Mijn officiele eerste schrikmoment
- AlphaLorne
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 08 okt 2014, 23:35
- Type: R1100RT
- Bijz: Origineel NL motor, en mijn eerste...motor :-)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Almere
- Locatie: Almere
Mijn officiele eerste schrikmoment
Nou, mijn 1e schrikmoment op de is een feit. Afgelopen maandag morgen rond 07:50 reed ik op de A9 (knooppunt A2) richting Amstelveen ter hoogte van de Ikea. Niet koud, wel nat.
Aangezien ik naar Schiphol moest, bleef ik de A9 volgen die eerst een bocht maakt naar links om daarna weer naar rechts te draaien na de wisselstrook met de A2.
In die bocht naar links, dus meteen na de Ikea, reed ik met gepaste snelheid de bocht in naar links op de rechter baan en met een paar auto's een seconde of 2-2,5 voor mij. Er loopt over bijna de gehele lengte van de bocht zo'n reparatielijn. Natuurlijk probeerde ik die te mijden door er links van te rijden. Je voelt 'm al, halverwege de bocht buigt het plots scherp af richting voorband. Het gevolg is dat ik met zo'n 70km/u een fractie van een seconde grip verloor en weggleed wat zich vertaalde als een flinke ruk in het stuur. Gelukkig kreeg ik vrijwel meteen weer grip en kon ik dankzij de verlaagde snelheid nog net koers houden. Niks aan de hand verder, op een scheldkanonnade en wat koud zweet na :shock: .
Eenmaal op kantoor toch ook even de engeltjes bedankt...
Aangezien ik naar Schiphol moest, bleef ik de A9 volgen die eerst een bocht maakt naar links om daarna weer naar rechts te draaien na de wisselstrook met de A2.
In die bocht naar links, dus meteen na de Ikea, reed ik met gepaste snelheid de bocht in naar links op de rechter baan en met een paar auto's een seconde of 2-2,5 voor mij. Er loopt over bijna de gehele lengte van de bocht zo'n reparatielijn. Natuurlijk probeerde ik die te mijden door er links van te rijden. Je voelt 'm al, halverwege de bocht buigt het plots scherp af richting voorband. Het gevolg is dat ik met zo'n 70km/u een fractie van een seconde grip verloor en weggleed wat zich vertaalde als een flinke ruk in het stuur. Gelukkig kreeg ik vrijwel meteen weer grip en kon ik dankzij de verlaagde snelheid nog net koers houden. Niks aan de hand verder, op een scheldkanonnade en wat koud zweet na :shock: .
Eenmaal op kantoor toch ook even de engeltjes bedankt...
Very funny, Scotty. Now beam down my clothes.
- Wullum
- Berichten: 752
- Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
- Type: R1250RT
- Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
- Land: DE
- Woonplaats of omgeving: 74251
Re: Mijn officiele eerste schrikmoment
Altijd fijn die voegen. Net als zebrapaden, wegmarkeringen en ander reflectiespul wat ze op het wegdek kleien...
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
- JOS WRSM
- Forumoprichter en -beheerder
- Berichten: 4369
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: momenteel motorloos
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Mijn officiele eerste schrikmoment
En wat dacht je van natte tramrail, het liefst met pulp van bladeren, dan . . . .
Wullum schreef:Altijd fijn die voegen. Net als zebrapaden, wegmarkeringen en ander reflectiespul wat ze op het wegdek kleien...
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
- blackers
- Berichten: 735
- Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Re: Mijn officiele eerste schrikmoment
Bij mijn eerste vergelijkbare keer had ik na 1,5 uur nog mijn adrenaline door de aderen en nu nog schrik ik. Maar inmiddels weet ik ook dat je band binnen een fractie van een seconde weer vastigheid krijgt
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
- Wullum
- Berichten: 752
- Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
- Type: R1250RT
- Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
- Land: DE
- Woonplaats of omgeving: 74251
Re: Mijn officiele eerste schrikmoment
Tramrails heb je gelukkig niet in de stukjes Nederland welke ik met de bRommeRT frequenteer... maar desalniettemin een ramp voor alles met minder dan 3 wielen...Jos WRSM schreef:En wat dacht je van natte tramrail, het liefst met pulp van bladeren, dan . . . .
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
- AlphaLorne
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 08 okt 2014, 23:35
- Type: R1100RT
- Bijz: Origineel NL motor, en mijn eerste...motor :-)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Almere
- Locatie: Almere
Re: Mijn officiele eerste schrikmoment
Bedankt voor jullie reacties. In 16jaar autorijden met gemiddeld 25k/jaar met bijna jaarlijkse trips binnen de EU al aardig wat meegemaakt. Maar dat is auto. Wat motorrijden betreft geef ik ruiterlijk toe dat ik zo groen ben als het maar kan. Gelukkig kan ik dat redelijk compenseren met een flinke dosis gezond verstand.
Dat gezegd hebbende, de eerste keer blijft inderdaad 'speciaal', bij gebrek aan een beter woord
Dit soort topics zijn mijns inziens goed om af en toe te lezen. Het drukt mij in ieder geval altijd weer even terug in de realiteit. Hopelijk heeft het volgende (nog groenere) lid er ook wat aan.
Dat gezegd hebbende, de eerste keer blijft inderdaad 'speciaal', bij gebrek aan een beter woord
Dit soort topics zijn mijns inziens goed om af en toe te lezen. Het drukt mij in ieder geval altijd weer even terug in de realiteit. Hopelijk heeft het volgende (nog groenere) lid er ook wat aan.
Very funny, Scotty. Now beam down my clothes.
- Nico4sen
- 2023
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Re: Mijn officiele eerste schrikmoment
Vandaar je avatarAlphaLorne schreef:Bedankt voor jullie reacties. In 16jaar autorijden met gemiddeld 25k/jaar met bijna jaarlijkse trips binnen de EU al aardig wat meegemaakt. Maar dat is auto. Wat motorrijden betreft geef ik ruiterlijk toe dat ik zo groen ben als het maar kan. Gelukkig kan ik dat redelijk compenseren met een flinke dosis gezond verstand.
Dat gezegd hebbende, de eerste keer blijft inderdaad 'speciaal', bij gebrek aan een beter woord
Dit soort topics zijn mijns inziens goed om af en toe te lezen. Het drukt mij in ieder geval altijd weer even terug in de realiteit. Hopelijk heeft het volgende (nog groenere) lid er ook wat aan.
Maar het zijn wijze woorden. Ik ben zelf ook redelijk een groentje met 3 jaar en in totaal zo'n 7.000 km op de motor (en zo'n 750.000 km in de auto).
- Eric r1200rt
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
- Type: R1200RT
- Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Re: Mijn officiele eerste schrikmoment
Ook minder groene mensen hebben er baat bij dit soort ervaringen zo nu en dan te lezen, dank je voor het delen!
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
- AlphaLorne
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 08 okt 2014, 23:35
- Type: R1100RT
- Bijz: Origineel NL motor, en mijn eerste...motor :-)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Almere
- Locatie: Almere
Re: Mijn officiele eerste schrikmoment
Lol, nee want moet die avatar groener! :mrgreen:Nico4sen schreef:Vandaar je avatar
Maar het zijn wijze woorden. Ik ben zelf ook redelijk een groentje met 3 jaar en in totaal zo'n 7.000 km op de motor (en zo'n 750.000 km in de auto).
Very funny, Scotty. Now beam down my clothes.
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Mijn officiele eerste schrikmoment
Op mijn allereerste rit met de K1600GT ook zo'n zelfde teervoeg-momentje gehad en vervolgens nooit meer vertrouwen gekregen in de gemonteerde Bridgestones... Sinds 2000km een setje Metzelers om de wielen en mijn probleem is opgelost. De Metzelers lijken behoorlijk vergevingsgezinder. Maar inderdaad ik ken het gevoel en de eerste 10 keer schrik je je te barsten...
Bert M
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- AlphaLorne
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 08 okt 2014, 23:35
- Type: R1100RT
- Bijz: Origineel NL motor, en mijn eerste...motor :-)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Almere
- Locatie: Almere
Re: Mijn officiele eerste schrikmoment
De eerst 10 keer... Bedankt voor de heads-up ;-)
Very funny, Scotty. Now beam down my clothes.
Re: Mijn officiele eerste schrikmoment
Ondanks 15.000 km per jaar, al ruim 20 jaar lang, zit ik met vochtig wegdek nog steeds een stuk minder zeker op de motoRT dan met droog wegdek.
Is misschien maar goed ook, houdt je scherp, en voorkomt vaak dat je door dit soort akkefietjes onderuit gaat, doordat je toch minder risico neemt.
"voorzichtigheid is de moeder van de porceleinkast"
Groet, Aad
Is misschien maar goed ook, houdt je scherp, en voorkomt vaak dat je door dit soort akkefietjes onderuit gaat, doordat je toch minder risico neemt.
"voorzichtigheid is de moeder van de porceleinkast"
Groet, Aad
- Jeroen1969
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche
Re: Mijn officiele eerste schrikmoment
Ik heb op exact dezelfde plek twee jaar terug precies hetzelfde meegemaakt. Mijn toenmalige banden, Michelin PR 2 bleken wel aan vervanging toe te zijn. Toen gingen er PR 3 banden om. Heb nadien (met de nodige voorzichtigheid) die bocht daar nog een paar keer in de nattigheid gehad, maar had naar mijn gevoel wel minder last van de teerstreep daar. Van Schiphol centrum richting A'dam zit in de tunnel ook zo'n lekkere streep. blijft toch altijd opletten..
Op dit moment heb ik Batlax BT23 banden. Erg tevreden mee.
Succes met het verwerken van het volgende schrikmoment dat zich onherroepelijk zal gaan voordoen... De meeste die ik tot nu toe moest verwerken werden veroorzaakt door automobilisten die mij over het hoofd zagen... Ondanks mijn fluoriscerende jas...
Op dit moment heb ik Batlax BT23 banden. Erg tevreden mee.
Succes met het verwerken van het volgende schrikmoment dat zich onherroepelijk zal gaan voordoen... De meeste die ik tot nu toe moest verwerken werden veroorzaakt door automobilisten die mij over het hoofd zagen... Ondanks mijn fluoriscerende jas...
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Re: Mijn officiele eerste schrikmoment
Metalen putdeksels op de rijbaan, en zeker in een bocht! Nat of droog...daar heb ik het niet op.
Vangrails die onderaan niet voorzien zijn van opvangstroken voor vallende/schuivende weggebruikers, die zie ik als een getrokken mes.
Voor de rest kom je wel regelmatig "iets" tegen waarvan je achteraf kan zeggen:"Daar heb ik weer geluk gehad."
Je hoeft daarom zeker niet over de toegelaten snelheden te gaan.
Je hoeft al zeker niet zelf in de fout te gaan.
Heden ten dagen laat de verkeersdrukte het niet overal meer toe om nog eens rustig rond te kuieren en eens even onoplettend te zijn.
Bij mij is het althans zo dat in bepaalde situaties (schrikmomenten) mijn ogen ver open gaan. Dit gaat dan gepaard met het samentrekken van de sluitspier.
Bij thuiskomst denk ik dan: Het was weer een mooie dag met een goede afloop. We hebben weer geluk gehad.
Vangrails die onderaan niet voorzien zijn van opvangstroken voor vallende/schuivende weggebruikers, die zie ik als een getrokken mes.
Voor de rest kom je wel regelmatig "iets" tegen waarvan je achteraf kan zeggen:"Daar heb ik weer geluk gehad."
Je hoeft daarom zeker niet over de toegelaten snelheden te gaan.
Je hoeft al zeker niet zelf in de fout te gaan.
Heden ten dagen laat de verkeersdrukte het niet overal meer toe om nog eens rustig rond te kuieren en eens even onoplettend te zijn.
Bij mij is het althans zo dat in bepaalde situaties (schrikmomenten) mijn ogen ver open gaan. Dit gaat dan gepaard met het samentrekken van de sluitspier.
Bij thuiskomst denk ik dan: Het was weer een mooie dag met een goede afloop. We hebben weer geluk gehad.
Re: Mijn officiele eerste schrikmoment
Bekende bocht. Deze twee jaar lang dagelijks mogen nemen. Na een opzij stap momentje van de toenmalige R1200RT, met beide banden op teerstreep waarbij de motor in zijn geheel een stapje opzij deed, deze bocht altijd dusdanig snel genomen dat mijn plaats op de weg op de linker rijstrook was.
- AGVerheij
- Berichten: 852
- Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
- Type: R1200RT
- Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
- Locatie: Utrecht
Re: Mijn officiele eerste schrikmoment
Voegen en lussen (worden met dezelfde rommel afgedicht) zijn inderdaad flink
Op één van de rotonde's in de N470/N471 waar ik voorheen regelmatig langs moest zitten ze ook precies in de rijlijn, en mijn achterwiel maakte dus een sprongetje. Duurde toch een paar kilometer voor mijn hart weer iets rustiger klopte :shock:
Zo zijn er te veel punten waarvan ik me wel eens afvraag of de ontwerper/bouwer van de weg wel rekening houdt met gebruikers op minder dan vier wielen.....
Op één van de rotonde's in de N470/N471 waar ik voorheen regelmatig langs moest zitten ze ook precies in de rijlijn, en mijn achterwiel maakte dus een sprongetje. Duurde toch een paar kilometer voor mijn hart weer iets rustiger klopte :shock:
Zo zijn er te veel punten waarvan ik me wel eens afvraag of de ontwerper/bouwer van de weg wel rekening houdt met gebruikers op minder dan vier wielen.....
Groets, GerbeRT
Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
- AlphaLorne
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 08 okt 2014, 23:35
- Type: R1100RT
- Bijz: Origineel NL motor, en mijn eerste...motor :-)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Almere
- Locatie: Almere
Re: Mijn officiele eerste schrikmoment
Goeie tip van de linkerbaan. Was ook van plan morgen hetzelfde te doen. Dan pas kan ik het daar nog eens proberen. Sindsdien verplicht met de auto te gaan (kindje mee, spullen mee, je kent het wel).
Het moge ook duidelijk zijn dat ik ook nog wel erg voorzichtig ben wat betreft het verkennen van de grenzen van zowel de als mezelf. Maar goed, kwestie van geduld en ervaring natuurlijk. Misschien dat ik toch mee ga doen met de anwb training op 9 Nov. Hoewel ik niet van plan ben in de winter door te rijden, kan wat meer training op nat wegdek ook geen kwaad. Builds character & confidence.
Het moge ook duidelijk zijn dat ik ook nog wel erg voorzichtig ben wat betreft het verkennen van de grenzen van zowel de als mezelf. Maar goed, kwestie van geduld en ervaring natuurlijk. Misschien dat ik toch mee ga doen met de anwb training op 9 Nov. Hoewel ik niet van plan ben in de winter door te rijden, kan wat meer training op nat wegdek ook geen kwaad. Builds character & confidence.
Very funny, Scotty. Now beam down my clothes.