BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Onderdeel Quispel Motoren - Deurne

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

motorbanden en motoronderdelen
 

Wat is er te doen?

 

Accu's. toebehoren, energiesystemen
 

Het BMW RT Forum steunt al 7 jaar de CliniClowns

tanken

Forum voor degene bij wie HET helemaal fout ging of slechts een "momentje" had. (Alleen serieuze postings en reacties graag)

Moderators: JOS WRSM, Bert M

Gesloten
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

tanken

Ongelezen bericht door Hazeldonk » 06 jun 2012, 22:26

En toen ging het bijna fout. Na een lange en vermoeiende dag voor het in de garage zetten even af tanken. Ik vind het niets als ik eerst moet tanken als ik er op stap dus rij ik naar het tankstation waar ik al ontelbare keren heb getankt, zet de RT naast de pomp en pak een slang zonder na te denken. Eigenlijk op de automatische piloot pak ik het vulpistool en zwaai het naar de tank, er loopt wat brandstof uit voor dat ik het vulpistool in de opening heb gedaan. Het gaat wat moeilijk en het lijkt of het vulpistool niet zo goed past en pas dan ruik ik dat de euro 95 die ik moet hebben anders ruikt, naar diesel! Dan wordt ik me bewust van wat ik aan het doen ben en zie tot mijn schrik dat ik de diesel slang heb gepakt. Snel maak ik mijn fout goed en tank vlot af met de juiste brandstof. Er is hooguit een druppel diesel in de tank gelopen en er is 21 liter euro bijgedaan dus dat zal geen problemen opleveren _003 _001 Maar wat nu als ik pas na een paar liter er achter was gekomen dat ik fout zat, wat dan :?: Weet iemand, hopelijk niet uit ervaring, wat de consequenties daar van zijn?

een geschrokken, :oops:

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl

Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 276
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: tanken

Ongelezen bericht door Snellecees » 06 jun 2012, 22:33

Als je nog niet hebt gereden op het moment dat je fout opmerkt, tank leegmaken en opnieuw met de juiste brandstof vullen.

Als je al wel gereden hebt motor onmiddelijk stoppen en dan naar dealer of garagebedrijf om brandstof systeem schoon te laten maken. Ik denk als je voldoende lang doorrijd dat hij vanzelf stilvalt.

Groet
Cees

Gebruikersavatar
JOS WRSM
Oprichter BMW RT Forum
Oprichter BMW RT Forum
Berichten: 4108
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1100LT / 1998
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: tanken

Ongelezen bericht door JOS WRSM » 06 jun 2012, 23:15

Hey Ben,

Onlangs is een hele bekende forummer dit ook overkomen. Toen we een ritje gingen maken rook ik dat zijn -1200- naar diesel stonk.
Toen ik hem er over aansprak moest hij met z'n billen bloot en bekende me dat hij een "senior moment" heeft gehad bij het tanken. _001
Hooguit 2 liter diesel en daarna afgetankt met 98.
Hij is dus gewoon doorgereden en, behoudens de stank van een oude tractor, geen problemen gehad.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding

RhanRT

Re: tanken

Ongelezen bericht door RhanRT » 07 jun 2012, 01:03

grinnik, correct verhaal van ons Joske.

Rustig rijden en geen vermogen aanspreken is het devies, en tank na een halve tank te hebben gereden direct weer. Herhaal dit proces een aantal keren.

Met 2 liter diesel heb je iets meer dan 10% vervuiling, veel meer kun je niet hebben, want je merkt het wel.
Dus vandaar rij rustig en ga versneld telkens tanken, na 2 x de goede brandstof te hebben getankt merk je niets meer en kun je het vermogen weer vol aanspreken.

De vraag zou omhoog kunnen komen van: later ook niet?
Het antwoord is simpel: nee, na dit foutje ben ik alweer zo'n 5000 km verder en vraag het volle vermogen van de motor met snelheidsopbouw maar ook richting de topsnelheid.
De motor loopt perfect !!!! (misschien dank zij de diesel?? :D :D )

met vriendelijke groet,

RhanRT

(ik voelde mij echt wel een sufferd toen het mij gebeurde)

Dave

Re: tanken

Ongelezen bericht door Dave » 07 jun 2012, 01:28

Zeker toen je je in moest gaan houden :D

RhanRT

Re: tanken

Ongelezen bericht door RhanRT » 07 jun 2012, 01:38

Big RT Smile

Ton1959

Re: tanken

Ongelezen bericht door Ton1959 » 07 jun 2012, 09:23

Ik denk niet dat het echt goed is voor de katalysator als je verder rijd met diesel. Diesel is ook moeilijker te verbranden. Maar dat het vaak voor komt dat mensen dit doen dat weet ik zeker. Ik heb heel wat brandstoftanks afgetapt nadat de vrachtauto chauffeur van een bedrijf weer vrolijk de BMW benzine auto van zijn baas had afgetankt met diesel.
Ik was er ooit zo blij mee als ik de tank aftapte en stond in die walm van diesel en benzine en er kwam weer een sukkel binnen gelopen met een grote sigaar in zijn mond om te vragen wat ik aan het doen was. Dan heb je wel even schrik hoor

Ton

Gebruikersavatar
leo442
Berichten: 164
Lid geworden op: 15 feb 2010, 12:15
Type: R1200RT
Bijz: thundergrey-metallic 2010.
Locatie: Valkenswaard.

Re: tanken

Ongelezen bericht door leo442 » 07 jun 2012, 10:42

Tank altijd leeg maken(wegenwacht heeft hiervoor speciaal uitgeruste voertuigen). Doorrijden met een beetje diesel erbij zal niet direct schadelijk zijn, maar let ook op de smeerolie verdunning die kan plaatsvinden doordat de diesel langs de zuigerveren het carter in kan lopen met op den duur smeerproblemen! Advies is dan ook als je een tijd gereden hebt met de verkeerd getankte brandstof minimaal je oliepeil te controleren en evetueel te verversen.

Gr. Leo

RhanRT

Re: tanken

Ongelezen bericht door RhanRT » 08 jun 2012, 00:09

leo442 schreef: maar let ook op de smeerolie verdunning die kan plaatsvinden doordat de diesel langs de zuigerveren het carter in kan lopen met op den duur smeerproblemen!
Gr. Leo

Indien je een technische achtergrond hebt, zou je deze bewering dan willen specificeren?

met vriendelijke groet,

RhanRT

Ton1959

Re: tanken

Ongelezen bericht door Ton1959 » 08 jun 2012, 00:22

Misschien dat ik het kan uitleggen. aangezien diesel langzamer zal ontbranden krijgt het langer de tijd om langs cylinderwanden naar beneden te gaan en daardoor de motorolie verdunt word. Diesel vraagt om een hogere compressiedruk om tot een goede verbranding te komen.

RhanRT

Re: tanken

Ongelezen bericht door RhanRT » 08 jun 2012, 01:31

Ton1959 schreef:Misschien dat ik het kan uitleggen. aangezien diesel langzamer zal ontbranden krijgt het langer de tijd om langs cylinderwanden naar beneden te gaan en daardoor de motorolie verdunt word. Diesel vraagt om een hogere compressiedruk om tot een goede verbranding te komen.

Dat klopt Ton, uiteraard.
Benzine meer dan 400 graden en diesel meer dan 700 graden verbrandingstemperatuur, even ruwweg gesteld.
Maar bij een vervuiling van minder dan 10% wat blijft er dan nog aan resten over van dat kleine beetje diesel en wat kan dan nog langs de zuigerveren gaan (immers perfecte afsluiting tussen zuiger en cillinderwand)?
Dat beetje diesel verbrand wel mee maar wellicht niet geheel volledig, en wordt het misschien als restant in de uitlaatslag meegenomen waarbij het de cillinder weer verlaat?

Leuk onderwerp om over te brainstormen.

groet,

Han

Ton1959

Re: tanken

Ongelezen bericht door Ton1959 » 08 jun 2012, 09:13

Nou de afsluiting tussen zuigerveren en cilinder is niet zo goed als je denkt.Ik heb vaak lektests gedaan bij motorblokken en langs die zuigerveren lekt toch vaak zo'n 6% weg dikwijls. Bij oudere Mercedessen liep lekkage langs zuigerveren en kleppen soms wel op tot 60% maar daarvan een groot gedeelte langs kleppen vanwege vervuiling van klepzittingen. We hebben bij alle motoren die normaal op benzine rijden vooral in de stad smeerolieverdunning door lekgassen die langs de zuigerveren gaan. Bij stadsrijden verbranden die lekgassen namelijk slecht omdat de olietemperatuur te laag is.

Gebruikersavatar
Wim1961
Berichten: 39
Lid geworden op: 21 nov 2009, 15:14
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Eygelshoven

Re: tanken

Ongelezen bericht door Wim1961 » 08 jun 2012, 18:11

Mij is vorig jaar tijdens een toertocht naar Luxemburg het ook gebeurd dat ik in mijn R1200RT diesel had getankt ipv benzine. Ik dacht nog tijdens het tanken dat de literprijs leuk goedkoop was. Bij het terughangen van de slang zag ik het gelukkig en heb de motor niet gestart. Vervolgens de ANWB gebeld en het verhaal verteld. Na een poosje ben ik door een Luxemburgs autobedrijf opgetakeld en in zijn bedrijf is middels een pomp de mix van diesel en benzine eruit gehaald en heb ik de tank gevuld met benzine.
Zelf denk je altijd dat je dat niet overkomt, maar blijkbaar kan het toch gebeuren en ik zal nooit meer zeggen dat het me niet nog eens overkomt.

Het kan toeval zijn, maar vlak na dit voorval ben ik op vakantie naar Oostenrijk gegaan. Tijdens deze vakantie hebben de bobines het begeven. Ik weet niet of dit met misschien een heel kleine restpartij van diesel in verband kan worden gebracht.

Wim

Gebruikersavatar
leo442
Berichten: 164
Lid geworden op: 15 feb 2010, 12:15
Type: R1200RT
Bijz: thundergrey-metallic 2010.
Locatie: Valkenswaard.

Re: tanken

Ongelezen bericht door leo442 » 08 jun 2012, 20:09

RhanRT schreef:
leo442 schreef: maar let ook op de smeerolie verdunning die kan plaatsvinden doordat de diesel langs de zuigerveren het carter in kan lopen met op den duur smeerproblemen!
Gr. Leo

Indien je een technische achtergrond hebt, zou je deze bewering dan willen specificeren?

met vriendelijke groet,

RhanRT
Ik heb inderdaad een behoorlijke autotechnishe achtergrond met een zeer omvangrijke praktische verkeerdgetankt ervaring. Als ik en/ofcollega's vroeger deze brandstof overhielden wilde we die wel eens zelf verbruiken met de nare bijkomstigheid dat er regelmatig het motoroliepeil steeg en er weer olie ververst moest worden. Het voordeel van de goedkope brandstof die we overhielden was dan weer snel teniet gedaan.

Gr. Leo

Bart51
Berichten: 677
Lid geworden op: 26 jan 2010, 19:58
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groene Hart
Locatie: Ter Aar

Re: tanken

Ongelezen bericht door Bart51 » 08 jun 2012, 21:23

Dit is echt iets wat mij nog moet overkomen. Mijn auto is een diesel en dan is het bij iedere tankbeurt toch weer oppassen geblazen, zowel met de motor als met de auto. Ik hoop dat het me niet overkomt, maar......................................... even zoeken naar een de onderkant van een houten tafel.
Yamaha Maxim 1986 1996-1999
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 2017- met een Garmin Zumo 350 LM

Gesloten

Terug naar “(bijna) In de kreukels”