Welke hebben ESA?

Alles over vering, dempers, wegligging enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
GiSmo
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jul 2012, 22:35
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Parel van de Veluwe

Welke hebben ESA?

Ongelezen bericht door GiSmo »

Hallo.
Even een vraag van mijn kant. Omdat ik mijzelf aan het oriënteren ben op de eventuele aanschaf van een 1150 RT (van ongeveer 2003 of 2004, maar in ieder geval met twinspark) of misschien zelfs een 1200 RT ben ik nieuwsgierig welke RT's standaard voorzien zijn (waren) van het ESA systeem. Hadden de 1150 dat bijvoorbeeld ook al standaard of is het nooit standaard geweest? Een maat van mij heeft een 1150 mét ESA maar hij weet ook niet of dat destijds standaard was of tegen meerprijs?

Vast bedankt,
Kees
Suzuki GT-750, Honda CX-500, BMW R100RS, Kawasaki ZZR-600, Ducati 900SS, BMW R1150GS, BMW R1150RT, BMW R1150GS
Erikh

Re: Welke hebben ESA?

Ongelezen bericht door Erikh »

Hallo Kees,

ESA is volgens mij altijd een optie geweest en behoort nooit tot de standaarduitrusting.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Welke hebben ESA?

Ongelezen bericht door HansD »

Erikh schreef:Hallo Kees,

ESA is volgens mij altijd een optie geweest en behoort nooit tot de standaarduitrusting.
En volgens mij pas vanaf de R1200RT en niet eerder. Ik heb nog nooit een R1150RT met ESA gezien _001
ESA is er vanaf 2004 (K1200S).
Gebruikersavatar
GiSmo
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jul 2012, 22:35
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Parel van de Veluwe

Re: Welke hebben ESA?

Ongelezen bericht door GiSmo »

Mannen, bedankt voor de reactie's.

@Hans: Ik weet het ook niet precies moet ik je zeggen. Ik noem het ESA maar misschien vergis ik mij wel heel erg. Wat ik eigenlijk bedoel is het systeem waarmee je vanachter je stuur de mate van demping kunt instellen tussen (naar ik meen) comfort, sport en nog wat :-)

Mijn maat heeft een 1150 RT waar dit systeem op zit. Het lijkt mij ideaal wanneer je met een bijrijder op pad bent.

Het is zeker geen aftermarket gevalletje, maar origineel BMW. Maar misschien is dit wel iets anders, een soort van voorloper van het ESA systeem, zo goed ben ik eigenlijk ook niet op de hoogte.
Zijn motor is van 2004 dus dat zou in theorie moeten kunnen, omdat je aangeeft dat het op de K1200S leverbaar was vanaf dat jaartal.

Groet,
Kees
Suzuki GT-750, Honda CX-500, BMW R100RS, Kawasaki ZZR-600, Ducati 900SS, BMW R1150GS, BMW R1150RT, BMW R1150GS
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Welke hebben ESA?

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Volgens BMW zelf (http://www.bmw-motorrad.com/com/en/inde ... &notrack=1), is BMW begonnen met het ESA systeem op de modellen: K1200S, K1200R, R1200R en R1200RT.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Welke hebben ESA?

Ongelezen bericht door moh_fan »

Pas na de introductie in 2005 van de 1200RT was het mogelijk als optie fabrieks-af ESA te kiezen.
Op een 1150RT moet het dus aftermarket zijn.
ESA is ontwikkeld voor BMW door WP.
WP heeft een poos het ESA-systeem los verkocht en het zou dus kunnen zijn dat dit systeem op de 1150RT is geknutseld, hoewel dat ook wel weer bijzonder zou zijn, omdat deze set bij mijn weten alleen voor GS'en verkocht werd.
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Welke hebben ESA?

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

@GiSmo: Je hebt mij met jouw vraag wel erg nieuwsgierig gemaakt. Als je maat werkelijk een R1150RT met een af fabriek ESA systeem heeft, zou dat echt een collectors item zijn!

Vraag je maat eens om foto's van de motor & van het "ESA-systeem", zoals je dat noemt.. Ben er wel benieuwd naar!
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
PeterKarel
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jan 2010, 21:03
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zevenaar

Re: Welke hebben ESA?

Ongelezen bericht door PeterKarel »

Beste Forum leden,

Met betrekking tot het ESA systeem op een R1150RT kan ik het volgende melden:
Inderdaad heeft WP, dat tot voor enkele jaren bij Nijmegen gevestigd was, het ESA systeem voor BMW ontwikkeld en geproduceerd.
De R1200 RT was de eerste motor waarop de ESA optie besteld kon worden.
WP heeft echter ook een uitvoering voor de R1150RT en een uitvoering voor de R1150GS uitgebracht onder de naam EDS, Later is daar de EDS II voor in de plaats gekomen. Deze laatste uitvoering gaf meer voelbaar verschil tussen de diverse dempings standen. (S, N, C)
De instellingen zijn exact gelijk aan de instellingen die men op een R1200RT aantreft, maar vanzelfsprekend gaat de bediening via een extra bedieningskastje dat ik netjes naast de FID heb geplaatst.
De stuurunit van het systeem heb ik in het opbergvak boven het achterlicht ingebouwd en de hydraulische pomp welke de voorspanning van de achterveer verzorgt heb ik achter de rechter zwarte afdekplaat gemonteerd. Je ziet aan de buitenkant van de motor dus niets van deze aanpassing.
De EDS II van WP gebruik ik nu een aantal jaren op mijn R1150RT met heel veel plezier en gebruik hem echt veel, de verschillen tijdens het rijden zijn zeer goed merkbaar. Ook wordt er zo nu en dan met bagage of met duo en bagage gereden, ook hier bewijst het systeem met de drie instellingen zijn nut.
Er moeten, gezien het bovenstaande, dus minstens twee R1150RT's in Nederland zijn die met het ESA systeem rondrijden.

Wellicht horen we meer hierover, met vriendelijke motorgroet

Peter
doov650

Re: Welke hebben ESA?

Ongelezen bericht door doov650 »

PeterKarel schreef:Beste Forum leden,


Er moeten, gezien het bovenstaande, dus minstens twee R1150RT's in Nederland zijn die met het ESA systeem rondrijden.



Peter
Of jij bent een vriend van Kees zonder het zelf te weten.
Gesloten

Terug naar “Over: Vering en dempers / ESA”