Gedeukt in Duitsland
- sidney
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 18 jun 2015, 15:34
- Type: R1200RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Assen
Gedeukt in Duitsland
Enkele weken geleden zijn we met vier motoren een lang weekend naar Luxemburg gegaan. Het ging na amper 70 kilometer van huis echter fout toen er op de Duitse A31 plotseling een vrachtwagen naar de linker rijstrook kwam waardoor ik vol in de ankers moest met de . De reisgenoot die achter mij reed kon helaas niet op tijd remmen is met ongeveer 120km/h bij mij achterop geknald terwijl ik nog ongeveer 90km/h reed.
Gelukkig waren we beide in staat om de motoren met het rubber beneden en de glimmende kant boven te houden maar we hadden beide wel redelijk veel schade. Eén van mijn koffers werd door de klap van mijn motor afgeslingerd en eindigde open (met alle bagage er omheen op de linker rijstrook waar een derde reisgenoot deze nog nét kon ontwijken. Eenmaal met z'n allen gestopt op de vluchtstrook ben ik hard terug gerend om mijn spullen van de autobahn te pakken en toen dit gelukt was stond de politie er op wonderbaarlijke ook al. Hoe ze dit voor elkaar gekregen hebben binnen drie minuten zonder dat een van ons ze gebeld heeft is ons nog steeds niet bekend.
Na beide motoren voorzien te hebben van de nodige portie ducttapt en we mijn koffers in de volgauto hebben gelegd zijn we doorgereden naar de eerste parkeerplaats voor een stevige lunch.
Op dit moment staat mijn motor bij de garage en is de schade op ruim €1800 getaxeerd.
Naast de koffer en de achterlichtunit zijn ook mijnbagagedrager, kentekenplaat(houder), zijscherm beschadigd.
Zoals te zien is heeft ook de Suzuki aardige schade opgelopen.
Op een zeer been voor mij (waar mijn koffer tegenaan sloeg) en een gedeukt ego voor ons beide zijn we gelukkig met de schrik vrijgekomen!
Hieronder een paar foto's van de schade
Gelukkig waren we beide in staat om de motoren met het rubber beneden en de glimmende kant boven te houden maar we hadden beide wel redelijk veel schade. Eén van mijn koffers werd door de klap van mijn motor afgeslingerd en eindigde open (met alle bagage er omheen op de linker rijstrook waar een derde reisgenoot deze nog nét kon ontwijken. Eenmaal met z'n allen gestopt op de vluchtstrook ben ik hard terug gerend om mijn spullen van de autobahn te pakken en toen dit gelukt was stond de politie er op wonderbaarlijke ook al. Hoe ze dit voor elkaar gekregen hebben binnen drie minuten zonder dat een van ons ze gebeld heeft is ons nog steeds niet bekend.
Na beide motoren voorzien te hebben van de nodige portie ducttapt en we mijn koffers in de volgauto hebben gelegd zijn we doorgereden naar de eerste parkeerplaats voor een stevige lunch.
Op dit moment staat mijn motor bij de garage en is de schade op ruim €1800 getaxeerd.
Naast de koffer en de achterlichtunit zijn ook mijnbagagedrager, kentekenplaat(houder), zijscherm beschadigd.
Zoals te zien is heeft ook de Suzuki aardige schade opgelopen.
Op een zeer been voor mij (waar mijn koffer tegenaan sloeg) en een gedeukt ego voor ons beide zijn we gelukkig met de schrik vrijgekomen!
Hieronder een paar foto's van de schade
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
''De gixxer'' 1996 Suzuki GSX-R 750 SRAD -verkocht-
2005 BMW R1200RT
2005 BMW R1200RT
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Gedeukt in Duitsland
Wát een heftig verhaal man. Je mag inderdaad van geluk spreken dan jullie beiden behalve de materiële schade zelf niets van het ongeval hebben opgelopen. Het oprapen van je bezittingen op een autosnelweg lijkt mij overigens ook bepaald geen sinecure(!). Goed dat de politie snel ter plaatse was om ook jullie terzijde te staan en het overige verkeer te regelen.
Een vraag die minder relevant is maar wel van belang voor de schade afwikkeling: is de bestuurd(st)er van de vrachtwagen ook gestopt (als veroorzaker van het ongeval)?
Een vraag die minder relevant is maar wel van belang voor de schade afwikkeling: is de bestuurd(st)er van de vrachtwagen ook gestopt (als veroorzaker van het ongeval)?
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Henk7777
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
- Type: Overig R-serie
- Bijz: 40 jaar GS editie
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Ter Aar
- Locatie: Ter Aar
Re: Gedeukt in Duitsland
Blij dat jullie er goed vanaf zijn gekomen...
Maar de vrachtwagen zal niets gemerkt hebben en niet gestopt zijn..
Voor dit soort dingen heb ik dit jaar toch maar een motocam aangeschaft die voor en achter alles opneemt..
Kan ik toch later het kenteken opzoeken en juiste toedracht naar de verzekering sturen..
Succes met de afhandeling, zal niet makkelijk zijn...
Henk7777
Maar de vrachtwagen zal niets gemerkt hebben en niet gestopt zijn..
Voor dit soort dingen heb ik dit jaar toch maar een motocam aangeschaft die voor en achter alles opneemt..
Kan ik toch later het kenteken opzoeken en juiste toedracht naar de verzekering sturen..
Succes met de afhandeling, zal niet makkelijk zijn...
Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
- QuickFix
- Berichten: 738
- Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
- Type: R1150RT
- Bijz: Titan-grau, 2005
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
- Contacteer:
Re: Gedeukt in Duitsland
Phoeh, wat een verhaal: toch fijn dat jullie er zonder onherstelbare kleerscheuren van af zijn gekomen.
Sterkte bij de afhandeling.
Sterkte bij de afhandeling.
Freude am Fahren
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Gedeukt in Duitsland
Eens met bovenstaande opmerkingen, mazzel dat het niet erger is maar ik vraag me af hoe ver jullie uit elkaar reden op het moment dat jij ging remmen??
Bij 120 km/h rij je pakweg 33 meter per seconde, reactietijd all-in is ook een seconde en dan moet het remmen zelf nog gaan beginnen .....
Ik zeg zeker niet dat ik het beter doe maar bij het rijden in groepen heb je de neiging om 'gezellig' dicht bij elkaar te rijden, vandaar mijn vraag ...
Bij 120 km/h rij je pakweg 33 meter per seconde, reactietijd all-in is ook een seconde en dan moet het remmen zelf nog gaan beginnen .....
Ik zeg zeker niet dat ik het beter doe maar bij het rijden in groepen heb je de neiging om 'gezellig' dicht bij elkaar te rijden, vandaar mijn vraag ...
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- sidney
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 18 jun 2015, 15:34
- Type: R1200RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Assen
Re: Gedeukt in Duitsland
De bestuurder van de vrachtwagen is niet gestopt, heeft waarschijnlijk niets gemerkt.
Er stopte overigens een andere vrachtwagen op de snelweg zodat ik de spullen van de rijbaan kon halen zonder grote problemen.
De afstand durf ik niet in te schatten daar ik voor hem reed
Er stopte overigens een andere vrachtwagen op de snelweg zodat ik de spullen van de rijbaan kon halen zonder grote problemen.
De afstand durf ik niet in te schatten daar ik voor hem reed
''De gixxer'' 1996 Suzuki GSX-R 750 SRAD -verkocht-
2005 BMW R1200RT
2005 BMW R1200RT
-
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 27 jun 2013, 23:18
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1100GS + R1150RT + R1200GS Adventure + K1100LT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tussen zee en Zaan
- Locatie: Zaanstad
Re: Gedeukt in Duitsland
Stel dat de vrachtwagenchauffeur was gestopt, dan had deze hooguit een bekeuring kunnen krijgen voor onvoorzichtig rijden en niet voor het veroorzaken van het ongeval aansprakelijk zijn. De verzekering van de achterop komende Suzuki, zal voor de schade van de BMW mogen opdraaien.
R1100RT; R1150RT; R1100GS; R1200GSA; K1100LT (ex. Jos WRSM)
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Gedeukt in Duitsland
In principe is achterop komend verkeer aansprakelijk voor de schade van het verkeer dat voor hem of haar rijdt mocht er sprake zijn van een aanrijding. In dit geval is het echter wel zo dat dit is gebeurd naar aanleiding van een (ondoordachte) actie van een vrachtwagenchauffeur welke plotseling van rijstrook of rijbaan wisselt en daarbij ander verkeer (dat naast hem of haar rijdt) ernstig hindert. Ik ben benieuwd, wanneer deze chauffeur was gestopt, hoe juristen hier (verder) naar kijken.
Je mag namelijk bij een zijdelingse beweging en dus het van rijstrook wisselen (of door het invoegen op een rijbaan) het overige rechtdoorgaande verkeer (in dit geval de motor) niet hinderen. Dat laatste is dus wél gebeurd met een ongeval tot gevolg en men kan de chauffeur van de vrachtwagen hiervoor aansprakelijk stellen.
Ik realiseer mij dat dit in de bewijslast een lastige is. Je zal, om sterk te staan, i.i.g. getuigen moeten hebben (of beelden) waaruit de situatie voldoende spreekt dan wel getuigd.
Je mag namelijk bij een zijdelingse beweging en dus het van rijstrook wisselen (of door het invoegen op een rijbaan) het overige rechtdoorgaande verkeer (in dit geval de motor) niet hinderen. Dat laatste is dus wél gebeurd met een ongeval tot gevolg en men kan de chauffeur van de vrachtwagen hiervoor aansprakelijk stellen.
Ik realiseer mij dat dit in de bewijslast een lastige is. Je zal, om sterk te staan, i.i.g. getuigen moeten hebben (of beelden) waaruit de situatie voldoende spreekt dan wel getuigd.
Nogmaals, topicstarter sidney heeft gezien de aard van het ongeval samen met de andere motorrijder geluk gehad dat er geen sprake is van lichamelijk letsel (of erger). Ze hebben beiden een engelbewaarder op hun schouder gehad . . .concours schreef: ↑17 sep 2019, 18:41 Stel dat de vrachtwagenchauffeur was gestopt, dan had deze hooguit een bekeuring kunnen krijgen voor onvoorzichtig rijden en niet voor het veroorzaken van het ongeval aansprakelijk zijn. De verzekering van de achterop komende Suzuki, zal voor de schade van de BMW mogen opdraaien.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- QuickFix
- Berichten: 738
- Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
- Type: R1150RT
- Bijz: Titan-grau, 2005
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
- Contacteer:
Re: Gedeukt in Duitsland
Vooral dat laatste (video/foto) is in Duitsland een moeilijke: dashcams zijn daar namelijk "Verboden", dus dan ben je aangewezen op getuigenisverklaringen.
Freude am Fahren