Preventief reviseren of niet?

Alles over vering, dempers, wegligging enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Preventief reviseren of niet?

Ongelezen bericht door RendeRT »

Een medelid van dit prachtige forum, vertelde mij dat hij behoorlijk pech had gehad met zijn R1200RT, model 2010 - 2013. De ESA-schokbreker achter was zo lek als een vergiet en de schokbreker voor was ook niet meer je van het. Resultaat, nieuwe schokbreker voor en achter, een dure reparatie.

De reparateur vertelde hem dat "ze allemaal gaan" na zo''n 40dkm. Als je er op tijd bij was, zou een revisie nog een mogelijkheid kunnen zijn.
Mijn R1200RT uit 2011 heeft nu dik 40 dkm gereden. Ik heb wel eens wat "smurrie" weggehaald van de onderzijde van de schokbreker, maar dat zag er niet echt uit als olie. Ik dacht meer aan water vermengd met vuil.

Dat alles roept bij mij de vraag op of het verstandig is om de schokbrekers preventief te te laten reviseren.
Jullie reacties zie ik graag tegemoet
Laatst gewijzigd door RendeRT op 04 jan 2019, 20:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Preventief reviseren of niet?

Ongelezen bericht door siebke »

Heb bij 80.000 km een complete revisie laten uitvoeren bij J&J Suspensions te Mill. Motor is van 2009. Stelmotortjes waren compleet vastgeroest. Advies was toen om iedere 40.000 km een servicebeurt aan de ESA (door hun laten) te doen. Blijkbaar 'vergeten' dealers dat nog wel eens (te vaak). De OEM-afdichtingen zijn volgens hun van slechte kwaliteit, waardoor op den duur water kan indringen en de zaak compleet vastroest. Was wel zo'n kleine € 1000,- kwijt :O
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Preventief reviseren of niet?

Ongelezen bericht door scan »

Hier ook laten servicen bij J&J en tevens de veerkarakteristiek laten aanpassen.
Vond de verschillende stadia tussen comfort, normaal en sport niet prettig.
Wellicht geschikt voor een over-corpulente Bayer maar was mij veel te stoterig.
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Preventief reviseren of niet?

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Amerikaans spreekwoord/gezegde : If it ain't broke, don't fix it

Ik ben slechts 1x in Amerika geweest (Florida), maar het is een indrukwekkend en apart land. Automaat in auto beviel me heel goed. Statement 'nothing beats cubic inches' ben ik mee eens. Maar ik ben er ook mee eens, als het niet kapot is, blijf er dan van af.

Of anders: Use it up, wear it out, make it do, or do without.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Preventief reviseren of niet?

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Jazzbass schreef: 11 jan 2019, 00:56Use it up, wear it out, make it do, or do without.
_004 mooie quote!

Ik heb bij mijn -1200- met ESA (bouwjaar 2008, sinds begin 2012 in mijn bezit, Km stand nu 215.000) nog geen problemen met de vering/demping gehad. Ik rij vrijwel altijd op standje Solo+Bagage, soms Duo, en switch min of meer regelmatig tussen Normal & Sport. Bij checks door JJ en MSA nog geen issues ontdekt. Ik heb wel gehoord/gelezen dat de problemen met vastzitten vooral ontstaan door *te weinig* gebruik.....
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Preventief reviseren of niet?

Ongelezen bericht door ciske »

Als het niet stuk is... etc. is een opvatting waar ik het zeer mee eens ben, maar niet als het over schokdempers gaat!
Het karakter van deze dingen is vrijwel altijd dat ze niet snel stuk gaan maar dat door slijtage de werking wel terdege (steeds verder) achteruit gaat. Te vaak immers hoor je mensen die nieuwe dempers onder de motor (maar ook auto) hebben zeggen dat het verschil met de oude bijzonder groot is. "Ze kennen hun voertuig niet terug!"
Meestal heeft zo'n uitspraak de intentie om aan te geven hoe goed die nieuw aangeschafte spullen zijn. Dat klopt in de regel natuurlijk zeker ook wel maar deze ervaring wordt mede veroorzaakt door de vergelijking met de oude dempers. Die waren blijkbaar al behoorlijk ver heen en er treedt gewenning op mbt de achteruit gaande rijkwaliteit.

Schokdempers zijn er vaak zelf schuldig aan dat ze (te) weinig onderhoud krijgen. Dat is een groot compliment voor de stand van deze techniek en de betrouwbaarheid van die dingen maar het is tegelijkertijd jammer want het genoegen van motorrijden is nogal afhankelijk van goede werking/instelling van de vering en demping.

Ik ben dus van mening dat preventief onderhoud voor deze dingen wél aan de orde is. De motorolie wordt ook ververst voordat er schade is veroorzaakt toch?


gr v Ciske
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: Preventief reviseren of niet?

Ongelezen bericht door RendeRT »

Dank voor jullie reacties. De veerdempers zijn inmiddels gedemonteerd en gaan binnenkort naar JJ Suspensions.

Nu is er (optisch) verschil te zien tussen de door mij gedemonteerde veerdemper en de veerdemper zoals die staat afgebeeld in de EOM (zie de bijgevoegde foto en tekenig).

De productiedatum van de veerdemper is 10 december 2010. Gezien het feit dat mijn motor van februari 2011 is zal deze af fabriek geleverd zijn.

Kan iemand mij uitleggen wat er aan de hand is?AfbeeldingAfbeelding

Hartelijke groeten van SM-A530F aan alle forumleden
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: Preventief reviseren of niet?

Ongelezen bericht door RendeRT »

Ik het antwoord al gevonden. in onderstaand filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=QtKuaZNI4yY
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Gesloten

Terug naar “Over: Vering en dempers / ESA”