu kiest (Hard, normaal, soft) is dus geen vaste waarde, maar wordt onder het rijden de hele tijd bijgesteld, bijvoorbeeld als je door een kuil rijdt, als je remt, enzovoort.

Ik vind de wegligging van de nieuwe Rt veel beter dan de vorige Rt, niet in de laatste plaats door de dynamic demping. Ook het bereik van de demping, het verschil tussen soft en hard, is groter en veel duidelijker merkbaar. Je gaat in standje hard automatisch en ongemerkt wat sneller rijden en merkt dat de motor beter stuurt, beter en makkelijker de bochten neemt. Als je hier van houdt en dit waardeert, dan kom je vanzelf op een punt dat het eigenlijk allemaal nog beter mag. En als je dan van veringspecialisten hoort dat dit ook kan, dan kan ik je keuze heel goed voorstellen. In mijn geval (lease motor) is dat wat lastiger omdat ik de motorfiets na 4 jaar weer origineel moet inleveren.
Ik ben wel benieuwd hoe dit nu rijdt, en zou wel eens op een Rt LC met hyperpros willen rijden.
Gebruikersavatar
Ralph Romein
Berichten: 400
Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: ESA 1200RT LC vervangen door Hyperpro

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

HansD schreef: 17 jun 2017, 12:39 Wat ik nog mis in dit verhaal is het feit dat de nieuwe Rt LC "DYnamic" ESA heeft. Naast alle vaste instellingen en mappings en de automatische mechanismen die Ralph beschrijft, is het ook nog zo dat de demping voortdurend wordt bijgesteld. In de motor zitten 2 sensors die de vertikake bewegingen van de motor meten, en afhankelijk hiervan de demping aanpassen. De demping die je via het menu kiest (Hard, normaal, soft) is dus geen vaste waarde, maar wordt onder het rijden de hele tijd bijgesteld, bijvoorbeeld als je door een kuil rijdt, als je remt, enzovoort.

Ik vind de wegligging van de nieuwe Rt veel beter dan de vorige Rt, niet in de laatste plaats door de dynamic demping. Ook het bereik van de demping, het verschil tussen soft en hard, is groter en veel duidelijker merkbaar. Je gaat in standje hard automatisch en ongemerkt wat sneller rijden en merkt dat de motor beter stuurt, beter en makkelijker de bochten neemt. Als je hier van houdt en dit waardeert, dan kom je vanzelf op een punt dat het eigenlijk allemaal nog beter mag. En als je dan van veringspecialisten hoort dat dit ook kan, dan kan ik je keuze heel goed voorstellen. In mijn geval (lease motor) is dat wat lastiger omdat ik de motorfiets na 4 jaar weer origineel moet inleveren.
Ik ben wel benieuwd hoe dit nu rijdt, en zou wel eens op een Rt LC met hyperpros willen rijden.
Hoi Hans, je wil een keer op mijn RT rijden begrijp ik :)

Ik ben nogal lang bezig geweest met deze RT(LC). Je verhaal klopt, dynamic zorgt voor een constante aanpassing. Feitelijk is de zuiger in de demper volledig afgesloten. Olie kan alleen via een aangestuurde klep de zuiger passeren. Software stuurt de klep aan. Wist je dat deze klep 2 Hz is, dus 2 maal per seconden open of dicht kan. Stel, je rijdt met 80 km/h over een boomwortel in het wegdek. Je wiel zal binnen 0,05 seconden (denk ik) een keer worden ingedrukt en weer terug moeten komen. Die 2 Hz klep kan dat niet aan qua snelheid en dat voel je. Ik heb proefgereden met TracTive (via HK), waar deze klep 8 Hz is. Gaf zeker een verbetering in de normaal stand, soft was krankzinnig zacht en mijns inziens gevaarlijk boven de 50 km/h. Hard blijft keihard.

De BMW schokbrekers liggen in de schuur. Ik kan ze er zo weer opzetten. Stekkertjes aansluiten en de zaak werkt gewoon weer.
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: ESA 1200RT LC vervangen door Hyperpro

Ongelezen bericht door HansD »

Nou als dat zou kunnen?
Ik ben volgend jaar weer aan de beurt voor een nieuwe motor, en het zal wel weer een rt worden. Ik ga dan serieus nadenken over andere veren en dempers. Een proefrit zou me erg helpen.
Keertje afspreken? Ik pb je wel....
Gebruikersavatar
Ralph Romein
Berichten: 400
Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: ESA 1200RT LC vervangen door Hyperpro

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

HansD schreef: 17 jun 2017, 14:46 Nou als dat zou kunnen?
Ik ben volgend jaar weer aan de beurt voor een nieuwe motor, en het zal wel weer een rt worden. Ik ga dan serieus nadenken over andere veren en dempers. Een proefrit zou me erg helpen.
Keertje afspreken? Ik pb je wel....
Leuk, ik wacht je af :)
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ralph Romein
Berichten: 400
Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: ESA 1200RT LC vervangen door Hyperpro

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Baird schreef: 16 jun 2017, 23:59
Inspector Gadget schreef: 16 jun 2017, 12:32 knip knip

Kan niet wachten totdat mijn schokdempers gereviseerd zijn en voorzien worden van HyperPro's.

Waarom wachten totdat de huidigen versleten zijn? Als je ze nu vervangt heb je er eerder en dus langer lol van :D . Voor het geld maakt het niet uit, dat ga je er toch aan uitgeven.
Geld en tijd daar gelaten: als ik investeer in Hyperpro's, dan hou ik er ook rekening mee dat ik ze mee wilt nemen naar de volgende RT of ze kan verkopen. Mijn vorige set Hyperpro dempers (met 200k) verkocht ik nog voor € 750,00. Dat kan omdat ik ook onderhoud laat plegen aan de dempers, zodat ze goed blijven presteren. Maar of je ze nu over zet of verkoopt, je hebt wel de originele dempers nodig om op je oude fiets te zetten. Als die dempers versleten zijn is dat niet goed voor de verkoop van je motor. Mijn tip: als je het toch wilt doen, dan beter voordat de originele zijn versleten _004
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: ESA 1200RT LC vervangen door Hyperpro

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat is vaak mijn reden ook bij een investering, hergebruik of doorverkopen.

Bij mijn 1100RT waren de veren (niet de dempers) versleten, dus dat was eenvoudig, het moest.
De motor heb ik toentertijd verkocht uiteraard met de HyperPro's.
(Tot een onverlaat in een 4-wielige die motor total loss reed maar gelukkig de nieuwe eigenaar er zonder verdere kleerscheuren er vanaf kwam, had ik begrepen)

Voor mijn 1200RT moeten de dempers wel gereviseerd worden, zo staat degene aan de voorzijde vast in de ESA Sport stand. :$
Voor mijn 1200RT heb ik meerdere HyperPro veren liggen (al gekocht in 2013), de normale en de verkorte versie, omdat ik ook enkele centimeters qua lengte had verloren in relatief korte tijd gedurende mijn behandeling & herstel.
Tevens heb ik (in 2016) de HyperPro ESA Adjuster aangeschaft, voor de hopelijk puntjes-op-de-i qua fijnafstemming van de ESA.
Het was absoluut mijn intentie toentertijd vroegtijdig de HyperPro veren te laten monteren maar er kwam toen roet in het eten.

Kortom, het is geen vrijelijk keuze dat het nog niet gebeurt is mijnerzijds.

Voor de goede orden, ik zou nooit mijn motor willen verkopen waar willens & wetens kapotte en/of versleten delen op zitten.
Gebruikersavatar
Ralph Romein
Berichten: 400
Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: ESA 1200RT LC vervangen door Hyperpro

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Inspector Gadget schreef: 18 jun 2017, 15:36 Dat is vaak mijn reden ook bij een investering, hergebruik of doorverkopen.


Kortom, het is geen vrijelijk keuze dat het nog niet gebeurt is mijnerzijds.

Voor de goede orden, ik zou nooit mijn motor willen verkopen waar willens & wetens kapotte en/of versleten delen op zitten.
Overmacht hè, daar doe je niet veel aan. Zo bij elkaar opgeteld heb je nog aardig wat spullen liggen :D
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: ESA 1200RT LC vervangen door Hyperpro

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik ben er helemaal klaar voor! :D
Waarschijnlijk zal ik het gaan roggelen dat de motor bij mijn befaamde hersteller komt te staan, dan daar de dempers er onderuit en dat ik die dan naar JJ Suspension breng. Zal wel het najaar worden, gok ik zo.

Dat neemt niet weg dat ik heel graag ESA weer heel graag werkend wil krijgen.

Zou ik de LC uitvoeringen hebben, gezien de beschreven ervaringen, zou het een hele andere afweging zijn natuurlijk.
Gesloten

Terug naar “Over: Vering en dempers / ESA”