En toen ging het (bijna) fout

Forum voor degene bij wie HET helemaal fout ging of slechts een "momentje" had. (Alleen serieuze postings en reacties graag)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Inspector Gadget

En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Hier een leerzame opname (althans, voor mij dan tenminste)

Terwijl het wat drukkig is op een zeer zonnige dag (12 juni) op de linkerbaan A28 rijdende, voelde ik al aan dat deze dame op de rechterbaan mij blijkbaar niet tijdig gezien had.

Ik had twee keuzes;
- Gas er op en er langs proberen te komen, maar dan kwam ik toch wel een beetje dicht achterop de Volvo, en wellicht dat er dan net ff geremd zou kunnen worden.
Of, terwijl ik haar net aan het inhalen was, zij naar links komende, tja, dan zit ik tussen de vangrail en haar (met 100 km/uur).
Kortom, niet mijn 1e keuze.

- Rustig afwachten, veiligheidsruimte creëren, je ziet ook dat ik iets gas terug nam, en probeerde in haar spiegels te komen. Of, als het echt nodig was, zou ik, terwijl zij "plotseling" naar links zou komen, ik de rechterbaan kiezen om nog meer veiligheidsruimte te creëren. Dat laatste was ik mij al op aan het voorbereiden, zoals je kunt zien aan mijn beweging.

Wat deed ik fout?
Ten eerste twijfelde ik volgens mij net ff iets te lang.
Ik had de "gok" kunnen nemen, en er "snel" langs kunnen gaan, de Volvo (en de auto's daar voor) waren al weer bezig te versnellen.
Beter was het geweest om nog meer te vertragen (remmen), maar dan is het net alsof je zegt “ja, komt u maar, ik maak wel even ruimte voor u”. Terwijl ze toch iets beter had moeten kijken, denk ik.
(linkerschouder, linker spiegel, binnenspiegel, etc)
Uiteindelijk zag ze mij uiteindelijk wel, en brak haar inhaalmanoeuvre weer af.

Kortom, dit is de categorie "En toen ging het bijna fout"

Tja, motorrijden is leren, toepassen en oppassen, elke keer weer.
(PS: Resolutie rechtsonderin aanpassen, als je het in HD wilt zien ;) )

[youtube]j4P9AL5rzMc[/youtube]
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Ik denk dat ik op het moment van " in de gaten hebben dat ze niet kijkt en je daardoor je niet ziet " een grootlicht signaal had gegeven en er voor gezorgd dat je in haar spiegels zichtbaar wordt. Als blijkt dat dit niet helpt "afremmen".
Maar ik realiseer me best dat alles in een 'split second' gebeurd en een andere reactie ook een "veilige" oplossing zal bieden. Deze situatie is een van de redenen waarom ik Xenon heb genomen. Daarnaast is opname van je eigen rijden enorm leerzaam zo als uit de opname blijkt

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Gebruikersavatar
Ralph Romein
Berichten: 400
Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Ik had iets spectaculairs verwacht eerlijk gezegd. Rook van remmende banden en jij die op een haar na achterop komt rijden ofzo (niet dat ik je dat gun by the way, want dat is genoeg voor een hartverzakking). Moet eerlijk zeggen dat ik dit regelmatig zie op de snelweg, automobilisten die niet goed kijken en vervolgens naar links gaan. Ik ben paar stevige claxon op mijn fiets op duidelijk te maken dat er nog iemand op de weg zit en die stevige claxon maken wel degelijk uit. De standaard claxon is vanuit een auto bijna niet te horen.

Zelf denk ik graag in mogelijkheden, als motorrijder kan je gemakkelijk naar links op de rijbaan gaan als de auto toch doorzet. Remmen lijkt mij ten alle tijden de beste oplossing.
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
sanderh

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door sanderh »

Ik kan het natuurlijk niet met 100% zeggen, maar ik denk dat je in de dode hoek van de automobilist zat. Ik zelf let daar meestal wel op. Of ik ga er pal naast rijden of iets verder terug zodat ze me in de spiegel duidelijk kunnen zien (controle door zelf in de zijspiegel te kijken en het hoofd van de bestuurder te zien) en dan ook de veiligheid te hebben dat als ze naar links komen je er niet naast zit.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Daar sluit ik me helemaal bij aan. Laat 'zien' dat je er bent . . . . _004
sanderh schreef:Ik kan het natuurlijk niet met 100% zeggen, maar ik denk dat je in de dode hoek van de automobilist zat. Ik zelf let daar meestal wel op. Of ik ga er pal naast rijden of iets verder terug zodat ze me in de spiegel duidelijk kunnen zien (controle door zelf in de zijspiegel te kijken en het hoofd van de bestuurder te zien) en dan ook de veiligheid te hebben dat als ze naar links komen je er niet naast zit.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik geef direct toe dat het niet heel erg spectaculair is, maar in dit geval zeg ik, gelukkig ;)

Toetert-gebruik (Stebel :twisted:) had ik inderdaad moeten overwegen, en heel soms gebruik ik die ook (zoals het hoort), om dreigend gevaar af te wenden.
Maar ook soms "preventief" om aan te geven dat ik er ook (nog) ben.

Ik heb ook Xenon (Bi-Xenon, om precies te zijn), maar op de R1100RT maakt groot licht niet heel veel verschil, vindt ik.

Let wel, ik verander veelvuldig van positie binnen mijn rijstrook (2/3, 1/2, uiterst rechts, en soms ook uiterst links) om beter gezien te worden.

Ik had de claxon kunnen gebruiken, maar ik zat ondertussen wel flink in haar dode-hoek, ik weet niet of het (veel) geholpen zou hebben.
Als je een toetert hoort, en je ziet niets (omdat ik nog in je dode hoek zit) wat ga je doen?
Sommige automobilisten blijven rondkijken wellicht, maar ik ben bang dat er ook volkstammen zijn die daar verder niets mee doen.

Mijn "vluchtgedrag" (lees: instinctiefmatige reactie als ik onder hoge/dreigende druk kom te staan) is over het algemeen om te zorgen dat ik vóór het "gevaar" kom.

Ik leef bij mijn onderschrift van ganser harte, wat dat betreft.

Ik heb een potentieel nijpende situatie opgelost, maar ik had het beter kunnen oplossen, denk ik, na het zien van de opnames.
Er waren dus wat dat betreft nog betere mogelijkheden in deze situatie.
Opahak

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door Opahak »

Hoi Rob,

Ik heb het filmpje een paar keer bekeken en ik denk dat de automobilist je "kwijt" is geraakt. Je hebt een goede tussenruimte achter de volvo maar de bestuurder op de rechtse baan had kennelijk verwacht dat je deze zou gebruiken om hem in te halen.

Wat ik in deze situatie meestal doe is pontificaal naast de auto gaan rijden en oogkontakt zoeken. Dan weet je zeker dat je gezien bent. In dit geval zou het zo kunnen lijken dat de andere bestuurder dacht dat hij de gelegenheid kreeg om in te voegen en omdat hij je niet meer zag de beweging maar in zette.

Tot zover my 2 cents.
Inspector Gadget

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Hallo Paul!

Wat ik mij van de situatie herinner (en de opnames, maar die heb ik natuurlijk ingekort, dit is puur ter lering allemaal) en zie, is dat ik wel mij flink verplaats over de breedte van de weg, vóór die tijd.

Maar deze bestuurster (het is een mevrouw, want ik kijk veel, heel veel, je weet maar nooit :roll:) heeft naar mijn inschatting nimmer gekeken in haar spiegels al die tijd, totdat ze bezig was naar links te komen.

Ik heb geprobeerd haar te zien in haar zijspiegels, maar ze heeft nimmer gekeken.
Ik had inderdaad beter kunnen blijven "steken" in haar zijspiegels totdat ik duidelijk een hoofdbeweging zag dat zij inderdaad keek.
(het "wit" van haar ogen, zeg maar).

Maar, goede tip, er gewoon pontificaal naast gaan rijden, en oogcontact zoeken.

Normaal gesproken zou ik er "baksteen" (als het ware) naast haar voorkant gaan rijden (dus veel meer naar voren), want ben ik vrijwel zeker dat ze mij moet hebben gezien.
En dan is mijn "escape" naar voren, wat ik prettiger vindt.
Of naar voren en dan naar rechts, als ik zie dat zij naar links komt.
Maar door de drukte vóór mij en mijn te lange twijfel, ontstond deze situatie.
Een leermoment voor mij.
vuurvreter

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door vuurvreter »

Wat ik vaak zie, is dat motorrijders vaak links van het midden rijden op de (1e) rijbaan.
Zelf doe ik het vaak anders, ik rijdt juist rechts van het midden op de (1e) rijbaan.
Het voordeel (zo valt mij op) dat je ver tussen 2 rijbanen door kunt kijken.
Het achterop komend verkeer in beide spiegels ziet, en het meest belangrijke je kunt in de spiegel kijken (mits goed afgesteld) wat de bestuurder doet die op de (2e) rijbaan rijdt.

Ik maak daar een spelletje van om in de spiegel te kijken van de bestuurder of hij mij wel ziet of waar hij/zij mee bezig is.

Ik zou zeggen probeer het eens.
Inspector Gadget

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Er wordt je geleerd dat je positie op ca. 2/3 van je weghelft behoort te zijn, ik weet alleen niet (meer) of dat nog uitmaakte voor op welke rijbaan je bent.

Ik neem meer afstand als ik meer wil zien, het positioneren naar rechts op de linkerrijbaan doe ik meer om degene vóór mij te laten weten/zien dat ik achter hen rij.
(bijv. als ik merk dat ze niet in hun spiegels kijken of gekeken hebben).
Ben het met je eens dat je dan gemakkelijk(er) even tussendoor kunt kijken, maar ik vindt dat wel nogal een compromis op mijn veiligheidsruimte aan de rechterkant, als je begrijpt wat ik bedoel.
Sommige bestuurders op de rechterbaan zijn bij drukte soms niet bepaald koersvast, ik hou van extra marge als het even kan.
(ook omdat ik een fout kan maken, natuurlijk)

Ik probeer altijd wel de bestuurder te zien/aan te kijken, ook in het voorbij gaan cq. inhalen cq. passeren.

Maar, je hebt gelijk, ik ga nog meer in hun spiegels kijken of ze mij wel gezien hebben.
Ga nog beter mijn best doen! _004 ;)

En ik zal zeker jou manier eens uitproberen, ook al lijkt het mij in eerste instantie ietwat onprettig/onwennig.
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

vuurvreter schreef:Wat ik vaak zie, is dat motorrijders vaak links van het midden rijden op de (1e) rijbaan.
Zelf doe ik het vaak anders, ik rijdt juist rechts van het midden op de (1e) rijbaan.
Het voordeel (zo valt mij op) dat je ver tussen 2 rijbanen door kunt kijken.
Het achterop komend verkeer in beide spiegels ziet, en het meest belangrijke je kunt in de spiegel kijken (mits goed afgesteld) wat de bestuurder doet die op de (2e) rijbaan rijdt.

Ik maak daar een spelletje van om in de spiegel te kijken van de bestuurder of hij mij wel ziet of waar hij/zij mee bezig is.

Ik zou zeggen probeer het eens.
Hoe opleidingen veranderen? Bij mij is er in gestampt, ook op de vervolg opleidingen nooit rechts van het midden rijden waarom niet? Omdat er dan automobilisten die als ze je inhalen niet helemaal naar links uitwijken naar de baan naast je en je dus erg krap passeren en elke motorrijder weet dat je dan onwillekeurig een "schrik" beweging krijgt wat weer gevaar oplevert. Ik hou dus al 40 jaar op elke baan "links van het midden".

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Opahak

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door Opahak »

vuurvreter schreef:Wat ik vaak zie, is dat motorrijders vaak links van het midden rijden op de (1e) rijbaan.
Zelf doe ik het vaak anders, ik rijdt juist rechts van het midden op de (1e) rijbaan.
Het voordeel (zo valt mij op) dat je ver tussen 2 rijbanen door kunt kijken.
Het achterop komend verkeer in beide spiegels ziet, en het meest belangrijke je kunt in de spiegel kijken (mits goed afgesteld) wat de bestuurder doet die op de (2e) rijbaan rijdt.

Ik maak daar een spelletje van om in de spiegel te kijken van de bestuurder of hij mij wel ziet of waar hij/zij mee bezig is.

Ik zou zeggen probeer het eens.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook van de oude stempel ben. Ik rij links van het midden, zeker op niet snelwegen. Ook bij mij er in geramd door mijn instructeur.
Zijn verklaring was dat je dan voor alle medeweggebruikers beter zichtbaar bent en het is de veiligste plaats op de weg. De door DMM genoemde marge!
Wel lees ik dat sommige collega's regelmatig veranderen van positie om nog beter op te vallen. Kijk da's nou weer een leermomentje voor mij want ik rij meestal als een kaars rechtuit. Zal dat eens proberen _004

Perfect zzo'n forum. Elke dag leer ik wel wat! Big RT Smile
Gebruikersavatar
Marianne
Berichten: 467
Lid geworden op: 05 mar 2009, 18:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Scherpenzeel (Gld)
Locatie: Scherpenzeel

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door Marianne »

Ik heb geleerd om bij 2 rijstroken op de snelweg op de rechter in het midden te rijden en op de linker, links van het midden of nog niets verder van het midden.

Op andere wegen rijden ik altijd links van het midden en bij het aankomen van een tegemoetkomende vrachtauto, ander groot voertuig of een hele rij auto's naar rechts op te schuiven ivm het zicht van de tegenliggers. Daarbij is de "klap" van de wind die achter een vrachtauto komt, dan ook minder.
Groeten Marianne

Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
RhanRT

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door RhanRT »

Marianne schreef:Ik heb geleerd om bij 2 rijstroken op de snelweg op de rechter in het midden te rijden en op de linker, links van het midden of nog niets verder van het midden.

Op andere wegen rijden ik altijd links van het midden en bij het aankomen van een tegemoetkomende vrachtauto, ander groot voertuig of een hele rij auto's naar rechts op te schuiven ivm het zicht van de tegenliggers. Daarbij is de "klap" van de wind die achter een vrachtauto komt, dan ook minder.
Is in principe ook de basis, echter verhef de basis nooit tot een wetmatigheid van "ik moet en zal".
Spelen met je positie is het devies, veranderen van positie om a: op te vallen b: wind juist niet opvangen (denk eraan dat bij een sterke dwarswind je ook een behoorlijke slinger kan maken na een vrachtauto) en c: ruimte of een vluchtweg over hebben (m.i. het meest belangrijkste)

Bij een rustig en ruim verkeersbeeld pak je de basis, zodra dit in negatieve zin gaat veranderen gebruik dan het bovenstaande.

Eeen ieder veel en veilige kilometers toegewenst.

[groet]
RhanRT
Inspector Gadget

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Absoluut, het is zeker geen "wetmatigheid" wat dat betreft;

Ook ik heb geleerd bij tegemoet komend verkeer op niet-snelwegen en (al dan niet beperkte wegbreedte) meer uit te wijken naar de rechterkant.
Echt naar de rand van de weg, rechts.

En inderdaad, als er een vrachtwagen of ander groot voertuig je tegemoet komt, nog meer naar rechts uit te wijken, ivm mogelijk tegenwind/vacuüm (drukverschil en luchtverplaatsing, eigenlijk) en de daar achter rijdende verkeer zichtbaar te maken dat jij hen tegemoet komt (ivm mogelijk afblokken door het grotere voertuig, en ze wellicht denken dat het een goed inhaal-moment is).

Zijdelingse herpositionering op je weghelft is inderdaad heel erg belangrijk, en rij ik op de snelweg, 1/4, 1/2 en 3/4, in wisselende combinaties.
Afhankelijk hoe druk het is. Als het niet druk is, op 2/3, 1/2 en af-en-toe 3/4.
Nadeel van de 3/4 positie is dat het verkeer voor je denkt dat je er langs wilt en dan van rijstrook gaat wisselen, ook rechts. Soms.
Meestal een teken dat ze mij "nu pas" zien, denk ik.

Het devies is inderdaad wat bij mij er ingeramd is, verander je positie, met regelmaat. Net zoals elke 5 ~ 10 seconden in je spiegels kijken.
(ik had een instructeur die je op de meest onverwachte momenten probeerde in te halen als je hem niet tijdig zag, wat een tompoes-moment genoemd werd)
Laat ik stellen dat ik in het begin bijgedragen heb in een redelijke gewichtstoename van hem. :)
RhanRT

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door RhanRT »

dutchmidiman schreef:Absoluut, het is zeker geen "wetmatigheid" wat dat betreft;

Ook ik heb geleerd bij tegemoet komend verkeer op niet-snelwegen en (al dan niet beperkte wegbreedte) meer uit te wijken naar de rechterkant.
Echt naar de rand van de weg, rechts.

En inderdaad, als er een vrachtwagen of ander groot voertuig je tegemoet komt, nog meer naar rechts uit te wijken, ivm mogelijk tegenwind/vacuüm (drukverschil en luchtverplaatsing, eigenlijk) en de daar achter rijdende verkeer zichtbaar te maken dat jij hen tegemoet komt (ivm mogelijk afblokken door het grotere voertuig, en ze wellicht denken dat het een goed inhaal-moment is).

Zijdelingse herpositionering op je weghelft is inderdaad heel erg belangrijk, en rij ik op de snelweg, 1/4, 1/2 en 3/4, in wisselende combinaties.
Afhankelijk hoe druk het is. Als het niet druk is, op 2/3, 1/2 en af-en-toe 3/4.
Nadeel van de 3/4 positie is dat het verkeer voor je denkt dat je er langs wilt en dan van rijstrook gaat wisselen, ook rechts. Soms.
Meestal een teken dat ze mij "nu pas" zien, denk ik.

Het devies is inderdaad wat bij mij er ingeramd is, verander je positie, met regelmaat. Net zoals elke 5 ~ 10 seconden in je spiegels kijken.
(ik had een instructeur die je op de meest onverwachte momenten probeerde in te halen als je hem niet tijdig zag, wat een tompoes-moment genoemd werd)
Laat ik stellen dat ik in het begin bijgedragen heb in een redelijke gewichtstoename van hem. :)
Even streng (maar wel goed bedoeld) toesprekende; nooit maar dan ook nooit Echt naar de rand van de weg, rechts. zoals DMM aanhaalt.
Kom ik zo op terug.
Ook ik positioneerde mijn motor of auto bij examentraining onverwacht naast de kandidaat als de kandidaat mij de ruimte gaf door onoplettendheid waarbij het volstrekt duidelijk was dat door die onoplettendheid de kandidaat zijn veiligheidmarge niet meer in acht nam en of er niet meer bij nadacht.
Wat dat betreft DMM had je wel les van mij gehad kunnen hebben :-)
Waarom nooit naar de rand van de weg, rechts:
je zet volkomen de deur open voor een ander voertuig in jouw rijstrook, indien er dan onverwachte rem momenten ontstaan zal een ieder in een reflect handelen, het risico dat jij op snelheid en uitwijkend/remmend een bermvlucht moet maken is dan veels te groot en leidt te vaak tot een valpartij daar jij en een ander op basis van in reflect remmen veel meer krachten oproept dan dat je verstandelijk en alles overziend zou doen. Hou je wat ruimte over dan heb je in ieder geval de kans om een deel van je snelheid er uit te halen om daarna je vluchtweg van een bermvlucht gecontroleerder te laten verlopen.

[groet]
RhanRT
Inspector Gadget

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik denk dat ik niet duidelijk geweest ben, aan de rand van de weg, niet op de rand van weg, natuurlijk.
:oops:

Om ff snel plaatjes te gebruiken, omdat dit meer zegt dan 1000 worden;
Ter illustratie en deze discussie;

Afbeelding
Hier dien je tegen de (onderbroken) kantbelijning aan te gaan rijden als er tegemoet komen verkeer aan komt.



Afbeelding
Hier dien je zelfs uit te wijken tot op het fietspad bij tegemoet komende verkeer.

Zo is mij dat geleerd, en ik weet van het CBR dat kandidaten dit hun examenpunten kost als deze onvoldoende uitweken voor tegemoet komende verkeer.

Ik zeg dus niet dat je op de rand van de weg of helemaal tegen de kant van de weg moet gaan rijden, veiligheidsruimte moet je ten alle tijden rondom, dus ook naast je, houden, natuurlijk.

Bij een 80 km weg (al dan niet met inhaal-verbod) zal ik altijd de 1/3 positie kiezen als een vrachtwagen of landbouwverkeer mij tegemoet komt, ook dat is mij zo geleerd.
En normaal gesproken is de positie 2/3 en 1/2, uiteraard regelmatig aanpassende.

Hopelijk heb ik mijn onduidelijkheid nu weggenomen ;)
RhanRT

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door RhanRT »

Beste DMM,
Ik snap wel degelijk jouw goede bedoeling t.a.v. rijtechnische informatie voor de motor naar de lezende forum-leden, maar....
Er is geen goede positie denkbaar zodra je denkt in 1/3, 2/3 of 1/2 positiebepaling, waarom niet zou je nu denken.
De enige goede positie is het inzichtelijke waarbij je moet denken aan de waarneembaarheid van jou naar anderen en de veiligheid voor en van jou zelf.
Het aangeven van 1/3, 2/3 of 1/2 naar een kandidaat is slechts voor de visualiserende overdracht tot begrip bij de onervaren startende motorrijder.
Iedere instructeur zal daarna dit verfijnen met wijzen op snelheid aanpassen t.a.v. de verschillende wegdekvormen (asfalt - steen - grid etc.) en uiteraard de ruimte die overblijft.
Oja voor wat het waard is....... het CBR werkt absoluut niet met examenpunten voor kandidaten zoals jij schrijft!
Men werkt met itembeoordeling wat inhoudt; men kijkt per examenonderdeel naar incidenteel/structureel, de aard de ernst en het aantal malen, en vervolgens zet men dit af in een totaalbeoordeling van alle examenonderdelen in dat examen.
Dus examenpunten bestaan niet en is een broodje aap verhaal.
Deze wijze van beoordeling is al gebruikelijk vanaf 1992.
m.vr.gr.,
RhanRT
Inspector Gadget

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Laten we dit anders sparen voor ander draadje ;) , maar ik ben het met je eens dat de enige juiste positie is die positie waar je overzicht hebt, zichtbaar bent, en nog voldoende veiligheidsruimte hebt, etc.

Het visualiseren van 1/2, 2/3, 3/4, etc is puur om het inzichtelijk te maken op dit forum, want me dunkt dat iedereen dit tijdens de rijopleiding in 1 of andere vorm geleerd, denk ik.

Ik neem het gelijk van je aan dat CBR niet met examenpunten werkt.
Maar het niet voldoende uitwijken voor fietsers, tegemoet komende verkeer, oftewel gebruik maken van je verkeersinzicht om het veilig voor anderen, maar zeker ook voor je zelf te maken danwel te houden, zal naar de informatie die ik heb, weldegelijk meetellen voor het examen.
En zal m.i. het slagen een optelling zijn van de plussen en minnen om een totaal plaatje te krijgen of de kandidaat er klaar voor is om veilig aan het verkeer deel te nemen, en dus ook verder te leren en toe te passen.
RhanRT

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door RhanRT »

Je beschrijft het nu m.i. veel beter, waarvoor mijn welgemeende dank.
Het komt allemaal terug naar gevaarsherkenning en risicoperceptie, wat de airbag is van de motorrijder!
Niet voor niets sluit ik ieder bericht af met de tekst: geef je verstand voorrang en koester je emotie.
groet,
RhanRT
DVR1200RT

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door DVR1200RT »

Hallo Dutch;
In je eerste bericht lees ik: "Beter was het geweest om nog meer te vertragen (remmen), maar dan is het net alsof je zegt “ja, komt u maar, ik maak wel even ruimte voor u”. Terwijl ze toch iets beter had moeten kijken, denk ik."

Wat is er in dit geval op tegen om diegene die een fout lijkt te gaan maken, een fout die bovendien voor jou het meest bedreigend is, daarvoor de ruimte te geven door te remmen?
Lijkt mij per definitie toch de veiligste en dus beste oplossing.
Dat ze eigenlijk beter had moeten kijken ligt alleen in haar eigen macht.
Maar als motorrijder, rijdend tussen een niet kijkende automobilist(e) die wil gaan inhalen en een vangrail, zit je in een zeer ongeschikte positie om de automobilist te gaan opvoeden/corrigeren of whatever.
Zij maakt de fout en jij redt jezelf uit een penibele situatie door te remmen en haar inderdaad de ruimte te laten om die fout te maken zonder ernstige gevolgen.
Dus ik denk; Gewoon goed opgelet en adequaat gereageerd _004
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door HansD »

Goede discussie, waarvan ik weer wat leer.
In de praktijk doe ik het nog weer anders:
Als ik twijfel of iemand op de rechterbaan me wel ziet, zorg ik dat ik uit de dode hoek kom en even pontificaal naast die auto ga rijden (minstens op gelijk hoogte).
Dit doe ik ook als ik daarvoor even dicht achter een voorganger op de linkerbaan moet rijden. Als deze voorligger niet optrekt of door kan rijden, laat ik me weer terugzakken in de overtuiging dat de auto op de rechterbaan me gezien heeft.
Daarnaast rijd ik zo pontificaal mogelijk op de rijbaan (ik houd van het woord pontificaal), dwz . niet teveel naar links of rechts. Bij het inhalen ga ik even zover mogelijk van het voertuig (auto of vrachtwagen) af rijden die ik inhaal ( dus flink naar links). Als ik zelf ingehaald word , ga ik even meer naar rechts op de rechterbaan.

HAns
Inspector Gadget

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Hallo Daaf,

Je hebt gelijk, maar ik denk bij elke "fout", wat kan ik er van leren, en, nog veel belangrijker, hoe kan ik het in het vervolg voorkomen.
Want een fout maken behoeft in principe niet erg te zijn, soms, maar herhaaldelijk dezelfde fout maken dan heb je een probleem ;)

Ik her-positioneer mij regelmatig, kies daarom ook de rechterbaan als ik even het gevoel krijg (zie, dus) dat men niet kijkt, soms zelfs even naar rechts op de rechterbaan. (die rechter-spiegel is ook belangrijk om hen te zien, en te zien kijken).
Maar toch probeer ik niet te vaak (achter elkaar, als het ware) linkerbaan-rechterbaan te doen, om een te onrustig verkeersbeeld te voorkomen. Of, die bestuurders heb je ook, die zien je naar rechts gaan, en denken dan blijkbaar “mooi, ik kan dan gelijk naar links, geen knipperlicht nodig, gaan met die banaan.” Waarbij ze soms vergeten naar links te kijken en het andere verkeer hinderen.

En inderdaad, net zoals HansD schreef, ruim, zeer ruim inhalen.
Hoewel ik de situatie van niet-koersvaste bestuurders nog niet meegemaakt heb (anders dan in de file), ik hou erg van mijn veiligheidsruimte, ten alle tijden ;)
En goede tips om wat meer pontificaal te zijn, dat is mijn nieuwe woord van de maand geworden. _004

Zoals een instructeur ooit tegen mij vertelde, je mag best wat trotser op die fiets zitten, laat je zien, kin omhoog en borst(en) vooruit :lol:

Anyhoe, deze situatie is een leer-moment voor mij dus.
Hopelijk heeft de dame in kwestie er ook wat van geleerd.

Ik in ieder geval wel! _004
Gebruikersavatar
Gambit2011
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 apr 2010, 01:00
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ede
Locatie: Ede

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door Gambit2011 »

Zeker een leerzaam draadje,

maar DMM, ik weet niet of je niet gewoon het gas had los kunnen laten of licht aanremmen, door achteropkomend verkeer, anders was dit misschien ook een optie geweest.
Weet dat dat moeilijk te beslissen is in een split-second en al helemaal als je ook nogmaals moet kijken in je spiegels voor achteropkomend verkeer.

(Ik weet dat je altijd overzicht moet houden, ook wat er achter je gebeurdt, maar voordat je (aan)remt moet het natuurlijk ook nog eens)

zie mijn quote, geldt niet alleen voor motorrijders
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Motorhistorie:
Suzuki Intruder vs 700 (1986) van 05-05-2004 t/m heden
BMW R 1100 RT (1996) van 07-08-2009 t/m 19-07-2017
Triumph Sprint ST 1050 (2010) van 19-07-2017 t/m heden
Inspector Gadget

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Terechte opmerking;
Ik had al iets geremd, en er zat verkeer (redelijk vlak) achter mij, we kwamen net uit een file rijden.
Dan is iedereen over het algemeen wat gehaaster om weer snelheid te maken.

Ik had nog wat meer kunnen remmen, of langer wat meer naar rechts kunnen rijden in haar kijk-hoek.
Als je het filmpje bekijkt zie je mij naar de as van de weg rijden vóór die tijd. (@ 00:02 t/m 00:09)
Het is helaas wat moeilijk te zien op de opname, maar de hoofdbeweging was er wel, vanaf 00:14 t/m 00:17 zat ik in haar kijk-hoek volgens mij

Ik kom langzamerhand tot de conclusie dat de dame in kwestie helemaal nooit gekeken heeft, of wel gekeken maar niet gezien (ogen kijken, het brein ziet, is mijn stelling). Aangezien ik ook nogal opvallend gekleed ben ;)

Hoewel het een "complexe" situatie was, had ik het redelijk onder controle, op deze laatste stap na dan :oops:
Gwaaido

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door Gwaaido »

Allemaal interessant om te lezen...
Mijn motto is eenvoudig en tot nu toe (en hopelijk nog heel lang) zeer deugdelijk
gebleken: ik ga er steeds van uit dat men mij niet gezien heeft en ik neem
steeds een ruime veiligheidsmarge tov andere weggebruikers en obstakels.
Over de ideale positie op de rijweg kan ik zeer kort zijn (in België toch ;)):
daar waar er het minste putten zijn... rij ik het liefst _004
[groet]
Gwaaido
DVR1200RT

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door DVR1200RT »

Hoi Dutch,

Eens dat je van je fouten kan leren, immers iets wat je goed doet kan je al en hoef je dus niet meer te leren ;)
Waar ik op inhaak is dat je maar zeer beperkte (tot geen) mogelijkheden hebt om iemand anders van een fout te laten leren, dat moet die persoon om te beginnen zelf willen ;)
Ik bedoel;
Jezelf zichtbaar maken door de beste positie op de weg te kiezen doe je zelf. Daar heb je macht en controle over, uitzonderingen daargelaten...
Maar of iemand kijkt en jou ziet, dat ligt buiten jouw macht of controle... In aanmerking genomen dat je de juiste positie op de weg hebt in kunnen nemen natuurijk :!:

Overigens denk ik dat we eigenlijk op verschillende wijzen hetzelfde zeggen _004
Inspector Gadget

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ben het helemaal met je eens, er zitten twee kanten aan.

Ik verwacht ook zeker niet dat ik de ander kan "opvoeden" of verbeteren of zo, maar ik kan wel proberen nog meer/beter rekening te houden met hun mogelijke "fouten", en deze opname toont m.i. aan dat ik nog iets meer veiligheidsruimte had kunnen nemen, of, er toch voorbij had moeten gaan om zo in haar gezichtsveld aan de voorzijde te komen.
Maar daar was mijn "twijfel" debet aan dat ik die keuze op dat moment genomen had, waarbij ik achteraf van mening ben dat er andere, maar vooral betere, keuzes er waren geweest. En die had ik beter kunnen kiezen.

En geef ik dus ook ruiterlijk toe dat ik het in deze specifieke situatie niet helemaal goed gedaan heb, en het dus een verbeterpunt is.
Gebruikersavatar
Gambit2011
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 apr 2010, 01:00
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ede
Locatie: Ede

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door Gambit2011 »

Misschien is dit een optie om meer op te vallen op de motor:

http://www.youtube.com/watch?v=DSK5fmGn ... r_embedded
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Motorhistorie:
Suzuki Intruder vs 700 (1986) van 05-05-2004 t/m heden
BMW R 1100 RT (1996) van 07-08-2009 t/m 19-07-2017
Triumph Sprint ST 1050 (2010) van 19-07-2017 t/m heden
Gebruikersavatar
Gambit2011
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 apr 2010, 01:00
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ede
Locatie: Ede

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door Gambit2011 »

Ik weet het, niet zo veilig en hygienisch
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Motorhistorie:
Suzuki Intruder vs 700 (1986) van 05-05-2004 t/m heden
BMW R 1100 RT (1996) van 07-08-2009 t/m 19-07-2017
Triumph Sprint ST 1050 (2010) van 19-07-2017 t/m heden
Inspector Gadget

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

_004 Hmmm, daar heb ik het postuur niet meer naar, laat ik het daarbij houden :shock: :lol:

Als ik dat zou doen, weet ik zeker dat ik opmerkingen krijg dat mijn "motorpak" wel heel raar zit of opgedroogd is :roll: Big RT Smile
vuurvreter

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door vuurvreter »

Gambit2011 schreef:Misschien is dit een optie om meer op te vallen op de motor:

http://www.youtube.com/watch?v=DSK5fmGn ... r_embedded
Ik vond de ongekuiste versie mooier, op sommige punten :lol:
dutchmidiman schreef:Als ik dat zou doen, weet ik zeker dat ik opmerkingen krijg dat mijn "motorpak" wel heel raar zit of opgedroogd is :roll: Big RT Smile
En de vraag waar dat ventieltje voor dient :lol:
Inspector Gadget

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

vuurvreter schreef:En de vraag waar dat ventieltje voor dient :lol:
:lol: :lol: Bij mij zal het meer zijn dat er een slang loshangt :roll: :twisted: , maar ik begrijp wat je bedoelt. :lol: :lol:

Geweldig die humor op dit forum, dat maakt een minder fraaie dag weer helemaal goed!
Dankjulliewel, allemaal! _004
Opahak

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door Opahak »

Heren,

Ik zou die creditcard van die laatste man op zijn v-strom :lol: maar niet meer aanpakken :O :O :O
Gebruikersavatar
Marianne
Berichten: 467
Lid geworden op: 05 mar 2009, 18:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Scherpenzeel (Gld)
Locatie: Scherpenzeel

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door Marianne »

Je ziet wel gelijk of het een man of vrouw is. Big RT Smile

Alleen in de laatste seconde, waar stopt die man nou dat apparaatje??????
Groeten Marianne

Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
Inspector Gadget

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Marianne schreef:Alleen in de laatste seconde, waar stopt die man nou dat apparaatje??????
Volgens mij stopt hij het tussen zijn zitvlak en zijn zadel _001
vuurvreter

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door vuurvreter »

Marianne schreef:Alleen in de laatste seconde, waar stopt die man nou dat apparaatje??????
Sommige dingen wil je gewoon niet weten :O
**AC**

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door **AC** »

Opahak schreef:Heren,

Ik zou die creditcard van die laatste man op zijn v-strom :lol: maar niet meer aanpakken :O :O :O
"Geld stinkt toch niet" ;)
Gebruikersavatar
Marianne
Berichten: 467
Lid geworden op: 05 mar 2009, 18:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Scherpenzeel (Gld)
Locatie: Scherpenzeel

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door Marianne »

vuurvreter schreef:
Marianne schreef:Alleen in de laatste seconde, waar stopt die man nou dat apparaatje??????
Sommige dingen wil je gewoon niet weten :O
Ja hoor, ik wel. Ik ben nogal nieuwsgierig van aard. :lol: :lol: :lol:
Groeten Marianne

Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
Inspector Gadget

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

**AC** schreef:
Opahak schreef:Heren,

Ik zou die creditcard van die laatste man op zijn v-strom :lol: maar niet meer aanpakken :O :O :O
"Geld stinkt toch niet" ;)
Maar soms wel waar het vandaan komt (in dit geval waarschijnlijk zeer letterlijk) :lol:
kg.hannema

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door kg.hannema »

Ja bij mij ging het goed fout.
Ik was op weg naar Monscha helemaal binnendoor van af Veenendaal.
Op een gegeven moment ongeveer 30 km voor Monschau was de weg opgebroken.
Er stond keurig een stoplicht dat op rood stond.
Ik remde af en had nog net niet mijn linker voet aan de grond of ik werd keihard van achteren geramd door een motorrijdster.
Zij had het stoplicht en mijn heldere remlicht niet gezien, dus lette niet op.
Nou daar vlogen mijn linker en topkoffer langs mij heen en ik belande zo'n dertig meter verder op het asfalt.
De bmw R1150RT van mij kwakte naar rechts met de cilinder op de stoeprand.
Je raad het al cilinder stuk naar binnen geslagen door de harde vaart en hele gewicht viel erop.
Mijn helm een shubert C1 was bij het kingedeelte gebroken maar je kon dat alleen voelen en niet zien.
Ik heb zelf niets totaal niets maar mijn bmw is total los en dat gaat mij erg aan mijn hart.
Op drie dagen na heb ik hem pas drie maanden en hij was zo mooi reed uitstekend en erg lux met corbin zadel.
Ik heb overal gekeken al naar een andere maar vind het heel erg moeilijk.
Ik heb ook al gedacht aan een 1200rt, en wil graag weten hoeveel die loopt dus 1 op???.
Mijn 1150 liep ongeveer 1 op 17 a18 dus heel netjes.
Om de 1150 binnen te krijgen deed ik de richtingaanwijzers er steeds af en binnen er weer op.
Zo kon hij mooi naar binnen ik woon namelijk in een flat.
Bij de dealer zeiden ze dat het ook bij een 1200 kan maar is dat ook zo want een dealer wil alleen maar verkopen.
Dus deze vraagjes had ik even.

Met vriendelijke groet van een zeer bedroefde bmw rijder.
vuurvreter

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door vuurvreter »

kg.hannema schreef:Ja bij mij ging het goed fout.
Ik was op weg naar Monscha helemaal binnendoor van af Veenendaal.
Op een gegeven moment ongeveer 30 km voor Monschau was de weg opgebroken.
Er stond keurig een stoplicht dat op rood stond.
Ik remde af en had nog net niet mijn linker voet aan de grond of ik werd keihard van achteren geramd door een motorrijdster.
Zij had het stoplicht en mijn heldere remlicht niet gezien, dus lette niet op.
Nou daar vlogen mijn linker en topkoffer langs mij heen en ik belande zo'n dertig meter verder op het asfalt.
De bmw R1150RT van mij kwakte naar rechts met de cilinder op de stoeprand.
Je raad het al cilinder stuk naar binnen geslagen door de harde vaart en hele gewicht viel erop.
Mijn helm een shubert C1 was bij het kingedeelte gebroken maar je kon dat alleen voelen en niet zien.
Ik heb zelf niets totaal niets maar mijn bmw is total los en dat gaat mij erg aan mijn hart.
Op drie dagen na heb ik hem pas drie maanden en hij was zo mooi reed uitstekend en erg lux met corbin zadel.
Ik heb overal gekeken al naar een andere maar vind het heel erg moeilijk.
Ik heb ook al gedacht aan een 1200rt, en wil graag weten hoeveel die loopt dus 1 op???.
Mijn 1150 liep ongeveer 1 op 17 a18 dus heel netjes.
Om de 1150 binnen te krijgen deed ik de richtingaanwijzers er steeds af en binnen er weer op.
Zo kon hij mooi naar binnen ik woon namelijk in een flat.
Bij de dealer zeiden ze dat het ook bij een 1200 kan maar is dat ook zo want een dealer wil alleen maar verkopen.
Dus deze vraagjes had ik even.

Met vriendelijke groet van een zeer bedroefde bmw rijder.
Wat een triest gebeuren, sterkte.
Wat de 1200RT betreft, die van mij liep ongeveer 1:19 1:20 en daar was ik heel erg tevreden mee.
Inspector Gadget

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Wow, pijnlijk relaas om te lezen.
En dan zit ik een beetje te piepen over een dame die mij niet zag/ziet.

Als ik het zo lees is het nog behoorlijk hard gegaan ook, blij dat jij verder niets hebt!

Daarom zet ik mijn rechtervoet op de grond, sta stil altijd in de 1e versnelling totdat ik zie in mijn spiegels dat degene achter mij daadwerkelijk (op veilige afstand) gestopt is. Met de nodige veiligheidsruimte voor, en naast mij, en dus (ook) achter mij.
En als ik het gevoel krijg dat diegene dat niet (tijdig) zal doen, manoeuvreer/rij ik "door" naar een andere plek/positie totdat ik het gevoel heb dat wel (weer) te hebben.
Omdat ik dit helaas ook meerdere keren en op verschillende voertuigen heb meegemaakt.

Ik heb zelf ook naar de R1200RT gekeken in verband met de breedte, en die is 90 cm, gemeten over de spiegels. Vrijwel dezelfde breedte.
De lengte daarentegen is van de R1200RT 2m23, een paar centimeter langer dus.

Hoop dat je snel dit hoofdstuk kunt afsluiten, en je kunt gaan genieten van een andere motor.
**AC**

Re: En toen ging het (bijna) fout

Ongelezen bericht door **AC** »

Nou vervelend verhaal zeg, gelukkig dat je er zelf lichamelijk niets aan overgehouden hebt!
Voor wat betreft de R1200RT, zal deze minstens net zo zuinig rijden. Maar ik weet wel bijna zeker, zuiniger :D Al hoewel het natuurlijk altijd van je rechterhand afhangt.

Succes met de afhandeling en je nieuwe zoektocht!

Gr. Milan
Gesloten

Terug naar “(bijna) In de kreukels”