Hyperpro

Alles over vering, dempers, wegligging enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
mveenstra
Berichten: 282
Lid geworden op: 29 nov 2010, 15:34
Type: R1100RT
Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur
Locatie: Baarn

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door mveenstra »

o dat is nog best een mooie prijs. Niet iets dat ik even snel paraat heb. Maar niet zo extreem dat ik er door word afgeschrikt. Zeker als ik dan hoor dat zo veel mensen er profeit van hebben. Eerst ga ik nog even langs kenny voor het kfr probleem. Maar dan zal dit zeker mijn volgende klus op de agenda worden.

Gr Mike
Groetjes Mike,

Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Gebruikersavatar
Det
Berichten: 34
Lid geworden op: 26 mei 2009, 21:30
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: op dit moment even motorloos; hoop niet te lang 🤤
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Hellevoet

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door Det »

@ Ton en Mike,

'even' de tank naar achteren schuiven op een RT houdt wel in dat de grote zijpanelen gedemonteerd moeten worden ...... dus zo 'even' is dat niet :!:


Groet, Det
Im tiefen Inneren weiß eigentlich ein jeder daß die BMW die einzig Wahre ist ...
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door Baird »

@Mike en Det

Ik meen dat Mike op onze TechDag komt: aangezien we van een paar RT de benzinefilters gaan vervangen gaat daar de tank vanaf. Dan kun je zien hoe eenvoudig het is om de tupperware te verwijderen( recordtijd is <15 minuten) en om de tank te verwijderen. Dan kun je zien hoe de voordemper gemonteerd is en dat die op zich ook niet zo moeilijk te verwijderen is.

Het verwijderen van de beplating zou iedere RT-rijder minstens een keer gedaan moeten hebben, het is wel heel handig als je weet hoe dat moet.

-1150- _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Det
Berichten: 34
Lid geworden op: 26 mei 2009, 21:30
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: op dit moment even motorloos; hoop niet te lang 🤤
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Hellevoet

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door Det »

Ondanks dat de 'beplating' bij de RT groter is dan bij de K12RS (m'n vorige fiets) is het bij de RT toch een stuk makkelijker. Ik heb er, inclusief een bak koffie en een telefoontje tussendoor net geen half uur over gedaan.
Im tiefen Inneren weiß eigentlich ein jeder daß die BMW die einzig Wahre ist ...
Gebruikersavatar
mveenstra
Berichten: 282
Lid geworden op: 29 nov 2010, 15:34
Type: R1100RT
Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur
Locatie: Baarn

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door mveenstra »

Baird schreef:@Mike en Det

Ik meen dat Mike op onze TechDag komt: aangezien we van een paar RT de benzinefilters gaan vervangen gaat daar de tank vanaf. Dan kun je zien hoe eenvoudig het is om de tupperware te verwijderen( recordtijd is <15 minuten) en om de tank te verwijderen. Dan kun je zien hoe de voordemper gemonteerd is en dat die op zich ook niet zo moeilijk te verwijderen is.

Het verwijderen van de beplating zou iedere RT-rijder minstens een keer gedaan moeten hebben, het is wel heel handig als je weet hoe dat moet.

-1150- _004
Dat is inderdaad helemaal niet zo een slecht idee. Ik zal voor die tijd de veren toch nog niet willen vervangen. Dus ik zal daar zeker gebruik van maken. Ben erg benieuwd hoe die Tech dag zal gaan. Ik kan helaas niet met de zwaan mee rijden omdat ik vanuit Baarn kom. Precies van de andere kant dus. Maar ik zal er zijn.

[groet]
Mike
Groetjes Mike,

Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
lejonhamstra

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door lejonhamstra »

Hallo,

Ik hoor dat jullie eigenlijk alleen de veren hebben laten vervangen. Ik had zelf ook problemen dat de motor heel erg zocht op de weg.
En in de bochten doorzakte waardoor alles eigenlijk slecht reed.

Nu heb ik dus de veren laten vervangen, maar inclusief de dempers. Ben een dag in Alphen geweest en daar hebben ze de complete shockstruts.
aangepast aan mij en mijn rijstijl. Later nog een paar kleine instellingen veranderd.

Maar dit is echt super, met de complete set voor en achter is het eigenlijk meer een boxercup motor geworden.
Indien je dus door HP alles laat vervangen krijg je het echt zoals je zelf wilt.

Dit kost wel iets meer dan de euro 200-300 die ik hier voorbij zie komen. zo rond de 1800-2000,- euro.
De banden onder de motor bepalen trouwens wel een deel van de wegligging mee.
Maar voor mij de moeite waard.

Lejon

-1150- HyperPro Front and Back. BridgeStone BT023 Front and Back
Ton1959

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Als ik tussen de 1800 en 2000 euro moest betalen voor een vering upgrade kocht ik een ander merk. Maar dat is puur mijn mening hé. De vering was goed voor zeker 80% verbetering en de banden doen ook enorm veel aan het zoeken van de motor. Mijn MPR3 was een enorme verbetering geen volg de richel motor meer. Ik zie die vering gewoon als twee schokbrekers die gewoon nooit zoveel moeten kosten op een gewone standaard toermotor. Het is mijn insziens niet de demping die tekort schoot maar de vering die gewoon slecht was. Waarbij het progessieve de grote verbetering is. En als mijn schokbreker zou lekken dan vind ik wel een bedrijf die ze wel kan reviseren.

Ton _004
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door HansD »

Ton1959 schreef:Als ik tussen de 1800 en 2000 euro moest betalen voor een vering upgrade kocht ik een ander merk. Maar dat is puur mijn mening hé. De vering was goed voor zeker 80% verbetering en de banden doen ook enorm veel aan het zoeken van de motor. Mijn MPR3 was een enorme verbetering geen volg de richel motor meer. Ik zie die vering gewoon als twee schokbrekers die gewoon nooit zoveel moeten kosten op een gewone standaard toermotor. Het is mijn insziens niet de demping die tekort schoot maar de vering die gewoon slecht was. Waarbij het progessieve de grote verbetering is. En als mijn schokbreker zou lekken dan vind ik wel een bedrijf die ze wel kan reviseren.

Ton _004
Mee eens, dat is een hele hoop geld. Maar aan de andere kant loopt BMW met zijn dempers wel erg ver achter de feiten aan. Een instelbare demper met zowel ingaande als uitgaande demping instelbaar is op de meeste andere merken heel gewoon.
Ik hoef niet meteen de beste/duurste dempers, maar wat we nu hebben is niet meer van deze tijd.

Hans
lejonhamstra

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door lejonhamstra »

Hallo,

Vraag maar eens wat een setje BMW vering kost inclusief dempers. Voor kost ook al zo ongeveer 400-500,- euro.
En achter kost zo rond de 800-1000 euro. En dit alles zonder onderzetten en afstellen.
Dus wat is er dan zo gek om 1800-2000 euro te betalen voor een setje veren met dempers van een hogere kwaliteit.
En Wilbers of Ohlings is ook niet goed koper hoor.

Tuurlijk is het een aderlating. maar mij was het het waard om te doen.

Ieder mag zelf beslissen maar het is een wereld van verschil.

Lejon

-1150-
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door HansD »

Lejon,
Mijn opmerkingen waren absoluut niet bedoeld als kritiek. Iedereen moet lekker doen waar hijzelf zin in heeft.
Ik kan heel goed begrijpen en waarderen dat je zowel veren als dempers vervangt. Persoonlijk vind ik de investering voor beide te hoog, maar zit wel te denken over nieuwe veren.
De BMW prijzen zijn rond uit belachelijk als je hoort wat de kostprijs is en wat voor ouderwetse, matige spullen je er eigenlijk voor krijgt.
Helaas zijn de alternatieven allemaal ongeveer even duur en zijn er geen tussenoplossingen, bijv. vervangingsdempers die wat lager geprijsd zijn dan de Wilbers, Hyperpro's etc.
Veel plezier met je nieuwe veren en dempers! Geniet er lekker van.

Hans
Ton1959

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Het kan best een wereld van verschil zijn. En dat vond ik dus ook met mijn nieuwe veren. Voor mij was de demping gewoon goed genoeg. Ik ben misschien ook niet meer van deze tijd dan. Ik zal ook voor een standaard BMW demper dit geld niet uitgeven. Maar ieder zijn eigen mening natuurlijk. Mocht ik ze ooit willen vervangen dan keek ik nog liever bij Hagon. Daar zijn de prijzen over het algemeen iets meer redelijk.

Ton _004
Ton1959

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Dave

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door Dave »

De vraag bij bovenstaande twee reacties is voor mij dan of de vering en demping inderdaad op de persoon wordt toegespitst door het aanpassen van de 'ingewanden' van de demper... Dus de veerschaaltjes en doorstroomopeningen. Dat doet Hyperpro namelijk wel, vandaar het geld.
Frank73

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door Frank73 »

Hallo allemaal,

Mooi inspirerend onderwerp! Ben vanochtend ook maar eens naar Alphen gegaan nadat ik het advies van de dealer kreeg eens naar de veerwegen van mijn -1150- te kijken.
Over twee weken gaat het gebeuren! Ei kiep joe in de hijts!

Grtz Frank
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4369
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

HyperPro's is een goede zet van je, je zult versteld staan.
Overigens welkom op het RT-forum en stel je eens voor op viewforum.php?f=43

[groet]
Jos
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Heb er vandaag Hyperpro's onder laten zetten bij Kenny.

viewtopic.php?f=47&t=787&start=1350#p47307
Erteetje

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door Erteetje »

dutchmidiman schreef:Gefelicitaart! _004

Ik weet het, 't was veel geld, maar comfort en veiligheid zijn voor mij altijd hele belangrijke punten van aandacht.

Ben echt heel blij voor je, en hopelijk mag je er nog lang, heel lang genieten.
Want je hebt echt een hele mooie motor, heeft toch wel iets heel unieks zo zonder al die tupperware. _005
Wat zijn de kosten voor een -1200- voor en achter de HP vering te laten monteren?
Luc
RhanRT

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door RhanRT »

Complete set, dus veren + schokdempers HP voor en achter, globaal 1400 tot 1600 euro voor de R1200RT
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

En alleen de veren vervangen kost 399,-

Dat heb ik laten doen en het is een wereld van verschil.
Erteetje

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door Erteetje »

beemerrichard schreef:En alleen de veren vervangen kost 399,-

Dat heb ik laten doen en het is een wereld van verschil.
Mijn RT heeft pas 18000 gelopen en ik neem aan dat het genoeg is om alleen de veren te vervangen. Heb je ze op de motor laten vervangen of heb je het zaakje zelf uitgebouwd?
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

voor dat geld zijn ze op de motor vervangen.
Heb jij ESA of niet?
Mijn motor had 70.000 km gelopen.
Erteetje

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door Erteetje »

Heeft geen ESA
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Dan is het niet al te moeilijk.
Bij ESA lopen de electronica kabels nogal vervelend aan de voorkant.
Dan ben je voor 399,- volgens mij klaar bij Hyperpro.
Ton1959

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door Ton1959 »

En dat vind je daarna echt een koopje hoor Big RT Smile




Ton _004
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Ton1959 schreef:En dat vind je daarna echt een koopje hoor Big RT Smile




Ton _004
En daar heb je nu helemaal gelijk in.
Voor dat geld zo een verschil met rijden, dan denk je dat had ik eerder moeten doen.
Hij ligt beter op de weg, minder last van de wind en in hobbelstraatjes merk je het helemaal.
Hij vangt de klappen veel beter op, en daar geniet je echt van.
Inspector Gadget

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mijn 1100 heeft HyperPro's, en dat is en was een verademing, zonder twijfel. _005 _004

Nu heeft mijn 1200 de bekende WP's en ESA, maar jammer genoeg zijn die volgens mij nog niet op, anders ging er subiet ook HyperPro's onder.
Dat van die wind en de koersvastheid daarbij (not!) heb ik inderdaad al bemerkt op de 1200, maar dacht dat aan dat grote stuk plastic, de ruit genaamd, lag.
Ik begin toch weer even op de kop te krabben of ik niet....

Misschien eerst maar eens bij HyperPro langs gaan voor nadere informatie over de ESA Controler...
Kees Jan

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Vandaag de Hyperpro veren besteld bij Kenny, worden ivm mijn volle agenda helaas pas 16 januari gemonteerd, maar het bestellen opzich gaf ook al een goed gevoel.
Zodra ik ermee gereden heb meld ik mij weer.

Groet,
Kees Jan
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Kees Jan,

Wacht maar tot ze eronder zitten.
Je zal het merken in Zandvoort met de straatstenen straten.
Hij vangt veel beter die oneffenheden op en rijdt beter op die straten.
Bij mij in Haarlem ook. Ik geniet er elke keer weer van.

Richard
Inspector Gadget

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

_005 _005 _005 _004

Ik ben inderdaad heel benieuwd of je het verschil gaat merken.
Waren je veren al op of is het ter verbetering van comfort en wegligging e.d.? _001

Heb je overigens ESA op je motor?
Kees Jan

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Ik ben inderdaad heel benieuwd of je het verschil gaat merken.
Waren je veren al op of is het ter verbetering van comfort en wegligging e.d.?

Heb je overigens ESA op je motor?
Mijn is van januari 2011 en heeft pas 15000 gelopen. Hoewel ik de RT heel goed vind rijden hoop ik een geringe zijwindgevoeligheid kwijt te raken en meer comfort en tegelijkertijd meer stabiliteit te krijgen. In het verleden heb ik op mijn FJR progressieve veren in de voorvork gezet, dit bracht ook veel meer comfort, rust en stabiliteit in de fiets.

Groet,
Kees Jan
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Kees Jan schreef:
Ik ben inderdaad heel benieuwd of je het verschil gaat merken.
Waren je veren al op of is het ter verbetering van comfort en wegligging e.d.?

Heb je overigens ESA op je motor?
Mijn is van januari 2011 en heeft pas 15000 gelopen. Hoewel ik de RT heel goed vind rijden hoop ik een geringe zijwindgevoeligheid kwijt te raken en meer comfort en tegelijkertijd meer stabiliteit te krijgen. In het verleden heb ik op mijn FJR progressieve veren in de voorvork gezet, dit bracht ook veel meer comfort, rust en stabiliteit in de fiets.

Groet,
Kees Jan
Ik heb zelfs gehoord van mensen die gelijk na aankoop al Hyperpro erop gooide.
Mijn fiets is van 2007 met ESA en 70.000km en de Hyperpro gaf een wereld van verschil.
Ik had een zweverig gevoel aan de voorkant en last van zijwind en stuiteren in de hobbelige straten.
Bijna alles weg, zijwind houd je altijd een beetje maar is nu een stuk minder.

Richard
Kees Jan

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Klinkt goed, ik heb overigens geen ESA.
Als de dempers versleten zijn, wat ik verwacht tussen de 50 en 100000 gaan we weer opnieuw winkelen.
Het gaat natuurlijk helemaal nergens over want de RT rijdt standaard al erg goed (itt de FJR), maar het is heel leuk om de fiets stap voor stap te verbeteren.
Uiteindelijk wil ik nog eens een compleet instelbare set aanschaffen, ook met high- en lowspeedinstelling.
Gelukkig nog duizenden kilometers de tijd om te sparen.

Groet,
Kees Jan
Inspector Gadget

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Tijdje terug (wellicht tegen beter weten in met mijn huidige gezondheid) met iemand lekker een stukje gereden en daarbij enkele verkeersdrempels moeten nemen.
Dat ging niet helemaal goed.
Daar heb ik dagenlang last van gehad, en dacht ik wederom aan de HyperPro veren. (heb nu WP's, de standaard volgens mij) _002

Of ik had de ESA verkeerd ingesteld.

Maar het ritje kan ik lekker wel opnoteren, na zoveel maanden.
H E E R L I J K !
(degene wiens naam ik voor mij hou en is meegereden behoefd zich niet schuldig te voelen, ik zou het zo weer willen doen!)

Merkte ook gelijk hoe snel je routine e.d. verdwijnt als je al een tijdje niet meer gereden hebt.
Dat ging vrij slecht, om het netjes te zeggen. :(

Binnenkort wil ik het weer gaan proberen, want die -1200- blijft maar roepen "Come to me...."
Voordat het qua weer te glad gaat worden en zo.

En HyperPro, tja, ik weet hoeveel comfort het bracht op mijn -1100- _005 _004 {zucht}
Ach, als ik er eens tegenaan loop of zo.... :lol:
Ton1959

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik snap dat de moror veel beter gaat veren maar hoe het de windgevoeligheid gaat verminderen snap ik even niet _001 .

Ton
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

De wind hou je niet tegen.
Maar omdat je veren bewegen door de wind waardoor je zweverig gaat rijden worden door de Hyperpro anders opgevangen dan door de standaard WP.
Hierdoor heb je minder deining waardoor je het gevoel hebt minder last van de wind te hebben.
Over je gehele veerweg heb je meer controle met de fiets als je Hyperpro hebt. Vandaar progressief.
Je ondervind het pas echt als je ze eronder hebt zitten, dan pas merk je verschil.
Ton1959

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Veren die bewegen door de wind _001 . Vogelveren wel maar schokbrekerveren totaal niet lijkt mij. De Hyperpro veren zijn bij mij iets dikker dan de standaardveren . Het zweverig rijden komt omdat de standaardveren te slap zijn en de Hyperpro's sterker en daarbij nog progessief.

Ton _004
Inspector Gadget

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Toen ik de 1e keer op mijn -1200- ging rijden, schrok ik best wel een beetje.
De -1200- (toen nog met de standaard ruit) is *behoorlijk* windgevoelig (door o.a. de ruit).
Vergeet niet, ik was mijn (veel zwaardere) -1100- mét HyperPro gewend. (!)

Sowieso vond ik de HyperPro op de -1100- een enorme verbetering, dat was al een wereld van verschil. _004

De -1200- heeft (door zijn geringere gewicht? _001 ) inderdaad een beetje een zweverig gevoel aan de voorkant, afhankelijk van de omstandigheden.
Een beetje een "wobble", zeker als je de motor nog maar net voor het eerst bestuurd, dan voel ik elke tip, ruik ik van alles, beetje hyper of zo.
Althans, dat is dan mijn mening. ;)

Dus wat betreft die windgevoeligheid van de -1200- (deels beïnvloed door een nog grotere ruit versus de -1100- met een niet-OEM ruit), heb ik ook zeker bemerkt.
Alleen nog geen ervaring hoeveel invloed HyperPro's daarop hebben met de -1200- ....yet..... :lol:
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

dutchmidiman schreef:Toen ik de 1e keer op mijn -1200- ging rijden, schrok ik best wel een beetje.
De -1200- (toen nog met de standaard ruit) is *behoorlijk* windgevoelig (door o.a. de ruit).
Vergeet niet, ik was mijn (veel zwaardere) -1100- mét HyperPro gewend. (!)

Sowieso vond ik de HyperPro op de -1100- een enorme verbetering, dat was al een wereld van verschil. _004

De -1200- heeft (door zijn geringere gewicht? _001 ) inderdaad een beetje een zweverig gevoel aan de voorkant, afhankelijk van de omstandigheden.
Een beetje een "wobble", zeker als je de motor nog maar net voor het eerst bestuurd, dan voel ik elke tip, ruik ik van alles, beetje hyper of zo.
Althans, dat is dan mijn mening. ;)

Dus wat betreft die windgevoeligheid van de -1200- (deels beïnvloed door een nog grotere ruit versus de -1100- met een niet-OEM ruit), heb ik ook zeker bemerkt.
Alleen nog geen ervaring hoeveel invloed HyperPro's daarop hebben met de -1200- ....yet..... :lol:
Zelfs met hyperpro en ESA in de soft stand nog steeds geen last meer van zweverige voorkant.
Ws zonder hyperpro en ESA in de normale stand zelfs nog wel het geval. _002
Geniet nu ook nog meer van ESA. :D
Inspector Gadget

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

_004
(kwijl)

Weer een plus-punt dus.
Me go for HyperPro.
(een keer)
Ton1959

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Nu word het meer duidelijk. De standaard veren zijn zo zwak dat de motor in zijn veren geduwt word door de winddruk op de kuip al. Dan is de standaard BMW vering nog slechter dan ik dacht.

Ton _004
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Koop je een motor van over de 20.000 euro en kan je voor 400 euro extra een set Hyperpro extra kopen en ben je klaar.
Als je nou dit standaard al had gedaan was de motor misschien maar 200 euro duurder geworden.
Dat is 1% meerprijs.

KLANTONVRIENDELIJK om dit niet te doen dus. _002
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door HansD »

beemerrichard schreef:Koop je een motor van over de 20.000 euro en kan je voor 400 euro extra een set Hyperpro extra kopen en ben je klaar.
Als je nou dit standaard al had gedaan was de motor misschien maar 200 euro duurder geworden.
Dat is 1% meerprijs.

KLANTONVRIENDELIJK om dit niet te doen dus. _002
Waarom zou BMW veren van 200 euro monteren als 99% van de klanten tevreden is met veren van 10 euro?
Gebruikersavatar
mveenstra
Berichten: 282
Lid geworden op: 29 nov 2010, 15:34
Type: R1100RT
Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur
Locatie: Baarn

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door mveenstra »

ja dat is inderdaad zo. Op deze manier kunnen ze meer verdienen. Veel mensen zullen er toch niet voor kiezen om betere veren er onder te zetten. Zeker niet als het alleen mooi weer rijders zijn.
Groetjes Mike,

Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Kees Jan

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door Kees Jan »

BMW marketing zoekt zorgvuldig uit welk veerkarakter door de meeste rijders wordt gewaardeerd, een lineaire veer kan voor ongeveer de zelfde prijs in verschillende veerconstanten worden geleverd. Een progressieve veer is wel duurder, en aangezien in de auto- en motorindustrie de kostprijs van verschillende onderdelen in tiende centen wordt berekend wordt iedere extra cent overwogen.
Gelukkig is er een kleine groep rijders die wel hogere eisen aan verschillende onderdelen stelt, die kunnen dan samen met de onderdelenfabrkikanten wat extra plezier hebben.

Groet,
Kees Jan
Ton1959

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik denk dat mooi weer rijders hetzelfde denken over slechte vering. Ik ben nu aan mijn 13de motor en ik heb er maar twee gehad die standaard goede vering hadden. Dus ik denk dat schokbrekers een van de laatste dingen zijn waar de ontwerpers zich druk om maken. Voor mij was het voort een gewoonte om bij elke motor de schokbrekers al meteen te vervangen voor Koni's. Misschien bij de verkoop al eisen dat je meteen Hyperpro vering wilt of dat anders de koop niet doorgaat. Dan zal het wel veranderen denk ik zo.

Ton _004
Kees Jan

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Dan zal het zeker veranderen, maar het is maar een kleine groep die er geld voor over heeft dus kiest de fabrikant voor goedkoop.

Groet,
Kees Jan
Ton1959

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik denk dat het percentage dat andere vering aanschaft best hoog is maar ik kan me vergissen. Als ik zo hier af en toe op het forum kijk zijn er veel Hyperpro rijders.

Ton
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Ik heb het geluk gehad dan mijn vader jaar en dag in de auto's zat en ook geraced heeft.
Hij was ook jaar en dag motorrijder en daar zal ik het ook wel van hebben.
Hij wist ontzettend veel van schokbrekers en veren.
Dit heeft hij op mij overgebracht en ik heb altijd mijn auto's tiptop getuned en voorzien van andere schokbrekers en veren.
De meeste auto's waren ook monsters, snelle manta's, scirocco's enz.
Deed dit ook met mijn motoren.
En met alles wat ik en mijn vader deden merkte we continue het verschil.
Zo merkte we ook dus dat standaard altijd beter kon.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door HansD »

Ton1959 schreef:Ik denk dat het percentage dat andere vering aanschaft best hoog is maar ik kan me vergissen. Als ik zo hier af en toe op het forum kijk zijn er veel Hyperpro rijders.

Ton
Klopt, maar dat is Nederland. Ik denk dat BMW de RT op een wereldwijd publiek ontwerpt.
Als je een beetje verder kijkt, zoals vanuit de racerij, dan kan het al snel veel beter.
Dat geldt niet alleen voor de vering en demping, maar ook voor de injectie, het zadel, de zitpositie, de verlichting en ga zo maar door... Ik dacht ook dat ik de beste, en in ieder geval een van de duurste motoren gekocht had, maar dat blijkt dat toch in vele opzichten een compromis te zijn.
WAt me wel verbaast is dat BMW zelf niet inspringt op deze onderwerpen. Ze proberen het wel met andere zadels en schermen, maar echt succesvol is dat nog niet. Ik zou er wel van gecharmeerd zijn als je bij de dealer kan kiezen voor Hyperpro veren, ander zadel, betere verlcihting....noem maar op.
Hans
Laatst gewijzigd door HansD op 01 dec 2011, 22:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Ton1959

Re: Hyperpro

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ook in andere landen begint Hyperpro het goed te doen hoor. Misschien zullen Nederlanders nog iets meer klagen wij hebben volgens mij het grootste percentage drempels op onze wegen. Alhoewel de Belgen geen drempels nodig hebben omdat hun wegen zonder drempels al niet super zijn en het verkeer voldoende afremmen.

Ton
Gesloten

Terug naar “Over: Vering en dempers / ESA”