afgebroken bout schokbreker achter
- caivries
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 06 apr 2014, 15:07
- Type: R1150RT
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: den haag
- Locatie: Den Haag
afgebroken bout schokbreker achter
hallo
heeft iemand van jullie ook gehoord of meegemaakt dat de bevestigingsbout van de achterschokbreker was afgebroken
het betreft een r1150rt
ik ben nog geen 80 kilo rij meestal alleen en heb een hyperpro veer
ik heb verkeersdrempels op mijn dagelijkse route,maar rijd daar niet als een idioot overheen
heeft iemand van jullie ook gehoord of meegemaakt dat de bevestigingsbout van de achterschokbreker was afgebroken
het betreft een r1150rt
ik ben nog geen 80 kilo rij meestal alleen en heb een hyperpro veer
ik heb verkeersdrempels op mijn dagelijkse route,maar rijd daar niet als een idioot overheen
- telekraan
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 22 jun 2013, 19:38
- Type: R1250RT
- Bijz: R1250RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Egmond aan Zee
- Contacteer:
Re: afgebroken bout schokbreker achter
Nee nog nooit van gehoord, maar omdat dat je schrijft dat je een Hyperpro veer gemonteerd hebt.
Is mijn vraag of er wel de originele bout terug gemonteerd is.
Met de juiste materiaal sterkte, ook is het zo dat bouten gemonteerd met een aanhaal moment.
En het aanhaal moment is op zijn maximum niet 2 keer gebruikt mogen worden.
Als je onder het maximum blijft moet je kijken hoeveel en aan de hand daarvan mogen ze dan maar een bepaald
aantal keren gebruikt worden.
Ook kan het zijn dat de bout niet de juiste maat had ten opzichte van het gat.
Als daar teveel speling op zit krijgt de bout teveel dynamische belasting en na verloop van tijd krijg je dan
materiaal moeheid waardoor de bout breekt.
Ook een te strak aangedraaide bout breekt door een teveel aan rekspanning.
Fred
Is mijn vraag of er wel de originele bout terug gemonteerd is.
Met de juiste materiaal sterkte, ook is het zo dat bouten gemonteerd met een aanhaal moment.
En het aanhaal moment is op zijn maximum niet 2 keer gebruikt mogen worden.
Als je onder het maximum blijft moet je kijken hoeveel en aan de hand daarvan mogen ze dan maar een bepaald
aantal keren gebruikt worden.
Ook kan het zijn dat de bout niet de juiste maat had ten opzichte van het gat.
Als daar teveel speling op zit krijgt de bout teveel dynamische belasting en na verloop van tijd krijg je dan
materiaal moeheid waardoor de bout breekt.
Ook een te strak aangedraaide bout breekt door een teveel aan rekspanning.
Fred
- caivries
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 06 apr 2014, 15:07
- Type: R1150RT
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: den haag
- Locatie: Den Haag
Re: afgebroken bout schokbreker achter
oke
bedankt fred daar heb je wel een punt ik zal navragen bij de vorige eigenaar of daar iets mee gebeurd is
hoewel ik niet denk dat er veel aan gerommeld is met nog geen 30k op de teller
cees
bedankt fred daar heb je wel een punt ik zal navragen bij de vorige eigenaar of daar iets mee gebeurd is
hoewel ik niet denk dat er veel aan gerommeld is met nog geen 30k op de teller
cees
- Hazeldonk
- Berichten: 740
- Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
- Type: R1200RT
- Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: afgebroken bout schokbreker achter
Echt nog nooit van gehoord. Het is toch ook geen lullig boutje?
Ben
Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
- caivries
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 06 apr 2014, 15:07
- Type: R1150RT
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: den haag
- Locatie: Den Haag
Re: afgebroken bout schokbreker achter
de reden van mijn vraag is dat ik mijn motor na een aanrijding heb laten repareren en ze daarbij naar mijn idee dit over het hoofd gezien hebben
samen met mijn zijkappen en mijn zadel
naar mijn mening is de aanrijding een duidelijke oorzaak van het breken van de bout,immers een schokbreker kan wel inveren maar niet uitrekken.
samen met mijn zijkappen en mijn zadel
naar mijn mening is de aanrijding een duidelijke oorzaak van het breken van de bout,immers een schokbreker kan wel inveren maar niet uitrekken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- PaPinkelman
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: afgebroken bout schokbreker achter
Het was handiger geweest als je het hele verhaal in je eerste bericht had geplaatst. Je hebt ons nu een beetje op het verkeerde been gezet....
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: afgebroken bout schokbreker achter
Inderdaad, nu op het verkeerde been gezet!PaPinkelman schreef:Het was handiger geweest als je het hele verhaal in je eerste bericht had geplaatst. Je hebt ons nu een beetje op het verkeerde been gezet....
Daarnaast: Als door een aanrijding uiteindelijk déze bout breekt zou ik ZEER serieus (laten) kijken naar ALLE andere onderdelen waar dit totale krachtenspel op losgelaten is: Achterband, velg, schijfrem?, paralever (draaipunten) met de aandrijving, draaipunten/ogen paralever in de versnellingsbak, kardan, etc.
Waarschijnlijk is er nog wel een en ander krom en persoonlijk zou ik beduidend meer laten vervangen dan alleen de bout!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- caivries
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 06 apr 2014, 15:07
- Type: R1150RT
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: den haag
- Locatie: Den Haag
Re: afgebroken bout schokbreker achter
juist bert dat was precies de reden dat ik dit op deze manier gevraagd heb, niet om jullie op het verkeerde been te zetten maar om aan te tonen dat zo'n bout bij normaal gebruik niet breektBaird schreef:Inderdaad, nu op het verkeerde been gezet!PaPinkelman schreef:Het was handiger geweest als je het hele verhaal in je eerste bericht had geplaatst. Je hebt ons nu een beetje op het verkeerde been gezet....
Daarnaast: Als door een aanrijding uiteindelijk déze bout breekt zou ik ZEER serieus (laten) kijken naar ALLE andere onderdelen waar dit totale krachtenspel op losgelaten is: Achterband, velg, schijfrem?, paralever (draaipunten) met de aandrijving, draaipunten/ogen paralever in de versnellingsbak, kardan, etc.
Waarschijnlijk is er nog wel een en ander krom en persoonlijk zou ik beduidend meer laten vervangen dan alleen de bout!
ik zoek argumenten om een goede discussie aan te gaan bij de reparateur die mij verzekerde dat na reparatie "de motor weer netjes,veilig en rijdbaar"zou zijn
cees
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: afgebroken bout schokbreker achter
De bovenste bout van de schokdemper heeft waarschijnlijk ook diezelfde kracht even moeten verwerken net als de schokbreker en zijn bevestiging. Dus daar zou ik ook even na laten kijken. Op zich is het ook wel weer fijn om te weten dat de bout hoogstwaarschijnlijk het zwakkere punt was. En er zou best nog iets anders krom kunnen zijn maar ik zou goed kijken naar lassen in die omgeving. Scheurtjes in lak en dergelijke zijn dan ook een reden om verder te kijken.
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: afgebroken bout schokbreker achter
Lees ik hier nu dat de aanrijding mogelijk is gelegen en tevens mogelijk de oorzaak is van een kapotte bout?caivries schreef:..........knip..........
naar mijn mening is de aanrijding een duidelijke oorzaak van het breken van de bout,immers een schokbreker kan wel inveren maar niet uitrekken.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: afgebroken bout schokbreker achter
Ik begrijp de achterliggende gedachte van Caivries voor wat betreft het formuleren van de vraag en ook het 'achterhouden' van de essentiële informatie met betrekking tot de aanrijding. Ik wil er wel een heel ander advies aan vast knopen, omdat ik ook begrijp dat het hier gaat om een discussie over het het al dan niet juist cq compleet uitvoeren van een reparatie en ultimo je eigen veiligheid:
laat een contra expertise uitvoeren door iemand die van A tot Z verstand heeft van motoren, die onafhankelijk is en die de motor zelf fysiek kan bestuderen! Ik denk daarbij aan een Erik van Lent. Want laten we wel wezen: hier op het kunnen we allemaal op afstand iets vinden, roepen, suggereren zonder jouw motor gezien te hebben, maar uiteindelijk schiet jij er niets mee op, zeker niet op het moment dat de discussie tussen jou en de reparateur escaleert naar een meer formeel dispuut. En vergeet niet: jij hebt maar één leven en jij zit met je kont op die motor die misschien wel of misschien niet op een zeker moment in twee stukken uit elkaar valt (gechargeerd).
Bert M
laat een contra expertise uitvoeren door iemand die van A tot Z verstand heeft van motoren, die onafhankelijk is en die de motor zelf fysiek kan bestuderen! Ik denk daarbij aan een Erik van Lent. Want laten we wel wezen: hier op het kunnen we allemaal op afstand iets vinden, roepen, suggereren zonder jouw motor gezien te hebben, maar uiteindelijk schiet jij er niets mee op, zeker niet op het moment dat de discussie tussen jou en de reparateur escaleert naar een meer formeel dispuut. En vergeet niet: jij hebt maar één leven en jij zit met je kont op die motor die misschien wel of misschien niet op een zeker moment in twee stukken uit elkaar valt (gechargeerd).
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- caivries
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 06 apr 2014, 15:07
- Type: R1150RT
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: den haag
- Locatie: Den Haag
Re: afgebroken bout schokbreker achter
je hebt helemaal gelijk Bert ik heb zoiets ook in gedachten maar wacht even af wat de reparateur zegt als ik mijn motor morgen weer op haal
maar zelfs dan vraag je je af tijdens het rijden of ze niets iets over het hoofd hebben gezien oid
dat zit dan niet meer lekker
maar zelfs dan vraag je je af tijdens het rijden of ze niets iets over het hoofd hebben gezien oid
dat zit dan niet meer lekker
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: afgebroken bout schokbreker achter
Er zijn nogal wat aluminium gietstukken betrokken bij de verhaal, vergt expertise en veel werk om te achterhalen of daar scheuren is zitten, (geloof me als ik zeg dat ik weet waar ik het over heb.). Ik vertrouw die fiets helemaal niet en waarschijnlijk rijdt er over een tijdje tijdje iemand mee die denkt een voordelige R gekocht te hebben ....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- caivries
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 06 apr 2014, 15:07
- Type: R1150RT
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: den haag
- Locatie: Den Haag
Re: afgebroken bout schokbreker achter
hallo
hier even een update over de afgebroken bout
de reparateur heeft het in alle coulance opgelost en mijn verzekerd dat de motor weer helemaal in orde is, alle overige punten zijn nagekeken en goed bevonden en nogal wat extra werkzaamheden zijn door hun niet in rekening gebracht ook de leenmotor werd niet in rekening gebracht.
zodat ik na een paar voorzichtige dagen waarschijnlijk wel weer het vertrouwen krijg in mijn rtje
de naam van de reparateur wilde ik voorheen niet noemen in dit verslag maar na deze nette afwikkeling wil ik toch zeggen
en weer bedankt Motor Houtrust.
hier even een update over de afgebroken bout
de reparateur heeft het in alle coulance opgelost en mijn verzekerd dat de motor weer helemaal in orde is, alle overige punten zijn nagekeken en goed bevonden en nogal wat extra werkzaamheden zijn door hun niet in rekening gebracht ook de leenmotor werd niet in rekening gebracht.
zodat ik na een paar voorzichtige dagen waarschijnlijk wel weer het vertrouwen krijg in mijn rtje
de naam van de reparateur wilde ik voorheen niet noemen in dit verslag maar na deze nette afwikkeling wil ik toch zeggen
en weer bedankt Motor Houtrust.
Re: afgebroken bout schokbreker achter
Ook bij een andere motorzaak kan zo iets gebeuren maar gebeurt dit meestal bij het aandraaien. Motorhoutrust is een prima zaak die goed werk levert er waar ik dit nog nooit heb meegemaakt. Maar ook daar kan een haarscheurtje in een bout niet altijd worden gezien. Heb afbreken van een bout wel mee gemaakt bij mijn auto die werd voorzien van nieuwe banden. Op het oog zag alles er prima uit bij de bandenboer maar bij aandraaien brak de bout af. En dan zie je pas op het breukvlak van de bout dat er al eerder een klein haarscheurtje was ontstaan en nu was doorgescheurd. Bij een motor is afbreken van zo'n belangrijke een bout helemaal gevaarlijk. Gelukkig is er niets ernstig gebeurt en heeft de motorzaak het verder prima afgehandeld. Veel rijplezier nog gewenst met je motor!