Onderuit gegleden....
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 09 aug 2014, 13:50
- Type: R850RT
- Bijz: R850RT
- Land: Nederlande
- Woonplaats of omgeving: Maastricht
Onderuit gegleden....
Hallo,
Zaterdag 16-1 s'avonds onderuit gegleden met de mijn r850rt, bij vertrek in Valkenburg nog niets aan de hand was rond de 3 graden echter toen ik de autobaan op draaide begon het te sneeuwen besloten om door te rijden want ik hoefde maar tot Maastricht. Echter ging het toch mis de sneeuw bleef ineens liggen en bij de stoplichten van de groene golf in Maastricht schakelde ik terug naar 2 en begon mijn achterwiel naar links en rechts te glijden en was die niet meer te houden, en toen schoof ik onder uit met een snelheid (denk ik) van tussen de 40 á 50 kmh. Gelukkig zelf alleen wat zere plekken en trillende benen. Het gekke was dat niemand van alle automobilisten die passeerde mij kwam helpen met de motor recht te zetten, gelukkig kwam op dat moment een marechaussee langs die mij geholpen heeft de motor aan de kant te duwen en een sleepwagen voor mij geregeld heeft. Ben veilig thuis gekomen door de sleepwagen en na een nachtje slaap bleek toch wel dat ik een goede klap op het asfalt gemaakt had, maar goed ik herstel en mijn motor helaas niet.
Er zullen nu wel mensen komen die zullen zeggen dat ik niet had moeten rijden, beter het weerbericht had moeten volgen etc etc. Ja daar hebben jullie gelijk in maar op zo een moment zeker als je echt iedere dag op je motor stapt al 8 jaar en het sneeuwt niet als je weg rijd dan vertrek je. En ja toen het begon met sneeuwen had ik moeten stoppen en niet verder moeten rijden maar dat is helaas altijd achteraf praten.
Maar goed gisteren voor het eerst weer op de motor gestapt, en alles functioneert nog gelukkig alleen zelf nog een beetje angstig en voorzichtig maar dat zal na een tijdje wel weer weg gaan. Alleen zijn er nu behoorlijk wat krasjes bij gekomen is het een optie om alles opnieuw te laten spuiten en wat kost zo iets ongeveer en hebben jullie misschien (het liefst in het zuiden van het land) een bekend en betrouwbaar adres hiervoor. Ook lijkt mijn spiegel niet meer geheel aan te sluiten op de motor (deze was eraf geschoten tijdens het vallen), hoe zou ik dit het beste kunnen nakijken/maken?
Dank jullie wel alvast voor de tips
Carlos Wessels
Zaterdag 16-1 s'avonds onderuit gegleden met de mijn r850rt, bij vertrek in Valkenburg nog niets aan de hand was rond de 3 graden echter toen ik de autobaan op draaide begon het te sneeuwen besloten om door te rijden want ik hoefde maar tot Maastricht. Echter ging het toch mis de sneeuw bleef ineens liggen en bij de stoplichten van de groene golf in Maastricht schakelde ik terug naar 2 en begon mijn achterwiel naar links en rechts te glijden en was die niet meer te houden, en toen schoof ik onder uit met een snelheid (denk ik) van tussen de 40 á 50 kmh. Gelukkig zelf alleen wat zere plekken en trillende benen. Het gekke was dat niemand van alle automobilisten die passeerde mij kwam helpen met de motor recht te zetten, gelukkig kwam op dat moment een marechaussee langs die mij geholpen heeft de motor aan de kant te duwen en een sleepwagen voor mij geregeld heeft. Ben veilig thuis gekomen door de sleepwagen en na een nachtje slaap bleek toch wel dat ik een goede klap op het asfalt gemaakt had, maar goed ik herstel en mijn motor helaas niet.
Er zullen nu wel mensen komen die zullen zeggen dat ik niet had moeten rijden, beter het weerbericht had moeten volgen etc etc. Ja daar hebben jullie gelijk in maar op zo een moment zeker als je echt iedere dag op je motor stapt al 8 jaar en het sneeuwt niet als je weg rijd dan vertrek je. En ja toen het begon met sneeuwen had ik moeten stoppen en niet verder moeten rijden maar dat is helaas altijd achteraf praten.
Maar goed gisteren voor het eerst weer op de motor gestapt, en alles functioneert nog gelukkig alleen zelf nog een beetje angstig en voorzichtig maar dat zal na een tijdje wel weer weg gaan. Alleen zijn er nu behoorlijk wat krasjes bij gekomen is het een optie om alles opnieuw te laten spuiten en wat kost zo iets ongeveer en hebben jullie misschien (het liefst in het zuiden van het land) een bekend en betrouwbaar adres hiervoor. Ook lijkt mijn spiegel niet meer geheel aan te sluiten op de motor (deze was eraf geschoten tijdens het vallen), hoe zou ik dit het beste kunnen nakijken/maken?
Dank jullie wel alvast voor de tips
Carlos Wessels
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Onderuit gegleden....
Wat een pech, het gebeurd gewoon en wie ben ik om te zeggen wanneer je wel en niet moet rijden.
Spiegel bestaat uit diverse onderdelen en kun je volledig uit elkaar peuteren, heb het zelf een keer gehad dat er wat plastic lipjes afgebroken waren en door een deel te vervangen hem weer goed gekregen, even prullen dus. Ergere optie is dat het voorframe van de kuip een beetje krom is, heb ik ook gehad bij een iets grotere smak, dan wordt het wat lastiger en heeft het niet goed passen van de spiegel een andere oorzaak. Tip: Spiegels vast zetten met vangdraadjes, ooit verkrijgbaar geweest hier via het forum.
Spuiten? Moet je zelf weten, sommige krassen met een lakstift bijwerken en bij een oude motor maken een paar littekens niet veel uit ( in dagwaarde of aanzien).
Beter is het dat je er zelf redelijk van af gekomen bent en weer een stuk gereden hebt, prima! Sterkte
Spiegel bestaat uit diverse onderdelen en kun je volledig uit elkaar peuteren, heb het zelf een keer gehad dat er wat plastic lipjes afgebroken waren en door een deel te vervangen hem weer goed gekregen, even prullen dus. Ergere optie is dat het voorframe van de kuip een beetje krom is, heb ik ook gehad bij een iets grotere smak, dan wordt het wat lastiger en heeft het niet goed passen van de spiegel een andere oorzaak. Tip: Spiegels vast zetten met vangdraadjes, ooit verkrijgbaar geweest hier via het forum.
Spuiten? Moet je zelf weten, sommige krassen met een lakstift bijwerken en bij een oude motor maken een paar littekens niet veel uit ( in dagwaarde of aanzien).
Beter is het dat je er zelf redelijk van af gekomen bent en weer een stuk gereden hebt, prima! Sterkte
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Onderuit gegleden....
Herkenbaar dilemma. Ik rijd bij alle weer en ook in de winter. Bijna altijd wordt er volop gestrooid en bij sneeuw op tijd geschoven, en is het bijna nooit glad, zeker op snelwegen en doorgaande wegen. Zeker als je eenmaal onderweg bent, is de beslissing om te stoppen moeilijk, want wat ga je dan doen? Terug? Hotelletje pakken? En inderdaad, als je er bijna bent, denk je dat je het wel gaat halen.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Onderuit gegleden....
Tja als je geen ander vervoer hebt moet je wel. Ik reed vroeger vaak in de sneeuw naar mijn werk. Met twee voeten op de grond bij het tot stilstand komen. Was verre van ideaal.Nu rijd ik niet meer met dat weer. Je hebt pech maar ook geluk gehad het had ook slechter af kunnen lopen.
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Onderuit gegleden....
In elk geval ben ik blij dat je zelf deze posting nog hebt kunnen schrijven. Sterkte met het herstel!
Bert M
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Onderuit gegleden....
Ik sluit mij geheel aan bij de terechte, relativerende opmerking van Bert M en ook ik wens jou sterkte met het herstel!
Eilert
Eilert
Laatst gewijzigd door EileRT op 28 jan 2016, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Onderuit gegleden....
Hey Carlos, vervelend man maar deze dingen kunnen gebeuren.
Heb zelf vaker door de sneeuw moeten rijden vanuit de Ardennen richting Maastricht.
Ik weet dan ook als geen ander hoe dat aanvoelt met een boxer in de sneeuw. Het is goed te doen maar werk veel meer met je koppeling.
Gas geven en gas loslaten is te veel aan en uit.
Gas loslaten op de boxer betekend fors op de motor afremmen en bij een besneeuwd oppervlak staat je achterwiel plots stil met alle gevolgen van dien. Zelfs voorzichtig gas geven zorgt ervoor dat het achterwiel toch weer te snel gaat ronddraaien (op sneeuw) waardoor het opnieuw gaat uitbreken.
Dus ieder keer spelen met de koppeling (en zorgen voor banden met voldoende profiel) is mij advies.
En terugschakelen bij een snelheid van 40 à 50 km/u naar 2 op een besneeuwde weg is natuurlijk ook vragen voor problemen..
Een goedkope spuiter weet ik wel voor je. Mocht je interesse hebben kun je mij een pbtje sturen.
Greetz WaltzingMatilda
Heb zelf vaker door de sneeuw moeten rijden vanuit de Ardennen richting Maastricht.
Ik weet dan ook als geen ander hoe dat aanvoelt met een boxer in de sneeuw. Het is goed te doen maar werk veel meer met je koppeling.
Gas geven en gas loslaten is te veel aan en uit.
Gas loslaten op de boxer betekend fors op de motor afremmen en bij een besneeuwd oppervlak staat je achterwiel plots stil met alle gevolgen van dien. Zelfs voorzichtig gas geven zorgt ervoor dat het achterwiel toch weer te snel gaat ronddraaien (op sneeuw) waardoor het opnieuw gaat uitbreken.
Dus ieder keer spelen met de koppeling (en zorgen voor banden met voldoende profiel) is mij advies.
En terugschakelen bij een snelheid van 40 à 50 km/u naar 2 op een besneeuwde weg is natuurlijk ook vragen voor problemen..
Een goedkope spuiter weet ik wel voor je. Mocht je interesse hebben kun je mij een pbtje sturen.
Greetz WaltzingMatilda
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- Arjan W
- 2024
- Berichten: 509
- Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:45
- Type: R1150RT
- Bijz: De bestuurder
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Re: Onderuit gegleden....
Ik ben blij te lezen dat je zelf het verhaal schrijft. Gelukkig alleen schade dat is te verhelpen, ook al is het niet leuk. Succes met je herstel.
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
- Wullum
- Berichten: 752
- Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
- Type: R1250RT
- Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
- Land: DE
- Woonplaats of omgeving: 74251
Re: Onderuit gegleden....
Goed dat je het zo snel weer kunt oppikken!
Qua spiegel, bij onze chinese vrienden van Ali zijn de spiegels nog gewoon te krijgen, in kleur en al...
Sent from my ONE A2003 aan alle forumleden
Qua spiegel, bij onze chinese vrienden van Ali zijn de spiegels nog gewoon te krijgen, in kleur en al...
Sent from my ONE A2003 aan alle forumleden
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
- RobNIJ
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 10 apr 2008, 22:18
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Nijmegen
- Locatie: Nijmegen/NL
Re: Onderuit gegleden....
Goed te horen dat je er nog goed vanaf gekomen bent.
Soms heb je niets in de gaten. Vorige week zaterdag was er geen enkele nieuws- en verkeerszender die aan gaf dat het glad kon zijn. Mijn boordthermometer gaf aan dat het 6 °C was, het regende niet en de straten waren een beetje vochtig. Toen ik bij een verhoogde rotonde kwam en mij bochtje wilde maken schoof mijn achterwiel onverwachts een stukje buiten mij geplande route. Gelukkig ging het nog goed, maar mijn hart zat wel in mijn keel, ik moest nog naar Apeldoorn. Heel rustig gedaan bij alle krappere bochten en zo ben ik toch nog goed aangekomen.
Daarna hoorde ik op het nieuws dat het hier en daar nog wel verraderlijk glad kon zijn, maar dat wist ik toen al.
Beterschap en sterkte met het herstelproces van jouw brommert.
Rob
Soms heb je niets in de gaten. Vorige week zaterdag was er geen enkele nieuws- en verkeerszender die aan gaf dat het glad kon zijn. Mijn boordthermometer gaf aan dat het 6 °C was, het regende niet en de straten waren een beetje vochtig. Toen ik bij een verhoogde rotonde kwam en mij bochtje wilde maken schoof mijn achterwiel onverwachts een stukje buiten mij geplande route. Gelukkig ging het nog goed, maar mijn hart zat wel in mijn keel, ik moest nog naar Apeldoorn. Heel rustig gedaan bij alle krappere bochten en zo ben ik toch nog goed aangekomen.
Daarna hoorde ik op het nieuws dat het hier en daar nog wel verraderlijk glad kon zijn, maar dat wist ik toen al.
Beterschap en sterkte met het herstelproces van jouw brommert.
Rob
Houdhetrubberonder
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
- Martin7007
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 01 dec 2013, 17:24
- Type: R1200RT
- Bijz: F.O. + intercom + grijs Nedplex flip up + zumo 590
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Doetinchem
- Locatie: Doetinchem
Re: Onderuit gegleden....
Vervelende ervaring gelukkig met niet al te veel gevolgen.
Vindt altijd dat de thermometer een overdreven lage temperatuur aan geeft, maar dit weer gelezende hebben beter een te lage dan een te hoge temperatuur.
De kunst blijft om het rubber er onder te houden.
Vindt altijd dat de thermometer een overdreven lage temperatuur aan geeft, maar dit weer gelezende hebben beter een te lage dan een te hoge temperatuur.
De kunst blijft om het rubber er onder te houden.
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Onderuit gegleden....
Bij mij gaf hij 8 graden aan. Lekker voor de tijd van het jaar, toch?
Alleen die &^*&%*&U%^& regen
Alleen die &^*&%*&U%^& regen
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- GertH
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 19 jun 2014, 19:38
- Type: R1200RT
- Bijz: Naast deze ook nog een R1100RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Friesland
- Locatie: Arum
Re: Onderuit gegleden....
Ook hier wordt met alle weertypen wel gereden. Omdat ik vaak vanuit oost Groningen naar het westen van Friesland rij wil de temperatuur nog wel eens aardig verschillen. Omdat ik hier graag van op de hoogte wil zijn heb ik op mijn RT een temperatuur sensor (met constante digitale verlichte weergave) in gebouwd. Tussen Oost en West kan het z'n 5 graden of meer schelen in de avond.
Koste iets meer dan 10 euro bij Conrad maar dat is dan een kleine investering die je dan op tijd kan waarschuwen.
Helaas helpt zo iets niet bij sneeuw maar gelukkig heb je er fysiek niets aan overgehouden. Qua reparatie zou je jemotor ook kunnen laten wrappen I.p.v. spuiten is een stuk goedkoper :-)
Gr. Gert
Koste iets meer dan 10 euro bij Conrad maar dat is dan een kleine investering die je dan op tijd kan waarschuwen.
Helaas helpt zo iets niet bij sneeuw maar gelukkig heb je er fysiek niets aan overgehouden. Qua reparatie zou je jemotor ook kunnen laten wrappen I.p.v. spuiten is een stuk goedkoper :-)
Gr. Gert
- Clio2012
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 19 okt 2015, 22:17
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Achthuizen
Re: Onderuit gegleden....
Hoi Carlos
Ik ben zelf op 22 september 2015 onder uitgegleden,ook bij mij reden heel veel mensen door.
Ik ben nu nog herstellende van een aantal bot breuken.
En ben zelf bezig met het herstellen van de schade.
Je kan bijna alles via internet tweedehands kopen,soms heel lang en goed zoeken!
Maar het is te doen.
Succes!
Ik ben zelf op 22 september 2015 onder uitgegleden,ook bij mij reden heel veel mensen door.
Ik ben nu nog herstellende van een aantal bot breuken.
En ben zelf bezig met het herstellen van de schade.
Je kan bijna alles via internet tweedehands kopen,soms heel lang en goed zoeken!
Maar het is te doen.
Succes!
- Jeroen1969
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche
Re: Onderuit gegleden....
Ben zelf met gladdigheid tot twee keer toe op exact hetzelfde kruispunt onderuit gegaan, maar met beduidend lagere snelheid dan jij. De eerste keer was voor mij aanleiding om de motor te voorzien van valbeugels waardoor bij het tweede event er alleen een deuk in mijn ego zat ("zelfs in ezel in het algemeen. . . stoot zich niet tweemaal aan dezelfde steen...".
Als je van plan bent, ondanks deze ervaring, 's winters te gaan doorrijden, kan ik je het plaatsen van de valbeugels van harte aanbevelen:
1. Minder/geen schade (ik had de eerste keer ook de spiegel kapot en wat krassen, de tweede keer alleen een litteken op de valbeugel, maar daar is ie ook voor en ik heb een lakstiftje op kleur van de beugel).
2. Je krijgt de motor makkelijker overeind omdat ie net een fractie minder plat ligt. Evengoed vond ik vooral het overeind krijgen van die zware motor in mijn uppie met die hele gladde ondergrond het allerlastigst.
Nou schijnt Dunlop bezig te zijn er een missie van te maken dat zijn nieuwe Road Smart beduidend betere grip geeft op een gladde ondergrond. Het verhaal van de link klinkt bijna zo mooi dat ik geneigd ben te denken dat de schrijver de schoonzoon van meneer Dunlop is. . . Maar als toch blijkt dat die band de claim betere grip te hebben op gladde ondergronden waar te kunnen maken, dan gaat die over 10k wel mijn huidige Michelin Pilot Road 4 GT opvolgen. Wellicht had betere grip je in jouw scenario misschien "net wel" in plaats van "net niet" overeind gehouden?
Succes met je herstel!
Als je van plan bent, ondanks deze ervaring, 's winters te gaan doorrijden, kan ik je het plaatsen van de valbeugels van harte aanbevelen:
1. Minder/geen schade (ik had de eerste keer ook de spiegel kapot en wat krassen, de tweede keer alleen een litteken op de valbeugel, maar daar is ie ook voor en ik heb een lakstiftje op kleur van de beugel).
2. Je krijgt de motor makkelijker overeind omdat ie net een fractie minder plat ligt. Evengoed vond ik vooral het overeind krijgen van die zware motor in mijn uppie met die hele gladde ondergrond het allerlastigst.
Nou schijnt Dunlop bezig te zijn er een missie van te maken dat zijn nieuwe Road Smart beduidend betere grip geeft op een gladde ondergrond. Het verhaal van de link klinkt bijna zo mooi dat ik geneigd ben te denken dat de schrijver de schoonzoon van meneer Dunlop is. . . Maar als toch blijkt dat die band de claim betere grip te hebben op gladde ondergronden waar te kunnen maken, dan gaat die over 10k wel mijn huidige Michelin Pilot Road 4 GT opvolgen. Wellicht had betere grip je in jouw scenario misschien "net wel" in plaats van "net niet" overeind gehouden?
Succes met je herstel!
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.