Pagina 1 van 1

Een RT minder...

Geplaatst: 16 jan 2019, 10:20
door maRTinP
Helaas!
Maandagmorgen 08:10 uur vlak bij huis een aanrijding gehad. Een automobiliste kwam van links over een gelijkwaardige kruising zetten en heeft mij totaal niet gezien. Op het laatste moment nog geprobeerd haar te ontwijken door extra gas te geven, maar ze heeft me toch nét geraakt aan de linker achterzijde (uitlaat en koffer) waardoor de motor gelijk dwars stond en ik eraf geworpen werd. De motor door de berm en nog tegen een lantaarnpaal, en ik door de berm en over de stoep. Ik ben dankbaar dat zowel de automobiliste als ik er zonder letsel of verwondingen van afgekomen zijn. Wat spierpijn, en dat is het enige. Dat laat wel ruimte voor het balen, de 1150RT is echt goed stuk. De dealer heeft na een snelle eerste beoordeling mijn vermoeden bevestigd dat dit een total loss is... :cry: Zo jammer. Afgelopen jaar nog een Gemi chip erin gezet, zelf een flinke beurt gegeven, startmotor vervangen, en net 2 weken nieuwe banden...

Nu op zoek naar een ander exemplaar. En wachten op de verzekering. Wat zou de dagwaarde zijn van een 1150RT twinspark uit 2003?

Afijn, een zure situatie maar ook met een mooie kant, namelijk dat ik er zelf zo goed af gekomen ben!
20190114.jpg

Re: Een RT minder...

Geplaatst: 16 jan 2019, 11:47
door EileRT
Wat is dat vreselijk schrikken en balen man! Ik begrijp heel goed dat je treurt over het verlies van je RT, maar je hebt, zoals jezelf zegt, er vooral spierpijn aan over gehouden en daar heb je ondanks dit ongeluk dus geluk mee. Het had met jou heel anders kunnen aflopen!

Ik heb geen idee wat de dagwaarde is van een RT van ruim 15 jaar oud. Dat zal niet veel zijn. Maar zoals jezelf al zegt heb je het nodige onderhoud gedaan om deze in een zeer goede conditie te houden. Dat doen de meesten op het forum. En dat neemt men helaas niet of nauwelijks mee in de dagwaarde.

Ik wens je hoe dan ook veel sterkte met je herstel en hopelijk vind je spoedig weer een andere RT!

Re: Een RT minder...

Geplaatst: 16 jan 2019, 13:54
door QuickFix
Jemig. :O
Gecondoleerd met het verlies en een geluk dat jij het na kunt vertellen.
Hopelijk kun je met het geld van de verzekering en de waarde van de (losse) onderdelen een gelijkwaardige vriend vinden.

Sterkte in ieder geval!

Re: Een RT minder...

Geplaatst: 17 jan 2019, 13:50
door Baird
Dat de dealer hem 'economisch' totalloss verklaart wil niet zeggen dat dat technisch ook zo is, wat is er echt kapot en hoeveel is er nodig om hem weer rijklaar te krijgen. Een boxer is opgebouwd uit heel veel losse componenten en alleen het typeplaatje op het 'balhoofd' is jouw 'motor', de rest zijn losse delen en er is genoeg te koop aan losse spullen. Ik zou niet zo snel afstand doen van het 'wrak', er zijn zat anderen die lekker gaan verdienen aan jouw 'totalloss' motor als je niet uit kijkt , mogelijk het verschil tussen de waarde van het wrak en de dagwaarde laten uitkeren en gaan hobbyen...

Re: Een RT minder...

Geplaatst: 17 jan 2019, 15:45
door siebke
Gelukkig geen persoonlijk letsel!! Spierpijn gaat ook wel over, alleen is de aanblik van je 'trotse ros' zuur, zoals het er bij ligt. Daarmee i.i.g. veel sterkte.

In 2014 werd mijn -1100- uit 1999 van achteren aangereden. Met de extra accessoires, o.a. topkoffer, beliep de schade een dikke €5500,- , dus totalloss. Daar werd de dagwaarde - hoogste bieding handelaar - van €680,- van af getrokken. Die kreeg ik handje-contantje. De rest is uitgekeerd plus nog de averij aan kleding en helmen.
Bij de dealeRT stond te zelfder tijd bijna het evenbeeld van mijn motor, maar dan van bj. 2000 (dus toen 13 jaar jong). Zag er niet uit, maar met een prijskaartje van €5300,- .
Wellicht kan bovenstaande als enige indicatie dienen bij jouw schadeverhaal.

Of reparatie óf er op uit voor een andere is natuurlijk afhankelijk van de staat waarin je motor nu verkeert, maar meer nog waar jij je het beste bij voelt. Oja, én de financiële ruimte .....

Re: Een RT minder...

Geplaatst: 17 jan 2019, 15:55
door Andre Konijnendijk
Ik heb even snel op Marktplaats gekeken.
Daar staan ze vanaf €2300 tot meer dan €6000!.
Uiteraard afhankelijk van de kilometerstand en bouwjaar.

Zelf ben ik een aantal jaar geleden met mijn vorige motor (R100RT) onderuit gereden.
Door de verzekering en reparateur was al snel het economische total loss uitgesproken.
Die gaan er namelijk vanuit dat de reparatie plaats vindt met nieuwe onderdelen door een monteur en dat loop hard op.
Als je de reparatie zelf uitvoert, is het een stuk goedkoper.

Uiteindelijk is het total loss met behoud van het wrak geworden. Daarnaast kreeg ik nog wat voor de kleding.
De benodigde onderdelen met wat speurwerk te pakken gekregen (plus een nieuw zadel en extra lampen), zelf gemonteerd.
Met het restant bedrag en het verkopen van de auto, ook nog een nieuwe auto gekocht :D .

Mijn insteek zou in dit geval zijn, kijken wat de verzekering uit wil keren met behoud van het wrak en het bod aannemen
Vervolgens bekijken of de motor weer veilig gemaakt kan worden en wat dat zou moeten (en mogen) kosten.
Als de motor niet veilig te krijgen is, of het kost te veel, slopen en verkopen in onderdelen.
Boonstra parts doet goede zaken met het slopen van motoren en verkopen van de onderdelen.

Groet,
André Konijnendijk

Re: Een RT minder...

Geplaatst: 17 jan 2019, 16:30
door Bens
+1 voor Baird, André Siebke.
Zelf ook aan de hand gehad in een ver verleden met een k1100lt, van 3 jaar oud. Schade bedrag 10000,- gulden, niet total los, dit heb ik laten uitkeren. Zelf alle onderdelen opgezocht en gemonteerd voor 3000 gulden. Mijn dealer heeft er naar gekeken en kon niet zien dat er schade was geweest. Je moet het wel leuk vinden en er even de tijd voornemen.

Re: Een RT minder...

Geplaatst: 18 jan 2019, 08:56
door maRTinP
Forumvrienden,
Bedankt voor jullie reacties.
In dit geval vermoed ik echt een hoop schade. En hoewel (als het blok verder ok is) alles te repareren/vervangen valt, vermoed ik dat er echt veel kapot is. De motor heeft van de auto een tik tegen de linker achterzijde gehad, en is daarna gaan stuiteren en is via een lantaarnpaal tot stilstand gekomen. Beide zijden de kappen beschadigd, koffers natuurlijk ook, handvatten, remhendel, en de voorkuip, ruit, koplamp, gehele cockpit kapot (de klokken / informatiedisplay bungelden eruit :cry: ). Dat is echt heel veel. Daarnaast heb ik geen garage tot mijn beschikking waardoor het wrak langdurig in de achtertuin zou moeten staan. Afijn, ik ga eerst eens kijken wat de verzekering me aanraad.

Hartelijke groet,
Martin

Re: Een RT minder...

Geplaatst: 18 jan 2019, 09:39
door Dingeman
Ondanks alle goed bedoelde adviezen mbt de mogelijkheid om hem zelf te gaan herstellen zou ik toch wel enige huivering hebben. Je zult toch wel een goede kennis van zaken moeten hebben en zeker geen twee "linkerhanden". Daarbij moet je zeer zeker een goed oog hebben voor die zg "verborgen gebreken" die je niet in eerste aanleg kunt waarnemen. Het zal je maar gebeuren dat je er toch aan begint en daar veel tijd en geld in gaat steken en dan uiteindelijk als je gaat (proef)rijden blijkt dat er zich een ernstig "verborgen gebrek" openbaart. Je wilt dat toch niet meemaken.

Als het mij zou zijn overkomen, ik zou op zoek gaan naar een andere goede gebruikte RT. Mogelijk met een beetje extra geld erbij, meteen van de gelegenheid gebruik maken om te "verjongen" van motor.

PS
Ook van mij beterschap en een goed herstel toegewenst. Dat je deze gebeurtenis maar weer snel achter je mag laten.

Re: Een RT minder...

Geplaatst: 18 jan 2019, 09:54
door EileRT
Ik sluit mij hier volledig bij aan. Het gaat primair om het vervolg van jouw veiligheid èn die van anderen. Bezint eer ge (zonder 100% kennis en kunde) begint . . .
Dingeman schreef:
18 jan 2019, 09:39
Ondanks alle goed bedoelde adviezen mbt de mogelijkheid om hem zelf te gaan herstellen zou ik toch wel enige huivering hebben. Je zult toch wel een goede kennis van zaken moeten hebben en zeker geen twee "linkerhanden". Daarbij moet je zeer zeker een goed oog hebben voor die zg "verborgen gebreken" die je niet in eerste aanleg kunt waarnemen. Het zal je maar gebeuren dat je er toch aan begint en daar veel tijd en geld in gaat steken en dan uiteindelijk als je gaat (proef)rijden blijkt dat er zich een ernstig "verborgen gebrek" openbaart. Je wilt dat toch niet meemaken.

Re: Een RT minder...

Geplaatst: 24 jan 2019, 11:58
door Arjan W
Blij om te lezen dat je, je verhaal kon schrijven. Ik heb een soortgelijke situatie meegemaakt. Uiteindelijk heb ik gekozen om niet te herstellen maar een ander te kopen op advies van om me heen. Je weet eigenlijk nooit wat er in het blok is gebeurd na de aanrijding. Interne schade kan tot later kosten zorgen!

Succes met de afhandeling.

Re: Een RT minder...

Geplaatst: 25 jan 2019, 21:19
door Ben1200RT
Gelukkig kun je het verhaal zelf vertellen! Ja het is balen dat de RT in de prak zit maar er zijn er nog wel een paar te koop her en der. Even iets wat ik zelf meegemaakt heb: een verzekeringsmaatschappij praat graag over DAGwaarde, maar je betaald premie om schadeloos gesteld te worden. Het eerste bedrag is altijd laag, het 2e bedrag is reëler maar om dat te ontvangen is vaak de hulp van een goede rechtsbijstandverzekering nodig. In mijn geval (met auto) was het de schadeverzekering tegen de rechtsbijstandverzekering van dezelfde company! Het verschil was ruim 2000 euro in mijn voordeel.

Groeten Ben1200RT

Re: Een RT minder...

Geplaatst: 14 feb 2019, 16:11
door maRTinP
Beste Allemaal,

Nu weer een paar weken verder. Inmiddels op een 'nieuwe' motor; een -1200- uit 2005. Nu een goede week erop gereden, en dat bevalt prima. Zo kan aan een nadeel een voordeel zitten...

Qua uitkering van de verzekering weet ik nog niets. Wel heb ik een goed gesprek met de schade-expert van de verzekering van de tegenpartij gehad. Ook volgens hem was de motor echt flink total loss, en alleen nog waarde voor een wrak-opkoper. Het blok start en loopt nog prima, maar zo ongeveer de complete rest van de motor is beschadigd. Hij was overigens wel positief over het door hem te adviseren bedrag voor de dagwaarde. Ben erg benieuwd wat daar uitkomt, en of er nog over te soebatten valt (zonder rechtsbijstandsverzekering...).

Fysiek heb ik gelukkig op wat spierpijn en een kleine kneuzing op mijn scheenbeen geen schade opgelopen. En dat is inderdaad uiteindelijk het meest belangrijke!

Hartelijk dank voor jullie reacties en meeleven!

[groet]
maRTinP

Re: Een RT minder...

Geplaatst: 14 feb 2019, 18:46
door EileRT
Fijn om te horen dat het goed gaat met jou Martin en TOP dat je weer op een RT rijdt. Je bent er gezien het ongeval relatief goed van af gekomen. Verder naar voren kijken en dit proberen te vergeten. Veel plezier op je -1200-! _004

Re: Een RT minder...

Geplaatst: 14 feb 2019, 23:14
door maRTin
dan toch weer wel een pracht fiets er voor in de plaats zeg ! _004

ben benieuwd wat de verzekering gaat doen

vrgr maRTin

Re: Een RT minder...

Geplaatst: 18 apr 2019, 09:31
door MotorBurler
Wat kl*te Martin. Gelukkig ben je er zelf zonder al te veel kleerscheuren van af gekomen. Zelfs een ongeval met relatief lage snelheid kan heel anders aflopen. Ik ben blij dat dat bij jou niet het geval is! Veel plezier van je nieuwe RT!