BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Oscar Motorservice Nunspeet
 

Wat is er te doen?

 

Het BMW RT Forum steunt al 11 jaar de CliniClowns

Logeslagen Topkoffertje

Forum voor degene bij wie HET helemaal fout ging of slechts een "momentje" had. (Alleen serieuze postings en reacties graag)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Erteetje

Logeslagen Topkoffertje

Ongelezen bericht door Erteetje »

Hallo BeemeRT's.

Omdat ik het topkoffer dat bij de LC geleverd kan worden te groot vind en ik de RT teveel Goldwing aspiraties vind krijgen, waar ik dus absoluut geen liefhebber van ben, besloot ik mijn kleine topkoffer van de vorige RT niet mee in te ruilen. In plaats daarvan heb ik deze laten spuiten in de kleur van de RT LC en het slot passend laten maken. Zo gezegd zo gedaan. Keurig spuitwerk geleverd. Topkoffer erop en karren maar met de hap.
Stukje autobaan genomen en daarna de binnendoor weggetjes opgezocht. Zo af en toe moet je op dit soort wegen remmen. Ineens voel ik na, niet eens hard, remmen een bonk in mijn rug. In eerste instantie dacht ik dat de deksel van het koffer open was gesprongen en ik reed de RT dus naar de kant van de weg. Ik steek beide armen achteruit (waarom ik dat zo deed is me nu nog steeds een raadsel) en voelde tot mijn stomme verbazing dat het complete topkoffer plaats had genomen op de bijrijderszit. Dat het ding niet van de motor gestuiterd is mag een wonder worden genoemd. Zou dit op de drukke snelweg zijn gebeurd dan was ik veroorzaker geweest van een ravage. Gelukkig is mij en de automobilisten bespaard gebleven.
Bij controle van het mechanisme door mij ter plekke bleek dat het schuifmechanisme dat het koffer vast zet op de bagagedrager niet voldoende uit te schuiven en nauwelijks grip te hebben.
Not amused omdat mijn rit om zeep was en ik met samengeknepen billen terug naar huis moest is het euvel intussen vakkundig hersteld door de dealeRT.
Het is goed afgelopen maar het had anders kunnen zijn.

Luc
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4474
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Logeslagen Topkoffertje

Ongelezen bericht door EileRT »

Wow Luc. . . dat is vreselijk schrikken, dat verwacht je niet! :O

Jij en mogelijk anderen zijn er gelukkig goed vanaf gekomen. . .
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Logeslagen Topkoffertje

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat lijkt mij inderdaad heel erg schrikken!
Gelukkig dat er ook bewaarengeltjes op de Autobahn meerijden.

Helaas is dit geen onbekend euvel.

Het klemmechanisme van de BMW OEM koffers (ook de grotere topkoffer!) op de topkofferplaat wordt "aangedreven" met een (flexibele) tand-mechanisme.
Door het gebruik en/of toleranties, kán het klem-mechanisme nét ff te los zitten.

Je kunt dit heel goed zelf uittesten;
Als je de handel in de vergrendeling duwt om de koffer (groot of klein) weer vast te klemmen op de topkofferplaat, moet het laatste stukje met enige kracht/tegendruk gebeuren.
Als je het, bij wijze van spreken, met 1 vinger kan sluiten, is het echt mis.
Dan rapido bij een bevriende BMW dealeRT het mechanisme 1 of 2 tandjes laten verzetten.
Erteetje

Re: Logeslagen Topkoffertje

Ongelezen bericht door Erteetje »

Inspector Gadget schreef:Dat lijkt mij inderdaad heel erg schrikken!
Gelukkig dat er ook bewaarengeltjes op de Autobahn meerijden.

Helaas is dit geen onbekend euvel.

Het klemmechanisme van de BMW OEM koffers (ook de grotere topkoffer!) op de topkofferplaat wordt "aangedreven" met een (flexibele) tand-mechanisme.
Door het gebruik en/of toleranties, kán het klem-mechanisme nét ff te los zitten.

Je kunt dit heel goed zelf uittesten;
Als je de handel in de vergrendeling duwt om de koffer (groot of klein) weer vast te klemmen op de topkofferplaat, moet het laatste stukje met enige kracht/tegendruk gebeuren.
Als je het, bij wijze van spreken, met 1 vinger kan sluiten, is het echt mis.
Dan rapido bij een bevriende BMW dealeRT het mechanisme 1 of 2 tandjes laten verzetten.

Hoi Rob,

Inderdaad voel ik nu weer dat stukje meer weerstand als ik de handel in de vergrendeling duw. Ik kan niet anders zeggen dan dat het koffer verkeerd in elkaar was gezet. Het mechanisme (de 2 schijfjes die naar buiten komen als je de handgreep op zijn plek zet) kwam maar half naar buiten en had daarna speling van zeker een halve tot 3/4 cm. Na herstel gisteren komt het weer volledig naar buiten en heeft ook 0,0 speling. _004 _004 _004

Denk toch dat ik de komende tijd regelmatig eens controleer of alles nog op zijn plek zit. Ik was inderdaad geschrokken over wat had kunnen gebeuren.

Luc
Inspector Gadget

Re: Logeslagen Topkoffertje

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik weet niet of de koffer verkeerd in elkaar gezet is, maar je bent niet de enige, de eerste noch de laatste die dit bemerkt. :(
Ik weet niet of jij jou topkoffer nieuw gekocht had?
Het zou mij niet verbazen dat dan door een BMW dealeRT ingesteld/afgesteld kan/moet worden.

1x de handel te hard moeten doordrukken in de vergrendeling kan er al voor zorgen dat het mechanisme 1 of meerdere tandjes verspringt.
Naast mogelijk de verschillen in de toleranties van het topkoffer-rek, daar waar de "tongen" van de koffer zich vast moeten klemmen.

Vandaar ook mijn (algemene) opmerking aan de meelezers;
Gaat je handel te gemakkelijk in de vergrendeling, dan wordt het tijd hier spoedig serieus naar te gaan kijken!

PS: Net als je zijkoffers, die horen ook redelijk strak te vergrendelen en *niet* daarna te los op je motor te zitten.
Anders heb je het onderdeel-setje "46 54 7 712 002" nodig, een setje bestaande uit 2x 2 verschillende diktes in vervangingsnokken dus genoeg voor beide zijkoffers, (Klammern) heeft een ander RT forum lid uitgezocht.
Gesloten

Terug naar “(bijna) In de kreukels”