5 dagen ervaring met LC en ESA

Alles over vering, dempers, wegligging enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Harro
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 sep 2014, 18:14
Type: R1200RT/LC
Bijz: linksrijder
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Locatie: Lelystad

5 dagen ervaring met LC en ESA

Ongelezen bericht door Harro »

5 dagen geleden ruilde ik mijn 1200 RT uit 2006 (sinds 1 jaar met hyperpro's) in voor een LC van nov. 2014 met 11k op de teller en ESA. Ik was erg enthousiast over de hyperpro's , maar ben nu ook zeer content over ESA. Tjonge wat rijdt dat scherp en vertrouwenwekkend. Ben benieuwd of ik dat enthousiasme houd, gezien de discussie in ander draadje waarin een forumlid juist zijn ESA ruilde voor hyperpro's.
R 75/5 (1973) - R75/6 (1976 met kuip)- K75RT (1992) -R1100RT (1997) -R1200RT (2006) - R1200RT lc (2014)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: 5 dagen ervaring met LC en ESA

Ongelezen bericht door EileRT »

Bedankt voor het delen van je ervaring Harro. Top dat je zo enthousiast bent over ESA op de LC uitvoering. We zijn met jou in dit topic uiteraard benieuwd of je enthousiasme ook op de langere termijn stand houdt.

Ik ben benieuwd of er meer forumleden zijn die al iets over hun (langere) ervaring kunnen zeggen met ESA op de RT . . .
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: 5 dagen ervaring met LC en ESA

Ongelezen bericht door Dingeman »

Ik heb uiteraard ook ESA op mijn R1200RT (2012). Ook ik vind dat ik daar "scherp" (wat dat ook mag betekenen?) mee kan rijden. En ook geeft ESA mij veel vertrouwen. Ik heb totaal geen ervaring met andere vering van bv HyperPro of enig ander merk. Maar mocht ik daar nog "scherper" (nogmaals: wat dat ook mag betekenen) mee kunnen gaan rijden en het mij nog meer vertrouwen gaan geven, dan vermoed ik dat mijn vrouw niet meer mee zou willen rijden en dat de politie mij veel aandacht gaat geven.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
BlackBull
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 mar 2014, 08:59
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: NoordHollandNoord

Re: 5 dagen ervaring met LC en ESA

Ongelezen bericht door BlackBull »

Aan deze kant inmiddels zo'n 70000 Km's "ervaring" met ESA op een drietal RT's (2006, 2013 en 2016).
De LC rijd het meest "strak/scherp" van de 3. Maar dat zal je niet verbazen :)
Naast de LC ben ik nog in het bezit van een tweetal 'old-skool' fietsen maar de LC tovert iedere keer weer een glimlach op m'n gezicht als ik een ritje maak.
Ook bij een tweetal VRO-cursussen viel me op dat de LC retestrak stuurt. Bij de grote hoeveelheid rondjes op het circuit in Lelystad moest ik geen 1 keer afhaken terwijl anderen dat soms wel moesten. Kan uiteraard ook aan de bestuurder liggen :) De chickenstrip was bijna weg na die rondjes.... :) De LC gaf hierbij geen enkele krimp. Ook niet bij de overige oefeningen.
kortom een zeer tevreden LC-rijder.
Gebruikersavatar
heinvandermeijs
Berichten: 396
Lid geworden op: 15 jun 2015, 04:56
Type: R1200RT
Bijz: R1200rt uit 2010
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: tilburg
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: 5 dagen ervaring met LC en ESA

Ongelezen bericht door heinvandermeijs »

Ik heb sinds kort een 1200rt van 2010 ( model 2009 ) met ESA, maar als ik wissel van stand, normaal/sport/comfort. Merk ik geen verschil, terwijl hij wel de verandering op het scherm te zien is.
Ligt dit aan mij, of is er iets kapot

gr Hein
Het leven hoort een groot feest te zijn, waarin niks moet en alles kan
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: 5 dagen ervaring met LC en ESA

Ongelezen bericht door Dingeman »

Zonder welk forumlid dan ook tekort te doen, maar regelmatig lees ik op dit forum begrippen en termen als bv, meer vertrouwen, "scherper" rijden, "scherper" sturen danwel (zoals hierboven benoemd) "strak" of zelfs "rete-strak" rijden of sturen.

Wie kan/wil mij uitleggen wat dit betekent met een motor die technisch geheel in orde is en waarmee aan het normale wegverkeer wordt deelgenomen (dus geen circuits oid).

Ligt het niet gewoon aan de bestuurder zijn (rij)vaardigheden wat hij met zijn motor meer of minder kan dan de ander? Al dan niet opgedaan middels zijn jarenlange ervaring (al dan niet beroepsmatig opgedaan) of gevolgde rij-opleidingen.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
BlackBull
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 mar 2014, 08:59
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: NoordHollandNoord

Re: 5 dagen ervaring met LC en ESA

Ongelezen bericht door BlackBull »

Ik kan en wil niet voor iedereen spreken maar voor mij betekend "scherper/strak/retestrak" dat de RT precies doet wat ik wil in met name de bochten. Zowel tijdens dagelijks gebruik, in de bergen met duo en belading, en de circuittrainingen. Geen deinen, geen zoekerig gedrag en vooral vloeiend een bocht door kunnen rijden. E.e.a. heeft voornamelijk met de vering, de banden en de stijfheid van het frame te maken. Dat is dus helemaal in orde naar mijn gevoel. Anderen stellen mogelijk andere criteria :) maar voor mij voldoet het prima. Dat het gedrag van een willekeurige motorfiets ook met de rijvaardigheden van de bestuurder te maken hebben lijkt me vanzelfsprekend :)
Harro
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 sep 2014, 18:14
Type: R1200RT/LC
Bijz: linksrijder
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Locatie: Lelystad

Re: 5 dagen ervaring met LC en ESA

Ongelezen bericht door Harro »

Eens met het voorgaande van Blackbull. Met scherper bedoel ik dat ook. Ik stapte van een K75RT met 110k op de teller over op een 1100RT met 110k op de teller, daarna op een 1200RT met 70k op de teller die vervolgens Hyperpro's kreeg en vervolgens op een 1200RT LC met ESA en elke keer merkte ik vooruitgang: minder zoekerig , meer vertrouwen gevend.

Goede illustratie is het rijden over lengterichels. Met de K75 was dat erg onprettig, lerk het wel of op ijs reed. Met de 1200 nauwelijks een probleem.
R 75/5 (1973) - R75/6 (1976 met kuip)- K75RT (1992) -R1100RT (1997) -R1200RT (2006) - R1200RT lc (2014)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: 5 dagen ervaring met LC en ESA

Ongelezen bericht door Dingeman »

BlackBull schreef: 26 apr 2018, 17:21 Ik kan en wil niet voor iedereen spreken maar voor mij betekend "scherper/strak/retestrak" dat de RT precies doet wat ik wil in met name de bochten. Zowel tijdens dagelijks gebruik, in de bergen met duo en belading, en de circuittrainingen. Geen deinen, geen zoekerig gedrag en vooral vloeiend een bocht door kunnen rijden. E.e.a. heeft voornamelijk met de vering, de banden en de stijfheid van het frame te maken. Dat is dus helemaal in orde naar mijn gevoel. Anderen stellen mogelijk andere criteria :) maar voor mij voldoet het prima. Dat het gedrag van een willekeurige motorfiets ook met de rijvaardigheden van de bestuurder te maken hebben lijkt me vanzelfsprekend :)
Kijk dat heb ik nu ook (muv circuittrainingen), maar ik wist niet dat dat dan "scherp/strak/retestrak" rijden wordt genoemd.

Maar oké, wat zou het voor jou betekenen als je andere vering bv de HyperPro of enig ander merk zou monteren op je R1200RTLC? Zou jij dan nog meer "scherper/strak/retestrak" kunnen rijden/sturen?

Ik vermoed dat "scherp/strak/retestrak" rijden dan wel sturen eigenlijk niets zegt en dat dit heel erg persoonlijk is.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: 5 dagen ervaring met LC en ESA

Ongelezen bericht door Baird »

heinvandermeijs schreef: 26 apr 2018, 11:13 Ik heb sinds kort een 1200rt van 2010 ( model 2009 ) met ESA, maar als ik wissel van stand, normaal/sport/comfort. Merk ik geen verschil, terwijl hij wel de verandering op het scherm te zien is.
Ligt dit aan mij, of is er iets kapot

gr Hein
Afspraak maken met JJSuspension in Mill, lopen ze het systeem na en eventueel reparatie advies, niet lopen tobben maar aanpakken. :mrgreen:
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
BlackBull
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 mar 2014, 08:59
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: NoordHollandNoord

Re: 5 dagen ervaring met LC en ESA

Ongelezen bericht door BlackBull »

Dingeman schreef: 27 apr 2018, 11:23
BlackBull schreef: 26 apr 2018, 17:21 Ik kan en wil niet voor iedereen spreken maar voor mij betekend "scherper/strak/retestrak" dat de RT precies doet wat ik wil in met name de bochten. Zowel tijdens dagelijks gebruik, in de bergen met duo en belading, en de circuittrainingen. Geen deinen, geen zoekerig gedrag en vooral vloeiend een bocht door kunnen rijden. E.e.a. heeft voornamelijk met de vering, de banden en de stijfheid van het frame te maken. Dat is dus helemaal in orde naar mijn gevoel. Anderen stellen mogelijk andere criteria :) maar voor mij voldoet het prima. Dat het gedrag van een willekeurige motorfiets ook met de rijvaardigheden van de bestuurder te maken hebben lijkt me vanzelfsprekend :)
Kijk dat heb ik nu ook (muv circuittrainingen), maar ik wist niet dat dat dan "scherp/strak/retestrak" rijden wordt genoemd.

Maar oké, wat zou het voor jou betekenen als je andere vering bv de HyperPro of enig ander merk zou monteren op je R1200RTLC? Zou jij dan nog meer "scherper/strak/retestrak" kunnen rijden/sturen?

Ik vermoed dat "scherp/strak/retestrak" rijden dan wel sturen eigenlijk niets zegt en dat dit heel erg persoonlijk is.
Ongetwijfeld zal het best strakker kunnen maar nu zie ik die "noodzaak" i.i.g. niet.
Het is inderdaad heel persoonlijk wat de ervaring in rijgedrag is. Maar een fiets die echt slecht stuurt i.v.m. versleten vering, versleten banden of een slap frame zullen de meesten toch wel merken.
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: 5 dagen ervaring met LC en ESA

Ongelezen bericht door Lemoi »

na een ton rijden op de LC moet ik zeggen dat hij prima stuurt/rijd etc. Een motor die in met vol vertrouwen rijdt. (moet ook wel). Heb geen ervaring met hyperpro dus weet niet het verschil tussen de LC ESA en hyperpro
Gebruikersavatar
heinvandermeijs
Berichten: 396
Lid geworden op: 15 jun 2015, 04:56
Type: R1200RT
Bijz: R1200rt uit 2010
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: tilburg
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: 5 dagen ervaring met LC en ESA

Ongelezen bericht door heinvandermeijs »

Baird schreef: 27 apr 2018, 13:46
heinvandermeijs schreef: 26 apr 2018, 11:13 Ik heb sinds kort een 1200rt van 2010 ( model 2009 ) met ESA, maar als ik wissel van stand, normaal/sport/comfort. Merk ik geen verschil, terwijl hij wel de verandering op het scherm te zien is.
Ligt dit aan mij, of is er iets kapot

gr Hein
Afspraak maken met JJSuspension in Mill, lopen ze het systeem na en eventueel reparatie advies, niet lopen tobben maar aanpakken. :mrgreen:
Dank je wel Bert, ga ik zeker doen
Het leven hoort een groot feest te zijn, waarin niks moet en alles kan
Gebruikersavatar
Jeroen1969
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
Type: R1250RT
Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche

Re: 5 dagen ervaring met LC en ESA

Ongelezen bericht door Jeroen1969 »

Persoonlijk kan ik me wel vinden in de kretologie “strak” of “scherp” sturen. Mijn ESA 2 DOHC RT is op dat vlak extreem opgefrist door een setje Dunlop Roadsmart 3. Dat heeft mij het gevoel gegeven dat, als er geen lekkerij of storing in de schokdempers/vering zit, de grootste winst qua stuurgedrag gemaakt wordt met het juiste rubber op de juiste bandenspanning.
Al de enthousiaste verhalen over de LC hebben mij wel aan het denken gezet, maar onlangs dat “rete scherpe” weer eens aan den lijve ervaren met mijn 2010 fiets op een rotonde, de fiets deed maar dan ook precies wat ik wilde.
Omdat er al een LC blok tot mijn beschikking staat (een R1200RS) ben ik uiteindelijk (met hulp van vrouw en Motor Forum vrienden) de motivatie om dik €5k te investeren in een upgrade naar een LC kwijt geraakt.
3 juni ga ik samen met mijn vrouw een VRO volgen, zij op de RS en ik op de RT. Ben benieuwd of het op die cursus gaat gebeuren dat de DOHC nog strakker langs de randjes wordt gestuurd...
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Harro
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 sep 2014, 18:14
Type: R1200RT/LC
Bijz: linksrijder
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Locatie: Lelystad

Re: 5 dagen ervaring met LC en ESA

Ongelezen bericht door Harro »

Hmmm... nu paar keer gereden in rain-modus en dan wordt ESA in 'soft' gezet. Dat voelt niet fijn, beetje zoekerig.
R 75/5 (1973) - R75/6 (1976 met kuip)- K75RT (1992) -R1100RT (1997) -R1200RT (2006) - R1200RT lc (2014)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
Gesloten

Terug naar “Over: Vering en dempers / ESA”