Nut en noodzaak onderhoud/revisie schokdempers

Alles over vering, dempers, wegligging enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Jeroen1969
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
Type: R1250RT
Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche

Nut en noodzaak onderhoud/revisie schokdempers

Ongelezen bericht door Jeroen1969 »

Bij de motorbeurs ben ik ook langs de stand van JJ suspension geweest en daar een modelletje gezien van hoe onze schokdempers werken. Gevraagd naar de noodzaak om de veren te vervangen kreeg ik te horen dat ik als voornamelijk "solo" rijder met mijn 85 kg niet gek veel baat zou hebben bij het vervangen van de veren.
Nu gaat mijn motor eerdaags voor een 60k beurt. In eerste instantie dacht ik er over om dan maar meteen de veerpoten door MSA naar JJ Suspension te laten sturen voor zo'n revisie en de motor dan een weekje of anderhalf twee daar te laten staan (inmiddels heb ik ook een Fordje Puma tot mijn beschikking en mag ik zeer regelmatig de R1200RS van mijn vrouw "lenen" dus ik kan we wel even redden zonder mijn RT).

Toen kwam het idee van MSA om dan, ipv de schokdemper revisie, de veren te vervangen voor HyperPro's. Helaas gaat dat niet gemakkelijk voor mijn R1200RT DOHC van 2010. Dan moet je een complete set HyperPro ESA II compatable schokdemper/veer kopen. En dat loopt behoorlijk in de papieren.

Niels van MSA attendeerde mij er op dat er gewoon R1200RT's rond rijden op originele veren en schokdempers die inmiddels 2 ton op de telleRT hebben staan....

Kan iemand mij nou vertellen hoe noodzakelijk dat reviseren van de schokdempers is? Wat voor een risico's ik loop als ik dat niet ga doen?

Ik heb qua veren/schokdempen momenteel nul klachten. Ik vindt dat de fiets prima over de drempeltjes gaat. Ik rijd 90% van de tijd in de "COMFORT" stand, alleen bij het vermoeden van gladheid schakel ik over op "SPORT" of als ik een beetje vlot door wil rijden over bochtige weggetjes. Schakelen tussen de diverse modi gaat probleemloos.
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Nut en noodzaak onderhoud/revisie schokdempers

Ongelezen bericht door EileRT »

Jammer dat het met jouw 1200 fors in de papieren loopt. Ik heb destijds HyperPro's door MSA laten zetten onder mijn 1100 en de verbetering is absoluut spectaculair te noemen.
Jeroen1969 schreef: 28 mar 2018, 20:58Toen kwam het idee van MSA om dan, ipv de schokdemper revisie, de veren te vervangen voor HyperPro's. Helaas gaat dat niet gemakkelijk voor mijn R1200RT DOHC van 2010. Dan moet je een complete set HyperPro ESA II compatable schokdemper/veer kopen. En dat loopt behoorlijk in de papieren.
Dat geloof ik zeker. De vraag is wat de kwaliteit c.q. comfortabiliteit is van de veren en dempers op deze kilometerstand.
Jeroen1969 schreef: 28 mar 2018, 20:58Niels van MSA attendeerde mij er op dat er gewoon R1200RT's rond rijden op originele veren en schokdempers die inmiddels 2 ton op de telleRT hebben staan....
De noodzaak merk je pas als je onder plotselinge omstandigheden ineens fors moet remmen en/of moet uitwijken.
Jeroen1969 schreef: 28 mar 2018, 20:58Kan iemand mij nou vertellen hoe noodzakelijk dat reviseren van de schokdempers is? Wat voor een risico's ik loop als ik dat niet ga doen?
Ergo:
De HyperPro's en/of revisie door JJ Suspension ga je absoluut merken. Het kost per definitie geld. Dat je op dit moment niets merkt van enige slijtage (ja, slijtage) van je dempers en veren is logisch. Je "glijdt" (nou ja, rijdt) langzaam in een steeds minder wordende demping en vering. Je went eraan. Pas als je de vernieuwing gaat doorvoeren kun je pas echt merken wat het verschil is.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Nut en noodzaak onderhoud/revisie schokdempers

Ongelezen bericht door Baird »

De vraag is of je met ESA nog steeds behoefte hebt aan een progressieve veer van Hyperpro. Zonder ESA is het zeker een aanrader maar met ESA?.

Verder slijten dempers op de delen die inwendig langs elkaar glijden en slijten de plaatjes en worden ze slapper waardoor de karakteristiek veranderd maar of dat bij 60k al zo erg is dat je er wat aan moet doen, ik schat in van niet. Als je verder geen lekkage langs de zuigerstang hebt zou ik vrolijk doorrijden met deze set veren/dempers en van het uitgespaarde geld een mooi vakantie op de motor plannen Big RT Smile.

Mijn Hyperpro voordemper met progressieve veer begon te lekken langs de zuigerstang na ongeveer 100k en is daarom kortgeleden gereviseerd door JJSuspension, de originele achterdemper met Hyperpro veer is bij 50 k gereviseerd en staat nu op 153.000 k en doet het nog prima. _005
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Jeroen1969
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
Type: R1250RT
Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche

Re: Nut en noodzaak onderhoud/revisie schokdempers

Ongelezen bericht door Jeroen1969 »

Dank voor jullie inbreng! V.w.b. slijtage inwendig schokdemper: ik vermoed dat niet alleen km stand hier iets over zegt maar ook of dit duo ritten zijn met veel drempels. Mijn RT heeft de eerste 13.5 k km regelmatig een passagier achterop gehad, vanaf die stand heeft de RT vooral woon-werk gedaan en dan hele stukken snelweg.

Inmiddels bericht van MSA dat op ESA 2 alleen dus de HyperPro combi te plaatsen is en niet alleen de progresieve veer.

In de administratie gedoken om te zien hoe dat remschijf technisch zit, die bleken vorig jaar bij 50k vervangen te zijn. Achter is wel langer geleden. De micrometer die ik voor €15,- op de motorbeurs heb gekocht was een foutieve koop. Is bedoeld voor een range van 20 tot 40 mm. Nu zit er wel een passtuk bij van 20 mm maar dat wiebelt alle kanten op waardoor ik geen nauwkeurige aflezing heb. Ga straks nog ff op het www domein zoeken naar wat beters.

Voor nu stel ik de schokdemper revisie uit en spendeer die euro’s aan het poedercoaten van de velgen. 4 winters pekel hebben hun tol geëist, corrosie onder de lak en dat is er over een flink stuk afgesprongen.

Ik heb behoorlijke lang gedubt of het niet handiger is de DeeOoHaaCee voor een LC in te ruilen. Gisteravond kwam ik terug op de RT en concludeer dan dat ik heel tevreden met mijn RT ben. Het Corbin zit geweldig, de fiets is net een tandje lichter dan een LC en verders loopt ze soepel en schakelt magnifiek. OK, geen QuickShift. Die heb ik op de RS wel en is meer mijn vriend geworden dan ik dacht. Maar ik doe met de RS ook andersoortige ritten dan met de RT. Alleen Quick Shift, 15 pk en 15 NM meer en een mooier BC display kan mij op dit moment nog niet verleiden tot een inruil investering van minimaal €5k...
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Nut en noodzaak onderhoud/revisie schokdempers

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik heb in mijn tijd in de garage veel veerpoten/schokbrekers uit elkaar gehad. Als je de olie ziet in een schokbreker die vijf jaar gebruikt is weet je niet wat je ziet. Je zal je ogen niet geloven als je ziet wat daar uit komt. Ik snap dus wel dat een revisie veel verschil maakt. De veren is natuurlijk weer anders bij elke motor. Maar bij mijn R1100R maakte de Hyperpro veren een enorm verschil. Zonder die veren had ik de motor niet zolang gehouden. Bij mijn R80 was het weer een ander verhaal maar ik geniet elke dag weer van mijn nieuwe vering en demper.
Gesloten

Terug naar “Over: Vering en dempers / ESA”