BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Onderdeel Quispel Motoren - Deurne

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

motorbanden en motoronderdelen
 

Wat is er te doen?

 

Accu's. toebehoren, energiesystemen
 

Het BMW RT Forum steunt al 7 jaar de CliniClowns

Kopstaart botsing

Forum voor degene bij wie HET helemaal fout ging of slechts een "momentje" had. (Alleen serieuze postings en reacties graag)

Moderators: JOS WRSM, Bert M

Gesloten
Gebruikersavatar
ElsPeet
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 mar 2009, 21:37
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Triumph Trophy SE uit 2013 met alle opties
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Warmenhuizen
Locatie: Warmenhuizen

Kopstaart botsing

Ongelezen bericht door ElsPeet » 24 jun 2012, 20:24

Ik moest 's avonds naar een crematie en ik dacht lekker op tijd van mijn werk naar huis. Tijd zat, dus lekker binnendoor. Zit ik een poosje achter een bouwvakkersbusje. Verderop zie ik dat er zo'n rijbaanvernauwing op mijn weg komt. De chauffeur van een Connexxion bus vond dat hij best voorrang kon nemen op ons. Het busje voor mij moest hiervoor wel abrupt stoppen. Tot dan had ik met alles rekening gehouden (defensief rijder als ik ben) maar zat toch wel vrij dicht op het busje. Ik zie echter de remlichten van mijn voorligger uitgaan en het busje gaat weer rijden. Ik kijk een fractie van een seconde over mijn schouder om te kijken of er iets naast of achter mij zit. Maar op datzelfde moment was het busje plotseling weer gestopt voor een tegenligger die dacht achter de Connexxion bus aan te mogen gaan. Dat had ik nu juist niet verwacht en mijn voorligger kwam plotseling wel heel erg snel dichterbij. Te snel, bleek. Voor mij was er geen houden aan. Ook niet voor de krachtige remmen van mijn prachtige 1150 rt. Ik knalde dus op mijn voorligger. Ik reed slechts zo'n 20 km. per uur, maar het knalde toch. De achterkant kwam omhoog en even later viel de motor langzaam opzij als een zinkend slagschip. Ik kon er gelukkig goed van af rollen, de berm in. Toen ik naar de motor keek leek er weinig aan de hand. In werkelijkheid lag de hele voorvork naar achteren. Ik zelf ben er goed van af gekomen met een verstuikte pols. De motor is een ander verhaal. Die is naar Motoport Hippolytushoef vervoerd. Schade zo'n € 4000. Balen hoor. Grote kans op total loss. Dus ik zal op zoek moeten naar iets anders. Ik realiseer me wel weer dat een ongeluk letterlijk in een fractie van een seconde is gebeurd.

Peter
KreidlerFlorett K54 1968
KreidlerFlorett RS 1970
YamahaXJ900F 1993
BMWR1100RT 1998
BMWR1150RT 2001
BMWR1200RT 2008
Triumph Trophy SE 2013

doov650

Re: Kopstaart botsing

Ongelezen bericht door doov650 » 24 jun 2012, 21:43

Zonde, gelukkig heb je zelf niets ernstig.

Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 963
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Geldrop
Locatie: Geldrop

Re: Kopstaart botsing

Ongelezen bericht door PaPinkelman » 24 jun 2012, 21:48

Tjonge, wat een pech! Gelukkig ben je er zelf nog redelijk goed vanaf gekomen.
Zonde van de RT, ik hoop dat je snel iets naar je zin kunt vinden.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s

Gebruikersavatar
Baird
2019
2019
Berichten: 3683
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Kopstaart botsing

Ongelezen bericht door Baird » 24 jun 2012, 22:13

Zonde, maar als je met nieuwe spullen gaat repareren is het gauw duur. Als je weet wat er vervangen moet worden kun je via de Hobbyist en/of de Knalpot best aan onderdelen komen, Vioma of Kenny kunnen het werk voor je doen en dan heb je je eigen R1150RT weer! Dan weet je precies wat voor motor je hebt!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25
GPSMAP 276Cx
Hyundai Kona EV

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x)

Rij elektrisch op je eigen zonne-energie!
Lees verder >>

RhanRT

Re: Kopstaart botsing

Ongelezen bericht door RhanRT » 24 jun 2012, 22:59

ElsPeet schreef: Zit ik een poosje achter een bouwvakkersbusje. Verderop zie ik dat er zo'n rijbaanvernauwing op mijn weg komt. De chauffeur van een Connexxion bus vond dat hij best voorrang kon nemen op ons. Het busje voor mij moest hiervoor wel abrupt stoppen. Tot dan had ik met alles rekening gehouden (defensief rijder als ik ben) maar zat toch wel vrij dicht op het busje. Ik zie echter de remlichten van mijn voorligger uitgaan en het busje gaat weer rijden. Ik kijk een fractie van een seconde over mijn schouder om te kijken of er iets naast of achter mij zit. Maar op datzelfde moment was het busje plotseling weer gestopt voor een tegenligger die dacht achter de Connexxion bus aan te mogen gaan. Dat had ik nu juist niet verwacht en mijn voorligger kwam plotseling wel heel erg snel dichterbij. Te snel, bleek. Voor mij was er geen houden aan. Ook niet voor de krachtige remmen van mijn prachtige 1150 rt. Ik knalde dus op mijn voorligger. Ik realiseer me wel weer dat een ongeluk letterlijk in een fractie van een seconde is gebeurd.

Peter
Peter, heel vervelend en lullig zat voor jou maar, ik heb jouw verhaal gelezen en daaruit haal ik tegenstrijdigheden en een fenominale klassieke fout die dit ongeluk veroorzaakt heeft.
Je zal wel niet zitten te wachten op mijn analyse maar een mens is nooit te oud om te leren denk ik dan maar.
Dus op het gevaar af dat je mijn reactie niet leuk vind.......

Je noemt jezelf een defensief rijder, zal best zo zijn, maar als je het werkelijk bent dan rij je nooit kort op een busje.
Reden: kort op een busje rijden betekend veel minder zicht en jij remt altijd een fractie later dan jouw voorganger al aan het remmen is. Dag veilige (rem)afstand!
Je zit dus kort achter het busje en toch kijk je over je schouder (klassieke fout) omdat je wilt controleren of er iets naast of achter je zit???? Joh Peter daar heb je spiegels voor en dan hou je toch altijd nog contact met het beeld voor je, en over je schouder kijken doe je in principe alleen als je een zijdelingse verplaatsing wilt gaan maken waarbij je de dode hoek wilt opheffen. Jij was toch niet van plan om dat te doen want je krijgt een wegversmalling zoals je al gezien had. Daarbij komt dat achter jou niemand het in zijn hoofd haalt om te gaan inhalen want immers er komt een Connexion-bus aan, dus wie of wat moet er dan naast je gaan komen?
Dan blijkt dat het busje opnieuw aan het remmen is wat jij door jouw kijkgedrag niet kan waarnemen en het eindresultaat is daar, vele fracties te laat en de veilige (rem)afstand feitelijk tot 0 gereduceerd.
Het gevaar zat voor jou door kort volgen waarbij je niet meer kon waarnemen of het busje zijn weg gewoon kon vervolgen of niet.
Er kan een tweede gevaar voor jou zitten als iemand jou ook kort volgt, dan is het zeker zaak om a: afstand te gaan nemen en dat had je dan bij b: zeker na de eerste keer remmen kunnen doen.
Er zat geen direct gevaar voor jou wat naast je zou kunnen komen, jouw kijkgedrag was en is volstrekt onnodig en daarmee creeërde jij de fout waarop dit heeft kunnen gebeuren.

Als je in welke situatie dan ook over je schouder moet gaan kijken dan is het een absolute noodzaak om een veilige afstand te hebben op jouw voorganger, en nogmaals over je schouder kijken is alleen van toepassing bij zijdelingse verplaatsingen zoals inhalen, van rijstrook wisselen, in- dan wel uit-voegen, en afslaan.

Peter, succes met de afhandeling van deze schade, het zal je denk ik niet gauw nog een keer gebeuren.

met vriendelijke groet,

RhanRT

Gebruikersavatar
ElsPeet
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 mar 2009, 21:37
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Triumph Trophy SE uit 2013 met alle opties
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Warmenhuizen
Locatie: Warmenhuizen

Re: Kopstaart botsing

Ongelezen bericht door ElsPeet » 25 jun 2012, 18:10

bedankt voor je reactie RhanRT. Ik weet het. De schuld ligt helemaal bij mijzelf. De motor is intussen total loss verklaard. Heb nu wel een mooie 1200 RT op het oog. Ga deze week daar maar eens werk van maken. Dus beRT, ik doe afstand van mijn 1150 en stap over. Dus hopelijk rijd ik weer snel RT.

Peter.
KreidlerFlorett K54 1968
KreidlerFlorett RS 1970
YamahaXJ900F 1993
BMWR1100RT 1998
BMWR1150RT 2001
BMWR1200RT 2008
Triumph Trophy SE 2013

Gebruikersavatar
Bert M
Moderator
Moderator
Berichten: 2285
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Kopstaart botsing

Ongelezen bericht door Bert M » 25 jun 2012, 18:23

Gelukkig geef je aan dat je zelf niets ernstigs mankeert. Dat is het allerbelangrijkste! Blik en tupperware zijn vervangbaar en het beschadigde zelfvertrouwen is weer op te poetsen (eventueel met behulp van een dagje VRO). Succes met je zoektocht naar een nieuwe fiets!

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh

Afbeelding

RhanRT

Re: Kopstaart botsing

Ongelezen bericht door RhanRT » 25 jun 2012, 18:47

ElsPeet schreef:bedankt voor je reactie RhanRT. Ik weet het. De schuld ligt helemaal bij mijzelf. De motor is intussen total loss verklaard. Heb nu wel een mooie 1200 RT op het oog. Ga deze week daar maar eens werk van maken.

Peter.

Peter,
Liever had ik mijn reactie niet willen schrijven want dan was dit niet gebeurd.
Maar het is niet anders, de winst (als je het tenminste winst mag noemen) is dat je het in ieder geval geheel naar jezelf brengt.
Dat maakt dat je er lering uit kan trekken, van mijn kant uit hoop ik jou op weg te hebben geholpen t.a.v.:
1. een deel verkeersinzicht
2. gevaarherkenning
3. rationeel handelen
om nog vele veilige kilometers met de motor te mogen maken.

Ik wens je veel succes met de aanschaf van de R1200RT, je zult redelijk snel dan de R1150RT vergeten.

met vriendelijke groet,

RhanRT

Gebruikersavatar
JoJothefirst
2019
2019
Berichten: 455
Lid geworden op: 17 jun 2010, 18:15
Type: R1200RT
Bijz: zumo 660
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Kopstaart botsing

Ongelezen bericht door JoJothefirst » 25 jun 2012, 20:00

Ik denk dat het heel goed is om deze analyses te ventileren, aangezien we allemaal wel eens meemaken dat je eventjes, al is het ook maar een fractie van een seconde, opzij keek terwijl dat niet nodig was of dat het eigenlijk niet kon. Of die honderd keer dat je eigenlijk net iets te dicht op je voorganger kwam, terwijl je dat normaal nooit doet. En gelukkig 99 keer gaat het goed en kun je, als je het achteraf zelf analyseert (want dat doe ik toch regelematig), opgelucht adem halen en verder rijden. Maar dan komt er die ene keer dat het niet goed gaat en dan zit je met de gebakken peren. Heel vervelend en ik hoop dat je, als je een 1200 besluit te kopen, zo van je -1200- gaat genieten dat je deze miskleun gauw vergeet.

Maar weer veel veilige kilometers toegewenst

[groet]

JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)

Gebruikersavatar
Edwin1970
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 mei 2012, 21:10
Type: R1100RT
Bijz: BOUWJAAR 2000
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Rotterdam

Re: Kopstaart botsing

Ongelezen bericht door Edwin1970 » 26 jun 2012, 15:27

Peter,
Dat is flink balen. Heb kleine 3 maanden geleden soortgelijk ongeluk gehad, wel in mindere mate gelukkig. In stilstaande rij ging vrachwagen voor me opeens achteruit rijden. Gelukkig van de motor weten te springen, maar motor total los.....
In eerste instantie blij dat je zelf niets hebt. Na verloop van tijd ebt dat gevoel weg en baal je enorm van je motor......
Mij heeft het gelukkig haast niets gekost en ben zo van pan1100 naar 1100rt gegaan!
Succes met de afwikkeling en keuze naar andere motor.
[groet]
Edwin

Gebruikersavatar
ElsPeet
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 mar 2009, 21:37
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Triumph Trophy SE uit 2013 met alle opties
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Warmenhuizen
Locatie: Warmenhuizen

Re: Kopstaart botsing

Ongelezen bericht door ElsPeet » 29 jun 2012, 21:39

Trof bij Motoport een een mooie R 1200 RT aan. Proefgereden en het beviel mij goed. Heerlijk om weer op de motor te zitten. Wikken en wegen. Heb hem gekocht en het voelt goed _004 . Vertrouwd en toch heel anders. Morgen kan ik de motor halen. Ik heb afgelopen week mijn vroegere maatje nog wel even over het zadel geaaid. _002 . Afgedankt. Ik weet.... het is maar een ding, maar wel een ding waar je aan verknocht raakt en waar je leven van af hangt. Mijn aanrijding heeft mij geleerd dat niets zeker is in deze wereld, maar dat motorrijden ultiem is, zeker na een paar weken auto. Getver...
Dank aan allen voor jullie reacties. En Rhan... Hoop je eens te spreken op bijv. het volgende treffen.
Groeten, _oo_
Peter
KreidlerFlorett K54 1968
KreidlerFlorett RS 1970
YamahaXJ900F 1993
BMWR1100RT 1998
BMWR1150RT 2001
BMWR1200RT 2008
Triumph Trophy SE 2013

RhanRT

Re: Kopstaart botsing

Ongelezen bericht door RhanRT » 29 jun 2012, 22:26

ElsPeet schreef:Trof bij Motoport een een mooie R 1200 RT aan. Heb hem gekocht en het voelt goed _004 .
Dank aan allen voor jullie reacties. En Rhan... Hoop je eens te spreken op bijv. het volgende treffen.
Groeten, _oo_
Peter

Hoi Peter,

Dat kan ook eerder hoor, hou het Forumkalender (http://35829.calendars.motigo.com/agendamaar) in de gaten, daar ga je zeker in de komende tijd nog een paar ritten zien die ik uit zet en rij.
Succes met de R1200RT.

groet,
RhanRT

Gesloten

Terug naar “(bijna) In de kreukels”