Voorvork moer los krijgen

Alles over vering, dempers, wegligging enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Nigeldehavilland
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 dec 2017, 14:27
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord-Brabant

Voorvork moer los krijgen

Ongelezen bericht door Nigeldehavilland »

Hallo mede Rt rijders,

Onlangs is mijn keerring lek gegaan en heb ik mijn 1e poging gedaan om deze te vervangen.
Helaas is dit niet goed gegaan daar ik de ouderwetse methode had gedaan, met de voorvorkpoot later in de buis laten glijven waardoor de nieuwe keerring ook direct defect was helaas.

Mijn vraag is hoe jullie de vorkpoot inspannen zonder deze te beschadigen in een werkbank o.i.d.? Of is hiervoor speciaal gereedschap aan te schaffen?
Mijn moeren zitten zeer vast, met geen mogelijkheid krijg ik ze los helaas.
Bovenaan zitten welke enkele ''putjes'' waar men wellicht iets conus vorm achtig in kan spannen?

Alvast dank voor de reactie(s).

Nigel
Born 2 Ride....Forced 2 work
Gebruikersavatar
Nigeldehavilland
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 dec 2017, 14:27
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord-Brabant

Re: Voorvork moer los krijgen

Ongelezen bericht door Nigeldehavilland »

Born 2 Ride....Forced 2 work
fransgabler

Re: Voorvork moer los krijgen

Ongelezen bericht door fransgabler »

Nigeldehavilland schreef: 02 jan 2021, 22:03 Helaas is dit niet goed gegaan daar ik de ouderwetse methode had gedaan, met de voorvorkpoot later in de buis laten glijven waardoor de nieuwe keerring ook direct defect was helaas.
De 'ouderwetse methode' hoeft niet te leiden tot een kapotte keerring, ik heb het diverse keren met succes zo uitgevoerd. De bovenste vorkpoot zit aan de bovenkant vast met een stevig vastzittende moer onder een stuurhelft en boven de kroonplaat. Om te voorkomen dat bij het losdraaien van de vastzittende moer de poot mee gaat draaien, zit er pal onder de kroonplaat - verborgen achter een zwarte plastic ring - nog een moer. Deze moer kan met een steeksleutel (ik meen no 19) vastgehouden worden, waardoor de poot niet meedraait bij het lossen van de moer boven de kroonplaat. Als de moer boven de kroonplaat erg vastzit, langdurig in laten weken met kruipolie of wd 40.
.
RTpoot2.jpg
Hierboven zijn de beide moeren boven en onder de kroonplaat goed te zien.
.
.
Dan kan de vorkpoot voorzichtig iets naar beneden en opzij worden gebracht, waardoor het draadeind uit de kroonplaat glijdt. Vervolgens kan de vorkpoot in zijn geheel langs de kroonplaat omhoog uit de onderste vorkpoot worden getrokken.
.
RTpoot.jpg
Aan de bovenkant van de veerpoot is de zwarte plastic ring te zien, die de moer onder de kroonplaat aan het zicht onttrekt. Voor het gemak is een stuurhelft opgehangen en is het voorwiel naar een kant gedraaid. Met deze stand kan de vorkpoot zo goed als rechtstandig met beleid door de seal langs de kroonplaat in de onderste vorkpoot worden geleid.

Na het verwijderen van de bovenste veerpoot en de circlip kan de oude lekke seal met een kleine schroevendraaier uit de veerpoot worden gewipt vanaf de rand van de onderste veerpoot. Vervolgens kan de nieuwe keerring geplaatst worden. Sla vooral niet direct op de nieuwe keerring , maar gebruik een dopsleutel ter grootte van de buitenrand van de keerring of beter nog: gebruik de oude seal met daarop de dopsleutel om de nieuwe seal in de onderste vorkpoot te drukken.
.
IMG_6211.jpeg
.
Hierboven dopsleutel 34 waarmee de keerring recht in de onderste poot geduwd kan worden. Dopsleutel Nr 34 zit meestal niet in een standaard setje maar is ook handig bij het ronddraaien van de krukas bij de 1200RT bij bijv het kleppen stellen. Links de circlip die voorkomt dat de nieuwe keerring uit de onderste veerpoot omhoog kruipt. De stofkap houdt het stof weg maar niet de keerring op zijn plaats in de onderste veerpoot.
.
Lukt dat duwen niet, dan kunnen kleine tikjes en wat smeermiddelen aan de buitenrand van de seal daarbij helpen. Van groot belang is dat de nieuwe seal er recht in wordt geduwd/gestanst en niet halverwege schuin in de onderste veerpoot staat. Dan gaat de nieuwe seal echt meteen naar de gallemiezen. Het is niet onmogelijk dat de nieuwe seal al kapot was voordat je de bovenste vorkpoot er doorheen leidde.

Draai het stuur zo dat de bovenste vorkpoot langs de kroonplaat zo recht mogelijk in de onderste veerpoot gaat. Draai vervolgens het luchtschroefje van de bovenste veerpoot met een piepklein inbusje bovenin open en drukt de vorkpoot langzaam en zo recht mogelijk langs de kroonplaat door de nieuwe seal in de onderste vorkpoot.
Absoluut niet schuin doordrukken of tikken, maar voorzichtig heen en weer draaien en naar beneden drukken. De stand van het stuur helpt om de vorkpoot er zo recht mogelijk in te drukken. Een beetje wd 40 op de bovenste vorkpoot doet wonderen bij de geleiding door de nieuwe seal.
.
RTpoot3.jpg
Hier de lege bovenkant van de onderste veerpoot, na schoonmaken klaar voor de nieuwe keerring.
.
Dan de bovenste vorkpoot helemaal naar beneden drukken tot tegen de aanslag, de luchtschroef dichtdraaien om dan de bovenste vorkpoot vacuum omhoog te trekken en weer door de kroonplaat heen te leiden. Moer weer aandraaien en de vorkpoot tegenhouden met de steeksleutel pal onder de kroonplaat.
Een veel gemaakte fout - het is me ook eens overkomen - is om de seal omgekeerd te plaatsen. Bij de eerste de beste kuil in het wegdek spuit de olie dan met kracht langs het seal op het scherm aan om via de vorkpoten en een remschijf uiteindelijk de grond te bereiken. Weet je wel zeker dat je de seal niet op zijn kop hebt geplaatst?
Nigeldehavilland schreef: 02 jan 2021, 22:03 Mijn vraag is hoe jullie de vorkpoot inspannen zonder deze te beschadigen in een werkbank o.i.d.? Of is hiervoor speciaal gereedschap aan te schaffen?
Mijn moeren zitten zeer vast, met geen mogelijkheid krijg ik ze los helaas.
Bovenaan zitten welke enkele ''putjes'' waar men wellicht iets conus vorm achtig in kan spannen?
Het gedeelte van 'de vorkpoot inspannen' begrijp ik niet helemaal.
Als je bedoelt hoe een ronde buis zo vastgezet kan worden zodat de dat de buitenkant gepolijst kan worden, dan helpt deze tip misschien. Ik zette de vorkpoot met de bovenste moer aangedraaid vast in de bankschroef en legde het andere eind op een doek op de werkbank neer. Zo kan de buis goed bewerkt en toch ook nog gedraaid worden.

Als de bovenste vorkpoot pitjes heeft op het gedeelte dat door de keerring heen beweegt, dan zijn er twee oplossingen
1 Bij echt kleine oneffenheden: het polijsten van de vorkpoot met bijvoorbeeld commandant/autopolish.

Bij flinke putten of flinke roestplekken:
2 De suggestie die je hierboven zelf al aangeeft met een nieuwe of ruilpoot.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Nigeldehavilland
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 dec 2017, 14:27
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord-Brabant

Re: Voorvork moer los krijgen

Ongelezen bericht door Nigeldehavilland »

Dank voor de uitgebreide reactie.

Om wat te verduidelijken, het gaat mij om het los krijgen van de moer bovenaan welke in de vorkbuis zit aan de bovenkant.
Deze moet open , om de nieuwe olie erin te kunnen doen. Deze zit echt zeer zeer vast, waardoor ik hem niet los krijg,

Inmiddels heb ik de keerringen wel vervangen en nieuwe olie erin gedaan 0,62l
Dit heb ik gedaan door het laatste deel van de olie te vullen bovenin de kleine inbus schroefjes met een spuitje,

Welnu is het helaas nog niet over, de keerringen zitten goed en lekken niet meer, maar..... de rt is nu wel heel erg stug geworden!
Eerder race dan tour motor nu :)

Nu vroeg ik me af, in de reprom welke ik heb staat iets over het ''beluchten'' van de voorvork. Dit heb ik gedaan door de motor op te bokken en de inbus schroefjes los te draaien, waardoor de voorvork wat kan zakken. Echter vindt ik het nog steeds erg stug aan voelen allemaal!

0,62l olie is ook zeer veel moet ik eerlijk zeggen, maar dit staat toch in het werkplaats handboek.

Begrijp ook niet helemaal hoe de voorvork werkt, daar de telelever het meeste werk doet in de vering.
Born 2 Ride....Forced 2 work
fransgabler

Re: Voorvork moer los krijgen

Ongelezen bericht door fransgabler »

Nigeldehavilland schreef: 06 jan 2021, 20:27 Dank voor de uitgebreide reactie.

Inmiddels heb ik de keerringen wel vervangen en nieuwe olie erin gedaan 0,62l
Dit heb ik gedaan door het laatste deel van de olie te vullen bovenin de kleine inbus schroefjes met een spuitje,

Welnu is het helaas nog niet over, de keerringen zitten goed en lekken niet meer, maar..... de rt is nu wel heel erg stug geworden!
Eerder race dan tour motor nu :)

Nu vroeg ik me af, in de reprom welke ik heb staat iets over het ''beluchten'' van de voorvork. Dit heb ik gedaan door de motor op te bokken en de inbus schroefjes los te draaien, waardoor de voorvork wat kan zakken. Echter vindt ik het nog steeds erg stug aan voelen allemaal!
Ik denk dat we langs elkaar redeneren, wellicht speelt het type motor en de esa hier nog een rol in.

Als de bovenste vorkpoot uit de onderste vorkpoot verwijderd is, kan olie rechtstreeks in de onderste veerpoot gegoten worden. Wat ik lees heb je dat ook gedaan, en wel de voorgeschreven 0,62 liter waarvan het laatste beetje olie via het onluchtingsgaatje.

Hoezo het laatste beetje bijvullen via het beluchtingsgaatje?
Stroomde de olie bij het vullen al over de rand van de onderste vorkpoot met 0,62 liter olie? Zat er misschien voor het vullen nog olie in de vorkpoot? Als dat de reden van het vullen via het ontluchtingsgaatje is, dan hebben de keerringen het zwaar. Olie laat zich - zo goed als welke andere vloeistof - niet samendrukken. Als ik het verhaal zo lees, dan zou het kunnen zijn dat het teveel aan olie bij het inveren via de open onderkant van de bovenste vorkpoot naar boven geperst wordt tot aan de gesloten bovenkant. Dat lijkt me stug, maar dat de vering dan stug aanvoelt is zo wel te verklaren.
Als dat zo is, is het een wonder dat je keerringen nog op hun plaats zitten, daar komt een enorme druk op. Het teveel aan olie is eenvoudig te controleren door een stukje te rijden met de onluchtingsgaatjes open. Spuit daar meteen veel olie met kracht uit, dan heb je te maken met bovenstaand scenario.
Nigeldehavilland schreef: 06 jan 2021, 20:27 Om wat te verduidelijken, het gaat mij om het los krijgen van de moer bovenaan welke in de vorkbuis zit aan de bovenkant.
Deze moet open , om de nieuwe olie erin te kunnen doen. Deze zit echt zeer zeer vast, waardoor ik hem niet los krijg,
Het is niet heel duidelijk wat je bedoelt met ' de moer bovenaan de vorkbuis die open moet om de nieuwe olie erin te doen' .
Je hebt immers de onderste vorkpoot al van olie voorzien, rechtstreeks in de onderste veerpoot en het laatste beetje via het onluchtingsgaatje

Bij de telelever heeft de olie in de voorvork uitsluitend een smerende werking tussen de bovenste binnenpoot en de onderste buitenpoot. Ooit had ik met vakantie een lekkende keerring in de vorkpoot, de olie spoot zelfs over m'n scherm heen, maar kon er rustig mee doorrijden. Ook op dit forum stond al vermeld dat het geen big issue is. Er blijft altijd wel voldoende olie over om beide buizen in de glijlager te smeren.
Nigeldehavilland schreef: 06 jan 2021, 20:27 Begrijp ook niet helemaal hoe de voorvork werkt, daar de telelever het meeste werk doet in de vering.
In tegenstelling tot een 'gewone' voorvork heeft de olie in de voorvork geen/nauwelijks invloed op de mate van demping. Bij de telelever zorgt de stalen gewonden spiraalveer voor de in- en uitgaande vering en de demper binnenin de spiraalveer zorgt voor de demping daarvan. Bij een aantal types zijn vering en/of demping instelbaar.

Je probleem is wellicht helder te krijgen met wat foto's, vermelding van het type en de aan/afwezigheid van esa.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 08 jan 2021, 08:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Nigeldehavilland
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 dec 2017, 14:27
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord-Brabant

Re: Voorvork moer los krijgen

Ongelezen bericht door Nigeldehavilland »

Het verhaal gaat verder.... :)

Vandaag langs motorzaak geweest, deze geven aan er zelf maar 450ml in te doen, ipv de voorgeschreven 0,62L wat in het boek staat!
Dit is met het inbouwen natuurlijk wel een verschil, en dan kan men de onderpoot vullen zonder de moeren te hoeven lossen!

Blijft vreemd dat deze hoeveelheid wordt aangegeven in het werkplaatshandboek.

M.b.t. het plaatsen van de voorvork keerringen is dit inderdaad een klus welke goed te doen is.

Ga dus nu morgen nogmaals proberen met 450ml olie, op de RepRom van Bmw wordt het ontluchtingsgaatje wel genoemd als oorzaak voor het duurzaam beschadigen van de keerring bij montage. Dus veel tegenstrijdige informatie allemaal voor de beginnende sleutelaar.

Motorfiets is overigens zonders ESA, wel met onlangs gemonteerde nieuwe Hyperpro verings set.

Wordt dus vervolgt....

Dank voor de reactie wederom, we bijven goede hoop houden.
Born 2 Ride....Forced 2 work
fransgabler

Re: Voorvork moer los krijgen

Ongelezen bericht door fransgabler »

Nigeldehavilland schreef: 07 jan 2021, 14:37 Vandaag langs motorzaak geweest, deze geven aan er zelf maar 450ml in te doen, ipv de voorgeschreven 0,62L wat in het boek staat!
Dit is met het inbouwen natuurlijk wel een verschil, en dan kan men de onderpoot vullen zonder de moeren te hoeven lossen!
Blijft vreemd dat deze hoeveelheid wordt aangegeven in het werkplaatshandboek.
Het was dus toch het scenario van de overvolle onderste én bovenste veerpoten.

Op zo n gesloten buis waarvan het volume door het inveren telkens verandert is de wet van Boyle van toepassing: P1xV1 = P2 xV2. Oftwel door het overvullen van het beschikbare volume in onderste én bovenste veerpoot neemt de druk evenredig toe met het verkleinen van het volume door het inveren van de bovenste veerpoot in de onderste veerpoot.

Het beetje lucht wat er dan nog boven het olieniveau rest, wordt dan sterk samengeperst.
Die opgebouwde druk manifesteert zich in zowel de bovenste als de onderste veerpoot en gaat op zoek naar de zwakste plek. Die wordt al snel gevonden in .... de oliekeerring.

Gelukkig kreeg je de genoemde bout - eigenlijk het draadeind aan de kop van de bovenste veerpoot - niet los. Dat draadeind is met een schotel muurvast in de kop van de veerpoot gestanst. Met deze bout wordt het meedraaien van de veerpoot voorkomen als de bout boven de kroonplaat met een sleutel 14 wordt losgedraaid. Dat is maar goed ook, want daar komen bij een beetje snelheid en een kuil flinke krachten op te staan.
Als je die draadeinden van de bovenste veerpoot los had gekregen had het goud geld gekost voor twee nieuwe- of ruilpoten. Misschien is het beter als beginnende sleutelaar om je eerst goed te informeren voordat je je aan een nieuwe klus begint.

Onder andere youtube en dit forum zijn er goed voor. Er is nix mis met trial and error, maar wel bij dit soort klussen. Luister vooral naar het oordeel van Chris Harris in niet mis te verstane bewoordingen over de vorkolie olie na 1.10 minuten... Waar je ervaring op wilt doen en ook kosten wilt besparen, baal je van je handelen en de extra kosten die je over jezelf afroept. Ik ben nog van ver voor het youtube en forum tijdperk, spreek uit ervaring. :D

Het teveel aan olie met 620 ml en zelfs 450 ml zal niemand verbazen als de inhoud van een onderste veerpoot wordt berekend. Meten = Weten.
De doorsnee daarvan is 35 mm, van de binnenkant is dat ongeveer 30 mm. De lengte van de onderste veerpoot van de 1200 is 65 cm.
De inhoud van de onderste veerpoot wordt dan: (1,5x 1,5) x 3,14 x 65 = 0,46 liter oftewel 460 ml.

Let wel: dit is de inhoud zonder daarbij rekening te houden met het glijlager in de onderste poot en het onderste deel van de bovenste poot die ook nog ruimte inneemt. Bij het inveren neemt de bovenste poot nog meer ruimte in, omdat die zo'n extra 10-12 cm extra in de onderste poot verdwijnt. Zowel de bovenste poot als het glijlager zijn holle buizen, maar toch. Een ruimte van 60 ml is ook maar een borrelglaasje vol.

Naar schatting blijft er - met de bovenste veerpoot ingeveerd en de ruimte die het glijlager inneemt - hooguit zo'n 0,4 l oftewel 400 ml aan inhoud over, waarbij de olie al tot aan de rand van de bovenzijde van de keerringen staat. Dat is uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dat betekent dat de door de motorzaak geadviseerde 450 ml, vast geen BMW dealer - hoewel dat ook niet alles meer zegt - ook nog steeds teveel is. Met die hoeveelheid komt er nog steeds teveel druk op de keerringen. De kans dat beide keerringen door een teveel aan druk niet langzaam gaan lekken maar bij een stevige kuil als champagnekurken langs de bovenste veerpoten met de circlip en de stofkap omhoog knallen is nog steeds levensgroot. De vraag is niet óf de keerringen gaan lekken, maar wanneer en vooral hoe....

Ik weet de hoeveelheid vorkolie ook niet precies, maar zou me niet verbazen als de hoeveelheid ergens tussen de 160 en 200 ml zou uitkomen. Dan komt de olie al tussen de 26 en 32 cm hoogte in de onderste veerpoot te staan. De capillaire werking tussen de glijlager in de onderste veerpoot en de bewegende en daarmee zuigende en persende binnenpoot doen de rest.

Hier zie je bij 10.38 minuten bijvoorbeeld dat er in de onderste poot 170 ml wordt gegoten, wat - ook gezien bovenstaande berekeningen - een afdoende hoeveelheid lijkt te zijn.

Het is de moeite waard eerst goed uit te zoeken hoeveel vorkolie er in onderste vorkpoot gegoten moet worden, nadat eerst alle olie er uit is verwijderd.
Gebruikersavatar
Nigeldehavilland
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 dec 2017, 14:27
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord-Brabant

Re: Voorvork moer los krijgen

Ongelezen bericht door Nigeldehavilland »

Hallo Frans,

Wederom nogmaals dank voor je zeer uitgebreide reactie! Geweldig.
Vanavond weer eens de schuur ingedoken en ditmaal de poten gevuld met 0,4.
Nu kan ik inderdaad zoals je al beschreef de poten er rustig in laten zakken. De vering is nu weer als vanouds!
Heel erg blij ben ik daarmee.

De BMW dealer in mijn buurt reageert helaas niet op mijn mail met de vraag welke hoeveelheid olie er in de voorvork poten moet.

Dank nogmaals voor de feedback, hier heb ik echt iets aan gehad!

Groet van een beginnende sleutelaar uit Brabant.

Nigel
Born 2 Ride....Forced 2 work
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Voorvork moer los krijgen

Ongelezen bericht door Nico4sen »

De genoemde 0,62 liter vorkolie, wordt daar niet de totale hoeveelheid van beide poten samen mee bedoeld? Ook Heynes rept over dezelfde hoeveelheid. Dit zou dus 310 ml per poot betekenen.
Gebruikersavatar
Nigeldehavilland
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 dec 2017, 14:27
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord-Brabant

Re: Voorvork moer los krijgen

Ongelezen bericht door Nigeldehavilland »

Vandaag Biqer Bmw Dealer Eindhoven antwoord gekregen op mijn e-mail, de juiste hoeveelheid moet inderdaad 0,45l zijn.
Born 2 Ride....Forced 2 work
Gesloten

Terug naar “Over: Vering en dempers / ESA”