Motorheftafel

Zelf sleutelende leden vertellen over hun project en/of laten de voortgang daarvan zien.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Motorheftafel

Ongelezen bericht door Dingeman »

Ik ben voornemens om een motorheftafel aan te schaffen. Ik heb mij, ook op andere fora, goed kunnen inlezen waar ik op moet letten. Echter over een punt lees ik niets.

Je hebt motorheftafels met "hefarmen" en je hebt ze met "schaararmen". Het enige onderscheid tussen deze tafels is volgens mij de ruimte die zij "ingeklapt" innemen. De motorheftafel met "schaararmen" neem dan aanzienlijk minder "grondruimte" in.

Zijn er nog andere belangrijke (technische) aspecten/verschillen tussen deze twee uitvoeringen waar ik rekening mee moet houden.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door Baird »

Als je hier ook je bevindingen van de andere fora kort kunt samenvatten kunnen we meedenken. :mrgreen:

Je kunt grofweg stellen dat een groter grondoppervlak ook een stabielere opstelling zou opleveren, daarnaast moet het gewicht dusdanig zijn dat het ding nog een beetje handelbaar moet zijn als hij tegen de muur geparkeerd word. Verder zou ik me er in moeten verdiepen of het krachtenverhaal, en daarmee de constructie/gewicht, erg verschilt tussen de beide uitvoeringen.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door HansD »

De meeste heftafels die ik gezien heb met schaararmen, steunen af onder het motorblok. Dan kan prima bij een crosser, maar bij onze RTs moet dan eerst de onderkuip eraf. Daarnaast krijg je dat zonder vastzetten met bouten en spanbanden, en een verbreding van de basis van de krik nooit stabiel (genoeg).
Maar misschien heb jij heftafels gezien die ik nog niet heb gevonden? (Heb je een link?)
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door Dingeman »

HansD schreef:De meeste heftafels die ik gezien heb met schaararmen, steunen af onder het motorblok. Dan kan prima bij een crosser, maar bij onze RTs moet dan eerst de onderkuip eraf. Daarnaast krijg je dat zonder vastzetten met bouten en spanbanden, en een verbreding van de basis van de krik nooit stabiel (genoeg).
Maar misschien heb jij heftafels gezien die ik nog niet heb gevonden? (Heb je een link?)
@HansD
Volgens mij beschrijf jij een motorlift. Dat is iets anders dan een motorheftafel. Ik zou graag enkele plaatjes willen plaatsen, maar daar ben ik niet goed in.

Er zijn verschillende bedrijven die motorheftafels verkopen. O.a. HBM machines, Powerplustools, Kippersrijssen, Beerepoot enz. Google op een of meerdere van deze sites en je zult zien wat ik bedoel.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door Dingeman »

Baird schreef:Als je hier ook je bevindingen van de andere fora kort kunt samenvatten kunnen we meedenken. :mrgreen:

Je kunt grofweg stellen dat een groter grondoppervlak ook een stabielere opstelling zou opleveren, daarnaast moet het gewicht dusdanig zijn dat het ding nog een beetje handelbaar moet zijn als hij tegen de muur geparkeerd word. Verder zou ik me er in moeten verdiepen of het krachtenverhaal, en daarmee de constructie/gewicht, erg verschilt tussen de beide uitvoeringen.
@Baird
Enkele punten die ik heb gevonden waar je rekening mee moet/kan houden zijn oa. minimale draagvermogen, minimale hoogte, maximale hoogte, hydraulisch of pneumatisch (of beiden), verplaatsbaar (wieltjes), totaal gewicht, tafelbladlengte, tafelbladbreedte, uitneembaar deel voor demontage achterwiel, type voorwielklem, etc. etc.

Verder bedoel ik met "grondoppervlak" hoeveel plaats de motorheftafel liggend inneemt in "ingevouwen/ingeklapte" positie. Wat jij bedoeld met stabiliteit heeft te maken met de afmetingen van het "onderstel". Dat mag uiteraard niet te klein zijn qua lengte en breedte.

Buiten het grondoppervlak heb ik nog niet de voor- of nadelen van "armen" of een "schaar" kunnen vinden. Alleen omdat een "schaartafel" rechtstandig (verticaal) omhoog komt neemt deze een kleiner "grondoppervlak" in dan een tafel met armen, die "schuin" omhoog komt.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door HansD »

Dingeman schreef:
HansD schreef:De meeste heftafels die ik gezien heb met schaararmen, steunen af onder het motorblok. Dan kan prima bij een crosser, maar bij onze RTs moet dan eerst de onderkuip eraf. Daarnaast krijg je dat zonder vastzetten met bouten en spanbanden, en een verbreding van de basis van de krik nooit stabiel (genoeg).
Maar misschien heb jij heftafels gezien die ik nog niet heb gevonden? (Heb je een link?)
@HansD
Volgens mij beschrijf jij een motorlift. Dat is iets anders dan een motorheftafel. Ik zou graag enkele plaatjes willen plaatsen, maar daar ben ik niet goed in.

Er zijn verschillende bedrijven die motorheftafels verkopen. O.a. HBM machines, Powerplustools, Kippersrijssen, Beerepoot enz. Google op een of meerdere van deze sites en je zult zien wat ik bedoel.
Voor zover ik kan zien zijn alle schaarsystemen altijd motorliften, en hebben de heftafels nooit scharen die recht omhoog gaan. _001
beckysmile

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door beckysmile »

@ Hans,

ik heb toch echt een heftafel met een schaar er onder.

Bijdrage aan de discussie:
Grootste voordeel is inderdaad de plaats die ingenomen wordt, in ingeklapte toestand net zoveel als in elke stand erboven.
De stabiliteit van een schaartafel zal iets minder zijn dan van een net zo brede heftafel zonder schaar (met parallel-armen), simpelweg omdat bij een schaartafel twee hefarmen binnen en twee hefarmen buiten staan, terwijl bij parallel-heftafels alle armen aan de buitenkant staan, maar het is geen wereld van verschil.
Je zult bij alle heftafels merken dat er wat zijwaartse beweging in zit, zeker als je zijwaarts kracht gaat zetten, werken met beleid dus.
Hoe breder de heftafel, hoe stabieler, maar ook hoe lastiger je werkt, omdat je verder af komt te staan, en de controle over kracht zetten minder wordt.
Je zult altijd voor een compromis moeten gaan, zelf kiezen wat voor jou belangrijk is.

Veel succes,
groet, Aad
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door HansD »

Welk merk Aad? Heb je een link?
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door Dingeman »

Bijvoorbeeld:

www.hbm-machines.com

Tabblad "motorheftafels"

En dan het model HBM 500
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Inspector Gadget

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Om die zijwaartse bewegingen tegen te gaan, steek ik altijd volstalen lange stangen in de breedte door de poten.
Hierdoor meer stabiliteit.
En zit dat het rondom eraan werken je verder niet in de weg.
Gebruikersavatar
wobbert
Berichten: 223
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door wobbert »

Ik heb al enige jaren een heftafel van HBM in huis en daar staat de RT zeer stabiel op. Kortom, erg tevreden. Ik heb de 300.
beckysmile

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door beckysmile »

@hans,

ik heb geen flauw idee, staat bij mijn oudste zoon in de garage, onder ons bouwproject (K75).

Ik zal kijken als ik er kom.

Groet, Aad
Gebruikersavatar
Dingelbert
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 apr 2009, 22:26
Type: R1200RT
Bijz: Full options, Rapid Bike Kit, Laser uitlaat
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Horst
Locatie: Horst aan de Maas

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door Dingelbert »

wobbert schreef:Ik heb al enige jaren een heftafel van HBM in huis en daar staat de RT zeer stabiel op. Kortom, erg tevreden. Ik heb de 300.
+1 _004
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door HansD »

Dingeman schreef:Bijvoorbeeld:

http://www.hbm-machines.com

Tabblad "motorheftafels"

En dan het model HBM 500
Dat is geen schaartafel die recht omhoog komt. De schaar van deze tafel zit aan de voorkant vast en achter niet waardoor de tafel naar voren (op de foto naar links) beweegt als hij omhoog komt, net als een tafel met parallelarmen.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door Baird »

Model 500 is ook 45 kg zwaarder dan model 300, wordt lastig om na gebruik tegen de muur omhoog te zetten :O :O
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Ik heb er vier ander zwenkwielen onder gezet kan nu alle kanten op met de heftafel.
Gr-Kees.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kees BMW
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik ben geen sleutelaar Kees, maar jouw aanpassing is vindingrijk en praktisch! -top-

[groet] Eilert
Kees BMW schreef:Ik heb er vier ander zwenkwielen onder gezet kan nu alle kanten op met de heftafel.
Gr-Kees.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door Dingeman »

Baird schreef:Model 500 is ook 45 kg zwaarder dan model 300, wordt lastig om na gebruik tegen de muur omhoog te zetten :O :O
Je hebt ook nog de schaartafel HBM 200. Die heeft ook een gewichtsklasse van 450 kg.
Alleen de lengte van het tafelblad (182 cm) is aan de korte kant voor de R1200RT.
Deze heeft slechts het gewicht van 130 kg.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Robbel
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 sep 2014, 01:59
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Schagen

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door Robbel »

De 300 is een goede brug. Bevalt zeer goed. Verstandig is om de druk van de pomp te halen als de motor er geruime tijd op moet staan. Bij de brug zit een stalen stang waarmee je de voorste armen blokkeert en zodoende de druk van de pomp af haalt.

Het is absoluut geen schaarbrug maar als de motor erop staat kun je de oprijplaat verwijderen hetgeen ruimte scheelt. (Natuurlijk ook als de motor er niet op staat)
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door Dingeman »

Kees BMW schreef:Ik heb er vier ander zwenkwielen onder gezet kan nu alle kanten op met de heftafel.
Gr-Kees.
Waar heb je deze materialen gehaald?
Ik bedoel de dubbele zwenkwielen en de uitdraaibare steuntjes.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Robbel
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 sep 2014, 01:59
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Schagen

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door Robbel »

De uitdraaisteuntjes zitten er standaard op.
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door Dingeman »

Robbel schreef:De uitdraaisteuntjes zitten er standaard op.
Dan heb jij geen HBM 300 motorheftafel volgens mij.
Welk merk en type heb jij dan?
En waar gekocht?
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Robbel schreef:De uitdraaisteuntjes zitten er standaard op.
Deze uit draaisteuntjes heb ik zelf gemaakt,ik heb de constructie zo gemaakt dat ik de zelfde hoogte heb als bij de standard zwenkwielen.Het was wel even denken hoe ik het zou maken,deze zwenkwielen zijn veel groter en lopen op kogellagers.
Gr-Kees.
Kees BMW
Robbel
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 sep 2014, 01:59
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Schagen

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door Robbel »

Dingeman,

Kijk even op de site van HBM, motorheftafels en dan de 300. Als je dan goed kijkt zie je de uitdraaisteuntjes aan de voorzijde van de heftafel.
Verder voorzien van stalen wielen ( één paar draaibare en één paar vaste). Ik zuig het niet uit mijn duim.

gr
Rob
Robbel
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 sep 2014, 01:59
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Schagen

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door Robbel »

Dingemans

Nog even een aanvulling:

Dubbele zwenkwielen zijn te koop bij de "wielenoutlet".

gr
Rob
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door Dingeman »

Robbel schreef:Dingeman,

Kijk even op de site van HBM, motorheftafels en dan de 300. Als je dan goed kijkt zie je de uitdraaisteuntjes aan de voorzijde van de heftafel.
Verder voorzien van stalen wielen ( één paar draaibare en één paar vaste). Ik zuig het niet uit mijn duim.

gr
Rob
Excuus, ik heb jou verward met Kees BMW.
Het waren zijn foto,s en daar zag ik een "wijziging" de motorheftafel, waardoor ik dacht dat het geen "HBM-tafel" was.
Maar inmiddels heeft Kees BMW zelf al geantwoord.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Dingeman schreef:
Kees BMW schreef:Ik heb er vier ander zwenkwielen onder gezet kan nu alle kanten op met de heftafel.
Gr-Kees.
Waar heb je deze materialen gehaald?
Ik bedoel de dubbele zwenkwielen en de uitdraaibare steuntjes.
Zwenk wielen komen onder een trolly vandaan,zijn zwaar uitgevoerd en lopen op kogellagers.
Gr-Kees.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kees BMW
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door Dingeman »

Kees BMW schreef:
Dingeman schreef:
Kees BMW schreef:Ik heb er vier ander zwenkwielen onder gezet kan nu alle kanten op met de heftafel.
Gr-Kees.
Waar heb je deze materialen gehaald?
Ik bedoel de dubbele zwenkwielen en de uitdraaibare steuntjes.
Zwenk wielen komen onder een trolly vandaan,zijn zwaar uitgevoerd en lopen op kogellagers.
Gr-Kees.
@Kees BMW
Toch nog even twee vragen.
- Wat is het merk en type van jou motorheftafel?
- Wat is de diameter van de zwenkwielen?
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Dingeman schreef:
Kees BMW schreef:
Dingeman schreef:
Kees BMW schreef:Ik heb er vier ander zwenkwielen onder gezet kan nu alle kanten op met de heftafel.
Gr-Kees.
Waar heb je deze materialen gehaald?
Ik bedoel de dubbele zwenkwielen en de uitdraaibare steuntjes.
Zwenk wielen komen onder een trolly vandaan,zijn zwaar uitgevoerd en lopen op kogellagers.
Gr-Kees.
@Kees BMW
Toch nog even twee vragen.
- Wat is het merk en type van jou motorheftafel?
- Wat is de diameter van de zwenkwielen?[/qu

Mijn heftafel is een HBM 300 Prijs € 299, ik heb hem al 8 jaren in mijn bezit en gebruik hem haast elke week voor de brommers.Diameter zwenkwielen is 80 mm.

Gr-Kees.
Kees BMW
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door Dingeman »

Sinds een paar dagen heb ik hem dus staan, de HBM 300 motorheftafel.
Ik mag wel stellen dat het nog niet van "een leien dakje" gaat om de motor (BMW R1200RT) op de motorheftafel te rijden.
De minimale hoogte is nog net geen 18 cm.

Hoe doen jullie dat, die een motorheftafel hebben.
Mogelijk hebben jullie handige en praktische tips voor mij.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Is vrij simpel. Mijn vrouw zet haar voet tegen de voorkant en ik rijd de motor langzaam erop. Op de heftafel natuurlijk niet de voet Big RT Smile
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door Dingeman »

Ton1959 schreef:Is vrij simpel. Mijn vrouw zet haar voet tegen de voorkant en ik rijd de motor langzaam erop. Op de heftafel natuurlijk niet de voet Big RT Smile
Mag ik aannemen dat je dan naast de motor staat/loopt?
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Inspector Gadget

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Andere mogelijke tips;
Zaag een euro pallet over hoogte in tweeën en leg die 2 stukken dan langs de lengte van de motorheftafel.
Dat is jou loop-gedeelte en eventueel ook steun voor je voet(en) als je op de motor zit.
Je loopt dus naast de motor, met beide handen op het stuur, een klein aanloopje en je kunt in 1 moeite doorlopen zonder dat het gewicht van het ene moment op het andere moment te veel verandert. (momentum)

Want het lijkt mij het meest verstandig om te zorgen dat je naast de motor loopt terwijl je die op de heftafel duwt. Als het kán een 2e persoon die aan de achterkant zorgt voor duwkracht en stabiliteit.

Je kunt eventueel ook overwegen de oprij-plaat te "verlengen" door er een 2e plaat er voor te plaatsen en de 1e oprij-plaat iets meer horizontaal te plaatsen. Daardoor de overgang naar die 18cm wat te reduceren in "2 stappen", alsjebegrijptwatikbedoel.

Er zijn mensen die de motor "gewoon" de heftafel oprijden. Samen met die 2 halve euro-pallets naast de heftafel (= ongeveer zelfde hoogte) is je sta-plek wat breder.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Dingeman schreef:
Ton1959 schreef:Is vrij simpel. Mijn vrouw zet haar voet tegen de voorkant en ik rijd de motor langzaam erop. Op de heftafel natuurlijk niet de voet Big RT Smile
Mag ik aannemen dat je dan naast de motor staat/loopt?
Nee hoor ik zit er op.
Gebruikersavatar
wobbert
Berichten: 223
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door wobbert »

Dingeman schreef:Sinds een paar dagen heb ik hem dus staan, de HBM 300 motorheftafel.
Ik mag wel stellen dat het nog niet van "een leien dakje" gaat om de motor (BMW R1200RT) op de motorheftafel te rijden.
De minimale hoogte is nog net geen 18 cm.

Hoe doen jullie dat, die een motorheftafel hebben.
Mogelijk hebben jullie handige en praktische tips voor mij.
Eh, gewoon duwen. Klein aanloopje is wel nodig. Af en toe laat ik de motor het werk doen. Gewoon in zun 1 en ernaast lopen. Werkt ook prima.
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door Dingeman »

Inspector Gadget schreef:
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,knip,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,knip,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Er zijn mensen die de motor "gewoon" de heftafel oprijden. Samen met die 2 halve euro-pallets naast de heftafel (= ongeveer zelfde hoogte) is je sta-plek wat breder.
Ben toch maar voor deze optie gegaan. Doch ipv 2 halve euro-pallets heb ik van 18 mm multiplex twee (30 cm brede) verhogingen gemaakt, die ik aan weerszijden van de motorheftafel "aanleg" (is dezelfde hoogte als de motorheftafel). Kan daardoor gewoon de motorheftafel op- en afrijden en gewoon af- en opstappen.
Bedankt Inspector Gadget.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Inspector Gadget

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Graag gedaan Dingeman. _004
Plaats gerust een foto ter inspiratie van anderen.
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door Dingeman »

Met deze constructie kan ik gewoon, zittend op de motor, rustig de motorheftafel oprijden.
Het af- en opstappen gaat hierdoor heel gemakkelijk en is wel zo veilig.
De ondersteuningsbalkjes van de verhogingen, die uitsteken, komen onder de zijkant van de motorhefbrug.
Hierdoor is de stabiliteit van de motorhefbrug bij het oprijden verbeterd en veiliger.
Als de motor eenmaal staat, zet ik de verhogingen opzij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door EileRT »

Heel mooi gedaan Dingeman! Aan mij is een heftafel niet besteed, maar dit zal menig forumlid ongetwijfeld inspireren! :idea: _004

[groet] Eilert
Laatst gewijzigd door EileRT op 27 okt 2016, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Netjes! _004

Ter vermaak, zoals ik het opgelost heb met een euro-pallet;
(hier ff aan de rechter kant, maar normaal gesproken links van de heftafel)
Screen Shot 2016-10-27 at 08.33.17.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ruudRTlc
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 sep 2014, 21:42
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options, Ztechnik Vstream
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Beverwijk

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door ruudRTlc »

Zo verdomd makkelijk voor het poetsen! Ik zou er ook wel een willen hebben...
R1200RT 2012, Lightgrey metallic
R1200RT 2014 LC, Kallistograu metallic mat
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Goedenavond.
Dit is mijn constructie ik twee frames uit hoekijzer gemaakt waar een stuk hechthout in ligt.Ik heb dit zo gemaakt dat ik dit aan de heftafel vast haak,aan de andere kant heb er ik pootjes er aan gelast.Ik start de motor rijdt er dan bij op,en verwijder de de frames weer.
Gr-Kees.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kees BMW
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Motorheftafel

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Kees BMW schreef:Goedenavond.
Dit is mijn constructie ik twee frames uit hoekijzer gemaakt waar een stuk hechthout in ligt.Ik heb dit zo gemaakt dat ik dit aan de heftafel vast haak,aan de andere kant heb er ik pootjes er aan gelast.Ik start de motor rijdt er dan bij op,en verwijder de de frames weer.
Gr-Kees.
Mooi gemaakt Kees _004
Gesloten

Terug naar “Sleutelprojecten van leden”