Pagina 1 van 1

Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 04 apr 2015, 17:02
door Ton1959
Misschien goed om te lezen

http://www.luiemotorfiets.nl/tips/safety/#cijfers

Dit is ook iets om te onthouden

5. Het gevaar zit voor je: 90% van alle risico's voor de motorrijder, in de vorm van auto's en in de vorm van de omgeving (bomen of lantarenpalen waar de motorrijder tegen botste zeg maar), bevonden zich voor het ongeluk voor de motorrijder: het gevaar zit dus meestal voor je.

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 05 apr 2015, 14:09
door Zwiety
Zeker goed om te lezen.
Mooi bericht en goed voor de bewustwording. _004

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 13 jul 2015, 11:46
door Erwan
Duidelijk artikel, inderdaad vooral automobilisten zijn een groot gevaar.

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 13 jul 2015, 12:25
door JDoubleOP
Vandaar dat ik altijd een geel hesje draag...... kan net het verschil uit maken van wel/niet gezien worden door andere weggebruikers.
Punt 6. De motorrijder wordt niet gezien: Als je naar de hoofdoorzaken kijkt, bestonden 70% van de menselijke fouten van automobilisten uit het niet opmerken van de motorrijder!!!!!
Ton1959 schreef:Misschien goed om te lezen

http://www.luiemotorfiets.nl/tips/safety/#cijfers

Dit is ook iets om te onthouden

5. Het gevaar zit voor je: 90% van alle risico's voor de motorrijder, in de vorm van auto's en in de vorm van de omgeving (bomen of lantarenpalen waar de motorrijder tegen botste zeg maar), bevonden zich voor het ongeluk voor de motorrijder: het gevaar zit dus meestal voor je.

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 13 jul 2015, 19:06
door EileRT
Ook mijn zoon Gerrit en ik dragen een pak met fluor en een fluor helm. Het viel mij overigens weer op bij het treffen2015 dat zeer velen onder ons dat ook doen!

Bedankt voor de leerzame link Ton . . . altijd goed om extra gewezen te worden op de kwetsbaarheid van de motorrijder en wat jezelf kan doen om deze te verminderen.
JDoubleOP schreef:Vandaar dat ik altijd een geel hesje draag...... kan net het verschil uit maken van wel/niet gezien worden door andere weggebruikers.
Punt 6. De motorrijder wordt niet gezien: Als je naar de hoofdoorzaken kijkt, bestonden 70% van de menselijke fouten van automobilisten uit het niet opmerken van de motorrijder!!!!!
Ton1959 schreef:Misschien goed om te lezen

http://www.luiemotorfiets.nl/tips/safety/#cijfers

Dit is ook iets om te onthouden

5. Het gevaar zit voor je: 90% van alle risico's voor de motorrijder, in de vorm van auto's en in de vorm van de omgeving (bomen of lantarenpalen waar de motorrijder tegen botste zeg maar), bevonden zich voor het ongeluk voor de motorrijder: het gevaar zit dus meestal voor je.

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 13 jul 2015, 20:55
door R1nus
Er zijn ook mensen op motoren (motorrijders durf ik ze niet te noemen) die geen beschermende kleding, laat staan hesjes dragen en ook nog niet goed sturen.

http://www.dumpert.nl/mediabase/6667758/98ef700c

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 13 jul 2015, 21:15
door JOS WRSM
Eén ding is zeker: vallen kan hij wel en da's ook een kunst . . . :roll:
R1nus schreef:Er zijn ook mensen op motoren (motorrijders durf ik ze niet te noemen) die geen beschermende kleding, laat staan hesjes dragen en ook nog niet goed sturen.

http://www.dumpert.nl/mediabase/6667758/98ef700c

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 16 jul 2015, 15:53
door Inspector Gadget
Dress for the slide, not for the ride ...

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 16 jul 2015, 16:53
door Bert M
Inspector Gadget schreef:Dress for the slide, not for the ride ...
Dat is een goede slogan! _004

[groet]

Bert M

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 16 jul 2015, 19:37
door Eric r1200rt
Zat gisteren op een terrasje in de stad te eten samen met m'n vrouw (en ook nog een RT, burgerlijker kan niet Big RT Smile ), ober heeft beide handen helemaal ingezwachteld. Ongelukje? Ja, mezelf onderuit geremd bij stoplicht, zag op laatste moment dat er een flitspaal stond. Droeg je handschoenen? Nee. Ga je vanaf nu handschoenen dragen. Nou, dat weet ik nog niet .... Denk het niet ...

Tja, sommigen hebben wat minder leervermogen ...

Eric.

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 16 jul 2015, 22:49
door Menno_Motor
JDoubleOP schreef:Vandaar dat ik altijd een geel hesje draag...... kan net het verschil uit maken van wel/niet gezien worden door andere weggebruikers.
Punt 6. De motorrijder wordt niet gezien: Als je naar de hoofdoorzaken kijkt, bestonden 70% van de menselijke fouten van automobilisten uit het niet opmerken van de motorrijder!!!!!
Ton1959 schreef:Misschien goed om te lezen

http://www.luiemotorfiets.nl/tips/safety/#cijfers

Dit is ook iets om te onthouden

5. Het gevaar zit voor je: 90% van alle risico's voor de motorrijder, in de vorm van auto's en in de vorm van de omgeving (bomen of lantarenpalen waar de motorrijder tegen botste zeg maar), bevonden zich voor het ongeluk voor de motorrijder: het gevaar zit dus meestal voor je.
Uhm, met alle respect voor de denkwijze van het fluo hesje/kledij/helmpie, en wil niemand tegen de spreekwoordelijke teentjes schoppen... MAAR... ik heb er vandaag over gesproken toen ik een vijftal motoragenten (voor mijn bedrijf) bij me in de vergaderruimte had, en er blijkt totaal geen bewijs dan wel aantoonbaar onderzoek te bestaan waaruit blijkt dat een geelkleurig dan wel oranje kleurig hesje de zichtbaarheid verhoogt, dus met andere woorden; zorgt voor minder ongelukken thans een betere zichtbaarheid. Meten is weten, dus voor mij is het kleurige hesje onzin, immers de bewijslast is niet aanwezig. Daarnevens zeggen de politieagenten dat zij helaas genoeg motorrijders van het asfalt moeten schrapen met een fluo-helm of fluo-hesje dan wel fluo-kledij. Leve lang de marketing.

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 16 jul 2015, 23:49
door Erwan
Dag Menno,
Heb dit net uitgebreid gelezen.

http://www.knmv.nl/Documents/PDF/2013/O ... format.pdf

Ben het vooral wel eens met de MAG.
Maar ik ben toch ook van mening dat het verschil wel erg groot is. Ik rij dagelijks op de weg en zie mede motorrijders met felle kleuren toch veel gemakkelijker in mijn spiegel dan rijders die het niet dragen.Ik denk dat het voor een hoop motorrijders geldt dat ze het verschil zelf zien. Daar heb je geen onderzoek voor nodig. :D

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 17 jul 2015, 06:53
door Inspector Gadget
Daarnaast kan je in mijn optiek niet echt vergelijk maken met motoragenten, die hebben een bovengemiddelde snelheid, geheel andere verkeersdeelneming, en "maken gebruik van elk mogelijke gaatje als het echt nodig is".
Dat is hun taak en hun (meer dan uitstekende) vaardigheden.
Ondanks hun meer dan uitstekende rijopleiding, hebben met name motoragenten dagelijks te maken met de overige verkeersdeelnemers die niet goed kijken c.q waarnemen.
Maar daarmee hebben motoragenten met heel veel meer risico's te kampen dan een gemiddelde motorrijder en kan je daarom geen echt vergelijk maken met hun ervaringen voor wat betreft opvallende kleding.

Ik ben het roerend eens met de MAG, het is het gedrag die je zichtbaarheid & waarneming kan verhogen.
Je moet contrasteren/"opvallen" versus de omgeving.
Denk dan (ook) aan de (wisselende) positie op de weg, kijkgedrag, concentratie, en zo voort.
Naast zaken zoals risico-inschatting en -vermijding, veiligheidsruimte (zie mijn onderschrift) en zo een hele reeks van factoren meer.

Opvallende kleding onder de juiste (!) omstandigheden kan helpen (zoals donkere kleding met retro-reflectie op zonnige dagen, fluor kleuren op donkere dagen) maar dat is een schakel in een hele reeks van zaken die "op orden" moeten zijn.
Het is bijna een wetenschap op zich en daar zijn ook diverse boeken over geschreven, ook voor motorrijders van voorrangsvoertuigen, en daarin komt opvallende kleding maar nauwelijks aan bod.
Is dus niet echt een bepalende factor.
Alle hulpmiddelen ten spijt, het is de factor mensch, op 2 wielen en meer, die een zeer belangrijke factor is in al de ongevallen.
Van vaardigheden, inzicht tot en met gemoedstoestand en kijken en daadwerkelijk zien.

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 21 jul 2015, 22:24
door R1nus
Ook dien je goed op te letten op vrachtwagens. :cry:

http://www.telegraaf.nl/tv/opmerkelijk/ ... ati__.html

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 21 jul 2015, 22:55
door HansD
Menno_Motor schreef:
JDoubleOP schreef:Vandaar dat ik altijd een geel hesje draag...... kan net het verschil uit maken van wel/niet gezien worden door andere weggebruikers.
Punt 6. De motorrijder wordt niet gezien: Als je naar de hoofdoorzaken kijkt, bestonden 70% van de menselijke fouten van automobilisten uit het niet opmerken van de motorrijder!!!!!
Ton1959 schreef:Misschien goed om te lezen

http://www.luiemotorfiets.nl/tips/safety/#cijfers

Dit is ook iets om te onthouden

5. Het gevaar zit voor je: 90% van alle risico's voor de motorrijder, in de vorm van auto's en in de vorm van de omgeving (bomen of lantarenpalen waar de motorrijder tegen botste zeg maar), bevonden zich voor het ongeluk voor de motorrijder: het gevaar zit dus meestal voor je.
Uhm, met alle respect voor de denkwijze van het fluo hesje/kledij/helmpie, en wil niemand tegen de spreekwoordelijke teentjes schoppen... MAAR... ik heb er vandaag over gesproken toen ik een vijftal motoragenten (voor mijn bedrijf) bij me in de vergaderruimte had, en er blijkt totaal geen bewijs dan wel aantoonbaar onderzoek te bestaan waaruit blijkt dat een geelkleurig dan wel oranje kleurig hesje de zichtbaarheid verhoogt, dus met andere woorden; zorgt voor minder ongelukken thans een betere zichtbaarheid. Meten is weten, dus voor mij is het kleurige hesje onzin, immers de bewijslast is niet aanwezig. Daarnevens zeggen de politieagenten dat zij helaas genoeg motorrijders van het asfalt moeten schrapen met een fluo-helm of fluo-hesje dan wel fluo-kledij. Leve lang de marketing.
Als er geen onderzoek naar is gedaan of bestaat, ontbreekt de bewijslast voor en tegen fluorkledij; maw. Je kunt er niets over zeggen. Daarmee is niet gezegd dat het nutteloos is, alleen dat we het effect niet weten.
Dat fluorkledij onzin is, is dus ook een stelling zonder bewijs.

Ik denk voorlopig maar: "Baat het niet dan schaadt het niet".

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 21 jul 2015, 23:01
door Inspector Gadget
R1nus schreef:Ook dien je goed op te letten op vrachtwagens. :cry:
:shock:
Zonde!
Gelukkig dat de motorrijder zo scherp van geest was van de motor "af te springen" anders had hij er ook onder gelegen waarschijnlijk.

Wel zou ik willen aanmerken dat de positie van de motorrijder niet echt optimaal was in zijn rijvak, als ik er zo met mijn lekenogen naar kijk, stond hij vrijwel tegen de weg-as aan.
Bij een t-splitsing kan je beter jezelf meer aan de buitenkant binnen je rijbaan opstellen, dan hopelijk ben je dan ook eerder zichtbaarder voor het kruisend en afslaand verkeer.
Hoewel ik mij afvraag of dat in dit geval geholpen zou hebben want die vrachtwagenchauffeur had beter moeten (uit)kijken. Ik vermoed dat hij in zijn linker spiegel keek naar de persoon met de kinderwagen, of hij niet de stoep aan de linkerkant ging raken o.i.d.
Ik kan daar natuurlijk alleen maar naar gissen.

En had ik echt heel rapido de stoep opgezocht als ik geen oogcontact kreeg & had met die vrachtwagenchauffeur.

Tijdens mijn opleiding is mij echt ingehamerd bij alle vrachtwagens bij elke situatie ver vandaan te blijven, een motorrijder is te nietig voor het zicht van een vrachtwagenchauffeur.
Helaas is dit een voorbeeld daarvan.

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 22 jul 2015, 07:23
door blackers
Klein beetje olie op de weg kennelijk.

http://www.dumpert.nl/mediabase/6669846 ... _muil.html

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 22 jul 2015, 15:19
door WernerB
Ben het geheel eens met Hans! En uiteraard rapport MAG.
Het menselijk oog is gevoeliger voor fluo-achtige tinten. Bewezen!!!!
Daarom lijkt het me volstrekt logisch dat motorrijders in goed zichtbare kledij (fluo-hesje of jack) eerder zullen worden opgemerkt!

In het kader van ons aller veiligheid is alle extra zichtbaarheid meegenomen! Dus ik heb inderdaad een fluogele helm en dito jack!

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 22 jul 2015, 16:57
door Arjan W
Je kan veel zeggen, maar sinds dat ik een fluo jas heb en een gele helm van BMW vind ik het opvallen dat ik meer gezien wordt door automobilisten en vind ik dat automobilisten zich netter gedragen om mij heen. Zowel in de file als op donkere dagen. In de zomer op legere wegen merk je inderdaad minder verschil. Maar met name in het voorjaar en najaar heb ik grote verschillen ervaren.

Wat mij bijvoorbeeld ook opvalt is dat vanaf mid Oktober "ineens" de gemiddelde automobilist vergeet dat er motoren op de weg rijden. (heeft niets te maken met fluo maar zo ervaar ik het)

Ik denk dat ik me zelf nooit zal vergeven dat ik te horen krijg van een automobilist "ik had u niet gezien". Het is mij die € 30,- waard om het antwoord op de vraag nooit te weten of het beter is of geen verschil maakt.

Drive safely _004

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 22 jul 2015, 17:29
door Wullum
Arjan W schreef:Je kan veel zeggen, maar sinds dat ik een fluo jas heb en een gele helm van BMW vind ik het opvallen dat ik meer gezien wordt door automobilisten en vind ik dat automobilisten zich netter gedragen om mij heen.
Zou het niet gewoon komen doordat de gemiddelde automobilist bij het waarnemen van een fluo jas en fluo helm denkt: "K*t een wout! Oppassen!" (sorry, goed Bosch' taalgebruik 8)_ )
Zeker als er nog eens precies zo'n brommert onder zit als waar de wouten op rondrijden? Dat er geen strepen opgeplakt zitten ziet zo'n koekwaus pas véél later...

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 22 jul 2015, 18:28
door tamme
Menno_Motor schreef:
JDoubleOP schreef:Vandaar dat ik altijd een geel hesje draag...... kan net het verschil uit maken van wel/niet gezien worden door andere weggebruikers.
Punt 6. De motorrijder wordt niet gezien: Als je naar de hoofdoorzaken kijkt, bestonden 70% van de menselijke fouten van automobilisten uit het niet opmerken van de motorrijder!!!!!
Ton1959 schreef:Misschien goed om te lezen

http://www.luiemotorfiets.nl/tips/safety/#cijfers

Dit is ook iets om te onthouden

5. Het gevaar zit voor je: 90% van alle risico's voor de motorrijder, in de vorm van auto's en in de vorm van de omgeving (bomen of lantarenpalen waar de motorrijder tegen botste zeg maar), bevonden zich voor het ongeluk voor de motorrijder: het gevaar zit dus meestal voor je.
Uhm, met alle respect voor de denkwijze van het fluo hesje/kledij/helmpie, en wil niemand tegen de spreekwoordelijke teentjes schoppen... MAAR... ik heb er vandaag over gesproken toen ik een vijftal motoragenten (voor mijn bedrijf) bij me in de vergaderruimte had, en er blijkt totaal geen bewijs dan wel aantoonbaar onderzoek te bestaan waaruit blijkt dat een geelkleurig dan wel oranje kleurig hesje de zichtbaarheid verhoogt, dus met andere woorden; zorgt voor minder ongelukken thans een betere zichtbaarheid. Meten is weten, dus voor mij is het kleurige hesje onzin, immers de bewijslast is niet aanwezig. Daarnevens zeggen de politieagenten dat zij helaas genoeg motorrijders van het asfalt moeten schrapen met een fluo-helm of fluo-hesje dan wel fluo-kledij. Leve lang de marketing.
Als je zo overtuigd bent van je stelling , dan moet je ZEKER geen hesje gaan dragen, gelukkig kan ieder individu zelf beslissen wat hij doet

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 22 jul 2015, 18:40
door HansD
Fluo? Het is toch "fluor"?!

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 22 jul 2015, 18:55
door WernerB
HansD schreef:Fluo? Het is toch "fluor"?!
Ik denk, Hans, dat we hier te maken hebben met algemeen aanvaarde schrijf/spreektaal. We schrijven/zeggen fluo-jack, fluovestje, fluohesje, maar eigenlijk bedoelen we kledij die fuoresceert. Beter zou zijn als we zouden spreken over fluorescerende kleding.
Fluor bestaat ook. Maar dan weer niet in combinatie met een kledingstuk waarbij een bepaalde "kleur" wordt bedoeld, maar als chemische stof.

.....en nou maar hopen dat ik met bovenstaande uitleg de plank niet volledig missla.... :$

Overigens vind ik het allemaal niet zo heel belangrijk, als we er maar van doordrongen zijn dat, op welke wijze wij ook onze zichtbaarheid in het verkeer vergroten, we bijdragen aan onze eigen en uiteindelijk ook, de veiligheid van de medeweggebruiker.

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 22 jul 2015, 20:42
door Bert M
In Engeland noemen we het de HiViz Jacket, waarbij HiViz is afgeleid van High Visibility. Kunnen we in Nederland ook doen. Bij deze introduceer ik de term: BetSy-jas (Beter Zichtbaar) :lol:

[groet]

Bert M

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 22 jul 2015, 21:34
door PieterHJ
Eric r1200rt schreef:Zat gisteren op een terrasje in de stad te eten samen met m'n vrouw (en ook nog een RT, burgerlijker kan niet Big RT Smile ), ober heeft beide handen helemaal ingezwachteld. Ongelukje? Ja, mezelf onderuit geremd bij stoplicht, zag op laatste moment dat er een flitspaal stond. Droeg je handschoenen? Nee. Ga je vanaf nu handschoenen dragen. Nou, dat weet ik nog niet .... Denk het niet ...

Tja, sommigen hebben wat minder leervermogen ...

Eric.
Tattoos en littekens dat is pas stoer! Big RT Smile Big RT Smile

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 22 jul 2015, 21:53
door Inspector Gadget
In de US noemen ze dat road-rash.
Je zou dat kunnen vertalen naar straatjeuk, asfalt-allergie, stoeptegel-uitslag of zo.
Of armelui's tatoeage. :$

Maar dat je soms net iets te gemakkelijk matige/onjuiste tot geen bescherming aantrekt c.q draagt zag ik heel recentelijk ook op YT bij een ons aller bekende persoon.
Goed voorbeeld doet goed volgen, zou ik dan willen zeggen. -naughty-

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 23 jul 2015, 07:21
door Bert M
Inspector Gadget schreef:
Maar dat je soms net iets te gemakkelijk matige/onjuiste tot geen bescherming aantrekt c.q draagt zag ik heel recentelijk ook op YT bij een ons aller bekende persoon.
Goed voorbeeld doet goed volgen, zou ik dan willen zeggen. -naughty-
Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat elk individu in hoge mate verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen gedrag en keuzes en de daaruit voortvloeiende consequenties. Zeker als het een onderwerp betreft waarover zoveel is geschreven als het gebruik van beschermende kleding. De toverformule: "Dat heb ik niet geweten..." gaat hierbij immers niet meer op.

Voorbeeld: als iemand die wij allemaal kennen, in een vlaag van verstandsverbijstering er voor kiest om met de motor op de snelweg tegen het verkeer in te gaan rijden en dat ook nog eens op YouTube vereeuwigd, ga ik er toch echt vanuit dat er niemand zal zijn die dat voorbeeld zal volgen.

[groet]

Bert M

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 23 jul 2015, 08:08
door Inspector Gadget
Bert M schreef:Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat elk individu in hoge mate verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen gedrag en keuzes en de daaruit voortvloeiende consequenties. Zeker ..
Ben ik helemaal met je eens. Ik ben dan ook dan altijd verbaast, zeker als het een "bekende" is van wie ik weet dat toch zeker wel serieus te nemen.
Laat ik dan ook zeggen, het zijn inderdaad de keuzes van elk individu.
Ik heb diegene daar ook verder helemaal niet mee lastig gevallen, het viel mij wel op. (ook omdat het heel duidelijk te zien was)
Ikzelf zal die keuze nooit maken al vallen de mussen dood van het dak, ik ga altijd "in vol ornaat", no matter what, where and when.
Daarom heb ik ook een cooling vest en binnenkort een doorwaai-jas.
Maar ik ben een rare, ik weet het.
Bert M schreef:Voorbeeld: als iemand die wij allemaal kennen, in een vlaag van verstandsverbijstering er voor kiest om met de motor op de snelweg tegen het verkeer in te gaan rijden en dat ook nog eens op YouTube vereeuwigd
De meeste "bekende" die ik ken heb ik in mijn YT abonnement opgenomen, maar een dergelijke gedraging ben ik vooralsnog niet tegen gekomen. _001
(Laat mij gerust weten via PB, kan ik ook van volle verbazing van mijn stoel rollen)
Dat lijkt mij best wel ernstig en het dan ook nog op YT plaatsen?
Ik ken de omstandigheden niet maar totale verbazing aan deze kant van het toetsenbord!
Lijkt mij toch echt niet iets waar je trots op zou mogen zijn, me dunkt.

Terug naar het onderwerp;

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 27 jul 2015, 07:36
door WaltzingMatilda
Wullum schreef:
Arjan W schreef:Je kan veel zeggen, maar sinds dat ik een fluo jas heb en een gele helm van BMW vind ik het opvallen dat ik meer gezien wordt door automobilisten en vind ik dat automobilisten zich netter gedragen om mij heen.
Zou het niet gewoon komen doordat de gemiddelde automobilist bij het waarnemen van een fluo jas en fluo helm denkt: "K*t een wout! Oppassen!" (sorry, goed Bosch' taalgebruik 8)_ )
Zeker als er nog eens precies zo'n brommert onder zit als waar de wouten op rondrijden? Dat er geen strepen opgeplakt zitten ziet zo'n koekwaus pas véél later...
Hier heb jij een punt Wullum :!:
Dit is ook mijn ervaring.

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 27 jul 2015, 10:03
door blackers
WaltzingMatilda schreef:
Wullum schreef:
Arjan W schreef:Je kan veel zeggen, maar sinds dat ik een fluo jas heb en een gele helm van BMW vind ik het opvallen dat ik meer gezien wordt door automobilisten en vind ik dat automobilisten zich netter gedragen om mij heen.
Zou het niet gewoon komen doordat de gemiddelde automobilist bij het waarnemen van een fluo jas en fluo helm denkt: "K*t een wout! Oppassen!" (sorry, goed Bosch' taalgebruik 8)_ )
Zeker als er nog eens precies zo'n brommert onder zit als waar de wouten op rondrijden? Dat er geen strepen opgeplakt zitten ziet zo'n koekwaus pas véél later...
Hier heb jij een punt Wullum :!:
Dit is ook mijn ervaring.
Het is natuurlijk mooi meegenomen dat ik beter zichtbaar ben als ik dergelijke kleding draag. Maar niet meer dan dat. Rijstijl en vermogen tot (kunnen) anticiperen op situaties zijn naar mijn oordeel veel belangrijker. Op het moment dat je denkt: 'die ander ziet mij wel', ben je niet meer in control over de situatie. Vals gevoel van veiligheid is heel gevaarlijk.

[groet]

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 27 jul 2015, 12:53
door Baird
1)
Zou een mooie boel worden als iets pas waarheid is wanneer het bewezen kan worden ( denk maar even na wat we de afgelopen paar duizend jaar beweerd hebben en pas de laatste eeuw of zo hebben kunnen bewijzen, wake up!)

2)
Heb sinds een week mijn Xenon er weer inzitten nadat ik het voor mijn Frankrijk-vakantie er tijdelijk uitgehaald had: Bij het tussen-de-file-doorrijden zie ik eerder reacties ontstaat bij de automobilisten dan met de gewone verlichting. Bewijs: Nee, waarneming: Ja, statistiek op 1 meting bedrijven: Niet doen, maar toch _004

3)
Afhankelijk met/op/in welk vervoermiddel je je verplaatst zie je andere vervoermiddelen: Zit je in een auto dan zie je hoofdzakelijk auto's en de rest niet, rij je op een motor dan vallen motorrijders jou erg op. Voorlopige conclusie: je valt niet op bij een automobilist omdat je niet in een auto zit. Bewezen: Ja, maar ik weet niet meer waar het staat.

Heb net weer een Fluo ARAI Quantum ST helm gekocht ................... Big RT Smile

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 27 jul 2015, 17:02
door Kees
Baird schreef:1)
Zou een mooie boel worden als iets pas waarheid is wanneer het bewezen kan worden ( denk maar even na wat we de afgelopen paar duizend jaar beweerd hebben en pas de laatste eeuw of zo hebben kunnen bewijzen, wake up!)

Ik ga toch maar voor de stelling dat iets waar is als het bewezen is.
Ben in mijn leven veel mensen tegengekomen die van alles beweerden zonder enige vorm van onderbouwing.
Ondanks heftig nadenken kan ik geen voorbeelden bedenken. Ook niet na de wake up :O

Met groet,
Kees

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 27 jul 2015, 21:29
door jpauwels
Wetenschappelijk gezien is het juist andersom, iets is waar tot,je het tegendeel kan bewijzen :)



Sent from my iPad aan alle forumleden

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 27 jul 2015, 21:49
door Baird
jpauwels schreef:Wetenschappelijk gezien is het juist andersom, iets is waar tot,je het tegendeel kan bewijzen :)
+1, dat bedoel ik dus.

De aarde is altijd plat geweest met een zon die daar omheen draaide en waar je van af kon vallen totdat we er achter kwamen dat het een bol was die om een zon draaide, die ideeën hadden we al lang maar de bewijzen werden niet geaccepteerd, zoals ik zei: Wake up _004

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 28 jul 2015, 07:09
door Bert M
jpauwels schreef:Wetenschappelijk gezien is het juist andersom, iets is waar tot,je het tegendeel kan bewijzen :)



Sent from my iPad aan alle forumleden
Zo redeneert de fiscus in ieder geval ook altijd... :twisted:

[groet]

Bert M

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 28 jul 2015, 10:01
door Kees
Baird schreef:
jpauwels schreef:Wetenschappelijk gezien is het juist andersom, iets is waar tot,je het tegendeel kan bewijzen :)
+1, dat bedoel ik dus.

De aarde is altijd plat geweest met een zon die daar omheen draaide en waar je van af kon vallen totdat we er achter kwamen dat het een bol was die om een zon draaide, die ideeën hadden we al lang maar de bewijzen werden niet geaccepteerd, zoals ik zei: Wake up _004
We gaan wel erg off topic!, maar nog een keer dan.

We geloofden dat de aarde plat was, dus dat was waar?
Dat andere bewijzen werden niet geaccepteerd door het halstarrige deel dat in "het platte" geloofde.
Gelukkig is inmiddels bewezen dat hij rond is. :shock:
Volgens mij ondergraaf je je eigen stelling.
-1 dus
Met groet,
Kees

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 28 jul 2015, 10:40
door HansD
jpauwels schreef:Wetenschappelijk gezien is het juist andersom, iets is waar tot,je het tegendeel kan bewijzen :)
Het is andersom: in de wetenschap kun je niet bewijzen dat iets waar is!
https://www.youtube.com/watch?v=EYPapE-3FRw
Door herhaalde testen die allemaal een theorie onderbouwen, kun je aannemelijk maken dat iets waar is. De waarschijnlijkheid dat iets waar is neemt met elke test toe, maar wordt nooit 100%. Daarentegen is maar 1 test nodig om aan te tonen dat een theorie niet waar is!
Denk maar aan Newton - zijn theorie van de zwaartekracht was ongeveer 200 jaar "waar", totdat ene meneer Einstein kwam.

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 28 jul 2015, 10:51
door HansD
WernerB schreef: Fluor bestaat ook. Maar dan weer niet in combinatie met een kledingstuk waarbij een bepaalde "kleur" wordt bedoeld,
Ik ben misschien een oude zeurpiet maar ik zie links en rechts bij motorkleding kleur: "fluor yellow" staan. Vreemdgenoeg ook wel eens "Neon yellow", en inderdaad ook "Fluo".

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 28 jul 2015, 20:45
door Eric r1200rt
Volgens mij is het zelfs zo dat het bewezen is dat er stellingen zijn die waar zijn, maar niet bewezen kunnen worden .....

(Althans zo herinner ik het me, houd me aanbevolen voor nadere toelichting)

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 29 jul 2015, 20:32
door jpauwels
HansD dat klopt als een bus.


Sent from my iPad aan alle forumleden

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 29 jul 2015, 23:01
door Jeroen1969
Wullum schreef:
Arjan W schreef:Je kan veel zeggen, maar sinds dat ik een fluo jas heb en een gele helm van BMW vind ik het opvallen dat ik meer gezien wordt door automobilisten en vind ik dat automobilisten zich netter gedragen om mij heen.
Zou het niet gewoon komen doordat de gemiddelde automobilist bij het waarnemen van een fluo jas en fluo helm denkt: "K*t een wout! Oppassen!" (sorry, goed Bosch' taalgebruik 8)_ )
Zeker als er nog eens precies zo'n brommert onder zit als waar de wouten op rondrijden? Dat er geen strepen opgeplakt zitten ziet zo'n koekwaus pas véél later...
En dat er geen markering op zit, zegt ook nog niet zo veel, want de poep wout heeft ook burger R1200RT's rondrijden met een leuk uitklapbaar goodie in de zijkoffer (een lichtbakje: "VOLG POLITIE"). Big RT Smile

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 29 jul 2015, 23:02
door Jeroen1969
Kees schreef:
Baird schreef:
jpauwels schreef:Wetenschappelijk gezien is het juist andersom, iets is waar tot,je het tegendeel kan bewijzen :)
+1, dat bedoel ik dus.

De aarde is altijd plat geweest met een zon die daar omheen draaide en waar je van af kon vallen totdat we er achter kwamen dat het een bol was die om een zon draaide, die ideeën hadden we al lang maar de bewijzen werden niet geaccepteerd, zoals ik zei: Wake up _004
We gaan wel erg off topic!, maar nog een keer dan.

We geloofden dat de aarde plat was, dus dat was waar?
Dat andere bewijzen werden niet geaccepteerd door het halstarrige deel dat in "het platte" geloofde.
Gelukkig is inmiddels bewezen dat hij rond is. :shock:
Volgens mij ondergraaf je je eigen stelling.

-1 dus
Met groet,
Kees
En de aarde is niet eens rond maar meer een soort afgeplatte aardappel.

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 13 sep 2015, 12:08
door Martin7007
Extra zichtbaar zijn en gezien worden zijn 2 verschillende dingen.

Ik kan er als motorrijder niet voor zorgen dat ik daadwerkelijk gezien wordt. Op de extra zichtbaarheid heb ik echter wel invloed. Vandaar dat ik niet alleen een fluor gele helm draag maar ook een fluor gele jas die tevens voldoet aan de EN 471. Deze norm gaat naast de kleur ook om de aanwezigheid van reflecterend materiaal. Daarnaast moet je er tijdens het rijden vanuit blijven gaan dat je niet gezien wordt tot het tegendeel ( niet wetenschappelijk, maar door waarnemen) bewezen is.
Wanneer ik zelf aan het verkeer deelneem vallen mij de motorrijders in fluorkleuren eerder op, kan alleen maar hopen dat het voor andere verkeersdeelnemers net zo geldt.

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 13 sep 2015, 18:47
door Ton1959
Martin7007 schreef:Extra zichtbaar zijn en gezien worden zijn 2 verschillende dingen.



Als mensen in gedachte ergens mee bezig zijn kunnen ze soms wel in een bepaalde richting kijken maar inderdaad toch niks waarnemen. En net tijdens die momenten gaat het volgens mij vaak fout. En dan maakt het helemaal niks uit wat je draagt. Het is dan maar hopen dat die ander niet tegelijk zo'n zelfde moment heeft en nog wel op tijd uitwijkt. Ik heb het idee dat mensen vaak die momenten hebben van afwezigheid. Ik kom er in ieder geval regelmatig tegen.

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 13 sep 2015, 19:28
door WaltzingMatilda
Een fluor gele jas valt ook alleen maar op als het donker weer is of tegen een donkere achtergrond.
Bij felle zon valt hij juist niet op, dan valt juist weer een donkere jas op (hoeft niet perse zwart te zijn)

Wel fluor/niet fluor maakt weinig uit als.... zie commentaar hierboven van ton1959 waar ik mij volledig in kan vinden _004

En voor de rest zul je zelf goed moeten opletten waarbij je ook eens naar je eigen positie op de weg moet kijken.

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 19 sep 2015, 19:17
door Beamer63
En voor de rest zul je zelf goed moeten opletten waarbij je ook eens naar je eigen positie op de weg moet kijken.[/quote]

Ik vind vooral dat laatste veel belangrijker dan de kleur van de jas ; je eigen plaats op de weg bepaald voor een groot gedeelte of de automobilist jou ziet of gezien heeft en voorkomt tevens het verkeerd aansnijden en inschatten van ( onoverzichtelijke) bochten waardoor tegenliggers geraakt worden of een bocht niet wordt gehaald.

Ik vind het prima als iedereen in een gele jas of helm rond gaat rijden zolang het maar niet verplicht wordt.

Re: Ongelukken van motorrijders

Geplaatst: 19 sep 2015, 21:37
door Ton1959
Ik vind die fluor gele jas ook geen gek idee hoor. Maar als je er mee rijd zal je misschien ook gemakkelijker denken dat ze je vast wel gezien hebben. En ik ga er vaak vanuit dat ze me niet gezien hebben. Als ik al het gevoel heb dat die ander iets stoms gaat goed ben ik al op mijn hoede. Als ik weer eens zo'n vrachtauto chauffeur zie die regelmatig met zijn vrachtauto gedeeltelijk op de vluchtstrook zit wil ik er snel voorbij.
En je ziet vaak van die mensen die totaal niet met het verkeer bezig zijn maar met hun telefoon of degene die naast ze zit. Dan heb je weinig aan opvallend zijn. In dat geval zou het wel handig zijn als je dan even op het open uitlaat systeem a la Harley kan over gaan. Je schrikt meteen wakker als ze langskomen. Maar ja het schrik effect kan ook in je nadeel werken.Als ik oudere mensen zie rijden met 85 km per uur over de snelweg of 30 op de ringbanen dan kan je er bijna op wachten dat er iets fout gaat.