Vervangen schokbreker achter iemand ervaring?

Alles over vering, dempers, wegligging enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
BenjaminB

Vervangen schokbreker achter iemand ervaring?

Ongelezen bericht door BenjaminB »

Hallo,

Misschien is de vraag al gesteld maar ik kon het niet vinden dus excuus als hij ergens staat.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Sinds een paar dagen "zweet' de achtervering van mijn motor. r1100rt. En dat gaat stinken bij een warme motor..
Nu ben ik bij garage geweest en die vertelde mij dat dit ommenabij de 500 a 600 euro gaat kosten.
En een onderhoudsbeurt annex 450 euro. Dat is behoorlijk veel geld zo tezamen.
Een nieuwe schokbreker kost rond de 500 euro van deze motor.
Bij motorparts-online zag ik er een staan, wel gebruikt maar goede conditie voor 150 euro.
Is toch een behoorlijk stuk minder. Nu vroeg ik mij af of dit echt een domme actie zou zijn als ik dit zou doen
of dat ik het risico wel kan nemen. Heeft een van jullie daar ervaring mee? En ik ben zelf redelijk handig en als ik de
schokbreker bekijk moet dit goed te doen zijn om dit zelf te vervangen toch? Of vergis ik mij daar nu echt en ben ik te naïef hierin?

Als dit mogelijk is, is er dan een gebruiksaanwijzing voor te vinden of heeft iemand die welke ik kan lenen/gebruiken? of iemand die
mij kan helpen/ leren hoe dit te doen? Zou graag meer de motor ook leren kennen.

Hopelijk kan hier iemand mij hierin helpen.

Groetjes,
Benjamin
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Vervangen schokbreker achter iemand ervaring?

Ongelezen bericht door ciske »

Hallo Benjamin,

Als ik voor jouw keuze zou staan zou ik kiezen voor een niet originele demper van een bekend merk.
Om de prijs te drukken kun je een 2e handse zoeken op Ebay of MP of waar dan ook. Voordeel van een WP, Wilbers of Ohlins oid geeft het voordeel dat je kwalitatief gezien een véél betere demper hebt die bovendien goed afstelbaar is en -niet onbelangrijk- goed reviseerbaar is.

gr v Ciske
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Vervangen schokbreker achter iemand ervaring?

Ongelezen bericht door Baird »

Je kunt ook eens vragen bij de Hobbyist of de Knalpot voor een gebruikte en dan op de TechDag het ding komen vervangen!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Vervangen schokbreker achter iemand ervaring?

Ongelezen bericht door HansD »

Of Kenny bellen (MOtor Service AMersfoort) of hij er een heeft liggen.
En zet er dan gelijk een Hyperpro veer op _004
BRS07
Berichten: 181
Lid geworden op: 24 okt 2009, 12:04
Type: R1250RT
Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Randstad
Locatie: Randstad

Re: Vervangen schokbreker achter iemand ervaring?

Ongelezen bericht door BRS07 »

Hallo Benjamin,

Even de firma Droog bellen in Pijnakker. Deze repareerd hem, en is dan weer als nieuw voor niet te veel geld.

Ook dealers brengen daar de dempers.

Succes Hans.
BenjaminB

Re: Vervangen schokbreker achter iemand ervaring?

Ongelezen bericht door BenjaminB »

Hallo allen,

Super van de snelle reacties!! Ik ga inderdaad even rondbellen. Bedankt voor de tips en wellicht tot de tech dag! Ben erg benieuwd.
Alleen nog even uitzoeken waar dat is :) Maar dat komt goed.

Bedankt en tot gauw.
Groetjes,
Benjamin
HansH

Re: Vervangen schokbreker achter iemand ervaring?

Ongelezen bericht door HansH »

Hyperpro is een prima product er is alleen wel een maar. Ik heb op meerdere motoren welke ik heb gehad 2x de veer vervangen en 1x een complete schokbreker laten monteren.
Die progressieve veer op een standaard BMW demper vind ik niet een fijne mix. Die demper is niet in staat de veer in zijn harde gedeelte te temmen zodat hij bij sterk inveren een gemene reactie terug geeft. Rij je altijd met duo dan is het probleem er bijna niet omdat dan het gewicht een stuk demping voor zijn rekening neemt. Bij ieder type veer hoort een passende demper. Functie van de demper is om de veer te temmen en zo te zorgen dat het wiel aan de grond blijft. Te weinig demping geeft een stuiterend wiel, een te harde demping geeft een stuiterende motor.

Gr Hans
thooms

Re: Vervangen schokbreker achter iemand ervaring?

Ongelezen bericht door thooms »

Ik heb ook een hyproveer voor en achter laten plaatsen en ben het niet eens met wat de schrijver hier boven beleeft
Wel heb ik orginele nieuwe schokdemper achter voor is een oude maar wel een goede functioneerde demper.

Bij slappe dempers wat niet wil zeggen deat ze moeten lekken kan ik me voor stellen dat je problemen niet op gelost worden
HansH

Re: Vervangen schokbreker achter iemand ervaring?

Ongelezen bericht door HansH »

Het is en blijft een persoonlijke beleving. Neemt niet weg dat een veer een statisch onderdeel is waar niets aan te stellen valt.
Schokbreker fabrikanten investeren daarom veel geld in ontwikkeling in het dempende gedeelte van een schokbreker om het totaal goed te laten functioneren.
Het probleem voor mij,en waarschijnlijk vele andere motorrijders, is de extra investering die het vergt om het optimaal te krijgen.
Ik rij momenteel zelf ook op een 1150rt, nog helemaal orgineel, en het verbaasd mij iedere keer weer hoe fantastisch dat ding stuurt. Maar dat het bij sportief gebruik nog echt veel beter kan dat weet ik ook en dan heb ik met name over de rust in de motor te krijgen.

Gr Hans
thooms

Re: Vervangen schokbreker achter iemand ervaring?

Ongelezen bericht door thooms »

Als je alleen rijd merk je lang niet zo veel ik rijd altijd met 2 personen daar word de demper en veer veel meer aangesproken.
Na een jaar lang dubben heb ik voor andere(lees hyperpro veren gekozen en deze zelf er op gezet een wereld van verschil kan ik je vertellen.

Het word geen suppersport zoals de andere motor( gsxr600) die er naast staat maar dat is ook niet de bedoeling.

Dus als je dempers nog echt goed zijn een prima investering
griekel

Re: Vervangen schokbreker achter iemand ervaring?

Ongelezen bericht door griekel »

Goedendag, ikzelf ben ook aan t rondkijken voor andere of betere vering voor mijn BMW. Ik heb JAn Droog aangeschreven en dit is zijn reactie op mijn vraag.
Klinkt goed vind ik zelf, weet nog niet wat dit kost.


wij kunnen uw standaard schokbrekers om te beginnen verversen en reviseren zodat ze weer goed hun werk doen.
ook kunnen we dan meteen eventuele aanpassingen in de demping van de schokbreker aanbrengen als daar vraag naar is.
tevens is het mogelijk om op verzoek een prog.veer (hyperpro) te monteren. dus een komplete andere schokbreker is zeker nog niet nodig.
m.vr.gr. jan droog


Grtz Leon
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Vervangen schokbreker achter iemand ervaring?

Ongelezen bericht door Bert M »

Hoi Leon,

Dat van die Hyperpro veer (progressieve veren) kan ik je van harte aanbevelen. Dat is een modificatie die ik zelf ook op mijn R1100RT heb laten uitvoeren en dat geeft een hele mooie, stabiele wegligging in de bochten en een fantastisch comfortabele rechtuitloop. Zeker de moeite en het geld waard! Het laten reviseren van de schokdemper heb ik geen ervaring mee, maar vanuit diverse ervaringen van anderen is ook dat de overweging waard, mits bij een goed adres, natuurlijk. Jan Droog ken ik verder niet dus daar kan ik geen oordeel over vellen. Mijn veren komen bij MSA / Kenny (onze sponsor uit Amersfoort) vandaan en dat is een meer dan voortreffelijk adres. En niet alleen voor je vering, maar voor alles wat met je RT van doen heeft! Veel plezier met je fijne R1100RT!

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Vervangen schokbreker achter iemand ervaring?

Ongelezen bericht door Baird »

Hoe zou het zijn met BenjaminB en zijn demper-vering _001 _001
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Vering en dempers / ESA”