Zelf onderhoud doen

Zelf sleutelende leden vertellen over hun project en/of laten de voortgang daarvan zien.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
RTTwoTone
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 mei 2013, 13:08
Type: R1200RT
Bijz: Two-Tone 2011
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Hoorn

Zelf onderhoud doen

Ongelezen bericht door RTTwoTone »

Hallo

Ik heb twee zonen die BMW GS uit 2007 rijden en zelf rij ik de RT uit 2011. Echt een leuke gezamenlijke hobby dus. Mijn oudste zoon is monteur en heel handig met uitlezen en het gebruik van computers in de autobranche. Nu wil ik graag zo een uitleesdng kopen zodat we onze bmw's kunnen afstellen, resetten enz. Kan iemand aangeven wat ik daarvoor nodig heb? Ik zie zelf diverse dingen te koop, maar allen met verschillende opties en uitbreidingen. Alvast bedankt.

live today, wait not till tomorrow........
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Zelf onderhoud doen

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Zoek hier op het forum eens op GS911, vind je een gros aan informatie _004
Gebruikersavatar
RTTwoTone
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 mei 2013, 13:08
Type: R1200RT
Bijz: Two-Tone 2011
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Hoorn

Re: Zelf onderhoud doen

Ongelezen bericht door RTTwoTone »

Oke, dat had ik gedaan, maar een gros aan info heb ik niet gevonden :oops: Laten we het er maar op houden dat het aan mijn zoeken ligt, we komen er wel uit. Als tip heb ik er wel uit kunnen halen dat we moeten oppassen voor imitatie. Heb een site gevonden in België die ze kan leveren, daar gaan we eens naar mailen.
Inspector Gadget

Re: Zelf onderhoud doen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Er zijn van de GS911 een aantal uitvoeringen van beschikbaar.

De (gele) GS911 met USB en/of Bluetooth.
Al dan niet in de Enthousiast of Professional uitvoering (= niets anders dan het kunnen uitlezen van tot maximaal 10x motors of oneindig)

En de (rode) GS911 WiFi.
Ook verkrijgbaar in de Enthousiast of Professional uitvoering.

De "gemakkelijkste" vraag, Professional of Enthousiast versie, komt er op neer dat je zelf de vraag moet beantwoorden of jij/jullie in je motorleven meer dan 10x BMW's gaan uitlezen.
Want na de 10e BMW uitgelezen te hebben (op basis van het VIN-nummer), kan je met de Enthousiast versie geen andere/nieuwe BMW's meer inlezen. Alleen de 10x die je ooit eerder ingelezen hebt.
De Professional kent deze beperking niet.
http://www.hexcode.co.za/products/gs-911/compare

Dan de vraag Geel versus Rood;
De Gele uitvoering ondersteund Windows via een programma of Java-gebaseerde smartphones (dus *geen* iPhone).
Naast het aansluiten op de kompjoeter via USB kan je ook via Bluetooth aansluiten. Zo gebruik ik zelf een Class 2 Bluetooth dongle op de pc waardoor ik (circa) 100 meter bereik heb op basis van Bluetooth.
De (ingebouwde) bluetooth van een pc heeft een bereik van circa 10 meter.
Bij de Gele versie heb je dus altijd een programma nodig om de diverse functies van de GS911 uit te voeren.
Je hebt dus dan ook een Windows PC (of een Windows emulator mét USB 2.0 en/of Bluetooth connectiviteit) nodig.
En dat hoeft echt geen super-pc te zijn.
Echter, wel heel belangrijk is te beseffen dat de Gele GS911 niet de moderne BMW motoren aan kan welke de opvolger van de CAN-bus, zijnde LIN-bus, gebruiken.
Zoals de 1200RT & 1200GS in de waterbuffel-uitvoering, de K1600 en een hele reeks meer;
http://www.hexcode.co.za/products/gs-911/function-chart

De Rode GS911 heeft in plaats van Bluetooth de snellere WiFi gekregen. En dat is niet meer optioneel.
De Rode GS911 ondersteund dus (ook) de moderne BMW's welke gebruik maken van de LIN-bus.
En uiteraard ook (wederom) een programma op Windows platform.
Via USB of nu dan via Wifi (ipv bluetooth).
Echter, ondersteuning voor de R11xxRT (e.d), de BMW's met de 3-pens diagnose-aansluiting worden niet langer met de Rode GS911 ondersteund.
De Rode GS911 heeft een web-interface (HTML5) waardoor je dus (ook) met een mobiel apparaat, zoals (ook) Apple's, de Rode GS911 kunt gebruiken.
Let wel, lang niet alle functionaliteiten die je via het GS911 programma (op een Windows computer) krijgt, zijn (nog) niet beschikbaar via de web-interface.
Je hebt dus vaak toch wel het Windows programma er bij nodig als je "workshop" bezigheden hebt.
Gebruikersavatar
RTTwoTone
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 mei 2013, 13:08
Type: R1200RT
Bijz: Two-Tone 2011
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Hoorn

Re: Zelf onderhoud doen

Ongelezen bericht door RTTwoTone »

Ha, geweldig. Super bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik zal dit overleggen en gaan we een keuze maken.

live today, wait not till tomorrow........
Inspector Gadget

Re: Zelf onderhoud doen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Graag gedaan, uiteraard! _004

Nog 1 kleine aanvulling als ik zo vrij mag zijn, ik heb ze tenslotte allebei;

De GS911 is primair bedoelt als diagnose-tool, om het uitlezen van de motor en de eventuele storingen en foutmeldingen.
De GS911 kan diverse zaken rond onderhoud doen, zoals "adaptation" (= het opnieuw inleren van bepaalde sensoren), het realtime weergeven van meetgegevens en het uittesten van bepaalde uitgangen (knipperlichten, verschillende verlichting, toetert, e.d), het resetten van de onderhoudsinterval (afhankelijk van model & bouwjaar).
Maar primair is het bedoelt als diagnose-apparaat, bijna net zo als de dealeRT gebruikt.
(hoewel de dealeRT wel veel meer kan instellen, zoals de knipperlicht-automaat e.d)
Gesloten

Terug naar “Sleutelprojecten van leden”