Motorambulance aangereden

Forum voor degene bij wie HET helemaal fout ging of slechts een "momentje" had. (Alleen serieuze postings en reacties graag)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4371
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Motorambulance aangereden

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Bron: Telegraaf - 14 april 2010

ALKMAAR - Een motorambulance is woensdagochtend in Alkmaar aangereden door een personenauto.

De bestuurder van de motorambulance was met zwaailicht en sirene op weg naar een spoedmelding in Heerhugowaard. Op een kruispunt reed hij door rood licht. Een tegemoetkomende 63-jarige bestuurder uit Heerhugowaard zag hem over het hoofd, waarna de motorambulance op de auto botste.

Beide bestuurders werden overgebracht naar het ziekenhuis. Hun voertuigen raakten total loss. Het spoedgeval waarnaar de motorambulance onderweg was, werd door een andere eenheid van de ambulancedienst overgenomen.

Afbeelding
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
peijsj
Berichten: 359
Lid geworden op: 20 jan 2009, 12:20
Type: R1100RT
Locatie: Asten Heusden

Re: Motorambulance aangereden

Ongelezen bericht door peijsj »

Heftig verhaal Jos. Hopelijk geen blijvende schade voor de motorijder (en autorijder).
Wat je wel weer ziet is dat, ook al rijdt zo'n motor door het rode licht, hij niet wordt gezien ondanks opvallende kleiding, opvallende motor en zwaailicht.
Afijn laten we de discussie op een ander draadje maar niet overdoen.
groet
Jan
Gebruikersavatar
han62
Berichten: 378
Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
Type: R1200RT
Locatie: Budel

Re: Motorambulance aangereden

Ongelezen bericht door han62 »

Soms is het probleem dat je de sirene wel hoort maar geen idee hebt of de auto/motor van achter of van voren nadert en als je het dan ziet is ie al zo dicht bij dat het een wonder is en te danken aan de geweldige stuurmanskunst en inzicht van de bestuurder van het sirene voerend voertuig dat er niet meer obgelukken gebeuren.

Vorige week nog in Budel een juwelier overvallen ik reed met auto op een 60km weg toen kwam er met loeiende sirene een Politieauto en vlak daar achter een onherkenbare politieauto aan gescheurd. het is een 1 baans weg met aan 2 kanten open /gekleurde fietsbanen als daar op dat moment een fietser had gereden of iets vroeger een groep schoolkinderen dan waren er wellicht ook ongelukken gebeurd. en de daders waren toch al weg.

De politie /ambulance heeft op dat moment maar 1 belang en dat is zo snel mogelijk naar het slachtoffer(s) anders zegt het pupliek weer het duurde te lang voor ze er waren. ja het is ook nooit goed. Maar wel goed dat ze er zijn.
Gebruikersavatar
beamer1200rt
Berichten: 241
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:52
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS 2004
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zeist

Re: Motorambulance aangereden

Ongelezen bericht door beamer1200rt »

han62 schreef:Soms is het probleem dat je de sirene wel hoort maar geen idee hebt of de auto/motor van achter of van voren nadert en als je het dan ziet is ie al zo dicht bij dat het een wonder is en te danken aan de geweldige stuurmanskunst en inzicht van de bestuurder van het sirene voerend voertuig dat er niet meer obgelukken gebeuren.
Helemaal mee eens en als je de radio aan hebt dan hoor je hem ook nog eens laat. Wat mij betreft zo snel mogelijk alle signaal-voertuigen uitrusten met een verkeersinfo signaal / sterk fm signaal, zodat het geluid ook via de radio binnenkomt.

Ik zie ze gelukkig niet vaak rijden, maar het valt me steeds op dat er te veel bestuurders zijn die niet snel/adequaat reageren.
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4371
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Motorambulance aangereden

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Klopt allemaal, mannen.
We weten ook dat we op de motor allemaal erg veel risico lopen. Deze risicofactor wordt alleen maar groter naarmate er meer verkeer (en malloten _003 ) op de weg komt.
Ik zie me zo'n 20 jaar geleden nog liggen op het wegdek toen een "verwarde" bestuurder ons even over het hoofd had gezien.
Afbeelding
Motorongeluk van J. Wiersema en collega - Chuchilllaan Amsterdam- 17 augustus 1989


Alle respect voor de mannen en vrouwen van deze hulpdiensten die dit nog aandurfen _004
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
beamer1200rt
Berichten: 241
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:52
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS 2004
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zeist

Re: Motorambulance aangereden

Ongelezen bericht door beamer1200rt »

Dat is vast niet zachtjes gegaan aan het spoor te zien! Ik krijg er spontaan de rillingen van!
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4371
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Motorambulance aangereden

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Klopt, keohard, gevolgen daarvan ondervind ik tot op de dag van vandaag . . . . _002
Maar motorrijden ben ik niet afgeleerd _001
bloed kruipt . . . .
beamer1200rt schreef:Dat is vast niet zachtjes gegaan aan het spoor te zien! Ik krijg er spontaan de rillingen van!
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
Flying Dutchman
Berichten: 57
Lid geworden op: 29 okt 2009, 20:32
Type: R850RT
Bijz: Blauw
Locatie: gemeente Beek (L)

Re: Motorambulance aangereden

Ongelezen bericht door Flying Dutchman »

Ik weet niet of deze "broodrijder" ook actief is op dit forum.

In ieder geval heel veel sterkte met het herstel, hopelijk zijn de verwondingen niet te ernstig.

En ik hoop dat hij toch weer op de motor durft te stappen.

Trouwens er zat een goede accu in de BMW. Op het internet filmpje is te zien dat het zwaailicht het nog steeds doet.

Peter, Beek (L).
Brommertje114

Re: Motorambulance aangereden

Ongelezen bericht door Brommertje114 »

Net nog even op Webregio gekeken, na een update van het artikel blijkt dat de motorbroeder een breuk in de schouder heeft opgelopen.
Al is dat vreselijk kl Oia e _002 , gezien de plaatjes had 't ook anders kunnen aflopen. Ik denk dat z'n aangeleerde reflexen de schade beperkt hebben.
Van deze kant van harte beterschap!!
En zo snel mogelijk weer opstappen...

Eric
Inspector Gadget

Re: Motorambulance aangereden

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik was ook ooit zo'n "broodrijder", ooit, lang geleden, en mijn laatste voorval (ongeluk) bracht een (zeer) vroegtijdig einde aan mijn verdere carrière in de branche.
Bovenstaand bracht bij mij weer diverse herinneringen naar boven brengen.

Er zijn diverse "broodrijders" hier op het forum actief van diverse diensten en overheden, die de nodige "near-misses" gelukkig nog na kunnen vertellen.
En dat allemaal omdat een verkeersdeelnemer niet voldoende oplet of een gewoon domme actie doet (of laat).
Het is meer dan eens inderdaad de kundigheid en ervarenheid van deze “broodrijders” dat erger voorkomen is.
Dus inderdaad reflexen, val-breken, zwaartepuntverzetting, enzovoort, dat allemaal binnen een split van een seconde, dat heeft in ieder geval bij mij het leven gered, ook al mis ik hier-en-daar wat bot-stukken of zijn diverse delen vervangen door teflon en chirurgisch staal.

Oplossingen zoals de 'flister' die signalen naar autoradio’s stuurt via RDS stuurt waardoor deze "alarm"geeft (PTY 31 voor de techneuten onder ons) en eventueel alle fm-signalen in een straal rond 200 meter rond het voorrangsvoertuig wegdrukt zijn inderdaad een prima oplossing, mits de autoradio's in de nabijheid de RDS functie hebben, en RDS ook aan staat.

Nog indrukwekkender zou het in mijn persoonlijke ervaring zijn als men in Nederland de Rumbler zou gaan gebruiken, ultra-lage frequenties die je letterlijk voelt in plaats van (hopelijk) hoort.

PS: Vandaar mijn motto is wat mijn onderschrift aangeeft..
Gebruikersavatar
Gambit2011
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 apr 2010, 01:00
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ede
Locatie: Ede

Re: Motorambulance aangereden

Ongelezen bericht door Gambit2011 »

Maar hoe zit het dan met een rumbler als de koekblikkers de radio op volume oorlog hebben staan, dan horen ze je niet, maar door de bass voelen ze de rumbler ook niet.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Motorhistorie:
Suzuki Intruder vs 700 (1986) van 05-05-2004 t/m heden
BMW R 1100 RT (1996) van 07-08-2009 t/m 19-07-2017
Triumph Sprint ST 1050 (2010) van 19-07-2017 t/m heden
Inspector Gadget

Re: Motorambulance aangereden

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Je moet maar eens op internet zoeken naar demonstraties van die Rumbler, je hele auto staat letterlijk te vibreren, gevoelsmatig.
Wat het zo effectief maakt, is het feit dat met veel vermogen een vrij brede reeks van subharmonische tonen geproduceerd wordt, waarbij je auto (en delen daarvan) mee vibreren. Ook al hoor je het niet omdat je radio zeer hard staat, voel je weldegelijk de trillingen (in o.a. het middenrif, en dat is zeer opvallend en soms ook heel onaangenaam) ongeacht je "lawaai" (sorry, muziek) in de auto.

Bereik is natuurlijk wel minder, zo'n 100 meter. Maar beter dan de flister, want die heeft een radio nodig met ingeschakelde RDS functie (maar weer wel een bereik van 200 meter).

In België wordt het al veel gebruikt (Gent, Ninove, Kortrijk) door politie, ambulance en brandweer.

Geloof mij, je voelt en merkt het echt wel.

Het is overigens een aanvulling op de bestaande "toeters-en-bellen" van een voorrangsvoertuig, te gebruiken op het moment dat een weggebruiker blijkbaar niet bemerkt dat er een voorrangsvoertuig er achter zit.
bolderbast

Re: Motorambulance aangereden

Ongelezen bericht door bolderbast »

Ik zit nog even uitgebreid die eerste foto te bekijken en ik vraag me af: Hoe is het toch in hemelsnaam mogelijk om zo'n motor met deze kleuren én toeters én bellen 'over het hoofd' te zien? Wat zit je dán te doen in zo'n autootje?

Heb laatst hier in Arnhem ook weer gezien dat een (auto)ambulance met gillende sirenes bij een kruising kwam aanrijden en een jonge dame (sorry, echt waar) in een hippe Mini bij haar groene licht gewoon strak vooruit bleef kijken, het stuur nog eens stevig omklemde en doodgewoon de kruising opreed. Zonder blikken (letterlijk) of blozen. Gelukkig had de ambulancechauffeur (vanzelfsprekend) wel zijn aandacht bij het verkeer en ging dit net goed, maar je zou ze toch...
Inspector Gadget

Re: Motorambulance aangereden

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Wat mij betreft een artikel 5, gevaar en/of hinder veroorzaken, en de dame haar rijbewijs een tijdje in de kast doen, naast een boete.

Nu is het wel zo dat de sirenes op een motor vaak geen 100 Watt (of meer) zijn zoals op andere voorrangsvoertuigen, maar 35 Watt, maar toch, je hoort weldegelijk iets, en anders zie je de lampen wel in je spiegels (elke 5 seconden rondom "scannen" als je een sirene hoort).

Wat dat betreft mag er van mij veel harder opgetreden worden aan het niet verlenen van voorrang cq. doorgang van een voorrangsvoertuig.
Je hindert niet alleen mensen in het uitvoeren van hun (vaak levensreddende) taak, maar je brengt hun leven vaak ook nog onnodig in gevaar.
En daarin ben ik behoorlijk zwart/wit, dat moet nimmer geduld worden, het zal maar een familielid of jezelf zijn waar zo'n voorrangsvoertuig onderweg naar is, en zo'n (explicit deleted) persoon hindert of brengt de hulpdiensten in gevaar.
Onacceptabel wat mij betreft.

En helaas inderdaad vaak een probleem voor de hulpdiensten.
(vandaar de Rumbler, flister, etc)

En een rigoureuze oplossing: (geef ik toe, maar soms is een hardere oplossing noodzakelijk)
Hinder je een voorrangsvoertuig, bam, bekeuring van 90 euro.
Breng je door een ondoordachte actie een voorrangsvoertuig in gevaar, bam, 150 euro.
Veroorzaak je een ongeluk met een voorrangsvoertuig wat jou verwijtbaar is, bam, voorkomen en tijdelijke inname van het rijbewijs, naast een flinke boete.

Een beetje extreem wat ik allemaal schrijf?
Ja, wellicht, maar ik heb het helaas te vaak meegemaakt, en als (af)leren niet lukt, moet het maar gevoeld worden.
maRTin

Re: Motorambulance aangereden

Ongelezen bericht door maRTin »

Ik vraag me af of het wel zal helpen.Moet je eens kijken wat voor boetes er staan op door rood licht rijden, handsfree bellen, inhalen dubbele streep, over verdrijvingsvlak rijden enz.

Zou het geen mentaliteitsprobleem zijn?
Iedereen doet kennelijk graag zijn eigen zin en wil niet "betutteld"worden door allerlei regeltjes, met wat voor sancties dan ook bestraft. De "ik maak zelf wel uit wat ik doe mentaliteit"
Er komt een auto of motor met toeters en bellen aan ? Kan mij het schelen, ik rij hier nu toevallig en hij wacht maar mooi even! Of zoiets!

Wist je dat er een steeds groter groep jonge autobestuurders is die er op kicken om steeds verder "over het randje" te gaan ? Bewust het gevaar zoeken met inhalen op een provincialeweg , op kruispunten zonder te remmen met een rotgang oversteken, enz.

Je moet maar net zo'n gek tegenkomen !

En geloof me, al geef je ze een boete van hier tot tokio, ze halen de schouders op en gaan gewoon door.

Leve de ik bepaalzelfwatikdoe opvoeding !

Miklos
Inspector Gadget

Re: Motorambulance aangereden

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het is absoluut een mentaliteitsprobleem, het is tegenwoordig een ik-maatschappij, dat kan je dagelijks merken, ook in het verkeer.
"ik" heb haast, dus "ik" mag dan door rood rijden, voorrang afdwingen, andere verkeersdeelnemers corrigeren (lees: afstraffen) als ze iets fout doen, inhalen op plekken waar het eigenlijk niet kan of verstandig is, want "ik" heb haast.

Ben het met je eens dat niet alles in regels gedaan moet worden, maar het is mijn mening dat we doorgeslagen zijn, alles moet maar kunnen.

Mentaliteit begint bij de opvoeding, en daar kan je m.i. niet vroeg genoeg mee beginnen, want ouders hebben daar de primaire verantwoordelijkheid voor.
En daarop mag en moet je ouders op aanspreken, want jeugdigen zoeken altijd de grenzen op. Dat zit in hun aard en dat moet je tijdig bij- en aansturen, anders verlies je die generatie voor altijd in verantwoordelijk gedrag.

Want we zijn allemaal jong geweest en hebben ook de grenzen verkent totdat je realiseerde dat het eigenlijk niet goed was, en je letterlijk en figuurlijk een tikkie gas terugnam.

En de enige manier om de jongeren hierop aan te spreken is door hard te zijn, zeer hard en zeer confronterend.
Of dat met slechts een bekeuring te corrigeren valt, twijfel ik ook over, maar je moet m.i. grenzen trekken wat de maatschappij nog als acceptabel ziet, en vooral, wat niet.
Wat mij betreft rode-licht camera's op elk verkeerslicht, want dan merk je dat men zich wel aan de snelheid houdt en tijdig stopt.

Daarom motto van de week: hoor je een sirene, reduceer je snelheid, kijk en luister goed waar het voorrangsvoertuig vandaan komt, maak oogcontact en geef voldoende ruimte. Sta je voor een rood stoplicht en zit een voorrangsvoertuig achter je rij dan iets verder door en wijk uit, maak vrij baan.
Ga zeker niet bot op je rem staan of als een idioot doorscheuren omdat een voorrangsvoertuig achter je zit. Duik zeker ook niet zomaar de berm in, en als je gaat uitwijken, gebruik je knipperlichten. Zoek gelegenheid om uit te wijken, en doe dat doordacht.

En voor de jeugdigen, rij niet achter een voorrangsvoertuig aan, is n0t c00l en nog gevaarlijk ook, hij is goed getraind, jij zeker niet. :roll:

Nu gaat Rijkswaterstaat nog meer weginspecteurs op de motor de weg op gaat sturen, het experiment wat al weer een tijdje loopt is geslaagd, maar ik hou mijn hart vast hoe het overige verkeer op dergelijke verkeersridders gaat reageren.

Maar goed, dit specifieke onderwerp gaat over iemand van hogere leeftijd die wellicht in paniek geraakt was, en niet goed heeft opgelet, helaas.
En een Motorambulance-rijder die er hopelijk weer helemaal bovenop komt, want die zijn vaak letterlijk levensreddend bezig.
MarcoHollaar

Re: Motorambulance aangereden

Ongelezen bericht door MarcoHollaar »

Aan allen,

Allereerst is het heel vervelend en hopelijk komt die beste man er goed vanaf zonder blijvend letsel.
Een hoop onveilige situaties komen volgens mij (mede) voort uit onbekendheid van de regels voor hulpverleningsvoertuigen. Er wordt te weinig aandacht aan besteed in de opleiding. Daarbij raken veel mensen om onduidelijke redenen vaak in paniek als een voorrangsvoertuig passeert of wil passeren.
Mensen doen de raarste dingen op zo'n moment, gaan gewoon ineens stilstaan of geven juist een dot gas.

Voor hulpverleningsvoertuigen geldt een branche-richtlijn, de zogenaamde branche-richtlijnen optische en geluidssignalen.
Daarin is bij wet vastgelegd in welke situaties en op welke wijze een voorrangsvoertuig zich door het verkeer mag bewegen.

Uitgangspunt daarbij is dat een voorrangsvoertuig uitsluitend als voorrangsvoertuig geldt wanneer ZOWEL zwaailicht ALS sirene worden gevoerd. Daarbij dient de sirene ten minste 100 meter voor een kruispunt te worden geactiveerd en ten minste 100 meter na een kruispunt weer te worden uitgeschakeld, als dit al nodig is. In principe is het een keuze maken bij vertrek kazerne en tot aankomst plaats incident doorrijden met de gemaakte keuze (behoudens op- of afschalen prioriteit).

Daarnaast geldt voor voorrangsvoertuigen een maximumsnelheid van 20 km. bij rood-licht situaties. Dit om het overige verkeer niet voor voldongen feiten te plaatsen, waardoor nog meer gevaarlijke situaties ontstaan. Bij groen-licht situaties geldt een snelheidsverschil van 20 km. Binnen de bebouwde kom dus maximaal 70 km. per uur.
Helaas hebben zowel politie als ambulance de brancherichtlijn niet mede-ondertekend en houden zij (met name de politie) er wat ruimere criteria op na.
Ik zie helaas regelmatig politieauto' s te snel rijden, maar ook politiemotoren onnodig over fietspaden, voetpaden etc. rijden en vaak tegen de richting in, zonder dat gebruik gemaakt wordt van enige vorm van signalering. En met name politie heeft (in elk geval in onze regio) de neiging om harder te rijden dan noodzakelijk en/of verantwoord is.

Voor de ambulance geldt helaas nog dat de frequentie van de sirene dat deze te dicht op de frequentie van de gemiddelde autoradio zit. Je hoeft dus je radio niet heel hard te hebben staan om deze niet te horen.
Neem daarbij nog in gedachten dat de gemiddelde autorijder de binnenspiegel gebruikt om zich even op te maken of het kind op de achterbank in de gaten te houden en daardoor geen zicht heeft op wat er achter hem/haar gebeurd op de weg.
Daarnaast is menig autorijder bezig de dag in zijn/haar hoofd voor te bereiden/te verwerken zodat de aandacht niet 100% bij de weg is. Bellen, krantje lezen, ontbijten, puzzelen, het gebeurt allemaal in de auto. _001

Het zou goed zijn als tijdens de rij-opleiding een kijkje achter de schermen van de hulpdiensten wordt gegeven, bijvoorbeeld een video-demonstratie tijdens de theorieles, bij voorkeur een filmpje gefilmd vanuit een voorrangsvoertuig tijdens het aanrijden naar een incident, zodat de aankomend weggebruikers zien wat ze kunnen veroorzaken. Wellicht is het opnemen van een rijsimulator in de opleiding een goede optie, omdat je daarin allerlei situaties kunt inbeelden, die je in praktijk kunt tegenkomen, maar die je dan niet meer kunt oefenen zonder eventuele persoonlijke schade.

Daarnaast zou het prettig zijn als met name de politie zich conformeert aan de branche-richtlijn. Voorrang moet je nog steeds krijgen, niet nemen.

Overigens, het mentaliteit-probleem is niet zozeer een leeftijd-probleem. Ook veel "ouderen", boven de dertig, maakt zich veelvuldig schuldig aan onheus weggedrag. Daarbij valt op dat sommige automerken op hun bestuurders bijna "van nature" een negatieve uitwerking op de rijstijl hebben. Ik noem een BMW, Mercedes, Alfa, Audi en VW. Stigmatiserend? Wellicht wel, maar niet geheel ten onrechte,helaas.
Ook de jonge rijders, met gepimpte auto's, graag nog net even een stoplichtje meepikken of even "gummen". Liefst bellen en met 4 man in de auto een beetje rondrijden en ondertussen "teveel" ouwehoeren in de auto en dus niet opletten.
Of je die in het gareel kunt krijgen, ik denk het niet. De jeugd van nu is mondiger, zelfstandiger en asocialer dan 20 jaar geleden. Pas als het te laat is komen ze misschien tot inkeer.

Groet,
Marco Hollaar -1100-
(chauffeur brandweer)
Gebruikersavatar
Junkyard Dog
Berichten: 219
Lid geworden op: 25 apr 2010, 14:08
Type: R1100RT
Bijz: Verlaagd met Hyperpro veren. TomTom GO 500.
Land: FRANKRIJK
Woonplaats of omgeving: Creuse.
Locatie: Creuse

Re: Motorambulance aangereden

Ongelezen bericht door Junkyard Dog »

Mooi, duidelijk en goed verhaal Marco.
Misschien nog een stukje proza over wat te doen als er een voertuig met zwaailicht en sirene van achteren komt van op zij en van voren. Je ziet dan vaak de meest vreemde manoeuvres zelfs mensen die met 80 kilometer de berm in duiken.

[groet] Anton _004
The Dog is in the house

In bezit van:
BMW R60/5 1970 391.252 KM
Harley Davidson FXLR 1990 333.100 KM
BMW R1100RT 1998 310.128 KM
Nieuwe motor HD Dyna Low Rider mei 2015, 73053 KM.
Opahak

Re: Motorambulance aangereden

Ongelezen bericht door Opahak »

Junkyard Dog schreef:Mooi, duidelijk en goed verhaal Marco.
Misschien nog een stukje proza over wat te doen als er een voertuig met zwaailicht en sirene van achteren komt van op zij en van voren. Je ziet dan vaak de meest vreemde manoeuvres zelfs mensen die met 80 kilometer de berm in duiken.

[groet] Anton _004

Ik incluis. Reed gisteravond rond 9.15 op de a13 richting denhaag op de linkerrijbaan en was net in mijn linkerspiegel aan het koekeloeren om naar links te gaan toen een blauw/zwarte BM 5 serie met een bloedgang (ik schat 160) mij vorbij ging aan de rechterkant!! Ik reed net 100 en schrok me het apelazerus want de auto was er namelijk even snel als het geluid _003 Ga ik 1 seconde eerder naar rechts dan reed deze hardrijder mij finaal te barsten. Bestuurders van voorrangsvoertuigen moeten er rekening mee houden dat als ze zulke snelheden rijden dat andere bestuurders geen tijd meer hebben om te reageren _001
vuurvreter

Re: Motorambulance aangereden

Ongelezen bericht door vuurvreter »

Op dit moment lopen er in 2 hulpverleningsregio's proeven met een systeem FLISTER waarbij een signaal wordt uitgezonden die bij auto radio's het volume doet verlagen een sirene achtig geluid laat horen over je luidsprekers en in je display een tekst laat zien .

[youtube]MEEK6IHiCiQ[/youtube]
'Proef met sirene via autoradio geslaagd'

Een experiment waarbij hulpdiensten via een zender autoradio's kunnen beïnvloeden, is tot een succes bestempeld. De start van een grootschalige landelijke proef om de radio als sirene te laten werken, zou slechts een kwestie van tijd zijn.

Het experiment werd de afgelopen maanden uitgevoerd door de brandweer van Utrecht en de ambulancediensten in Drenthe. De voertuigen van de hulpdiensten werden hiertoe uitgerust met de zogeheten Flister, een fm-zendkastje van het bedrijf Dutch Rescue Holding. Dat onderbreekt in een straal van driehonderd meter zowel autoradio als cd-speler, mits de bestuurder de traffic-announcementdienst heeft ingeschakeld. Het waarschuwt de automobilist dan via een meertonig geluidssignaal en een melding op de radiodisplay. De hulpdiensten willen de technologie inzetten omdat autoradio's vaak hard staan en auto's in toenemende mate geluidswerend zijn. Bovendien worden de wegen steeds drukker. Daardoor moeten de hulpvoertuigen vaak onnodig afremmen en wordt het lastiger om tijdig op de plaats van bestemming te arriveren.
Ben van Duyvenvoorde, woordvoerder van de stuurgroep die de medio augustus 2008 gestarte proef evalueert, stelt in het AD dat de Flister een prima middel blijkt te zijn om auto's aan de kant te laten gaan. Volgens de zegsman zal een grootschalig landelijk experiment, waarbij honderden wagens van de brandweer, ambulance en politie met de kastjes worden uitgerust, niet lang op zich laten wachten. Minister van Verkeer Eurlings verklaarde eerder een landelijke proef te willen indien het zojuist afgesloten kleinschalige experiment slaagde, maar zijn ministerie en dat van Binnenlandse Zaken willen niet op de zaak vooruitlopen en de uitkomsten van de proef eerst bestuderen.Volgens Van Duyvenvoorde zou een grootschalige proef erg nuttig zijn, niet alleen om de tijdswinst voor de hulpdiensten goed in kaart te brengen, maar ook om te kijken welke eventuele ongewenste effecten optreden bij het gebruik van de Flister-technologie. Voor mensen die via de ether naar de radio luisteren en in de buurt van een ziekenhuis wonen, zou het luisterplezier bijvoorbeeld vaak wreed kunnen worden onderbroken. Dutch Rescue Holding onderhandelt overigens ook met Belgische, Zweedse en Canadese hulpdiensten over het gebruik van zijn technologie.
Nu wordt het tijd dat het in alle voertuigen wordt ingebouwd.
Inspector Gadget

Re: Motorambulance aangereden

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik ben het eens dat er in Nederland veel te weinig aan opleiding en instructie gedaan wordt om het publiek en tijdens de rijopleidingen te leren juist te reageren op voorrangsvoertuigen.
Hier-en-daar zie je borden en lichtkranten met de welbekende teksten (Geef hulpdiensten de ruimte, etc), maar waar is (bijv.) Postbus 51 met haar campagne? (om maar eens een voorbeeld te noemen)

Op de keeper beschouwt is het eigenlijk bar en boos gesteld hoe tegenwoordig gereageerd wordt op de hulpdiensten.

Ik merk dat in Duitsland (bijvoorbeeld) veel beter geleerd wordt hoe men op voorrangsvoertuigen moet reageren, het is opmerkelijk te zien hoe snel en over het algemeen vloeiend de ruimte gegeven wordt aan de hulpdiensten.

Of een tv-programma zoals "KijkUit!" bij onze Zuiderburen, hoe simplistisch het soms ook lijkt, het brengt wel een boodschap over.

In Nederland moeten we het doen met de sensatiepolitiek van Wegmisbruikers, en de enige die m.i. in de buurt komt om het publiek ook een boodschap mee te geven, is Blik Op De Weg. Maar dat is onvoldoende, het is leren, aanleren, ervaren, toepassen en doen. En dus ook bepaalde gedragingen laten, afleren en wellicht soms sanctioneren.

Ik ben het niet eens met de typering van bestuurders van bepaalde merk voertuigen, niet in de laatste plaats omdat ik 1 van die merken bestuur. ;)
Wellicht dat de betere geluidsisolatie van die auto-merken meetellen, waardoor de hoorbaarheid minder is. _001

De Flister heb ik aan het begin van dit draadje ook al melding van gemaakt, maar het is een hulpmiddel die niet altijd zal werken.
(een radio met RDS ontvangst is noodzakelijk)
Je kunt RDS meldingen op sommige radio's ook onderdrukken.


Daarbij komt nog het feit dat de sirenes en verlichting ook vaak verbeterd kan worden, (zeker van brandweervoertuigen, die gaan gemiddeld heel wat langer mee dan de voertuigen van de andere hulpdiensten) te vaak zie je en hoor je dat men nog met de "oudere" installaties rondrijden, omdat de verplichting tot het voeren van de nieuwe signalen vaak ook alleen van toepassing is op nieuwe voertuigen, niet altijd op de bestaande voertuigen.

Dat de politie soms de richtlijnen overtreed praat ik zeker niet goed, maar is inherent aan het uitvoeren van hun taak (en hun prestatiegerichte normeringen vanuit de politiek), zij zijn vaak de 1e bij de situatie waar de hulpdiensten bij noodzakelijk zijn. Zij zitten wat hoger op de calamiteitenladder, als het ware.
Dat ze dit zonder de wettelijk vastgestelde signalen doen, zal wellicht een geldige reden hebben.
Want de politie heeft bij wet en regelgeving meer ruimte om dat zelf te bepalen, afhankelijk van de situatie, welke regels zij toepassen, gebruiken en wanneer/hoe.
Of dat altijd zo verstandig is, en wellicht (zeer) gevaarlijke situaties geeft, is wel iets waar de politie op aangesproken kan worden, maar hebben zij de ruimte (en verantwoordelijkheid) om dat naar eigen inzicht en goeddunken te bepalen.
Anders dan de overige hulpdiensten.

Wat niet weg neemt dat ik veel ontzag en respect heb voor iedereen die mensen helpt in noodsituaties, ongeacht hun taak, want dat vergt toch een inzet en vastberadenheid die niet voor iedereen is weggelegd.

En dat inderdaad de oplettendheid van automobilisten schikbarend laag is voor het overige verkeer, zeker ook voor de eventuele hulpdiensten.

[groet] RobL.
Gecertificeerde Verkeersregelaar
Opahak

Re: Motorambulance aangereden

Ongelezen bericht door Opahak »

dutchmidiman schreef: Wat niet weg neemt dat ik veel ontzag en respect heb voor iedereen die mensen helpt in noodsituaties, ongeacht hun taak, want dat vergt toch een inzet en vastberadenheid die niet voor iedereen is weggelegd.

En dat inderdaad de oplettendheid van automobilisten schikbarend laag is voor het overige verkeer, zeker ook voor de eventuele hulpdiensten.

[groet] RobL.
Gecertificeerde Verkeersregelaar
Dat onderschrijf ik van harte. De mensen die dagelijks hun eigen leven wagen om belangeloos andere mensen te helpen moeten eigenlijk door iedereen op handen worden gedragen en niet lastig gevalen worden tijdens hun werk. Dat geld voor politie maar ook voor ambulance (incluis dierenambulance) en brandweer, Marchaussee en elke andere dienst die ik nu vergeet te noemen. Inderdaad zou er meer in de rijoplkeiding fmoeten zitten om hier mee om te gaan.

Tja, het verkeer lijkt anoniem en daarom de perfecte plaats om je frustraties te uiten voor sommigen. Niet goed maar soms betrap ik mezelf er ook op.

Groet
Paul
vuurvreter

Re: Motorambulance aangereden

Ongelezen bericht door vuurvreter »

dutchmidiman schreef: Wat niet weg neemt dat ik veel ontzag en respect heb voor iedereen die mensen helpt in noodsituaties, ongeacht hun taak, want dat vergt toch een inzet en vastberadenheid die niet voor iedereen is weggelegd.

En dat inderdaad de oplettendheid van automobilisten schikbarend laag is voor het overige verkeer, zeker ook voor de eventuele hulpdiensten.

[groet] RobL.
Gecertificeerde Verkeersregelaar
Opahak schreef:Dat onderschrijf ik van harte. De mensen die dagelijks hun eigen leven wagen om belangeloos andere mensen te helpen moeten eigenlijk door iedereen op handen worden gedragen en niet lastig gevalen worden tijdens hun werk. Dat geld voor politie maar ook voor ambulance (incluis dierenambulance) en brandweer, Marchaussee en elke andere dienst die ik nu vergeet te noemen.
Groet
Paul
duim omhoog voor de hulpverlener _004
Ik zeg "Doen"
**AC**

Re: Motorambulance aangereden

Ongelezen bericht door **AC** »

MarcoHollaar schreef: Ik zie helaas regelmatig politieauto' s te snel rijden, maar ook politiemotoren onnodig over fietspaden, voetpaden etc. rijden en vaak tegen de richting in, zonder dat gebruik gemaakt wordt van enige vorm van signalering. En met name politie heeft (in elk geval in onze regio) de neiging om harder te rijden dan noodzakelijk en/of verantwoord is.
Mag ik vragen hoe jij het zo zeker weet dat op dat moment politievoertuigen in jouw ogen onnodig verkeersovertredingen begaan? Misschien zijn zij wel bezig met de uitvoering van hun politietaak, daar wel eens aan gedacht? Wat dat betreft zijn er een hoop vrijstellingen, waarbij het voor de politie zeker niet verplicht is om signalering te gebruiken. Mogelijk kan je je ook voorstellen dat als er bij de politie een melding binnenkomt van een heterdaad inbraak of openlijke geweldpleging of een overval, etc, etc wat voor een melding dan ook, dat zij niet met alle toeters en bellen daar naar toe rijden om zo de daders een vooraankondiging te geven dat de politie eraan komt? Over het algemeen zal de politie echt wel zijn redenen ervoor hebben om bepaalde verkeersovertredingen te begaan. Sterker nog in veel korpsen "moet" je een soort van toestemming hebben van de meldkamer om met optische en geluidssignalen te mogen rijden. De zogenaamde prio 1 ritten. Denk aan verkeersongeval met letsel of bijvoorbeeld een reanimatie. Er zijn ook een hoop meldingen.incidenten waarbij je dit juist met voorbedachte rade niet toepast en of op een andere manier moet oplossen. Hierbij moet verteld worden dat de politieman of vrouw ten alle tijde zelf de eindverantwoording heeft over het voeren van optische en geluidssignalen en zelf beslist of het nodig is of niet.

Het kan zelfs zo zijn dat je bij een kruising een politievoertuig door rood licht ziet rijden zonder optische en geluidssignalen en bij de volgende kruising gewoon netjes in de rij ziet staan wachten. Op het eerste gezicht kan ik mij voorstellen dat dit raar overkomt, maar.... het kan zo maar zijn dat er meerdere politievoertuigen aanrijdend waren naar een incident bijvoorbeeld een vechtpartij of huiselijk geweld of misschien wel naar collega's die een voertuig erbij vragen omdat het mogelijk uit de hand gaat lopen, etc. Je hebt dan vaak geen toestemming van de meldkamer voor optische en geluidssignalen (hoe raar dit ook klinkt voor de leek), maar je bent wel bezig met een politietaak en kan je gebruik maken van bepaalde vrijstellingen. Al aanrijdend krijgt of krijgen de betreffende collega's via de mobilofoon te horen dat er al meerdere voertuigen ter plaatse zijn en de situatie rustig is en onder controle.
De noodzaak om dan gebruik te maken van de vrijstellingen is er niet meer voor dit betreffende incident en staat het politievoertuig gewoon netjes in de rij voor het verkeerslicht. Vervolgens ziet de politie het burger voertuig, welke ze net een kruising eerder hebben in gehaald, al hoofdschuddend en verontwaardigd kijkend naast het politievoertuig stoppen... :( en denken dat ze het allemaal beter weten en doen alsof ze precies weten waar het over ging?

Hiernaast heb je binnen de politieorganisatie ook diverse rij-opleidingen, die dus tijdens het oefenen geeneens met optische en geluidssignalen mogen rijden. Maar om bepaalde dingen te oefenen, moet je ze toch in de praktijk ten uitvoering brengen en bega je in feite verkeersovertredingen. Ter lering en vermaak zeg maar ;) Op sommigen voertuigen staat duidelijk aangegeven dat het voertuig bij een rij-opleiding hoort. Maar geloof me er zijn er een hoop die dit niet hebben en er verder dus gewoon uitzien als een "echt" politievoertuig.

En ja, ik ben zelf zo'n "politiebroeder" op de motor Big RT Smile en vind het een prachtig en eervol beroep met alle voordelen, nadelen en vaak ook vooroordelen die er bij komen kijken. Ook weet ik dat je in een glazen huisje leeft en iedereen er zich mee bemoeit of er wat over denkt te weten en dit te moeten zeggen. De zogenaamde borrelpraat en lekker makkelijk.
Ongetwijfeld heb je in elke beroepsgroep uitzonderingen er tussen zitten die misbruik maken van de vrijstellingen, maar om zo zwart/wit de politie over één kam te scheren vind ik geen goed verhaal en is enige nuance op zijn plaats. Hopelijk heb ik dit met een aantal bovenstaande voorbeelden kunnen wegnemen en ons werk op sommige punten in een ander daglicht heb weten te stellen?
Het zou goed zijn als tijdens de rij-opleiding een kijkje achter de schermen van de hulpdiensten wordt gegeven
Lees bovenstaande en ben ik het helemaal mee eens.
Daarnaast zou het prettig zijn als met name de politie zich conformeert aan de branche-richtlijn. Voorrang moet je nog steeds krijgen, niet nemen.
In ons geval heeft de branche richtlijn vaak niets te maken met de eventuele vrijstellingen die je hebt om tot uitvoering van de politietaak te komen. Dat je voorrang moet krijgen en niet moet nemen geldt ook voor politievoertuigen inderdaad. Veiligheid moet altijd voorop blijven staan!

Met een vriendelijke politiegroet ;)

Milan
vuurvreter

Re: Motorambulance aangereden

Ongelezen bericht door vuurvreter »

Sirene komt niet op autoradio
Uitgegeven: 16 september 2010 19:49
Laatst gewijzigd: 16 september 2010 20:03

DEN HAAG - Automobilisten krijgen de sirenes van politie, brandweer en ambulances niet te horen op hun autoradio. Een proef om weggebruikers met een radiosignaal te waarschuwen voor een naderende hulpverlener is op niets uitgelopen.

Staatssecretaris Ank Bijleveld (Binnenlandse Zaken) ziet daarom af van invoering van het zogeheten Flistersysteem, heeft ze de Tweede Kamer donderdag laten weten.

Hulpverleners zouden zich sneller door het drukke verkeer kunnen bewegen als automobilisten eerder weten dat ze in aantocht zijn. Autorijders horen de sirenes nu lang niet altijd.

Maar uit de proeven is onvoldoende gebleken dat politie en brandweer met het systeem sneller ter plekke zijn. Daar komt nog eens bij dat het radiosignaal van Flister ook terechtkomt bij omwonenden en autorijders die verderop rijden.

Bron: NU.NL
Inspector Gadget

Re: Motorambulance aangereden

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Jammer!
Hoewel deels te begrijpen, elk stukje extra signalering lijkt mij een welkome aanvulling als je een prioriteitenvoertuig bent en snel (en veilig!) door het toch wel vaak intolerante en/of ongeduldige, dove en slechthorende, blinde en slechtziende verkeer wenst te gaan. ;) :roll:

Ook jammer voor het bedrijf die de Flister ontwikkeld heeft, lijkt mij een kostbaar "verlies", als het ware.
**AC**

Re: Motorambulance aangereden

Ongelezen bericht door **AC** »

Uit eigen praktijk ervaring is het meestal soms handiger om juist zonder optische en geluidssignalen te rijden. Je wilt niet weten wat voor capriolen mensen uithalen als O&G wel aanstaat. Vaak is het ook zo dat voordat men door heeft dat wij er aan komen, wij er al voorbij zijn 8)_
Inspector Gadget

Re: Motorambulance aangereden

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Klopt, en ik ben nog van de leerschool waar je geïnstrueerd werd om als het ff kan altijd ruimte te maken voor de hulpdiensten, ook al hebben ze hun "kerstboom" niet aan staan.

Daarbij komt dat jullie rijopleiding natuurlijk vele male beter is dan van de gemiddelde burger, het is jullie vak tenslotte.
De overige verkeersdeelnemers lijken vaak meer op vak-antie. ;)
vuurvreter

Re: Motorambulance aangereden

Ongelezen bericht door vuurvreter »

dutchmidiman schreef:Klopt, en ik ben nog van de leerschool waar je geïnstrueerd werd om als het ff kan altijd ruimte te maken voor de hulpdiensten, ook al hebben ze hun "kerstboom" niet aan staan.
Dan is er ook geen noodzaak tot het maken/geven van voorrang.
Inspector Gadget

Re: Motorambulance aangereden

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

vuurvreter schreef:
dutchmidiman schreef:Klopt, en ik ben nog van de leerschool waar je geïnstrueerd werd om als het ff kan altijd ruimte te maken voor de hulpdiensten, ook al hebben ze hun "kerstboom" niet aan staan.
Dan is er ook geen noodzaak tot het maken/geven van voorrang.
Klopt, maar voorrang geven of ruimte maken is niet iets wat alleen maar afgedwongen kan worden (vindt ik, althans), je kunt het geven en gunnen, daar waar het veilig en verantwoordelijk kan, zeker aan alle hulpdiensten.
Ik vindt het zo vriendelijk om die ruimte aan hen te gunnen. (daar waar het veilig kan en verantwoordelijk is, etc, etc)
Omdat, zoals eerder beschreven, het soms kan voor komen dat het spoed is zonder de toeters-en-bellen.
Dan is het formeel gezien geen voorrangsvoertuig inderdaad, maar de noodzaak dat ze die wel of niet voeren is niet iets wat ik wil beoordelen, alsubegrijptwatikbedoel.
vuurvreter

Re: Motorambulance aangereden

Ongelezen bericht door vuurvreter »

dutchmidiman schreef:
vuurvreter schreef:
dutchmidiman schreef:Klopt, en ik ben nog van de leerschool waar je geïnstrueerd werd om als het ff kan altijd ruimte te maken voor de hulpdiensten, ook al hebben ze hun "kerstboom" niet aan staan.
Dan is er ook geen noodzaak tot het maken/geven van voorrang.
Klopt, maar voorrang geven of ruimte maken is niet iets wat alleen maar afgedwongen kan worden (vindt ik, althans), je kunt het geven en gunnen, daar waar het veilig en verantwoordelijk kan, zeker aan alle hulpdiensten.
Ik vindt het zo vriendelijk om die ruimte aan hen te gunnen. (daar waar het veilig kan en verantwoordelijk is, etc, etc)
Omdat, zoals eerder beschreven, het soms kan voor komen dat het spoed is zonder de toeters-en-bellen.
Dan is het formeel gezien geen voorrangsvoertuig inderdaad, maar de noodzaak dat ze die wel of niet voeren is niet iets wat ik wil beoordelen, alsubegrijptwatikbedoel.
Spoed zonder toeters en bellen bestaat niet ;)
En als je begint om voorrang te geven aan de hulpdiensten, wat komt daarna dan ?
Gebruikersavatar
Duiker
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 aug 2010, 19:18
Type: R1100RT
Land: Frankrijk
Woonplaats of omgeving: Correze
Locatie: Correze

Re: Motorambulance aangereden

Ongelezen bericht door Duiker »

vuurvreter schreef:En als je begint om voorrang te geven aan de hulpdiensten, wat komt daarna dan ?
IK

Met vriendelijke groet, Fred. _004
Sit Mare Securum

In bezit van:
Harley Davidson FXLR 1990 340.900 KM
BMW R1100RT,1998 met 312.153 KM
Harley Davidson, Dyna Low Rider mei 2015 met 76033 KM
Gesloten

Terug naar “(bijna) In de kreukels”