OPGELOST: r1100rt hangt scheef
- mveenstra
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 29 nov 2010, 15:34
- Type: R1100RT
- Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers - Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur
- Locatie: Baarn
OPGELOST: r1100rt hangt scheef
Ik weet niet helemaal zeker of dit het goede onderdeel van het forum is. (hangt ook een beetje van de oplossing af denk ik) Maar ik heb een probleem. Zins kort hangt mijn moter namelijk naar rechts. Wanneer de motor niet draaid staat hij goed. Maar als de motor aan staat. Dan hangt hij naar rechts. Ook tijdens het rijden is dit duidelijk merkbaar. Nu ben ik benieuwd of iemand dit kent/herkend en hoe hij of zij dit opgelost heeft. Zonder koffers heb ik overigens het probleem ook. Dus het lijkt echt in de motor zelf te zitten. Overigens is het ook als ik stil sta en de motor wel loopt. Als ik hem dan in zijn vrij heb staan en gas geef dan voel ik hem naar rechts trekken. Hoe meer gas hoe sterker dit gevoel.
Iemand een idee?
Mike Veenstra
Iemand een idee?
Mike Veenstra
Groetjes Mike,
Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: r1100rt hangt scheef
Zachtjes kom je zo achter de eigenschappen van een boxermotor waarvan de krukas in de lengte richting draait. Er spelen een aantal zaken een rol, het zogenaamde 'motor-reactie-koppel' en de gewichtsverdeling bij onze boxers.
Het eerste wil zeggen dat als de krukas de ene kant opdraait, de 'wereld' waar tegen die zich afzet de andere kant op wil draaien. Hoe meer gas je geeft hoe harder de 'wereld' ( = dus het karter en de rest van je motor) de andere kant op wilt.
Het tweede ontstaat doordat de tank van onze 1100/1150 RT beemers niet symmetrisch is, een groot deel van de benzine hangt aan de rechterkant, links hebben we immers dat handige bakje. Tegenwoordig zit daar mijn ketting en beugelslot in, bij mijn R1100RT had ik daar zelfs een zandzak(je) in liggen, op die manier bleef de motor een beetje in evenwicht.
Om tijdens het rijden de motor wat meer rechtop te laten rijden kun je bij de R1100RT de shim/ring tussen het achterwiel en de cardan weg laten, daardoor komt het achterwiel iets meer naar rechts waardoor hij minder overhelt en je minder naar links hoeft te corrigeren.
( Bovenstaand is de korte versie van een lang verhaal, komt misschien nog wel eens, succes)
Het eerste wil zeggen dat als de krukas de ene kant opdraait, de 'wereld' waar tegen die zich afzet de andere kant op wil draaien. Hoe meer gas je geeft hoe harder de 'wereld' ( = dus het karter en de rest van je motor) de andere kant op wilt.
Het tweede ontstaat doordat de tank van onze 1100/1150 RT beemers niet symmetrisch is, een groot deel van de benzine hangt aan de rechterkant, links hebben we immers dat handige bakje. Tegenwoordig zit daar mijn ketting en beugelslot in, bij mijn R1100RT had ik daar zelfs een zandzak(je) in liggen, op die manier bleef de motor een beetje in evenwicht.
Om tijdens het rijden de motor wat meer rechtop te laten rijden kun je bij de R1100RT de shim/ring tussen het achterwiel en de cardan weg laten, daardoor komt het achterwiel iets meer naar rechts waardoor hij minder overhelt en je minder naar links hoeft te corrigeren.
( Bovenstaand is de korte versie van een lang verhaal, komt misschien nog wel eens, succes)
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- PD850RT
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 08 okt 2009, 21:23
- Type: R1200RT
- Bijz: Antracietgrijs
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Nijmegen
- Locatie: Nijmegen
Re: r1100rt hangt scheef
Kijk eens op viewtopic.php?f=30&t=2351, ik heb die ervaring min of meer ook gehad met mijn vorige fiets; een R850RT.
Als je het hele relaas bekijkt wat ook de medeforumleden hierover te melden hebben is dat op zijn minst heel interessant!
Gr.
Peter
Als je het hele relaas bekijkt wat ook de medeforumleden hierover te melden hebben is dat op zijn minst heel interessant!
Gr.
Peter
Div. motoren gehad, m.b.t. BMW; K75, K1100LT, K1200GT, R850RT en R1200RT (2)
- Ralph Romein
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn
Re: r1100rt hangt scheef
Volgens mij (zoals ik het lees) is het zins kort een probleem. Niets afgebroken ergens Mike. Even voor de zekerheid een specialist bezoeken misschien voordat er onderweg de hele motor scheef over het wegdek gaatmveenstra schreef: Zins kort hangt mijn moter namelijk naar rechts. Wanneer de motor niet draaid staat hij goed. Maar als de motor aan staat. Dan hangt hij naar rechts. Ook tijdens het rijden is dit duidelijk merkbaar. Mike Veenstra
Gr, Ralph
Mvg, Ralph Romein
Re: r1100rt hangt scheef
Als er geen speling is op het achterwiel dan vermoed ik toch dat dit het gewone kantel effect is van de boxer. Is op te lossen door de motor een kwart slag te draaien in het frame. Dan heb je er geen last meer van. Of gewoon lekker rijden en aan iets anders denken.
Misschien krijg je overigens wel meer bandenslijtage als je de shim verwijderd. De shim zal niet voor niks gemonteerd zijn.
Ton
Misschien krijg je overigens wel meer bandenslijtage als je de shim verwijderd. De shim zal niet voor niks gemonteerd zijn.
Ton
- mveenstra
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 29 nov 2010, 15:34
- Type: R1100RT
- Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers - Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur
- Locatie: Baarn
Re: r1100rt hangt scheef
Het is inderdaad iets wat pas zins kort is. Of in ieder geval nu pas opvalt. Die ring verwijderen kan ik nog eens proberen. Maar ik betwijfel of het daar aan ligt. Wel werd het minder na een beurtje. Dus denk dat ik binnen kort even langs Kenny ga. Misschien dat hij weet wat ht is.
Groetjes Mike,
Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
- mveenstra
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 29 nov 2010, 15:34
- Type: R1100RT
- Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers - Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur
- Locatie: Baarn
Re: r1100rt hangt scheef
Het probleem blijkt in mijn zadel te zitten. Deze is aan de enne kant zachter als aan de andere kant. Waardoor het lijkt alsof mijn motor scheef staat. maar dit is dus alleen mijn zadel. Ga dus terug met mijn zadel naar Tiger leathers. Die hebben deze gemaakt.
Groetjes Mike,
Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.