Remmencheck en schoonmaken
- RTTwoTone
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 13:08
- Type: R1200RT
- Bijz: Two-Tone 2011
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Den Hoorn
Remmencheck en schoonmaken
Deze tijd van pekel lekker bezig met onderhoud. Nou pak ik ieder jaar een check op remmen en schoonmaken van remklauwen enz mee. Na het schoonmaken van blokken, klauwen en drukcylinders schroef ik de boel netjes met de juiste aanhaalmomenten weer in elkaar. Op de bouten en glijplaatjes een beetje vet, meer niet. Ik hoorde van iemand dat je na het schoonmaken van de remcilinders er een beetje vet op moet doen. Rempasta of zoiets? Trekt dat juist geen stof of vuil aan en watdoen jullie?
Hartelijke groeten van PLK-L01 aan alle forumleden
Hartelijke groeten van PLK-L01 aan alle forumleden
Laatst gewijzigd door RTTwoTone op 08 jan 2017, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Remmencheck en schoonmaken
Haal je de remklauwen uit elkaar dan? Je gaat toch niet telkens de remzuigers uit de remklauw halen neem ik aan? Remlokkenvet gebruik ik op de achterkant en zijkant van de remblok. Alleen op het metalen gedeelte van de remblok. Bij montage van de remzuiger in de remklauw hadden we een tube van ATE met een blauw vet. Maar of je dat kan gebruiken hangt ook weer af van welke remvloeistof je gebruikt . Bij de andere bewegende delen gebruik ik zelf copaslip. En het reinigen doe ik met remmenreiniger. Het vet op de blokken (copaslip) voorkomt het piepen en vastzitten van de blokken in de klauw. Remzuigers verwijder ik nooit tenzij ze vast zitten of de stofhoezen defect zijn.
- RTTwoTone
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 13:08
- Type: R1200RT
- Bijz: Two-Tone 2011
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Den Hoorn
Re: Remmencheck en schoonmaken
Ha Ton, bedankt voor je reactie!
Nee nee, ik haal de blokken er uit en demonteer de klauw. Daarna de twee delen uit elkaar en schoonmaken en nieuw vet op de glijdelen. De remcuppen, de cylinders die de blokken tegen de schijf drukken tijdens het remmen. Die laat ik door voorzichtig te remmen een stukje naar buiten komen. Dan maak ik ze schoon met remmenreiniger en een tandenborstel. Doen jullie daar dan een beetje remcupvet op voordat je ze weer naar binnen drukt?
Dat was mijn vraag.
Hartelijke groeten van PLK-L01 aan alle forumleden
Nee nee, ik haal de blokken er uit en demonteer de klauw. Daarna de twee delen uit elkaar en schoonmaken en nieuw vet op de glijdelen. De remcuppen, de cylinders die de blokken tegen de schijf drukken tijdens het remmen. Die laat ik door voorzichtig te remmen een stukje naar buiten komen. Dan maak ik ze schoon met remmenreiniger en een tandenborstel. Doen jullie daar dan een beetje remcupvet op voordat je ze weer naar binnen drukt?
Dat was mijn vraag.
Hartelijke groeten van PLK-L01 aan alle forumleden
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Remmencheck en schoonmaken
Als je de remzuigers en cups niet verwijderd hoeft daar niks op omdat de cups er al af zouden moeten komen wil je daar al ergens vet tussen krijgen. Dus gewoon lekker laten zitten zou ik zeggen. Het belangrijkste is de remvloeistof op tijd verversen en remblokken op tijd te vervangen. Voor de rest hoef je tenzij de remmen bijgeluid maken of te zwaar aanlopen weinig aan te doen.
- RTTwoTone
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 13:08
- Type: R1200RT
- Bijz: Two-Tone 2011
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Den Hoorn
Re: Remmencheck en schoonmaken
Oké bedankt, dan laat ik het zo. Een monteur van personenauto's vertelde me er altijd speciaal cupvet op te doen. Maar die zitten doorgaans in de rubbers natuurlijk
Hartelijke groeten van PLK-L01 aan alle forumleden
Hartelijke groeten van PLK-L01 aan alle forumleden
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 16 aug 2015, 20:17
- Type: R1200RT
- Bijz: bj 2012 met alle optie's
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: zundert
Re: Remmencheck en schoonmaken
kopervet trekt nogal veel vuil aan, bmw heeft speciaal "bremsklotzen fett" maar wat zeker zo goed is is keramisch vet.
enn less is more, dus als je alles schoon hebt, met bijv. remmenreinger, zoals Ton al zegt dun invetten en de bouten van de remklauwbevestiging wel schoon maken maar niet invetten.
enn less is more, dus als je alles schoon hebt, met bijv. remmenreinger, zoals Ton al zegt dun invetten en de bouten van de remklauwbevestiging wel schoon maken maar niet invetten.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Remmencheck en schoonmaken
Ik denk dat de pot copaslip genoeg is voor jaren. Wij gebruikte bij Mercedes ook dit keramisch vet. Dan betaal je in feite veel meer maar beide doen wat ze moeten doen. Ik denk dat het belangrijkste is dat je remblokken niet vast gaan zitten in de klauw. Maar dat zie je meer bij de goedkope remblokken. Er word bij beurten meestal niks aan de remblokken gedaan . Daarom doe ik het bij de auto zelf maar om de twee jaar.Paultje schreef:kopervet trekt nogal veel vuil aan, bmw heeft speciaal "bremsklotzen fett" maar wat zeker zo goed is is keramisch vet.
enn less is more, dus als je alles schoon hebt, met bijv. remmenreinger, zoals Ton al zegt dun invetten en de bouten van de remklauwbevestiging wel schoon maken maar niet invetten.