Hyperpro veren icm OEM ESA?

Alles over vering, dempers, wegligging enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
LeukeenRT!
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 sep 2020, 07:58
Type: R1200RT
Bijz: K26 | 2007
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Drenthe

Hyperpro veren icm OEM ESA?

Ongelezen bericht door LeukeenRT! »

Beste allemaal,

Ik heb een RT uit 2007 met ESA. Nu vroeg ik me af of er forumleden zijn die Hyperpro veren hebben icm de fabrieksoriginele ESA en uiteraard hoe tevreden die zijn over deze combinatie. Kortom is dit de moeite waard?
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Hyperpro veren icm OEM ESA?

Ongelezen bericht door scan »

Op de mijne zijn in september nieuwe Hyperpro veren gemonteerd en daar is niets mis mee.
Het enige probleem dat ik ermee heb is dat ik met de overgebleven euris geen raad wist... :D
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Hyperpro veren icm OEM ESA?

Ongelezen bericht door Baird »

Ik heb op mijn GS LC met Dynamic ESA aan de achterzijde een Hyperpro veer laten plaatsen en eerlijk gezegd merk ik er niets van, had ik er beter benzine voor kunnen kopen. .....Op mijn beide R1150RT's was het verschil beduidend beter te voelen.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
LeukeenRT!
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 sep 2020, 07:58
Type: R1200RT
Bijz: K26 | 2007
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Drenthe

Re: Hyperpro veren icm OEM ESA?

Ongelezen bericht door LeukeenRT! »

Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik laat de Hyperpro dan eerst maar voor wat het is en laat misschien de ESA nog eens checken/onderhouden in Mill.
Stand Comfort en Normal verschillen bij mijn fiets duidelijk, stand Normal en Sport niet of nauwelijks.
Maar in Normal kan je hem ook prima op één oor leggen _004
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Hyperpro veren icm OEM ESA?

Ongelezen bericht door Baird »

Ze hebben de neiging om het stikstof te verliezen en daarom reageert de demping niet echt geweldig, dit kan met revisie van de demper verholpen worden. Het was een behoorlijke klus om de achterdemper er uit te krijgen trouwens.....

Ben eerst naar JJSuspension geweest om te laten checken, voorkant was nog goed, achter was het reservoir leeg en daar is dus de revisie op gedaan.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BRS07
Berichten: 177
Lid geworden op: 24 okt 2009, 12:04
Type: R1250RT
Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Randstad
Locatie: Randstad

Re: Hyperpro veren icm OEM ESA?

Ongelezen bericht door BRS07 »

Ik heb de Hyperpro's al jaren, onder 1150- en 1200 RT, en nu onder de 1250 RT en ik vind het SUPER _004
Alleen wil ik niet het ESA veersysteem en heb dus de standaard schokdempers voorzien van Hyperpro's.

Bij de 1250 leverde dit even een leverings-probleem op omdat blijkbaar niemand de laatste jaren een BMW koopt zonder ESA.
En Hyperpro had de veren niet in het assortiment voor de standaard dempers.
Maar in overleg met Bas in Alphen a/d Rijn heb ik de veerpoten uitgebouwd en heeft hij twee veren gemonteerd.
Dit gaf een hele verbetering maar na een paar ritten in het buiteland kwam ik tijden het wassen van de RT er achter dat ik te weinig grondspeling had.
2.jpeg
Zowel de onderkuip als ook de stepaanslagen raakte de grond als ik wat bochtjes draaide, en dit was nog zonder bagage met de pre-load in de hoogste stand.
Dus in overleg met Bas de veerpoten weer gede- en monteerd en iets zwaardere veren eronder maar toen ontbrak het comfort en voelde ik iedere hobbel in het wegdek. Ook de pre-load was niet goed instelbaar.

Wederom de veerpoten er onderuit en terug naar het eerste set maar nu met een vulring van een paar millimeter.
Dit was de ideale combinatie en tijdens mijn Tour d' Europe kon ik de pre-load voor de bagage goed instellen en de bochtjes draaien zoals ik wilde _004

En Bas heeft een SUPER-service gegeven want uiteindelijk moest ik alleen de veren betalen en heeft hij met mij iedere keer heel netjes en vlot geholpen.

Nog steeds wil ik géén ESA omdat ik het wegdek zelf goed wil aanvoelen.

-groet- Hans Beijersbergen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
LeukeenRT!
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 sep 2020, 07:58
Type: R1200RT
Bijz: K26 | 2007
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Drenthe

Re: Hyperpro veren icm OEM ESA?

Ongelezen bericht door LeukeenRT! »

Baird schreef: 08 nov 2020, 21:24 Ze hebben de neiging om het stikstof te verliezen en daarom reageert de demping niet echt geweldig, dit kan met revisie van de demper verholpen worden. Het was een behoorlijke klus om de achterdemper er uit te krijgen trouwens.....

Ben eerst naar JJSuspension geweest om te laten checken, voorkant was nog goed, achter was het reservoir leeg en daar is dus de revisie op gedaan.
Dank je voor de aanvulling!
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: Hyperpro veren icm OEM ESA?

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Ik heb vorig jaar voor en achter later reviseren in Mill, ongeveer 300 euro per kant..
Had zelf de schokbrekers er onderuit geschroefd, dat is wel een klusje hoor...

Maar daarna weer super..

henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Gesloten

Terug naar “Over: Vering en dempers / ESA”