Verdorie, NOG een keer afgestapt !!

Forum voor degene bij wie HET helemaal fout ging of slechts een "momentje" had. (Alleen serieuze postings en reacties graag)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
EuropeRider
Berichten: 255
Lid geworden op: 10 jan 2009, 13:57
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Sinds 2017 een GS1200LC e
Land: Italie
Woonplaats of omgeving: Umbrie
Locatie: Umbria
Contacteer:

Verdorie, NOG een keer afgestapt !!

Ongelezen bericht door EuropeRider »

Jullie hebben de eer het als eerste te vernemen..... 5 jaar lang niks en nu twee keer binnen 6 weken de RT op zijn dikke kant ! Eerst LINKSOM, doordat ik het disk slot vergat, en nu RECHTSOM in een haarspeldbocht.... (heeft Woutertje Bos hier iets mee te maken ??????).

Serieus.... het kan dus iedereen gebeuren, vooral met een 'dikke' RT en zelfs met 40+ jaar berg-ervaring.

Dit is wat er mis ging (mijn schuld, trouwens). Op onze rit naar de Dolomieten, vanuit de Franse Alpen, namen we een keurig op Mapsource geplande route. Ik had passen uitezocht die ik niet of nog niet zo vaak had gedaan aan de hand van een prachtig boekje, ' 100 Passe' genaamd (wat anders).
Zo ook de Splugen pas (sorry, mijn accenten doen het niet op deze rot=PC!!), wereldberoemd door foto's zoals deze:

Afbeelding

Nou, da's de NOORDkant, en best spannend, vooral 2-up, zelfs voor ervaren passenridders.
Maar niet onoverkomelijk en dan ook zonder problemen 'genomen'. GEEN tijd voor foto's, dat nu weer niet!

Maar toen kwam de zuidkant....... en mijn vergissing om niet de door Mapsource aangegeven route in detail te checken. (Weet ook niet fo dat geholpen had).
In ieder geval gaf de Zumo geen kik toen we van de hoofdweg naar beneden afdraaiden en op de OUDE pasweg terecht kwamen (die ook NIET in het handige boekje beschreven stond!).

Als je door de oude dropjes and de loodrechte rotswand naar beneden wilt, moet je haarspelden draaien die op sommige plaatsen minder dan 8 meter breed zijn (heen EN terug) en met een groot hoogteverschil in de bocht.
Dat gaat prima op je Solex of Vespa, maar iets lastiger met een RT.
Ik zat me al af te vragen hoe het boekje deze passage asl 'middel' kon klassificeren, toen er weer zo'n haakse U-bocht aankwam.

Ik haalde uit naar links, maar zag in mijn ooghoek een Fiat omhoog scheuren...
Waarschijnlijk DAARDOOR maakte ik mijn uitwijk naar links niet helmaal af (bang om de man tegen te komen op ZIJN weghelft, en hij was OPGAAND, dus voorrang).... en werd mijn bocht NOG korter.
Dat was 'fout 1'.

Vervolgens probeerde ik de bocht 'under power' te maken, kwam iets te wijd uit (krapper kon echt niet, maar toch), kneep zachtjes in mijn rem en HOEPLA........ KANTELEN !!!!

Ik rolde sierlijk over mijn rug (oud Judoka) de haarspeld af. Nina lag een beetje verbaasd op haar zij...... evenals de RT.

Geen schade (nou ja, krasje op de koffer en nauwelijks zichtbaar op het spiegelhuis0, ZO voorzichtig heb ik hem neergelegd.

Natuurlijk wel andere schade.
ENORME DEUK in mijn EGO....... eerste 'ongeluk' in 40 jaar.
En een enigszins bibbernede Nina...... kan dit dan ECHT gebeuren? (misschien dat ze nu toch maar de motorbroek aanhoudt???)

De Italiaanse tegenligger hielp vriendelijk om onze motor rechtop te zetten..... (grijze snor help hoor !!), en vertelde dat we 'de andere' weg moesten nemen. Deze zou nog 3 km zo doorgaan!
Ik dacht dat-ie bedoelde dat we geen passen moesten rijden, want ik wist niks van een 'andere weg'.

Dat mysterie hebben we dus later opgelost. Ergens midden in een haarspeld in een dorpje gaat de hoofdweg rechtsaf...... VANDAAR dat we op een weg terecht kwamen die niet ECHT geschikt is voor ons soort vervoer. Als ik nou een GS had....... ;)


Analyse:
- verkeerde weg, waardoor problemen ontstonden
- niet wijd genoeg uitgehaald, maar dat was nauwelijks te voorkomen
- niet met ingetrokken koppeling de bocht naar beneden gedraaid... dat was FOUT!

Gecorrigeerd op de daaropvolgende 3 kilometer en in totaal zo'n 600 haarspelden gedaan, 2000+ km, in 5 dagen Zwitserland en Dolomieten.

Waarvan akte.
Francois A. 'Navman' Dumas
writer, photographer, guide & gopher

The Man's Blog
.... and EuropeRides.com !!!
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Verdorie, NOG een keer afgestapt !!

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Tjonge, wat een pech! Ik herken het gevoel, vorig jaar ook in korte tijd de motor twee keer onvrijwillig platgelegd :( Toen heel even gedacht Ïk hang mijn helm aan de wilgen" Gelukkig de daad niet bij het woord gevoegd, zelfs een een andere motor gekocht :D

Gelukkig heeft de RT weinig schade, sterkte met het weer oppoetsen van het ego en opbouwen van vertrouwen.

Ik begrijp jouw laatste opmerking niet helemaal. In steile bochten/wegen maak ik maximaal gebruik van het remmend vermogen van de motor, dus vooral niet met ingetrokken koppeling (of bedoelde je dat ook?). Ook hou ik in scherpe bochten altijd de voet op de rem om in noodgevallen snel te kunnen afremmen, bovendien draaien krappe bochtjes beter met een 'slepende' achterrem. Sorry, voor deze open deur....
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
EuropeRider
Berichten: 255
Lid geworden op: 10 jan 2009, 13:57
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Sinds 2017 een GS1200LC e
Land: Italie
Woonplaats of omgeving: Umbrie
Locatie: Umbria
Contacteer:

Re: Verdorie, NOG een keer afgestapt !!

Ongelezen bericht door EuropeRider »

PaPinkelman schreef:
Ik begrijp jouw laatste opmerking niet helemaal. In steile bochten/wegen maak ik maximaal gebruik van het remmend vermogen van de motor, dus vooral niet met ingetrokken koppeling (of bedoelde je dat ook?). Ook hou ik in scherpe bochten altijd de voet op de rem om in noodgevallen snel te kunnen afremmen, bovendien draaien krappe bochtjes beter met een 'slepende' achterrem. Sorry, voor deze open deur....
Ja, zo heb ik het ook geleerd en doe ik het ook meestal. Maar om echt HEEL kort te draaien en HEEL langzaam te gaan, moet je echt van het gas en uit de tandwielen..... het gas houden werkt prima in ons vlakke Nederland, maar hoeft niet als je op een 20% haarspeld helling zit ! ;-) En nog verder afremmen moet je dus juist ook NIET doen (want dat deed ik). :roll:

In bovengenoemd geval (extreem, toegegeven), moet je dus echt langzamer dan stapvoets, koppeling IN, stuur tegen de nokken, goed tegenhangen en langzaam zelf laten gaan todat je de auto (en bocht) voorbij bent. :)

In de normale haarspelden ga ik ook gewoon in de eerste of zelfs de tweede omlaag, met normaliter gas erop zodra je 2/3 de bocht door bent.
Laatst gewijzigd door EuropeRider op 08 sep 2009, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Francois A. 'Navman' Dumas
writer, photographer, guide & gopher

The Man's Blog
.... and EuropeRides.com !!!
Gebruikersavatar
han62
Berichten: 378
Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
Type: R1200RT
Locatie: Budel

Re: Verdorie, NOG een keer afgestapt !!

Ongelezen bericht door han62 »

Hallo,
het is heel vervelend als je zo iet overkomt. maar er geen of weinig schade behalve je Ego dan nou daar kom je ook wel overheen. iedereen maakt wel eens een foutje en dan heb je niks aan goedebedoelde opmerkingen ik doe het altijd zus of ik doe het altijd zo.

Je weet pas wat je gedaan hebt als je in eenzelfde situatie verkeerd. en als gewaarschuwd mens overkomt het je als ervaren rijder natuurlijk minder vaak of je weet het sneller op te lossen. je hebt hierna toch ook gewwon weer verder gereden (je moest wel denk ik dan ) en verder niets meer gebeurd toch. ach en voor de duo weet nu dat je niet onfeilbaar bent en dat is dan ook weer een opsteker.

De beste coureurs maken foutjes door wat voor omstandigheden dan ook bij jou was je afgeleid door een auto waar je eigenlijk niet op rekende/hoopte nou de volgende keren zit het wel in je hoofd dat er wel eens iets aan zou kunnen komen. Ik vind het zelf ook altijd weer spannend als je een onoverzichtelijke haarspeld in moet en dan tegen de wegas rijdt en plots doemt daar een motor op met het zelfde idee. of je neemt zo'n haarspeld toch wel wat voorzictig en er komt een plaatselijke rijder je met veel lawaai voorbij blazen. dan voel je, je wel eens een beginneling maar dat duurt maar even.

Misschien is het wat voor jou om eens te overwegen zo'n reclyzer te proberen loopt gewoon in de lagere snelheden soepeler


Nog veel veilige kilometers gewenst
han
Laatst gewijzigd door han62 op 08 sep 2009, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Verdorie, NOG een keer afgestapt !!

Ongelezen bericht door HansD »

Hoi Francois,
Ook ik ken het gevoel. Lullig dat het gebeurt is en gelukkig dat de schade aan je motor meevalt.
Schade aan je ego zal des te groter zijn (maar ja, dat was toch een illusie?)

Ik heb me zelf na vergelijkbare incidenten voorgenomen bij dit soort manoeuvres beide benen aan de grond te brengen en eerst helemaal stil te gaan staan. Het overige verkeer past zich dan maar even aan (en meestal is een paar seconden al genoeg). Het was bij mij vaak ook de druk van het overige verkeer (die FIat in je ooghoek) dat er voor zorgde dat ik dan heel even out-of-control was en dan is een foutje zo gemaakt.
Het is natuurlijk ook een kwestie van dat zo iets honderd keer goed gaat, en dan nu net een keer fout; wat het ook moeilijker te begrijpen en te accepteren maakt. Kortom: je bent net een mens!

Nog een prettige reis!
Hans
Gebruikersavatar
EuropeRider
Berichten: 255
Lid geworden op: 10 jan 2009, 13:57
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Sinds 2017 een GS1200LC e
Land: Italie
Woonplaats of omgeving: Umbrie
Locatie: Umbria
Contacteer:

Re: Verdorie, NOG een keer afgestapt !!

Ongelezen bericht door EuropeRider »

Op 'hogere' leeftijd zijn ego's gelukkig niet meer zo belangrijk, dus dat zit wel (weer) goed. :lol:
Maar op het moment dat het gebeurt, baal je wel even ....

Belangrijkste is inderdaad dat er verder niets en niemand stuk is, en we weer vrolijk verder rijden :-) Nog 3 dagen.... en dan volgende week naar Engeland!!
Francois A. 'Navman' Dumas
writer, photographer, guide & gopher

The Man's Blog
.... and EuropeRides.com !!!
Beamietoo

Re: Verdorie, NOG een keer afgestapt !!

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Francois,
Goed om te lezen dat alleen de schrik het meest beschadiging heeft aangebracht. Ben zelf net terug van de Dolomieten (ga op tour draad posten) en weet ik nu hoe hard je moet werken om een zwaar beladen tourfiets 2800m omhoog door 44 haarspeld bochten te krijgen !!! Om het zachtjes uit te drukken hebben de italiers een wat meer agressive rijstijl dan wat wij gewend zijn en ik vond dat ik altijd op mijn hoede moest passen. Met de passen kan een halve seconde je blik van je gekozen lijn inderdaad een paar krasjes kosten want de RT op stapvoets snelheid in de heling en in de bocht weegt erg zwaar. Als je niet kunt gassen ben je het kwijt.

Gr,
Kenny
Gebruikersavatar
EuropeRider
Berichten: 255
Lid geworden op: 10 jan 2009, 13:57
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Sinds 2017 een GS1200LC e
Land: Italie
Woonplaats of omgeving: Umbrie
Locatie: Umbria
Contacteer:

Re: Verdorie, NOG een keer afgestapt !!

Ongelezen bericht door EuropeRider »

Yup ! :D

Ik kijk uit naar je tour verhaal! Die van mijmoeten nog even wachten.... nu 5000+ fotos om te verwerken....
Francois A. 'Navman' Dumas
writer, photographer, guide & gopher

The Man's Blog
.... and EuropeRides.com !!!
Gesloten

Terug naar “(bijna) In de kreukels”