Verschil vering van R1200RT (2011) en R1250RT (2021)

Alles over vering, dempers, wegligging enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
lexie68
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 jun 2020, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Saphier schwarz
Land: België
Woonplaats of omgeving: VEURNE

Verschil vering van R1200RT (2011) en R1250RT (2021)

Ongelezen bericht door lexie68 »

Ik heb onlangs een proefritje gemaakt met een nieuwe -1250- . Het eerste wat me opviel toen ik erop ging zitten was de 'zachte' vering. Je kon met je lichaamsgewicht de motor op en neer laten bewegen. Met mijn 2011 -1200- is dit nagenoeg niet mogelijk of die nu in sport of comfort stand staat.
Is die weke vering normaal (ja, volgens de dealer), want het is wel een serieus verschil. Tijdens het wegrijden kreeg ik soms het gevoel op een schip te varen. Nu, niet overdrijven maar ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel. In standje sport of comfort op m'n oude RT merk ik trouwens weinig verschil, maar de veerwegen blijven stevig. Zijn er mensen met ervaring op de nieuwe RT die die kunnen bevestigen?
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: Verschil vering van R1200RT (2011) en R1250RT (2021)

Ongelezen bericht door RendeRT »

Bij de R1250RT kun je kiezen tussen de volgende twee modi: Road en Dynamic. De stand Road is vergelijkbaar met de stand "comfort" van de R1200RT (2011). De stand Dynamic geeft een stugger weggedrag, naar mijn mening vergelijkbaar met de stand sport van het 2011 model. Zelf rijd ik meestal in de stand Dynamic. De mate van stijfheid van de vering merk je niet met een stilstaande motor, maar des temeer, als je gaat rijden. Uit jouw tekst begrijp ik dat je waarschijnlijk hebt proefgereden in de stand "Road"

BMW schrijft hierover het volgende:
"Met het optionele BMW Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment) heeft BMW Motorrad een nieuw, semi-actief rijwielgedeelte in het programma, dat de rijder geheel nieuwe mogelijkheden biedt met de hoogste mate van rijveiligheid en performance. Hierbij worden via veerwegsensoren voor en achter alsmede diverse parameters in het bijzonder de loodrechte beweging van de betreffende wielgeleiding in weg en snelheid opgenomen. Het semi-actieve rijwielgedeelte stelt de demping -afhankelijk van de toestand van de weg en de manoeuvres van de rijder - automatisch in op de gemeten rijomstandigheden. BMW Dynamic ESA reageert bijvoorbeeld ook op een ingreep van het ABS, door de demping van de veerbenen voor en achter direct via elektrisch aangestuurde regelkleppen aan te passen".
Bron: https://www.bmw-motorrad.nl/nl/technolo ... c-esa.html
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
fransgabler

Re: Verschil vering van R1200RT (2011) en R1250RT (2021)

Ongelezen bericht door fransgabler »

De uitleg van RendeRt is een stuk helderder dan de wollige taal van BMW. Wat een gezwever om elke vorm van Jip en Janneke taal te vermijden

Omdat vering en demping ook nog wel een persoonlijke beleving is, zou ik Lexie68 aanraden bij een andere dealeRT op een R1250RT proef te rijden in de aangeraden stand Dynamic van het adaptieve (als BMW dat tenminste bedoelt) ESA.

De omschrijving van Lexie68 over het veer- en dempingsgedrag van de R1200RT is herkenbaar, geen ESA stand van dat type is te vergelijken met enige vorm van varen. Op die manier zou het ook niet mogelijk zijn een bocht veilig of zelfs maar fatsoenlijk door te komen.

Mocht dat botengedrag zich bij de R1200RT wel voordoen, dan lijkt de tijd aangebroken om een spaarpot stuk te slaan en een afspraak bij JJ Suspention te maken...
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: Verschil vering van R1200RT (2011) en R1250RT (2021)

Ongelezen bericht door RendeRT »

Nog even als aanvulling op mijn eerdere post.
Er zijn twee "plaatsen" waar gesproken wordt over Road en Dynamic.
De "Road" en "Dynamic" in mijn vorige reactie is te vinden in het menu, dat geopend wordt middels een knop op de linker stuurhelft.

Op de rechter stuurhelft is een knop "modi" te vinden. Als je die knop indrukt krijg je de volgende keuzeinstellingen: Rain, Road en Dynamic. Dit zijn instellingen in de ECU, waarbij Rain de computer afstelt voor regen en natte wegen en de hoogste veiligheidsondersteuning biedt en Dynamic de minste. In de stand Dynamic heeft de motor het hoogste vermogen en de meeste koppel.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Verschil vering van R1200RT (2011) en R1250RT (2021)

Ongelezen bericht door Jazzbass »

lexie68 schreef: 04 jul 2021, 18:23 In standje sport of comfort op m'n oude RT merk ik trouwens weinig verschil, maar de veerwegen blijven stevig. Zijn er mensen met ervaring op de nieuwe RT die die kunnen bevestigen?
Op mijn RT uit 2013 merk ik het verschil tussen comfort en sport pas, wanneer je op de weg daadwerkelijk sportiever gaat gassen. Toen ik de eerste keer in Duitsland +200 km/h ging rijden had ik ook het gevoel op een boot te zitten, niet fijn. Zag toen dat de vering in standje comfort stond, deze omgezet naar sport, en het "dobberen" was direct weg, zeer stabiel. Enorm verschil.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Verschil vering van R1200RT (2011) en R1250RT (2021)

Ongelezen bericht door HansD »

RendeRT schreef: 05 jul 2021, 21:33 Nog even als aanvulling op mijn eerdere post.
Er zijn twee "plaatsen" waar gesproken wordt over Road en Dynamic.
De "Road" en "Dynamic" in mijn vorige reactie is te vinden in het menu, dat geopend wordt middels een knop op de linker stuurhelft.

Op de rechter stuurhelft is een knop "modi" te vinden. Als je die knop indrukt krijg je de volgende keuzeinstellingen: Rain, Road en Dynamic. Dit zijn instellingen in de ECU, waarbij Rain de computer afstelt voor regen en natte wegen en de hoogste veiligheidsondersteuning biedt en Dynamic de minste. In de stand Dynamic heeft de motor het hoogste vermogen en de meeste koppel.
Bij mijn motor uit 2018 is links de instelling van de demping, en rechts de instelling van de gasresponse. Ik merk duidelijk verschil tussen de verschillende demping standen.
Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 82
Lid geworden op: 05 jul 2021, 23:40
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Vijfheerenlanden

Re: Verschil vering van R1200RT (2011) en R1250RT (2021)

Ongelezen bericht door nvdw »

Toch wel goed om een aantal dingen te onderscheiden: de rijmodi, de veervoorspanning en de elektronisch gestuurde demping.

De rijmodi Rain, Road en Dynamic zijn feitelijk 'profielen' waaraan zaken geregeld zijn als de reactie van de gashendel (van indirect tot direct) en de mate waarin de tractiecontrole ingrijpt (van vrij vroeg tot vrij laat). Aan die profielen is ook een standaard instelling voor de schokdempers gekoppeld, respectievelijk Soft, Normal en Hard.

Dat Soft, Normal en Hard kun je uiteraard ook naar eigen inzicht oproepen (bijvoorbeeld Soft in de Road-modus). Het verschil tussen die settings is duidelijk merkbaar: ik vind persoonlijk Normal al comfortabel zat maar Soft is echt standje 'Lincoln Town Car'.

Los van je zelfgekozen instellingen regelt ESA ook zelf het een en ander met informatie van bijvoorbeeld ABS- en hellingshoeksensoren. Dat is wat dat stukje van de BMW-site met heel veel dure praat probeert uit te leggen.

Tot slot is er nog de veervoorspanning in drie standen - solo, solo met bepakking en duo. Die stond bij mijn proefrit destijds nog op duo, dat verschil merk je ook goed. Let wel: ik heb nooit eerder op een BMW met ESA gereden, ook niet met het 'oude' systeem. Toen ik mijn GS kocht (ook uit 2011) had ik ook de keuze uit fietsen met ESA, al werd het me toen niet aanbevolen om de simpele reden dat ik eigenlijk alleen maar solo rijd. Mijn idee was toen dat ESA vooral om de veervoorspanning draaide. Ach een mens leert elke dag ;)
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: Verschil vering van R1200RT (2011) en R1250RT (2021)

Ongelezen bericht door RendeRT »

nvdw schreef: 07 jul 2021, 22:34 Tot slot is er nog de veervoorspanning in drie standen - solo, solo met bepakking en duo. Die stond bij mijn proefrit destijds nog op duo, dat verschil merk je ook goed. Let wel: ik heb nooit eerder op een BMW met ESA gereden, ook niet met het 'oude' systeem. Toen ik mijn GS kocht (ook uit 2011) had ik ook de keuze uit fietsen met ESA, al werd het me toen niet aanbevolen om de simpele reden dat ik eigenlijk alleen maar solo rijd. Mijn idee was toen dat ESA vooral om de veervoorspanning draaide. Ach een mens leert elke dag ;)
Bij de 1250 met het Dynamic-pakket gaat dit dus automatisch (Dynamic-ESA). Je kiest zelf voor Dynamic of Road. De mate van belasting meet de motor zelf. Je kunt/hoeft niet zelf aangeven of je solo, solo met bagage of met een duopassagier rijdt.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
fransgabler

Re: Verschil vering van R1200RT (2011) en R1250RT (2021)

Ongelezen bericht door fransgabler »

RendeRT schreef: 07 jul 2021, 23:09 Bij de 1250 met het Dynamic-pakket gaat dit dus automatisch (Dynamic-ESA). Je kiest zelf voor Dynamic of Road. De mate van belasting meet de motor zelf. Je kunt/hoeft niet zelf aangeven of je solo, solo met bagage of met een duopassagier rijdt.
Dat heeft dat elektromotortje het zwaar te verduren als de motor van sologebruik naar duogebruik met bagage opgevijzeld moet worden.
Gebruikersavatar
lexie68
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 jun 2020, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Saphier schwarz
Land: België
Woonplaats of omgeving: VEURNE

Re: Verschil vering van R1200RT (2011) en R1250RT (2021)

Ongelezen bericht door lexie68 »

Bedankt voor de reacties. Zoals gezegd zit er meer dan 10 jaar tussen de eerste R1200RT en de 2021 R1250RT. Ik bedoelde in mijn verhaal dat de nieuwe R1250RT soepeler veerde dan mijn R1200RT. Mijn motor vind ik stevig rijden ondanks de 3 rij modussen, maar op zich heb ik daar geen problemen mee.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Verschil vering van R1200RT (2011) en R1250RT (2021)

Ongelezen bericht door HansD »

Ik kan me van J&j suspension herinneren dat als je betere dempers monteert dat je dan met zachtere veren toe kunt. Nu zijn de dempers op de watergekoelde Rt’s in mijn ervaring duidelijk beter dan de serie ervoor, dus wellicht heeft Bmw daarom zachtere veren gemonteerd.
Gesloten

Terug naar “Over: Vering en dempers / ESA”