Nigeldehavilland schreef: ↑02 jan 2021, 22:03
Helaas is dit niet goed gegaan daar ik de ouderwetse methode had gedaan, met de voorvorkpoot later in de buis laten glijven waardoor de nieuwe keerring ook direct defect was helaas.
De 'ouderwetse methode' hoeft niet te leiden tot een kapotte keerring, ik heb het diverse keren met succes zo uitgevoerd. De bovenste vorkpoot zit aan de bovenkant vast met een stevig vastzittende moer onder een stuurhelft en boven de kroonplaat. Om te voorkomen dat bij het losdraaien van de vastzittende moer de poot mee gaat draaien, zit er pal onder de kroonplaat - verborgen achter een zwarte plastic ring - nog een moer. Deze moer kan met een steeksleutel (ik meen no 19) vastgehouden worden, waardoor de poot niet meedraait bij het lossen van de moer boven de kroonplaat. Als de moer boven de kroonplaat erg vastzit, langdurig in laten weken met kruipolie of wd 40.
.
Hierboven zijn de beide moeren boven en onder de kroonplaat goed te zien.
.
.
Dan kan de vorkpoot voorzichtig iets naar beneden en opzij worden gebracht, waardoor het draadeind uit de kroonplaat glijdt. Vervolgens kan de vorkpoot in zijn geheel langs de kroonplaat omhoog uit de onderste vorkpoot worden getrokken.
.
Aan de bovenkant van de veerpoot is de zwarte plastic ring te zien, die de moer onder de kroonplaat aan het zicht onttrekt. Voor het gemak is een stuurhelft opgehangen en is het voorwiel naar een kant gedraaid. Met deze stand kan de vorkpoot zo goed als rechtstandig met beleid door de seal langs de kroonplaat in de onderste vorkpoot worden geleid.
Na het verwijderen van de bovenste veerpoot en de circlip kan de oude lekke seal met een kleine schroevendraaier uit de veerpoot worden gewipt vanaf de rand van de onderste veerpoot. Vervolgens kan de nieuwe keerring geplaatst worden. Sla vooral niet direct op de nieuwe keerring , maar gebruik een dopsleutel ter grootte van de buitenrand van de keerring of beter nog: gebruik de oude seal met daarop de dopsleutel om de nieuwe seal in de onderste vorkpoot te drukken.
.
.
Hierboven dopsleutel 34 waarmee de keerring recht in de onderste poot geduwd kan worden. Dopsleutel Nr 34 zit meestal niet in een standaard setje maar is ook handig bij het ronddraaien van de krukas bij de 1200RT bij bijv het kleppen stellen. Links de circlip die voorkomt dat de nieuwe keerring uit de onderste veerpoot omhoog kruipt. De stofkap houdt het stof weg maar niet de keerring op zijn plaats in de onderste veerpoot.
.
Lukt dat duwen niet, dan kunnen kleine tikjes en wat smeermiddelen aan de buitenrand van de seal daarbij helpen. Van groot belang is dat de nieuwe seal er recht in wordt geduwd/gestanst en niet halverwege schuin in de onderste veerpoot staat. Dan gaat de nieuwe seal echt meteen naar de gallemiezen. Het is niet onmogelijk dat de nieuwe seal al kapot was voordat je de bovenste vorkpoot er doorheen leidde.
Draai het stuur zo dat de bovenste vorkpoot langs de kroonplaat zo recht mogelijk in de onderste veerpoot gaat. Draai vervolgens het luchtschroefje van de bovenste veerpoot met een piepklein inbusje bovenin open en drukt de vorkpoot langzaam en zo recht mogelijk langs de kroonplaat door de nieuwe seal in de onderste vorkpoot.
Absoluut niet schuin doordrukken of tikken, maar voorzichtig heen en weer draaien en naar beneden drukken. De stand van het stuur helpt om de vorkpoot er zo recht mogelijk in te drukken. Een beetje wd 40 op de bovenste vorkpoot doet wonderen bij de geleiding door de nieuwe seal.
.
Hier de lege bovenkant van de onderste veerpoot, na schoonmaken klaar voor de nieuwe keerring.
.
Dan de bovenste vorkpoot helemaal naar beneden drukken tot tegen de aanslag, de luchtschroef dichtdraaien om dan de bovenste vorkpoot vacuum omhoog te trekken en weer door de kroonplaat heen te leiden. Moer weer aandraaien en de vorkpoot tegenhouden met de steeksleutel pal onder de kroonplaat.
Een veel gemaakte fout - het is me ook eens overkomen - is om de seal omgekeerd te plaatsen. Bij de eerste de beste kuil in het wegdek spuit de olie dan met kracht langs het seal op het scherm aan om via de vorkpoten en een remschijf uiteindelijk de grond te bereiken. Weet je wel zeker dat je de seal niet op zijn kop hebt geplaatst?
Nigeldehavilland schreef: ↑02 jan 2021, 22:03
Mijn vraag is hoe jullie de vorkpoot inspannen zonder deze te beschadigen in een werkbank o.i.d.? Of is hiervoor speciaal gereedschap aan te schaffen?
Mijn moeren zitten zeer vast, met geen mogelijkheid krijg ik ze los helaas.
Bovenaan zitten welke enkele ''putjes'' waar men wellicht iets conus vorm achtig in kan spannen?
Het gedeelte van 'de vorkpoot inspannen' begrijp ik niet helemaal.
Als je bedoelt hoe een ronde buis zo vastgezet kan worden zodat de dat de buitenkant gepolijst kan worden, dan helpt deze tip misschien. Ik zette de vorkpoot met de bovenste moer aangedraaid vast in de bankschroef en legde het andere eind op een doek op de werkbank neer. Zo kan de buis goed bewerkt en toch ook nog gedraaid worden.
Als de bovenste vorkpoot pitjes heeft op het gedeelte dat door de keerring heen beweegt, dan zijn er twee oplossingen
1 Bij echt kleine oneffenheden: het polijsten van de vorkpoot met bijvoorbeeld commandant/autopolish.
Bij flinke putten of flinke roestplekken:
2 De suggestie die je hierboven zelf al aangeeft met een nieuwe of ruilpoot.