Synchronisatie van onze boxers

Zelf sleutelende leden vertellen over hun project en/of laten de voortgang daarvan zien.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Synchronisatie van onze boxers

Ongelezen bericht door WernerB »

Al een aantal jaren gebruik ik een Carbtune om de RT te synchroniseren. Maar ik constateerde dat er toch een verschil was tussen beide zijden. Kwam ik achter nadat ik uit nieuwsgierigheid een perfect gesynchroniseerde (dacht ik.....) motor had en de beide slangen verwisselde. Direct een verschil van bijna twee centimeter!
Dat betekende simpelweg dat mijn Carbtune niet betrouwbaar was.
Britse vriend adviseerde de bekende eigenbouw synchronisatiemeter: 2 meter 5mm luchtslang in een lus gemonteerd op een plank. Gevuld met beschikbare 15w50 olie tot in beide zijden circa 50 cm olie stond. Vervolgens slang verlengd met aan beide zijden 2 meter 4 mm luchtslang.
Aangevangen met gelijkstellen gaskleppen vanaf stationair.
Eerste meting bij warme motor en 3000 tpm vast: hoogte verschil tussen beide kolommen van 6 cm. Na correcte synchronisatie en olie in beide kolommen op gelijk niveau, loopt blok als een naaimachine.
Direct proefrit gemaakt. Resultaat zoals verwacht. Soepel en rustig opnemen bij gas geven. Ik ben tevree! ;)
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kees
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 mei 2009, 19:10
Type: R1100RT
Bijz: Origineel
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: Synchronisatie van onze boxers

Ongelezen bericht door Kees »

Ik zweer nog altijd bij 2 vacuum meters.
Veel minder rompslomp en 100% betrouwbaar.
Na het afstellen nog even ter controle de meters omwisselen en klaar is Kees.
Eventueel kun je de meters nog (eenmalig) ijken met een andere set.

Met groet,
Kees
Inspector Gadget

Re: Synchronisatie van onze boxers

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik ben geen fan van de Carbtune;
Met name heb ik moeite met het statement van de fabrikant dat er geen calibratie nodig zou zijn, "..omdat alle onderdelen gematched zijn tijdens assemblage".
Dat is onvervalste "koeienvlaai", elk meetinstrument zal na verloop van tijd afwijkingen gaan vertonen.

Het is waar, zodra je de meting uitvergroot, middels de eerder genoemde kolommen, slangen et cetera, je ook veel nauwkeuriger kunt meten.

PS: In de handleiding van de CarbTune's staat overigens wel aangegeven hoe je het kunt schoonmaken, mogelijk dat het helpt? _001

Ik hou het bij de TwinMax.
Of de Harmonizer Vacuum Multi-Tool. _005
(reeds besteld)
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 26 mar 2016, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
BRS07
Berichten: 177
Lid geworden op: 24 okt 2009, 12:04
Type: R1250RT
Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Randstad
Locatie: Randstad

Re: Synchronisatie van onze boxers

Ongelezen bericht door BRS07 »

Ik ben nog altijd blij met de ouderwetse kwikkolom _004

[groet] Hans
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Synchronisatie van onze boxers

Ongelezen bericht door Ton1959 »

De carbtune werkt voor mij behoorlijk goed. Hiervoor heb ik het ook met de oliegevulde slang gedaan. Maar de slang word keihard na een tijdje. En als het verschil groot is tussen links en rechts moet je snel zijn anders is je olie ineens weg. Als je een groot verschil tussen links en rechts krijgt kijk dan zeker ook naar de slangen. Een tik tegen de uitlaat met de slang kan voldoende zijn om er een gat in te branden. Al doende leer je.
Ik gebruik de carbtune regelmatig maar tot nu toe perfect. Nooit geen last van KFR na afstellen en een gunstig brandstofverbruik. Dus ik heb er vertrouwen in.
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Synchronisatie van onze boxers

Ongelezen bericht door WernerB »

Ton1959 schreef:De carbtune werkt voor mij behoorlijk goed. Hiervoor heb ik het ook met de oliegevulde slang gedaan. Maar de slang word keihard na een tijdje. En als het verschil groot is tussen links en rechts moet je snel zijn anders is je olie ineens weg. Als je een groot verschil tussen links en rechts krijgt kijk dan zeker ook naar de slangen. Een tik tegen de uitlaat met de slang kan voldoende zijn om er een gat in te branden. Al doende leer je.
Ik gebruik de carbtune regelmatig maar tot nu toe perfect. Nooit geen last van KFR na afstellen en een gunstig brandstofverbruik. Dus ik heb er vertrouwen in.
Ton, Rob, Kees en BRS07:
Dank voor jullie reactie.

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik de Carbtune ooit heb laten vallen... :lol: Denk dat die val niet heeft bijgedragen aan de nauwkeurigheid ervan.....
In mijn opzet dempen de 4 mm slangen de dansende oliekolom voldoende. Ik heb alle tijd om nauwkeurig te synchroniseren.
Enige nadeel van dit stukje huisvlijt, is de grootte.....Therese meldt nu al zo vaak dat de garage vol is.
En natuurlijk zijn geijkte vacuümmeters heel mooi, evenals de goeie ouwe kwikkolom. Op de laatste ben ik jaloers!
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Synchronisatie van onze boxers

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik heb die houten plaat met de slang ook nog ergens staan volgens mij. Stond hier ook overal in de weg :D
lennarddevries19

Re: Synchronisatie van onze boxers

Ongelezen bericht door lennarddevries19 »

Ik gebruik al 10 jaar een plank met een slang met daarin hydraulische olie. Werkt altijd en erg nauwkeurig.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Synchronisatie van onze boxers

Ongelezen bericht door Baird »

WernerB schreef:Al een aantal jaren gebruik ik een Carbtune om de RT te synchroniseren. Maar ik constateerde dat er toch een verschil was tussen beide zijden. Kwam ik achter nadat ik uit nieuwsgierigheid een perfect gesynchroniseerde (dacht ik.....) motor had en de beide slangen verwisselde. Direct een verschil van bijna twee centimeter!
Dat betekende simpelweg dat mijn Carbtune niet betrouwbaar was.
Britse vriend adviseerde de bekende eigenbouw synchronisatiemeter: 2 meter 5mm luchtslang in een lus gemonteerd op een plank. Gevuld met beschikbare 15w50 olie tot in beide zijden circa 50 cm olie stond. Vervolgens slang verlengd met aan beide zijden 2 meter 4 mm luchtslang.
Aangevangen met gelijkstellen gaskleppen vanaf stationair.
Eerste meting bij warme motor en 3000 tpm vast: hoogte verschil tussen beide kolommen van 6 cm. Na correcte synchronisatie en olie in beide kolommen op gelijk niveau, loopt blok als een naaimachine.
Direct proefrit gemaakt. Resultaat zoals verwacht. Soepel en rustig opnemen bij gas geven. Ik ben tevree! ;)
Werner, je overtreft jezelf _004 .

Ik heb jaren zo'n Twinmax maar die is toch lastig af te lezen, nu een set met 2 gekalibreerde vacuümmeters bij Louis gekocht en dat gaat prima. Kalibreren kun je zelf doen met het bijgeleverde T-stuk, altijd goed dus.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Synchronisatie van onze boxers

Ongelezen bericht door WernerB »

Bert, als Therese de slangen-op-een-plank een te groot obstakel gaat vinden, zit er voor mij niets anders op dan jouw weg te volgen...... ;)

Voorlopig is de boel weer netjes gesynchroniseerd!
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: Synchronisatie van onze boxers

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Goedenavond.
Ik doe dit al jaren met een zelf gemaakte kwikkolom,volgens mij is de enige manier ik ken genoeg motorzaken die hier ook mee werken.
Gr-Kees.
15f9m8dE-1459100366-999eb196faefcb5113eb661a0c22fff3.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kees BMW
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Synchronisatie van onze boxers

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Kees BMW schreef:Goedenavond.
Ik doe dit al jaren met een zelf gemaakte kwikkolom,volgens mij is de enige manier ik ken genoeg motorzaken die hier ook mee werken.
Gr-Kees.
15f9m8dE-1459100366-999eb196faefcb5113eb661a0c22fff3.jpg
Die methode werkt ook goed maar gewoon één van de manieren. En zo heeft iedereen zijn eigen voorkeur.
Gebruikersavatar
sacuL
Berichten: 159
Lid geworden op: 10 nov 2013, 21:27
Type: R1150RT
Bijz: een mooie zwarte met LED daglicht verlichting.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Synchronisatie van onze boxers

Ongelezen bericht door sacuL »

En ik ben Blij met Kenny MSA Big RT Smile

[groet] sacuL
"LEKKER DUURT ALTIJD TE KORT"
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Synchronisatie van onze boxers

Ongelezen bericht door EileRT »

Vergeet Niels ook niet ;) . . . sacuL jij zegt het en ik dacht het! :D Maar ik heb respect voor hen die dit zelf doen! _004
sacuL schreef:En ik ben Blij met Kenny MSA Big RT Smile

[groet] sacuL
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Synchronisatie van onze boxers

Ongelezen bericht door WernerB »

EileRT schreef:Vergeet Niels ook niet ;) . . . sacuL jij zegt het en ik dacht het! :D Maar ik heb respect voor hen die dit zelf doen! _004
sacuL schreef:En ik ben Blij met Kenny MSA Big RT Smile

[groet] sacuL
Eilert, je hebt volledig gelijk! MSA is een topzaak met topmensen. Zou willen dat ze wat dichterbij zaten......
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Sleutelprojecten van leden”