BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Oscar Motorservice Nunspeet
 

Wat is er te doen?

 

Het BMW RT Forum steunt al 11 jaar de CliniClowns

Ongelukken en bijna ongelukken

Forum voor degene bij wie HET helemaal fout ging of slechts een "momentje" had. (Alleen serieuze postings en reacties graag)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Ongelukken en bijna ongelukken

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Motorrijden is gevaarlijker dan autorijden en degene die beide voertuigen hebben beseffen dit ook. Steeds denken we na over dingen die het motorrijden veiliger kunnen maken. Maar toch dacht ik vandaag eens na over de ongelukjes en bijna ongelukjes in mijn leven. En dan bekijk ik het toch weer anders.
Bij mijn eerste ongeluk werd ik als voetganger op het zebrapad plat gereden door een bromfiets. Ik werd bewusteloos wakker op het zebrapad en de bromfietser was weg.
Mijn tweede bijna ongeluk had ik toen ik jaren geleden bijna voor de bus liep in Engeland omdat ik nog zo de regel in mijn hoofd had die in Nederland geld en natuurlijk de verkeerde kant uitkeek. Al doende leer je. Ik rijd daar ook nooit meer tegen het verkeer in.
Mijn derde bijna ongeluk is niet eens lang geleden toen een automobilist naast mij ( ik reed op de fiets) naar rechts kwam en ging parkeren tussen twee auto's terwijl ik naast hem reed. Ik moest een noodstop maken en ik was blij dat ik nog net niet onder de auto zat.
En toen ik net in Engeland ging wonen bleek dat de Herald of free Enterprise onderging in het weekend nadat ik erop zat dat was ook even een raar gevoel.
Ik heb dus meerdere keren geluk gehad en besef dus dat je als voetganger of fietser ook behoorlijk kwetsbaar bent. Met ander woorden, let op omdat alles wat groter is in het verkeer een gevaar kan zijn voor je. Als je met een auto die toch 5 sterren bij de botsproef had, voor een vrachtauto komt moet je ook veel geluk hebben. Dus mijn tip is ga in het verkeer vooral geen gevecht aan met iets wat groter is. En mijn volgende tip is dat bellen in de auto misschien wel gevaarlijker is dan motorrijden.
Maar dit neemt niet weg dat ik wel besef dat je als motorrijder je de omgeving meer scant op eventuele gevaren. Ik doe dat in ieder geval wel.
Hoe vaak hebben jullie al geluk gehad in het verkeer en ben je net aan een ongeluk ontsnapt? En dan niet alleen met de motor maar ook als voetganger of fietser of welk vervoersmiddel dan ook.
Inspector Gadget

Re: Ongelukken en bijna ongelukken

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

We hebben in het leven allemaal dagelijks vele malen geluk, soms zonder het zelf direct in de gaten te hebben.
Daarin heb ik ook het nodige meegemaakt maar sta daar nooit zo heel lang meer bij stil.
De bewustwording is belangrijk, dat je begrijpt dat het ook anders had kunnen aflopen.
Dat zijn van die leermomenten maar ik sta niet toe dat die de boventoon laten voeren, I'm in control.

Je krijgt in het leven een aantal kaarten toegespeeld, soms krijg je de mogelijkheid een joker in te zetten, maar voor de rest moet je het spel uitspelen.

En als motorrijder speel je een ietwat versnelde ronde van het kaartenspel des levens, met meer risico's maar ook vele malen grotere genot en geneugten.

Kortom, dat je er op let, en er van bewust bent, prima.
Maar nooit te lang gaan zitten overpeinzen beste Ton, want anders is de realistische conclusie dat wij motorrijders eigenlijk zotten zijn dat we elke keer weer dergelijke risico's nemen.

Geniet!
Nooit met mate.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Ongelukken en bijna ongelukken

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik lees vaak het zinnetje: "op de motor rijd ik voorzichtiger dan met de auto, omdat ik op de motor kwetsbaarder ben". Dan moet ik eigenlijk best wel even slikken, omdat juist het gevoel van veiligheid en onkwetsbaarheid, de gemiddelde automobilist aanzet tot het uithalen van levensgevaarlijke capriolen. Scheren, eten, krant of stukken lezen, kinderen op de achterbank bezig houden, bellen en zo kan ik wel even doorgaan...

Ik realiseer mij dat ik, nagenoeg onkwetsbaar in mijn 2700 kg wegende 'tank', een uiterst dodelijk wapen vorm voor al het leven dat zich in mijn baan bevindt. Dat geeft mij dus de uiterst zware verantwoordelijkheid om extra voorzichtig te zijn en extra goed uit te kijken. En vooral heel veel rekening te houden met de fouten van anderen, zoals Inspector Gadget zo terecht in zijn onderschrift heeft staan.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Ongelukken en bijna ongelukken

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Als ik denk aan de extra voorzichtigheid tijdens het rijden op de motor dan is het meer een soort van dubbele controle die je toepast bij het kijken. Voorrang hebben is leuk maar voorrangkrijgen is nog iets anders. Elke ervaring neem je toch mee in je hoofd. Zo valt het mij op dat veel automobilisten zelfs voorrang verwachten tegenwoordig terwijl ze achteruit inparkeren. En ze verwachten dan min of meer dat de auto of motor die gewoon vooruit rijd voor hun afremt en stil gaat staan zodat zij hun auto kunnen parkeren. En dan bewegen ze nog zodanig naar buiten dat ze bijna de tegenligger ook nog zouden raken tijdens inparkeren.
Ook de mobiele telefoon gebruikers lijken in een vorm van trance in hun voertuig te zitten . Ach ik houd ze extra in de gaten en ga ervan uit dat ze me niet zien. De bijna ongeluk momenten zijn leer momenten maar ik zit behoorlijk ontspannen op de motor. Als autorijder en motorrijder ben ik toch in het voordeel omdat ik de beperkingen van beide goed kan inschatten. En als monteur zijnde denk je toch misschien iets meer realistisch over een remweg. Wij hebben de limiet vaker getest als klanten opmerkingen hadden dat iets niet werkte.
Al vind ik wel dat er veel oudere mensen op de weg zitten die toch best al wat jaartjes hadden mogen stoppen. Maar ja niemand stopt graag en ook daar probeer je rekening mee te houden.
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Ongelukken en bijna ongelukken

Ongelezen bericht door blackers »

Ton1959 schreef:
Al vind ik wel dat er veel oudere mensen op de weg zitten die toch best al wat jaartjes hadden mogen stoppen. Maar ja niemand stopt graag en ook daar probeer je rekening mee te houden.
Gister kwam ik vanuit de richting Heerenveen over de A7 richting Lemmer. Voor een ieder die de situatie ter plaatse kent, weet dat knooppunt Joure één is waar je extra moet opletten. De meest linkerbaan aanhouden en je zit al in de juiste baan naar Lemmer. Rechts voor mij reed een auto met een ouder echtpaar. Ik weet niet wat het is, maar je voelt gewoon dat het mis kan gaan. En ja hoor, op het allerlaatste moment de auto één baan zonder kijken en richting aangeven naar links opschuiven. Door het voorgevoel en het op juiste moment anticiperen (iets meer naar links en snelheid verhogen) voorkwam ik een aanrijding. Een actie die met de motor eenvoudiger te doen is, dan met een auto.

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Gesloten

Terug naar “(bijna) In de kreukels”